pc wat langer mee laten gaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste lezer,

Helaas heb ik de aankoopbon niet meer van mijn PC maar ik zal zo de specificaties even plaatsen.

Tot nu toe doet deze het nog steeds prima. Ik gebruik het hoofdzakelijk voor wat surfen, wat foto's opslaan, wat office werk en eenvoudige spelletjes. Maar nu wil ik een keertje een hedendaags spel spelen en dan merk je dat het niet meer lukt.

Is het mogelijk dat ik een eenvoudige videokaart en/of wat extra geheugen toevoeg waardoor de prestaties een boost krijgen? En is het dan toereikend?

Mijn budget: ik hoop eigenlijk met 100 euro wel klaar te zijn. Maar ik heb geen idee wat het kost en wat je er voor krijgt. Maar als mijn computer er weer een aantal jaren mee vooruit kan..

I5 4460 CPU 320 (het heeft een onboard videokaart)
4gb ram geheugen
OS Win 10

Waar kan ik eenvoudig een overzicht van mijn hardware kopiëren om het jullie te tonen? Bij eigenschappen staat weinig.

1: Welke eenvoudige videokaart raden jullie aan?
2: Is het zinvol om extra geheugen toe te voegen? hoeveel en welke.

In het verleden toen we in Groningen woonde ging ik gewoon naar de groene winkel van het noorden. maar dat lukt nu niet meer.

bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door paper towel op 09-04-2020 08:54 ]

Alle reacties

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 15:44

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Als je een eenvoudige (2e-hands bijv.) videokaart plaatst dan ga je er waarschijnlijk qua prestaties al flink op vooruit. De allerlaatste games ga je er echter niet mee kunnen spelen, aangezien je CPU ook al aardig verouderd is en je 4GB RAM hebt, waar 8GB vaak als minimum geldt voor moderne games.

Verder is het ook van belang dat je voeding voldoende capaciteit heeft, dat het op je moederbord past en in je behuizing past.

Daarom de volgende vragen:
Welke games wil je spelen?
Op welke resolutie? (1080P?)
Welk moederbord heb je?
Welke voeding?
Welke behuziing?

Steam/Discord: Flimovic

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-01 17:24
Van 4GB naar 8GB is zeker een aanbeveling. Videokaart is lastig, voor een simpele kaart zoals de GTX1650 betaal je al ruim 160 euro. Met extra geheugen er bij gerekend, zit je rond de 200 euro totaal. Wellicht een idee om een tweedehands kaart te halen? Dan ben je naar schatting 100 euro kwijt voor een videokaart (GTX970, 1060 achtig) en 30 euro voor een setje van 8GB (2x4) geheugen. Als je nu 1 module hebt van 4GB kun je er ook een 4GB module bij naast zetten.

De wijzen komen uit het Oosten!

• monofear
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 20:27
Een upgrade naar een SSD zou hier ook volstaan. Weet niet of er momenteel al een ssd in zit, maar uit je topic lezende waarschijnlijk niet.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ja, je kunt wat simpele upgrades doen, maar hiervoor is wel wat meer informatie nodig. Je zegt dat je nu 4GB RAM hebt, maar is dit 1x4GB of 2x2GB en heb je nog RAM slots vrij? Je kunt hier dan eventueel 1x4GB bijplaatsen (indien 1x4GB aanwezig), of zelfs 2x4GB (indien 2x2GB aanwezig).

Verder is informatie over de voeding cruciaal om aan te kunnen geven of je een bepaalde GPU kunt plaatsen, zijnde heeft de voeding genoeg vermogen, kwaliteit en PCIe power connectors? Indien het een degelijke voeding is met minimaal iets van 400W met minimaal 1 PCIe 8pins connector, dan zou je eens kunnen kijken naar dit soort GPU's.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-01 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het is me niet duidelijk waarom je een andere videokaart wil? Hedendaagse games is nogal een breed begrip, maar met games van A-titels van 2019/2020 (e.g. CoD Warzone) ga je het niet redden met die processor.

Daarnaast zou ik eerst voor 4GB extra werkgeheugen én een ssd gaan. Dat brengt veel meer waarde en kan je beide voor onder de 100 euro doen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergis je niet, met 4GB extra geheugen en een SSD krijg je een veel snellere pc. Als je daarnaast een 1650/1660 erbij zet heb je een behoorlijk volwaardige game-pc. Ook voor recente titels op 60fps, wellicht niet die van 2019/2020 inderdaad, maar verder wel. Ok, die laatste is 150-250 euro, maar even voor het idee.

• paper towel
er zit een ssd in.

Waar kan ik een overzichtje van mijn computereigenschappen inzien en kopiëren zodat ik het hier kan plaatsen. dat lijkt mij het beste.

