PC lijkt op te starten na afsluiten, maar sluit toch af...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
Beste Tweakers,

Precies op het moment dat ik bezig ben met een nieuw systeem, begint de huidige vreemde kuren te vertonen. Nou zal je zeggen, goed getimed, echter draag ik deze PC over aan mijn ouders en moet die dus nog even mee.

Wat is het probleem
Zodra ik op afsluiten klik in Windows 10 lijkt het er op de pc zichzelf ook daadwerkelijk afsluit, beeldschermen worden zwart etc. Maar op het moment dat je verwacht dat alle lampjes van de kast uit gaan, hoor je het bekende opstartgeluid van de PC. De monitoren blijven zwart en na 15-20 seconde is de PC dan toch echt afgesloten. De PC herstart zichzelf dus niet (meer) helemaal. Dit was een aantal dagen geleden wel het geval.

Het systeem, bouwjaar januari 2015
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 119,99€ 119,99
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Windowed€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 80,20€ 80,20
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,19

Wat is er de afgelopen tijd veranderd
Recent had ik allerlei updates doorgevoerd d.m.v. Driver Booster, echter waren er een aantal drivers niet compatibel, want het opstarten duurde opeens minuten lang. Een systeemherstel naar 2 weken terug, heeft dat probleem inmiddels helemaal verholpen.

Daarnaast heb ik recent een paar crashes gehad met COD Warzone, omdat de CPU op 100% staat te draaien en dit niet altijd even goed gaat.

Mogelijke oplossingen
Ik ben van plan om de PC helemaal schoon en dus met nieuw OS over te dragen aan mijn ouders. Is het wijs om dit als eerste uit te voeren en te kijken of het probleem daarmee weg is?

Daarnaast vond ik een mogelijke oplossing in het resetten van de BIOS door:
- Tijdens het opstarten de BIOS te benaderen en deze op fabrieksinstellingen terug te zetten;
- De CR2032 batterij te vervangen.

Wat is precies de consequentie hiervan? Er moet namelijk wel gewoon gewerkt kunnen blijven worden (ook in het weekend) op deze PC. Met andere woorden, installeert de BIOS zich na de reset helemaal vanzelf, of moet ik zelf nog een heel proces doorlopen?

Als laatste optie heb ik het aansluitingen van een nieuwe voeding zodra ik mijn nieuwe setup heb opgehaald.

Hebben jullie nog tips, of zie ik iets over het hoofd dat snel te controleren is?

Alvast weer heel erg bedankt! (Y)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:32
Als je deze pc opstart met een Linux Ubuntu / Mint usb stick, werkt de pc dan wel goed?
Zo ja, dan is het waarschijnlijk een software probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 16:06

ResuCigam

BOFH

Trevvv schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:51:
Ik ben van plan om de PC helemaal schoon en dus met nieuw OS over te dragen aan mijn ouders. Is het wijs om dit als eerste uit te voeren en te kijken of het probleem daarmee weg is?
Dat lijkt mij een goed begin en persoonlijk zou ik die driverbooster ook achterwege laten. Gewoon Windows update en eventuele drivers (moederboard/netwerk/audio/video).

We do what we must because we can.