Is deze gedeeltelijke (tijdelijke) upgrade de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jacklam
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:15
Ik wil mijn huidige PC in 2 stappen gaan vervangen door iets nieuws.

De 1e stap zou zijn om mijn videokaart en 3 monitoren te vervangen door een nieuwe videokaart, en 1 nieuwe (grote) monitor. Die videokaart zou dan in mijn huidige PC worden ingebouwd, en daar tijdelijk draaien totdat stap 2 is uitgevoerd.

De 2e stap zou zijn om de rest van mijn huidige systeem te vervangen door iets vergelijkbaars zoals nu in in de Best Buy Guide staat van Maart, bij het Mainstreamgamesysteem staat. Deze vervanging staat nu gepland voor het einde van het jaar, en zal ik bijwerken op dat moment, mochten er dan betere/goedkopere componenten beschikbaar zijn. De videokaart en de monitor uit stap 1 neem ik dan uiteraard over in het nieuwe systeem.

Mijn vraag is of ik met deze 2 nieuwe componenten in de komende maanden problemen tegen zou kunnen komen. Ik begrijp uiteraard dat de oude componenten tot die tijd een bottleneck gaan zijn, maar als ik op nog enigszins redelijke settings kan gamen, dan vind ik dat geen probleem.

De games die ik voornamelijk speel zijn games als Diablo 3, Path of Exile, Grim Dawn, maar ook games als The Witcher, The Elder Scrolls (Skyrim), Far Cry en Tomb Raider worden regelmatig opgestart.

Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben, laat het me dan even weten!

Ik zoek een?
Dit zouden de componenten uit stap 1 zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 443,99€ 443,99
1MonitorenSamsung C49RG90 Zwart€ 1.030,22€ 1.030,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.474,21

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit zijn de specs van mijn huidige systeem:

1ProcessorsIntel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus HD7970-3GD5€ 0,-€ 0,-
2MonitorenBenQ FP202W Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U3011 Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 48,42€ 96,84
1VoedingenCorsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,84

Aan het eind van het jaar zouden deze componenten dan vervangen worden door:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 114,95€ 114,95
1BehuizingenFractal Design Define C€ 79,58€ 79,58
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 115,-€ 115,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,49

[ Voor 16% gewijzigd door jacklam op 09-04-2020 14:55 . Reden: Typo ]

Beste antwoord (via jacklam op 09-04-2020 20:07)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22
In principe gaat je resolutie bijna keer twee, en je videokaart ook (misschien net wat meer), dus zou je ongeveer dezelfde performance moeten houden (en dus ook dezelfde CPU bottleneck).

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Een GPU upgrade is leuk, zeker aangezien je komt van een 7970.
Echter, de meeste spellen die je opnoemt zijn zeker niet mild met cpu eisen. Vooral Far Cry is zeer notoir dat het "shit" draait op lage thread counts. 4 is hier laag ja.

Eigenlijk moet de 3570K overklokt worden, en goed ook. Echter lastig als er een stock koeler op zit.

Als je serieus wilt gamen op die res gaat de 5700XT het wel erg zwaar krijgen, je vraagt effectief om te gamen op 4K.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Met jou scherm en gaming zou ik voor iets zwaarder gaan dan een 5700XT, minimaal een 2070 super en als je het budget hebt een 2080 super

Ook je update lijstje voor het einde van het jaar gaat wijzigen ;) als het goed is dan de 4000 serie van AMD beschikbaar

Enzo als Thomg al aangeeft ga je waarschijnlijk tegen een cpu limiet aanlopen

Weet niet hoe noodzakelijk je update is, maar het is denk verstandig om het als 1 update te doen.
En wie weet wat bignavi gaat brengen in het AMD kamp

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• jacklam
Thanks voor de antwoorden!

Ik was er al een beetje bang voor dat de CPU een serieuze bottleneck zou gaan worden. De 3570K heeft inderdaad gewoon een stock koeler, dus overclocken gaat 'm niet echt worden vrees ik.

Ik zou inderdaad graag de update in 1 keer uit willen voeren, maar ja, de centjes ontbreken daarvoor een beetje op dit moment, moet zeker in deze Corona tijd nog wat reserves achter de hand blijven houden.