Er zit nu één geheugenkaartje van 4 GB in.

wbt die games. ik speel af en toe wat oudere games. maar toevallig een oude liefde: spellforce 3. en die vraagt veel meer. Verder speel ik dus geen veel vragende games en wil liever nog een jaartje of twee/drie wachten met de aanschaf van een nieuwe computer. vandaar mijn oriëntatie naar een eenvoudige en goedkope 'upgrade' voor de tussenperiode.

[ Voor 46% gewijzigd door paper towel op 09-04-2020 11:39 ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:15

vectormatic

Warlock of the doorlock

Zonder te weten wat voor voeding je hebt, en als ik zo de specs van spellforce 3 zie:

1x4gb ddr3 er bij
Een 2e hands GPU, denk aan een RX460, RX560, of evt een GTX 750Ti (de radeons zijn wat sneller). Deze zijn allemaal te vinden zonder extra voedingsconnector (wel opletten, er zijn wel modellen die het WEL nodig hebben), en in de vraag & aanbod voor ~50-60 euro. Een 1050(Ti) zou wat sneller zijn, maar die kosten toch snel 100 euro of meer.

Mocht 2ehands voor wat voor reden dan ook geen optie zijn, dan zou je nog een GT1030 kunnen overwegen, die zijn nieuw net onder de 80 euro te vinden (en dus met het ddr3 binnen budget zijn), let daarbij wel op dat je de gddr5 versie koopt (de ddr4 versie is veeeeel slechter), en hoewel en 1030 een stuk sneller is dan je igpu, hij nog wel een eindje onder de minimum specs voor spellforce 3 valt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Download een programma zoals hardware speccy/openHardwareMonitor. Daarmee kun je uitzoeken welke relevante onderdelen in de PC zitten. Voor de voeding en het moederbord moet je even de PC opentrekken. Maak desnoods gewoon foto's van de onderdelen. Meet eventueel de vrije ruimte en maak er desnoods ook foto's van. Als je niet goed weet wat je allemaal moet doen, kan er aan de hand van foto's ook al redelijk geholpen worden.

Gaat het trouwens om een pre-build (merkPC) of een zelfbouw die met componenten door de winkel in elkaar is gezet? merkPC's doen nogal eens lastig met videokaarten. Die zou ik gewoon de deur wijzen en van het geld dat je terugkrijgt iets anders zoeken.

• paper towel
Ik zal het is onderzoeken, waar vind ik betrouwbare 2e hands hardware? Of mag ik dat hier niet vragen. nvm, dat kan hier gewoon :D

Ondertussen wat info, volgens mij zegt dit alles wat jullie vragen. bedankt ondertussen.

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz 23 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
4,00GB Single-Channel DDR3 @ 800MHz (11-11-11-28)
Motherboard
MSI H97M-G43(MS-7924) (SOCKET 0) 21 °C
Graphics
S27B350 (1920x1080@59Hz)
Intel HD Graphics 4600 (MSI)
Storage
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB (SATA (SSD)) 23 °C
465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-60U6AA0 (SATA ) 21 °C
Optical Drives
ASUS DRW-24F1ST a
Audio
High Definition Audio-apparaat

[ Voor 17% gewijzigd door paper towel op 09-04-2020 13:21 ]

• paper towel
Motherboard
Manufacturer MSI
Model H97M-G43(MS-7924) (SOCKET 0)
Version 1.0
Chipset Vendor Intel
Chipset Model Haswell
Chipset Revision 06
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model H97
Southbridge Revision 00
System Temperature 21 °C
BIOS
Brand American Megatrends Inc.
Version V2.6
Date 19-9-2014
Voltage
AVCC 3.408 V
3VCC 3.408 V
CPU CORE 0.048 V
VCCIN 1.744 V
DRAM 1.488 V
+12V 11.088 V
+5V 5.160 V
PCI Data
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x16
Slot Designation J6B2
Characteristics 3.3V, Shared, PME
Slot Number 0
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J6B1
Slot Number 1
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J6D1
Slot Number 2
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J7B1
Slot Number 3
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J8B4
Slot Number 4
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J8D1
Slot Number 5
Slot PCI
Slot Type PCI
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation J8B3
Slot Number 6

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
2e hands een videokaart kopen idd.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:41

Thomg

Aww yiss

En ook even kijken voor een geheugen stikje op V&A. Hoeft niet duur te zijn, voor een tientje moet 4GB DDR3 makkelijk te doen zijn.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
paper towel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:17:
Ik zal het is onderzoeken, waar vind ik betrouwbare 2e hands hardware? Of mag ik dat hier niet vragen. nvm, dat kan hier gewoon :D

Ondertussen wat info, volgens mij zegt dit alles wat jullie vragen. bedankt ondertussen.

