Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjan7222
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-05-2020
Ik zit met een vreemde situatie: ik zou graag de Synology NAS (ca. 6 jr oud) willen aansluiten via het netwerk in huis zodat de smart TV (LG, 1 jaar oud) de content van de NAS kan benaderen. Er is echter iets vreemds aan de hand aangezien ik de TV niet op het netwerk actief kan krijgen; ik zal hieronder even schetsen wat ik gevonden heb:

Mijn netwerk bestaat uit het Ziggo modem (nieuwe versie, 1 jr oud) in de meterkast waar ook de https://www.routershop.nl...-gigabit-switch/pid=37869 TP Link Switch hangt met 8 Gigabit poorten. Op deze switch zijn 3 netwerkkabels aangesloten: 1 gaat naar de woonkamer en 2 gaan naar de werkkamer. In de werkkamer zijn 2 aansluitingen (wall outlets) gemaakt waarop een oudere laptop en NAS aangesloten zijn. De laptop kan de NAS via het netwerk benaderen en bedienen.

De TV kan de NAS echter niet vinden; sterker nog; de TV krijgt bekabeld geen internet toegang via de aansluiting in de woonkamer. Het vreemde is dat de laptop die in de werkkamer prima functioneert in de woonkamer ook geen verbinding kan krijgen maar een nieuwere laptop (2 jr oud) wel: als ik die aansluit op de netwerkaansluiting in de woonkamer dan heeft deze direct verbinding. Sluit ik de Ziggo Mediabox op dezelfde verbinding aan dan werkt het ook goed (heeft internet); de TV echter krijgt geen verbinding.

Als ik in de meterkast de netwerkkabel uit de switch haal en direct met het Ziggo modem aansluit dan krijgt de TV wél verbinding. Aangezien het modem maar 4 aansluitingen heeft is dit niet wenselijk: het zou toch allemaal via de switch moeten kunnen lopen?

(Overigens zijn alle netwerkkabels nog geen jaar oud; alles is nieuw aangelegd)

Uiteindelijk wil ik in de woonkamer de Ziggo mediabox én de TV op hetzelfde netwerk bekabeld aansluiten; omdat ik maar 1 netwerkaansluiting heb in de woonkamer vraag ik mij af welke oplossing jullie hierbij zouden adviseren. Maar dan zal ik eerst bovenstaande situatie in orde moeten krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:07

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je de switch geconfigureerd?
Werkt het wel als je de tv met een korte patchkabel direct op de switch inplugt?

[ Voor 53% gewijzigd door lier op 09-04-2020 12:18 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
Al eens geprobeerd om die kabel dat naar de woonkamer loopt in een andere poort van de switch te steken? Om te kijken of het aan de config van die poort ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjan7222
Bedankt voor jullie meedenken!

Ik heb een langere patchkabel rechtstreeks tussen TV en switch in de meterkast verbonden en dan krijgt de TV direct verbinding. Gebruik ik de wall outlet weer dan verliest de TV de verbinding weer; zie bijgesloten afbeelding (screenshot tv internet connectie). Als ik de lange kabel rechtstreeks in de poort van de switch plug (waar de wall outlet aan gekoppeld is) doet de TV het ook; lijkt dus niet aan de switch te liggen? Maar waarom krijgt de laptop dan wel verbinding op die outlet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mpuyRZDUqckeRbk9TtszsjHtZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqNrF9aJAD4y5GcPJxS3isdm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dirkjan7222 op 09-04-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perboemski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Probeer eens een andere kabel om de tv met de wall socket te verbinden...
Het kan zijn dat de verbinding tussen je switch en wall socket als cross-cable aangesloten is, of de kabel van de wall socket naar je tv. Dan kan het zijn dat je TV hier niet mee kan omgaan, en je laptop wel...

https://www.netwerkkabels...heb-ik-nodig-korte-uitleg

Wat is een Cross kabel?
Een cross-kabel / crossover kabel gebruik je wanneer je twee pc's met elkaar wil verbinden of twee switches die geen uplink hebben.
Als de switches wel een uplink poort hebben, dan kan je gewoon een straight kabel gebruiken om de twee te verbinden: Het ene uiteinde in de uplink van switch 1, het andere uiteinde in een normale poort van switch 2.

Tegenwoordig zijn ook veel switches auto-MDI/MDI-X, wat wil zeggen dat ze zelf uitzoeken wat er aan de andere kant van de kabel aanwezig is. Indien nodig zorgen zij zelf dat er een uplinkpoort van de normale poort wordt gemaakt.

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjan7222
Enige dat ik nu nog kan bedenken is dat de kabel tussen switch en wall socket ergens fout gaat: de kabel die nu rechtstreeks tussen TV en switch zonder problemen werkt zou dan ook moeten werken als deze de verbinding vormt tussen switch en wall socket, toch? Uiteraard is dit nu juist het onderdeel dat ik niet zelf kan vervangen maar goed. Voor de duidelijkheid: de kabel die wel werkt tussen TV en switch is een Technetix patch lead 4pr cat 6 en de kabel die nu tussen switch en wall socket zit is een zybrnet 500 f/utp cat 6 type iec 60332-1.

Als dit gedaan wordt en het is dé oplossing: welk apparaat zou ik dan na de wall socket moeten plaatsen om zowel Ziggo Mediabox als TV bekabeld op internet en netwerk aan te sluiten?

[ Voor 16% gewijzigd door dirkjan7222 op 09-04-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Klinkt alsof de wall outlet of de kabel tussen outlet en meterkast niet meer goed is. Volgens mij zit er een kabeltest functie in de switch, die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjan7222
Ik heb de kabeltest van de switch uitgevoerd en wat andere schermen bekeken in de software; zie hieronder. De TV is nu via de wall socket verbonden aan poort 7.

Ziet iemand hier iets vreemds aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFdCF5qqRm6hGXjt4znRW_-dgPs=/f/image/H5mmrDlzCG2dkjtiiloJZqJC.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2Nu40C-ep55ZdeeKHU-2uDV9H4=/f/image/VgGpvuSzoWwDRfdFtTBTDBp1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blpDr-du8s18DAO-nbMOwuTzulU=/f/image/srmlx7QzkWVbHPdhRL31AhLs.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door dirkjan7222 op 10-04-2020 11:41 ]

• Dazzling Dwild
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-04 22:59
Heb een soortgelijk probleem.
Zodoende de vraag of je al een oplossing voor het probleem hebt gevonden?

Mogelijk heeft een LG moeite om via een switch internetverbinding te creeren?

Mijn situatie:
1. Ik heb bekabeld internet van meterkast naar zolder in de muur.
2. Kabel van muur naar switch
3. In switch zit een kabel naar computer en naar smart tv (eveneens een LG)
4. Computer heeft verbinding, LG TV niet!

Reeds geprobeerd:
  • Kabel van LG TV rechtstreeks in de muur gestopt. LG TV heeft WEL internet. Kabel werkt dus!
  • Computer verbonden via uitgang van switch waar eerst LG TV in zat en niet werkte. Computer krijgt wel verbinding. LAN-uitgang switch werkt dus ook gewoon naar behoren
Switch betreft een router welke dus als simpele switch wordt ingezet.
Dns enabled, wifi en dhcp server op router uitgeschakeld.

Geen idee waarom tv niet verbonden raakt.

Ik had voorheen de router als access point ingesteld en toen liep de verbinding naar de tv ook bedraad via dat access point en werkte toen wel!?
Pagina: 1