Goeie tip trouwens over de Nvidia kaarten. Ik game al zo lang op AMD's dat ik eigenlijk gewoon vergeten was om naar het andere kamp te kijken :-)

De upgrade is strikt gezien niet noodzakelijk, alhoewel ik goed merk dat de huidige hardware wel aan het eind van zijn latijn is. Daarnaast begint een van de monitoren kuren te krijgen (beeld valt om de zoveel tijd uit, een zachte klap op de bovenkant zorgt er tot nu toe voor dat dit weer tijdelijk opgelost is), dus die zal binnenkort sowieso vervangen moeten worden vrees ik.

Zou het nog uitmaken om tijdelijk Windowed te gaan gamen, op een lagere resolutie (als de game dat aankan uiteraard)?

Ik kan ook nog kijken naar iets als een
1MonitorenSamsung C49HG90 Zwart€ 828,85€ 828,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,85

Scheelt aardig in de prijs, maar is weer niet zo toekomst gericht. En heb eerlijk gezegd ook geen idee of dit veel gaat schelen, en ik niet alsnog tegen wat bottlenecks aan ga lopen.

Argh... keuze stress...

• mitsumark
Met zo'n resolutie en semi high-end videokaart krijg je niet zomaar een CPU bottleneck hoor, ik zou het gewoon doen en kijken hoe het draait.
Verwacht geen 120fps in de meeste games, maar smooth gameplay (60+) moet imo wel haalbaar zijn.

Bv far cry 5 welke als zwaar wordt genoemd draait op maximale settings gewoon 60fps op 4k.
https://www.techpowerup.c...o-special-edition/14.html

Tombraider komt dan misschien op 45fps, maar met de net wat lagere resolutie en wat lagere settings is 60+ prima te doen.
https://www.techpowerup.c...o-special-edition/22.html

Kun je niet een leuk koelertje kopen die op je 3570k kan en later ook op een AM4 setup?
Hoeft echt niet veel te kosten en dan kun je wat overklokken.

Als je van 1600 vertikale pixels komt moet je zeker niet naar 1080 gaan, ook al is dat wat goedkoper en "beter" voor je videokaart.
Op lagere resolutie gamen, bv met zwarte balken links en rechts, is prima te doen bij de meeste games.

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 09-04-2020 19:12 ]

• jacklam
Overstappen naar 1080P zie ik eigenlijk ook niet zitten, het zou minimaal hetzelfde of beter moeten worden (tenzij het tijdelijk is).

Heb zojuist even gekeken wat ik nu haal, en bij zowel Diablo 3 als Far Cry 5 zit ik rond de 60 FPS. Bij (Shadow of the) Tombraider kom ik nu zelfs al nauwelijks hoger dan 30 FPS. Heb daar de settings nog wat teruggeschroefd naar 1080P, en daarmee gaat de FPS niet of nauwelijks omhoog. Ik vermoed dat ik daar dus al tegen de CPU bottleneck aan zit.

Ik ga er nog even over nadenken, maar de twijfel begint toch al wat minder te worden om toch door te zetten met mijn eerste opzet om de upgrade in delen uit te voeren.

Acties:
  • Beste antwoord

• mitsumark
In principe gaat je resolutie bijna keer twee, en je videokaart ook (misschien net wat meer), dus zou je ongeveer dezelfde performance moeten houden (en dus ook dezelfde CPU bottleneck).

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:34
Ik heb precies dezelfde CPU en GPU en denk eigenlijk aan een soortgelijke strategie als die van jou (mede omdat m'n GPU nu kapot is gegaan). Ik zit er ook aan te denken de 5700xt te kopen en zou je aanraden een CPU koeler te kopen (die kan je daarna ook wel weer gebruiken op een nieuw systeem).

Met mijn Scythe Mugen 5 heb ik mijn CPU al tijden op 4.8 GHz lopen met prima lage temperaturen en voltages. Nu is dat wat afhankelijk van de CPU maar op 4.5 GHz kan je 'm sowieso vrij gemakkelijk krijgen. Ik denk dat je dan prima voort kunt met de 5700 xt. Eind van het jaar dan mischien kijken naar de nieuwe AMD processors.

Succes!
Pagina: 1