Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-02-2022
Goedemorgen tweakers,

Omdat ik door de intelligente lockdown wat vaker thuis ben, leek het me een goed plan om nu eindelijk eens een pc te bouwen.

Nu heb ik nog onderdelen op de plank liggen van jaren oud, waarvan ik me afvraag of het nog de moeite is om deze te gebruiken. In het verleden heb ik deze ooit is aangeschaft, helaas heb ik ze nooit gebruikt.

Laat ik nu maar eens actie ondernemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Foto's bewerken (Lightroom / Photoshop), Video's bewerken (After effects / Premier pro), Voor mij opleiding af en toe is 3D modelleren (Solidworks). En niet te vergeten: gamen!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een extra €400,- (mag ongeveer +10% afwijken)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Die heb ik. Zoals eerder vermeld, de onderstaande componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 295,91€ 295,91
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i GTX€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,91

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al het een en ander onderzocht, en iets als dit lijkt me wel een goede richting.:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 75,90€ 75,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 81,90€ 81,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 110,11€ 110,11
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,99

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet specifiek voorkeur voor een merk, wel vind ik het belangerijk dat het merk de juiste prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een werkend & stabiel systeem.

Ga je overklokken?
Ik was het niet direct van plan. Ik heb wel gezien dat het mogelijk is met de componenten die ik al bezit. Dus wellicht als het betere prestaties levert. (Als het prima werkt op de standaard manier ben ik al tevreden)

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht dat jullie mij kunnen sturen in het maken van een keuze van de componenten. (aangezien me perfectionistische eigenschap alles weer perfect wilt hebben |:( )

En advies of het nog de moeite waard is om met oude componenten een pc te bouwen.

Naast dat vroeg ik me nog af of het nodig is om ram te halen van 3200mhz, of is dit weggegooid geld?
(want dan kan ik dat geld beter spenderen aan RGB :P )

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 09:33
Er zijn een paar vragen die jij jezelf moet stellen.
Hoe lang wil je met dit systeem/upgrade doen?
Welke resolutie wil je spelen?
Is die €400 het je waard om voor twee jaar vooruit te kunnen? Of geef je nu meer uit om langer met een systeem te doen.

Op 1080p kan je nog wel even vooruit met die 980ti, maar op 1440p kom je nu al tekort.
Die 6700k is een mooie processor, met 4c/8t zit je voor een jaar of twee nog wel goed.

Ram van 3200mhz is weggegooid geld. Die 6700k werkt met 2133mhz snelheid.
Ryzen heeft voornamelijk voordeel van sneller Ram geheugen.
Die voeding in je lijstje is niet zo bijzonder goed en ook te veel voor wat je hebt.
Deze is beter pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
NightRaven88 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:49:
Er zijn een paar vragen die jij jezelf moet stellen.
Hoe lang wil je met dit systeem/upgrade doen?
Welke resolutie wil je spelen?
Is die €400 het je waard om over twee jaar vooruit te kunnen? Of geef je nu meer uit om langer met een systeem te doen.

Op 1080p kan je nog wel even vooruit met die 980ti, maar op 1440p kom je nu al tekort.
Die 6700k is een mooie processor, met 4c/8t zit je voor een jaar of twee nog wel goed.

Ram van 3200mhz is weggegooid geld. Die 6700k werkt met 2133mhz snelheid.
Ryzen heeft voornamelijk voordeel van sneller Ram geheugen.
Die voeding in je lijstje is niet zo bijzonder goed en ook te veel voor wat je hebt.
Deze is beter pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart
Ten eerste, bedankt voor je reactie / aanbeveling.

Na dat ik dit systeem gebouwd heb ga ik denk ik niet direct een nieuw systeem bouwen. Dus ik hoop wel iets meer dan 2 jaar. Als ik het goed begrijp is de GPU niet helemaal geschikt meer voor deze tijd (op resoluties hoger dan 1080p).

Wat zou het alternatief wezen, alles verkopen en compleet nieuw gaan?
Of stel ik ben er oke mee om 1080p te gamen. Is het dan wel een juiste keuze om dit door te zetten, ook kijkend naar video bewerking etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightRaven88
Ik denk dat je eerder tegen beperkingen aanloopt met het systeem.
Bij lange na is dit geen slecht systeem hoor, laat ik dat voorop stellen.
Verkopen is zeker een optie, voor de GPU en CPU kan je mijns inzien nog ± €200 per stuk krijgen.

