3d printer

Pagina: 1
Acties:

• de_stieven
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10-2021
Hallo,

Ik ben door de verveling aan het zoek gegaan naar een 3D printer. Na enkele dagen lezen en video's bekijken ben ik er nog niet 100% aan uit welke printer geschikt zou zijn voor mij.

Ik dacht eerst aan Ender 3 (goedkoop), maar ik lees dat dit een moeilijk te installeren printer is en dat je veel geduld en zin nodig hebt (niet mijn geval). Ik wil mij meer richten op het printen dan het tweaken, upgraden (wat wel nodig is blijkbaar). Ook geef ik liever iets meer uit in het begin dan een goedkopere printer kopen en enkele maanden nadien een duurder te willen aanschaffen.

Ik kijk nu meer richting CR reeks: CR-10 mini of CR-20

Hetgeen ik wel:
-op latere termijn toch meer dan PLA printen. Zeker hout moet ik kunnen printen daar dit reeds in mijn eerste project zit.
-weinig installatietijd
-kwalitaties/prijs een goed toestel.

Daar er weinig site's zijn die deze printers vergelijken heb ik dit zelf maar gedaan, maar soms verschilt de info zelf per site (vb. printmateriaal) en ook de prijs verschilt soms enorm.

Iemand raad of mening over welke printer ik het best zou nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYgS8DcjhHyYQoex1TK3oy1RWgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYrIeFafd77iegBzE88SPxHl.jpg?f=fotoalbum_large

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je materialen gaat printen die vezelig zijn (hout/...) zou ik al een andere nozzle mee aanschaffen (een geharde of een robijn (ruby) die gaan veel langer mee dan de gewone metalen/brass.

Ik zie dat je niet veel budget wilt aan uitgeven anders zou ik zeggen Prusa.

De meeste van die printers printen out of the box vrij goed
  • Voor een toren printer (ender3 enzo) zou ik kijken naar 1 met een dubbele z-as omdat die dan niet gaat doorhangen langs 1 kant.
  • Corexy is leuk want die printen "enorm" snel, maar als je daar problemen bij hebt kun je lang zoeken (bvb skew)
  • Ender 5 online support is nog niet zoals een Ender 3 want de Ender 5 is nog niet zolang uit en ook geen echte CoreXY want je 2 stappen motoren doen 2 aparte richtingen
  • op elke printer kun je gemakkelijk een bl touch zetten (meestal na het printen van een houder :+ ).
  • glasplaat of flexplate kun je meestal op elke printer zetten maar bij een glasplaat is het mogelijk (zeker in het begin) dat je met haarlak of zo'n lack stift moet aankopen, haarlak verwijderen doe je met ruitenreiniger ;)
    Een andere mogelijkheid is PEI sheet aankopen en dat op je printbed plakken en af en toe reinigen met aceton

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb zelf een Anycubic Mega S gekocht als eerste printer. Het enigste wat je moet doen is de brug aan het fundament vastschroeven met 8 bouten, wat kabels aansluiten en het platform uitlijnen. Het koste mij ca. 20 min voordat ik aan het printen was.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 20:49
Voor 200 euro en een halve dag tijd heb je een Ender 3 die minstens net zo goed, zo niet beter, print dan alle duurdere opties op het lijstje. De assemblage is echt niet zo moeilijk, en de kennis die je ermee opdoet over de werking van je printer helpt enorm bij het fine-tunen, onderhouden en oplossen van problemen in de toekomst.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Eens net @Extraxyz; die ender is verreweg de beste koop met jouw budget.

@de_stieven verwacht niet dat 3D printen uberhaupt een kwestie is van opbouwen en vergeten; je zult de meeste tijd kwijt zijn aan het afstellen en troubleshooten van je print(er). Tenzij je alleen maar poppetjes oid gaat printen, zul je de meeste tijd kwijt zijn aan het uitzoeken hoe je die ene print die wel praktisch is zo fraai mogelijk krijgt. Dat is wel een aspect waar je rekening mee moet houden (ik weet niet in hoeverre jou "tegen de verveling" genoeg motivatie geeft om daar mee bezig te zijn, dat moet je natuurlijk voor jezelf bepalen).

Dat geld ook voor de veel duurdere modellen. De "tijd en moeilijkheid" van het in elkaar zetten valt daarbij in het niets ;)

Natuurlijk zit er wel verschil tussen in hoeverre je printer out of the box al acceptabele resultaten oplevert. De ender 3 is juist zo'n printer (heb er hier ook een).

Tldr; een 3D printer is grootste deel van de tijd finetunen/troubleshooten ("set and forget" kan je voor jou budget echt wel vergeten). Wil je een printer die relatief beginner-proof en aardig print, koop een ender 3.

• de_stieven
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10-2021
Hey,

Bedankt allemaal voor de info. Toch maar de ender 3 gekocht, standaard versie. Er was quasi niks meer beschikbaar en had wel spijt dat de pro niet meer beschikbaar was. Ik had een deal gezien voor 250 euro incl. Extruder upgrade kit. Heb mijne voor 200 gekocht.

Ik heb toch een drie uur geassembleerd met wat gesukkel.

Tot mijn verbazing (Ik had gelezen dat ze regelmatig updates uitvoeren) waren er al nieuwigheden zoals hot end sleeve, clips voor de ptfe tube, verbeterde bed plaat.

Ondertussen al wat mods geprint zoals filament houder, fan board guard, bed handle,..

Reeds volgende upgrades gedaan: nieuwe bedveren, extruder upgrade kit, capricorn tube, silent fan incl. Downstepper voor het mobo,

Volgende onderdelen zijn nog in aankomst: glasplaat en silent mobo v1.1.5.

Na lang getwijfel heb ik dus zeker geen spijt van de ender 3, dus als er nog mensen twijfelen.
Momenteel voldoet hij aan mijn verwachtingen en mijn printopdrachten lukken zoals ik wil.
https://www.instructables...-Hidden-Shelf-Edge-Clock/

Met beeldjes etc ben ik niet echt bezig.
Pagina: 1