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz 23 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
4,00GB Single-Channel DDR3 @ 800MHz (11-11-11-28)
Motherboard
MSI H97M-G43(MS-7924) (SOCKET 0) 21 °C
Graphics
S27B350 (1920x1080@59Hz)
Intel HD Graphics 4600 (MSI)
Storage
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB (SATA (SSD)) 23 °C
465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-60U6AA0 (SATA ) 21 °C
Optical Drives
ASUS DRW-24F1ST a
Audio
High Definition Audio-apparaat
Moet je er alleen nog zeker van zijn dat het in je kast past en dat je voeding voldoende vermogen kan leveren.

Marktplaats skippen. V&A is prima te doen, mits veel 5 sterren reviews en je goed oplet.

• paper towel
de voeding zit wel goed, dat is 460 watt.

https://ibb.co/fkbLWJH

hier een foto van de binnenkant.

Kan iemand mij kort vertellen waar ik naar moet kijken met videokaarten, hoe vergelijk ik ze? waar beoordeel ik ze op?

de kaarten die voorgesteld waren heb ik allemaal wel gevonden, die zijn wel oud trouwens, ook al een jaar of zes.

En hoe zit het met het gebruik van de geheugenslots, één of twee, of drie, daar zit toch ook nog een aandachtspuntje in?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
460w zegt niets. Merk en type vertellen alles.

Link van je foto doet het niet. Nu wel.

Voeding is niet de grootste rommel. Daar kan nog een redelijke videokaart aan. Kijk naar een gebruikte GTX 970 of RX470/570 en dit als geheugenupgrade.

[ Voor 72% gewijzigd door Uszka op 09-04-2020 20:09 ]

• paper towel
Ik lees bij veel van de verschillende kaarten dat ze gebruikt zijn voor mining. Dat is schijnbaar negatief.moet ik dat lezen als intensief gebruikt? Dus wellicht versleten of korte levensduur?

Kan iemand mij vertellen welke aansluiting ik nodig heb om de videokaart aan tesluiten op voeding? iets met 4, 6 of 8 pins. Waar kan ik dit terugvinden in mijn systeem. Bij mij hangt er een geel/zwarte kabel los met volgens mij 4 pins.

[ Voor 38% gewijzigd door paper towel op 11-04-2020 14:09 ]

• paper towel
Ik heb er nog even een foto van gemaakt:

de stekker: https://ibb.co/df7mmFW

de ruimte in de kast: https://ibb.co/M53wdqQ

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Ik zal het simpel houden: nee, ram is absoluut niet vereist, kijk naar een 970 of 1060, licht er aan wat je voeding aankan, als jij dan nog merkt dat performance ondermaats is, dàn kun je ram upgraden. Een SSD is leuk en snel, en echt een verademing, maar voor gamen totale onzin in jouw budget. De meeste mensen dumpen hun games op een externe HDD anyway.

• paper towel
ik kwam er voorheen niet uit met die stekkers. nu zat ik weer wat te neuzen bij vraag en aanbod.

kan iemand mij vertellen of deze nu werkelijk zoveel verschillen? De gene met 3 GB lijkt beter toch? maar waarom dan 3 GB?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/577623;757339/

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 18:35
Mining kaarten zijn de meningen over verdeeld, maar ik laat ze altijd liggen.

GTX 1060 3GB vs RX 570: https://www.anandtech.com/bench/product/2546?vs=2525
Verschilt per spel, maar over het algemeen is de RX570 ietsje sneller. Daarnaast is die 4GB toch wel fijn om te hebben, want 3GB VRAM kan bij veel spellen al net te krap zijn.

Spellforce 3 heeft als minimum vereiste minstens 6GB RAM nodig, dus dat moet wel geupgrade worden. Als je er 4GB bijprikt, zit je goed. Kost toch niks.
https://tweakers.net/gehe...VzWSKkWKFdSWZBaDDIsEWgWAA

Om de kaart te voeden, heeft je voeding PCI-e aansluitingen nodig. Daar zijn 3 varianten van: 6-pins, 8-pins en de 6+2 pins (werkt met beide).
Je kan bij Google images checken hoe die eruitzien. Gewoon "pci-e 8 pin" intypen.
In die Tweakers pricewatch vergelijker, zie je onder het kopje "voeding" ook wat die specifieke videokaarten nodig hebben. Beide vereisen in dit geval een enkele PCI-e 8-pins aansluiting.
Volgens deze website, heeft jouw voeding die wel.

Qua ruimte in de kast zal het waarschijnlijk wel lukken als je de harde schijf en SSD verplaatst.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:55
Wat geeft taakbeheer (tabblad performance oid, 2e tabblad is dat) aan wanneer je die open zet op dat tabblad?
Daar kun je zien wat er op 100% draait. Grote kans met jouw keuze aan spellen (ook alweer wat ouder, dus een oudere grafische kaart is niet erg of goedkopere lower end grafische kaart) dat je GPU ofwel iGP het af laat weten.