Met een beetje bij sparen om het budget naar €1000 op te rekken kan je een systeem kopen waar je langer plezier van gaat beleven.

Bijvoorbeeld de BBG van afgelopen Maart: reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
Ik zou eerst even kijken of dit systeem voldoende is. Je hebt de onderdelen per slot van rekening al. Ik gebruik tot op heden nog een i7 6700K. Niet om mijn eigen kamp te verdedigen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
NightRaven88 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:35:
Verkopen is zeker een optie, voor de GPU en CPU kan je mijns inzien nog ± €200 per stuk krijgen.

Met een beetje bij sparen om het budget naar €1000 op te rekken kan je een systeem kopen waar je langer plezier van gaat beleven.

Bijvoorbeeld de BBG van afgelopen Maart: reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020
Dus eigenlijk als ik alles ga vergelijken heb ik betere prestaties voor componenten die goedkoper zijn. En naast dat is mijn 'upgradebaarheid' factor hoger?

Ik dacht zelf van ik ga dit doorzetten, maar als ik 500 euro krijg voor oude componenten heb ik dus 900 euro te besteden. Dat kan ik nog wel strekken naar 1000.

Bedankt voor de tip, het heeft me zeker aan het denken gezet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
youridv1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:51:
Ik zou eerst even kijken of dit systeem voldoende is. Je hebt de onderdelen per slot van rekening al. Ik gebruik tot op heden nog een i7 6700K. Niet om mijn eigen kamp te verdedigen hoor
Thanks voor je reactie, ik ga nog even wat meer research doen qua upgradebaarheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
NightRaven88 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:35:

Hi Nightraven, is een pc als de (BBG) (met Ryzen 5 3600) ook beter in programmas als: photoshop, after effects, premier pro? Ik las online een item waarbij Intel hier wat sterker in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
JeftaaD schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:50:
[...]

Hi Nightraven, is een pc als de (BBG) (met Ryzen 5 3600) ook beter in programmas als: photoshop, after effects, premier pro? Ik las online een item waarbij Intel hier wat sterker in is.
Daar kan ik je geen antwoord uit ervaring op geven.
Zelf werk ik niet met deze programma's, dus weet ook niet of Intel hier sterker in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

JeftaaD schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:50:
[...]

Dat was vroeger nog wel zo, nu echt niet meer AMD is zeker competitief in de adobe software op veel vlakken.
Je hebt ook gewoon een goed upgrade path (16 core cpu in de 3000 series, 4000 series straks).

Kijk ook eens hier https://www.pugetsystems....s-for-Video-Editing-1522/ puget doet erg veel met foto/video software.

Eigenlijk zijn de 2e hands prijzen voor de Intel processoren te hoog, dus daar heb je dan voordeel bij.

Voeding is overigens zwaar overkill 550w is meer dan genoeg.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
DarkBlaze schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:35:
[...]

Dat was vroeger nog wel zo, nu echt niet meer AMD is zeker competitief in de adobe software op veel vlakken.
Je hebt ook gewoon een goed upgrade path (16 core cpu in de 3000 series, 4000 series straks).

Kijk ook eens hier https://www.pugetsystems....s-for-Video-Editing-1522/ puget doet erg veel met foto/video software.

Eigenlijk zijn de 2e hands prijzen voor de Intel processoren te hoog, dus daar heb je dan voordeel bij.

Voeding is overigens zwaar overkill 550w is meer dan genoeg.
Thanks voor je reactie, heb die site inderdaad gezien. En er staat veel bruikbare info op.

Heb besloten de parts te verkopen en een nieuwe pc te bouwen. Deze pc is dan meer future proof.
En in mijn gebruik 50% gaming 50% editing, denk ik dat AMD de eerste plek gaat pakken voor mijn budget.

Ik kan nog een mooi bedrag krijgen voor de parts die ik heb liggen, en als ik nog langer wacht worden ze alleen maar minder waard.
Pagina: 1