Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Avoon
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-11 11:59
Hoi

Ik ben bezig een pc'tje te bouwen voor een man met een kleine beurs. Ik gebruik daarvoor een Asrock A75Pro4-m met een A8-3870K cpu en 4x2GB DDR3 1600.

Tot zover niks aan de hand. Echter, de SSD die ik heb aangeschaft, een Samsung 840EVO, weigert dienst te doen. In de UEFI zie ik de SSD wel staan bij de Storage Configuration, maar bij de boot opties niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrCYXO1vUn3pWFuFmsAJdWDOuWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bDjA8peFbg6Fdddeagc9Rm1.jpg?f=fotoalbum_large

Met de SSD aangekoppeld krijg ik na het splash-screen enkel een zwart beeld met een knipperende cursor.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
  • BIOS-update naar 1.90
  • SATA Mode IDE & AHCI
  • Hard Disk S.M.A.R.T. disabled/enabled
  • Verschillende kabels & poorten
  • SSD getest in mijn eigen pc. Werkt naar behoren.
Ook heb ik een Windows10 installatie gestart met enkel een HDD gekoppeld, waarna ik de SSD later koppelde en zo probeerde Windows erop te zetten. Maar dan krijg ik deze foutmelding. Het gaat om het onderste deel, want ook na verwijderen van de GPT-partitiestijl lukt het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdS_3xENHp7ExNX-LvqER19V_2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nwr8Mycrmhqj3vAfhu2765A.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen idee hoe ik welke schijfcontroller moet inschakelen... Het moederbord is SATA3 compatible. :/
Is deze SSD te modern wellicht?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Nee, je moet de ssd helemaal leeg gooien. Druk bij dat schermpje op Shift+F10, je krijgt nu een cmd prompt. Type vervolgens Diskpart in en daarna in de prompt van diskpart:

LIS DIS
Nu krijg je een lijstje van de aangesloten schijven, kijk welke de ssd is en doe:
SEL DIS 0 of 1
Type nu CLEAN en de schijf wordt helemaal leeg gegooid. Sluit setup af, schakel de pc uit, haal de hdd eraf en start setup van usb met alleen de ssd aangesloten.

/edit: De SATA controller moet trouwens op AHCI en IDE Combined zou ik uit zetten. Start je Setup trouwens wel in UEFI mode vanaf USB? Want dan zou je geen probleem met GPT schijven moeten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Nielson op 09-04-2020 17:46 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je Windows niet in UEFI modus start of installeert, doe dan na bovenstaande nog het commando convert MBR voordat je een nieuwe partitie gaat maken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Nielson schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:39:
Start je Setup trouwens wel in UEFI mode vanaf USB?
Nope, anders zou je die foutmelding immers niet krijgen. Even ervoor zorgen dat je daadwerkelijk de 'UEFI'-bootoptie kiest bij het booten van USB.

Converteren naar MBR is een beetje een 2005-oplossing voor het werkelijke probleem: verkeerd booten.

• Avoon
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-11 11:59
SSD opnieuw leeggegooid en (heel belangrijk) computer even uitgezet.
AHCI/IDE combine uitgezet.
Windows in UEFI modus geïnstalleerd. Draait nu mooi.
Dank voor de hulp!