• paper towel
Sapphire 11268-01-20G videokaart Radeon RX 550 4 GB GDDR5 Deze is nieuw voor 93 euro te bestellen.

Is dit niet eenvoudig toe te voegen en een flinke stap voorwaarts?

Mijn werkgeheugen had ik 6 mnd geleden al verhoogd naar 8 GB dus dat is wel prima.

[ Voor 34% gewijzigd door paper towel op 30-10-2020 06:56 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:35
Het is natuurlijk een stap vooruit,maar is het niet zonde?
Kan je dan niet beter 2e hands een stuk betere kaart kopen. Ja die gaat dan over 2 jaar stuk, maar met die 550 ga je ook geen 2 jaar gamen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
https://nl.hardware.info/...o-gpu-prestatiescore-2017

Overal is de RX570 2,5x zo snel als de 550.

Voor een bedrag van € 100 heb je rijkelijk keus op V&A en haal je een RX480 bij een persoon die goed aangeschreven staat.

https://tweakers.net/vide...gvqUlRNjQzMwYSpsqxdbW1gIA

• paper towel
ja misschien wel. Is het zo dat een 2ehands videokaart inderdaad het zomaar kan begeven na bijvoorbeeld 2 jaar?

deze staat bij V&A V&A aangeboden: Asus ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING Dat zou dan een prima kaart zijn? En ik heb nog even in mijn kast gekeken. Aan de andere kant hangen nog 2 6 pins en een losse 2 pins en ook nog 4 pins. Dan zou deze kaart wel passen. Maar ook qua ruimte in de kast?

Boven heb ik nog een foto van mijn kast staan.

aanvulling: ik zie nu pas het laatst geposte bericht. Heb net nog even gekeken, daar zijn ze net ietsjes duurder, circa 15 euro.

Aanvulling 2: heb nog even verder gekeken en deze twee vergeleken. Ik heb er geen verstand van maar die zwarte lijkt een stuk beter, waarom is die dan goedkoper? https://tweakers.net/pricewatch/compare/567947;763589/ Iedereen schrijft bij de advertentie, 'nog goede kaart', nooit overclockt, etc.

[ Voor 29% gewijzigd door paper towel op 30-10-2020 16:07 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Videokaart die het zomaar begeeft? Dat is echt onzin, videokaarten (en moederbord, cpu's etc. gaat zelden kapot). Helemaal niks mis met dergelijke 2e hands hardware en zou ik zeker aanraden. 'Ergste' wat er kan gebeuren is dat een fan het begeeft, maar zelfs dat is onwaarschijnlijk. Mits de prijs goed is, dat is bij videokaarten soms niet het geval tegenwoordig.

• paper towel
Bedankt voor de reacties hoor! Toch nog aanbullend een paar vragen.

Ik heb aangegeven de kaart te willen overnemen, moet nog even horen of het door gaat.

Ondertussen wat vragen.

6 + 2 pins? Die hangen er bij mij wel in. Dat is dan samen een 8 pins? Of werkt dat niet zo?

De kaart gaat met de fans naar beneden? Dat moet wel anders gaat die niet op het moederbord.

Willen jullie eens naar de foto kijken? Tot de ssd is 22 cm. De kaart is 21 cm lang en 4 cm dik.
In welk slot zal ik hem dan plaatsen? Kan denk ik alleen in die bovenste. Omdat die fans aan de onderkant zitten. Klopt dit? Dat betekent dat ik mijn HDD moet verplaatsen. Dat kan allemaal zonder problemen? En heb ik het dan juist dat ik deze kaart goed kan toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI8VR9gZYuxu7EAUPAWQoetNclQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvMc4OPnf7Bd0w2bieN5pUeU.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling: volgens mij kan ik die HDD niet verplaatsen zonder de cooler van het moederbord los te halen. Dat heb ik niet eerder gedaan en ik heb ook niet zo'n pasta. In dat geval voorzie ik wel problemen. En ik vroeg me af of ze beide harde schijven niet bewust voor de ventilator geplaatst hadden en dat ze daar dus ook moeten blijven.

[ Voor 33% gewijzigd door paper towel op 31-10-2020 20:23 ]

• paper towel
Aikon schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:19:
Vergis je niet, met 4GB extra geheugen en een SSD krijg je een veel snellere pc. Als je daarnaast een 1650/1660 erbij zet heb je een behoorlijk volwaardige game-pc. Ook voor recente titels op 60fps, wellicht niet die van 2019/2020 inderdaad, maar verder wel. Ok, die laatste is 150-250 euro, maar even voor het idee.
Dit is het uiteindelijk geworden. Een gforce 1650 en 4 gb extra geheugen. Een ssd had ik al. Is wel boven mijn budget uitgekomen. Maar prima zo. Bedankt voor de adviezen
Pagina: 1