Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Mijn pc doet gek en ik zou graag jullie advies willen.

Het probleem:

De pc valt uit tijdens intensief gamen (Escape from tarkov, Arma 3 en Battlefield). Dit gebeurt niet meteen, meestal na een minuut of 10, soms na langere tijd. De pc sluit compleet af en gaat niet meer aan met de aan/uitknop. Na ongeveer een kwartier start de pc weer vanuit zichzelf op. Soms niet, dan helpt het om de stroom fysiek even los te koppelen en vervolgens de pc weer aan te zetten.

Het betreft/betrof deze samenstelling van componenten:

- Motherboard: MSI B450 TOMAHAWK MAX
- Graphicscard: MSI RADEON R7 370 4G
- CPU: AMD Ryzen 5 3600 processo
- HDD: HD103UJ Samsung 1TB
- SSD: Samsung 256gb
- Voeding: CORSAIR VS550
- Geheugen: GeiL DDR4 Evo Spear 2x8GB 3200 Geheugenmodule

Wat is hier het probleem, waarom valt de pc uit? Wordt de processor te heet?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
Meten is weten toch? Gebruik bijvoorbeeld msi afterburner om te zien wat er gebeurd. Lijkt idd op een hitte probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Probeer eens met MSI afterburner een log bij de houden van je temps tijdens het gamen. Zo kan je zien op welk moment je PC uitvalt.

GPU/CPU willen nog wel eens kappen bij 80-90 graden. (uit veiligheid).

Als je weet dat het aan je temps ligt kun je vervolgens gaan onderzoeken waarom je temps zo hoog zijn tijdens gamen. Is het je CPU, is het je GPU.. etc etc.

Is het je CPU, check de airflow, check of de koeler goed gemonteerd is (koelpasta check etc etc).

is het je GPU, check de airflow, check of de fans wel aanslaan.

[ Voor 45% gewijzigd door Pikkemans op 09-04-2020 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 13:17
Heb je al eens gekeken naar de temperatuur van bijvoorbeeld je processor? Dit kan je met meerdere tools doen, bijvoorbeeld HWinfo of MSI Afterburner (dan kan je ook een overlay in je games zien met je actuele temperatuur).

Als daar niets raars uitkomt zou ik de voeding eens verwisselen met een wat betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yes, Het is inderdaad de CPU en de GPU die op hoge temperaturen komen CPU rond de 80-90 en de GPU rond de 60-70. Ik maak gebruik van de standaard CPU koeling die bij de AMD zat. Zou ik moeten overschakelen naar waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

De pc sluit compleet af en gaat niet meer aan met de aan/uitknop. Na ongeveer een kwartier start de pc weer vanuit zichzelf op. Soms niet, dan helpt het om de stroom fysiek even los te koppelen en vervolgens de pc weer aan te zetten.
Denk ik aan de voeding.

ALS het hitte was, zou je eerst dingen als thermal throttle krijgen (en dat merk je wel, kakt je performance helemaal in).

Gezien de PC niet meer reageert op de aan/uit knopt, en spanning eraf halen wel werkt, doet mij toch echt vermoeden dat er wat mis is met de voeding.
Volgens mij word de VS serie van Corsair ook als 'Vreselijk Slecht' aangemerkt door degene die zich wat meer bezig houden met computer voedingen op het forum :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
Waterkoeling heeft er niets mee te maken. Heb je kunnen vaststellen dat de computer uitvalt bij een bepaalde temperatuur? Wellicht kan je een extra fan in je computer case doen voor betere airflow en anders een aftermarket koeler. Ben je met 3 tientjes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Laatst online: 05-09 14:12
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:52:
Yes, Het is inderdaad de CPU en de GPU die op hoge temperaturen komen CPU rond de 80-90 en de GPU rond de 60-70. Ik maak gebruik van de standaard CPU koeling die bij de AMD zat. Zou ik moeten overschakelen naar waterkoeling?
Je GPU tussen de 60-70 is ok. Dat is redelijk normaal voor luchtkoeling. En op basis van je GPU temperatuur heb ik niet echt het idee dat je airflow slecht is in je kast. Anders had die ook hoger moeten zijn.

Ik vermoed dat je CPU koeler niet lekker gemonteerd is op je CPU.
Check even of je CPU fan het wel doet (en of het harder begint te draaien bij het bereiken van hogere temperaturen). Als je CPU fan gewoon goed dan kun je nog even checken of je CPU koeler echt goed op je CPU gemonteerd zit. Als dat het geval is dan moet je toch even kijken of je de CPU koeler er helemaal af kan halen. Koelblok en CPU vrij maken van de huidige koelpasta en nieuwe koelpasta op doen (goed verkrijgbaar in verschillende shops). Alles weer goed monteren en opnieuw testen.

Waterkoeling is echt niet nodig in dit geval, tenzij je een leuk projectje zoekt natuurlijk. De standaard meegeleverde AMD koelers zijn goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Pikkemans op 09-04-2020 15:08 ]

Pagina: 1