Tips voor een nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sohopunk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08-2025
Beste Tweakers,

Mijn huidige game-pc stamt alweer uit 2012 en op een upgrade van de grafische kaart na is er sindsdien niks verandert. Ik begin dat inmiddels ook bij steeds meer games te merken en het is dan ook hoog tijd om een nieuwe pc samen te stellen.

Mijn huidige setup is als volgt:
Processor: Intel Core i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Videokaart: GTX 1070
Moederbord: MSI Z77A-G45 (MS-7752)
Geheugen: 2x 4GB Corsair CML8GX3M2A1600C9 (8 GB in Dual-channel)
Kast: Corsair Carbide 500R Black
Voeding: Seasonic G-Serie 450Watt

Mijn budget voor een nieuwe pc ligt op ca. € 1000,-. Ik zit eraan te denken om het aankoopadvies van de BBG Maart 2020 Mainstreamgamesysteem te volgen.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is mijn huidige GTX 1070 nog prima, of raden jullie aan om ook mijn grafische kaart te vervangen? Bij eventuele vervanging ga ik waarschijnlijk voor de MSI GeForce RTX 2060 Super Armor OC, vanwege Nvidia G-Sync van mijn monitor.
2. Kan ik mijn huidige kast nog gebruiken om de nieuwe pc in te bouwen of is het toch raadzaam om een nieuwe kast aan te schaffen?
3. Is mijn huidige voeding nog voldoende om te gebruiken in een nieuw systeem of is het toch raadzaam om een nieuwe voeding met 550W aan te schaffen?

Als jullie nog andere tips of adviezen hebben, hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de reacties.

Gr,
Alen

Alle reacties

• sohopunk
Hmm, nu ik dit topic heb geplaatst twijfel ik of ik het in de juiste categorie heb geplaatst. Zo niet, kan een van de mods dit wellicht verplaatsen? Weet niet of ik dit zelf kan namelijk.

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-01 07:50
Welke games wil je er mee spelen? En op welke resolutie?
Ik denk dat voor de meeste games de GTX1070 nog wel voldoende is, en dat je cpu voornamelijk de bottleneck is.

• sohopunk
Troubled schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:20:
Welke games wil je er mee spelen? En op welke resolutie?
Ik denk dat voor de meeste games de GTX1070 nog wel voldoende is, en dat je cpu voornamelijk de bottleneck is.
Ik heb een 1440p ASUS ROG scherm, resolutie 2560 x1440. Ik speel een hoop verschillende games, van Indies tot triple A titels. In de afgelopen maanden heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat RDR2, COD Warzone en AC games niet tot nauwelijks draaien. In de toekomst kijk ik bijv. erg uit naar Cyberpunk. Daarbij hoeft van mij niet alles op ultra te draaien, maar de game moet er wel gewoon goed uitzien en goed draaien op 1440p.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Afhankelijk van welke games je speelt en op welke resolutie kan je GTX1070 nog wel een tijdje mee. Game je op 1080p dan zou ik me daar nog geen zorgen over maken, wil je ook een nieuwe monitor met hogere resolutie of refreshrate dan zou je daar nog eens naar kunnen kijken.

Je kast zou je kunnen houden maar het is de vraag wat handig is. Nieuwere kasten hebben bijvoorbeeld ook meer mogelijkheden om SSD's op een nette manier te monteren ipv alleen 3,5" drives. Zelf zou ik de kast vernieuwen en je oude systeem incl kast doorverkopen ;)

🖥️ | 🚗

• sohopunk
MadMarky schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:25:
Afhankelijk van welke games je speelt en op welke resolutie kan je GTX1070 nog wel een tijdje mee. Game je op 1080p dan zou ik me daar nog geen zorgen over maken, wil je ook een nieuwe monitor met hogere resolutie of refreshrate dan zou je daar nog eens naar kunnen kijken.

Je kast zou je kunnen houden maar het is de vraag wat handig is. Nieuwere kasten hebben bijvoorbeeld ook meer mogelijkheden om SSD's op een nette manier te monteren ipv alleen 3,5" drives. Zelf zou ik de kast vernieuwen en je oude systeem incl kast doorverkopen ;)
Ik game op 1440p, heb mijn scherm recentelijk geupgrade, het gaat om de ASUS ROG PG278QR. Zou je in dat geval wel de grafische kaart upgraden?

Goed punt over de kast + dat zijn de kosten niet, dus een upgrade van de kast is wellicht handig, ook met het oog op de toekomst.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voor AAA titels op 1440p is de GTX1070 wat krap bemeten, dan zit je met de R5700XT uit de BBG al een stuk beter.

🖥️ | 🚗

• sohopunk
MadMarky schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:41:
Voor AAA titels op 1440p is de GTX1070 wat krap bemeten, dan zit je met de R5700XT uit de BBG al een stuk beter.
Ok, al zou ik dan niet voor de R5700XT gaan maar voor het alternatief dat ze ook noemen, de RTX 2060 i.v.m. Nvidia G-Sync van mijn scherm.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:32
Zou 700 in je systeem stoppen en wachten op nieuwe generatie kaarten. Die 2060 super gaat te weinig verschil maken voor de investering mijn inziens

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• sohopunk
Cyriel85 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:01:
Zou 700 in je systeem stoppen en wachten op nieuwe generatie kaarten. Die 2060 super gaat te weinig verschil maken voor de investering mijn inziens
Dus als ik je goed begrijp, upgraden o.b.v. de BBG maar tijdelijk mijn huidige videokaart houden tot er nieuwe uit zijn? Wanneer is de verwachting dat deze komen?

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-01 23:19
sohopunk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:07:
[...]

Dus als ik je goed begrijp, upgraden o.b.v. de BBG maar tijdelijk mijn huidige videokaart houden tot er nieuwe uit zijn? Wanneer is de verwachting dat deze komen?
Ergens rond Q3 of Q4.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

sohopunk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:07:
[...]

Dus als ik je goed begrijp, upgraden o.b.v. de BBG maar tijdelijk mijn huidige videokaart houden tot er nieuwe uit zijn?
Dat is ook aan jezelf he. Je kunt ook kijken hoe je oude videokaart presteert in je nieuwe build, is de performance alsnog matig dan ben je vrij om te upgraden.

Als ik de benchmarks erop na sla is een 2060 super toch wel zo'n 30-40% sneller dan een 1070. Leuke snelheidswinst imho, maar of je dat de investering waard vindt kan alleen jij beoordelen.

🖥️ | 🚗

• sohopunk
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben weer een stuk wijzer. Ik ga me beraden of ik nu voor een upgrade wil gaan of nog even doorspaar en later dit jaar met een ruimer budget voor een nog betere setup ga.
Pagina: 1