Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:46
Hallo allemaal,

Vanwege de coronatijd ben ik weer naar mijn ouders toegevlucht vanuit mijn studentenkamer.
Hier staat mijn "oude" gamepc. Deze stond inmiddels te verstoffen en bij het opstarten was deze ontzettend traag. Lang verhaal kort, SSD geïnstalleerd en wil Windows 10 verzetten van HDD naar SSD. Hulpprogramma van Windows staat op aparte schijf om opnieuw te installeren. Nu heb ik het volgende geprobeerd:

1. HDD ontkoppelen en alleen opstarten met lege SSD en aparte schijf met hulpprogramma. Hij herkent het installatiemedium niet, kan wel de schijf uitlezen maar niet aan de slag. Geeft telkens de informatie van uw hardware is niet gevonden. Moet ik dan de drivers van verschillende componenten op de SSD of bij het installatiemedium zetten? (zo ja, hoe dan).
2. Opstarten via UEFI firmware settings. Dit moet vrij makkelijk zijn, want geavanceerd opstarten. Daar kom ik uit alleen staan de UEFI firmware settings hier niet bij. Ik heb alleen de opties (systeemherstel, herstellen met installatiekopie (zie puntje 1), opdrachtprompt, opstartinstellingen, teruggaan naar vorige versie).

Ook kom ik voor geen mogelijkheid in mijn BIOS terecht. Het is inmiddels redelijk frustrerend aan het worden. Ben niet super technisch maar het leek niet al te moeilijk...

Kunnen jullie mij hierbij helpen? Ofwel hoe ik in BIOS terechtkom (functie toetsen lijken niet te werken). Ofwel hoe ik UEFI Firmware kan opstarten. En als er andere manieren zijn hoor ik het graag.

Mijn PC heb ik circa 5 jaar geleden gekocht bij gamepc.nl dus weet niet precies welke componenten er allemaal inzitten. Kon de instructie van videokaart en moederbord terugvinden.
Het gaat over:
- MSI Geforce GTX 660
- Asus M5A78L-M PLUS/USB3

Alvast bedankt voor jullie hulp O-)

Groet,
MHSG

Beste antwoord (via MSHG8897 op 11-04-2020 10:17)

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 16:05
Heb je al volgens de manual geprobeerd met DEL in de bios te komen (Ik vind de deletetoets iets anders dan een functietoets). En normaal zou dat niet moeten, misschien omdat die al wat oud is er een nieuwe CMOS batterij er in te doen?
Ze noemen het daar trouwens nog een BIOS geen UEFI.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 16:05
Heb je al volgens de manual geprobeerd met DEL in de bios te komen (Ik vind de deletetoets iets anders dan een functietoets). En normaal zou dat niet moeten, misschien omdat die al wat oud is er een nieuwe CMOS batterij er in te doen?
Ze noemen het daar trouwens nog een BIOS geen UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Het is vaak zo dat als de PC op snel opstarten staat dan kom je niet meer in BIOS. Wat je dan doet is een reset waardoor alles weer langzaam opstart. Je moet dan de Jumper even eruit halen en dan weer erin zetten.
https://nl.wikihow.com/Je-BIOS-resetten

Als W10 op de HDD geinstalleerd is dan kun je dat met bijvoorbeeld Macrium Free software naar de SSD clonen.
https://pureinfotech.com/...rive-ssd-macrium-reflect/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:46
Dit topic mag gesloten worden.
Voel me nu een beetje dom dat ik daar zelf niet uitkwam, maar bedankt voor de tip.

Het is nu gelukt, yeey!