Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 16:14
Beste Tweakers,

Sinds vorige week vrijdag heb ik een nieuwe monitor (AOC Q27G2U, 1440p en 144hz) en ben daar super blij mee. Een van mijn meest gespeelde games is Rocket League (600+ uur op PC nu) en die heeft het altijd vlekkeloos gedaan.

Ik heb nu sinds vrijdag al twee vastlopers gehad waarbij de pc op zwart gaat, een aantal fans enorm hard staat te blazen tot ik de power button ingedrukt houd om een shutdown te forceren. Hoe kan dit?

Het enige aan mijn setup dat veranderd is is dus de monitor, wat ingame betekent dat ik op een hogere resolutie (1080p -> 1440p) ben gegaan. De frame-cap heb ik op 90FPS gezet omdat mijn videokaart dat stabiel houdt, dus meer hoef ik niet. Ik heb nog niet echt de tijd gehad om andere grafische intensievere games te spelen, en het rare is dat ik eerder op zaterdag ook al meerdere uren RL achter elkaar heb kunnen spelen. Deze heb ik overigens met de bijgeleverde Display Port kabel aangesloten, voorheen gebruikte ik een HDMI kabel.

Wie heeft voor mij een tip hoe ik kan checken waar het aan ligt? En een beetje Jip & Janneke taal wordt gewaardeerd, ik ben niet super technisch. 8)7

Mijn overige relevante specs:

MSI GTX 1060 6GB
Intel i5 9400F
16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:03
- Draait jou videokaart op normale snelheden of op een overclock?

- Wat voor voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
Dank voor je reactie Jordy,

Mijn CPU en GPU draaien op de standaard instellingen, geen overclock.

Mijn voeding is een Sharkoon WPM600 Bronze 600W ATX en het moederbord dat ik gebruik is een ASrock B365M Phantom Gaming 4 B365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Hoezo koop je een 144Hz monitor en zet je het spel op 90Fps???
Ik speel ook al uren (1100+) Rocket League en zet hem gewoon op 250Fps (max) zonder problemen.
Ik zou zeggen doe dat ook eens bij jou als test.
Gaat dat fout, zet hem dan op 144Fps.
En heb je Vsync aan? Zet die uit.

En verder de standaard zaken:

Chipset drivers up2date?
Video drivers up2date?
Windows Up2date?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
Wylana,

De NVIDIA drivers en Windows zijn sowieso geupdate, voor mijn processor weet ik dat niet. Hoe kan ik dat checken en eventueel updaten?

Ik heb de cap ingesteld omdat mijn videokaart bij veel benchmarks van Rocket League een FPS van 90-100 haalt. Dan hoef ik hem niet op 250 te zetten toch? Dat zou alleen maar extra rekenkracht kosten als ik logisch na denk. Vsync staat inderdaad uit.

De 144hz monitor heb ik gekocht omdat ik aanzienlijk geniet van het rustigere beeld dat dit oplevert in Windows of andere applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexvb1993
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-08-2021
Ben eerder bang dat jouw 1060 dit niet aan zou kunnen....
Dit zou ik eens uitzoeken als ik jou was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge375
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik zou via tools zoals HwInfo64 https://www.youtube.com/watch?v=GvM1CT_owoA (Sensors-only vinkje tijdens opstarten aanvinken) allereerst kijken hoeveel % van de CPU/GPU etc gebruikt wordt. En hoe de temperatuur zich ontwikkelt onder zware load (m.a.w. V-SYNC uit / Framecap uit). Ik weet niet welke GTX 1060 je hebt (wellicht MSI GTX 1060 6GT). Maar bij die series zou de temperatuur maximaal 75 graden aantikken met een beetje adequate casekoeling, na 82 graden gaat die zichzelf throttlen (vertragen/verlagen van prestaties). De 9400F mag maximaal 100 graden Celsius worden (ook al is <75 gewenster).

Ik zou via diverse YouTube tutorials/guides in iedergeval opzoeken hoe je het beste je componenten test op stabiliteit en health(MemTest86, FurMark, CrystalDiskInfo, etc.)

Daarnaast wellicht een domme opmerking, maar kijk of je stroomstekker goed in je videokaart zit. Zonder stekker kan de videokaart vaak nog prima draaien in Windows en lichte belasting (75 watt gaat via het moederbord zelf), maar als er zwaardere berekeningen komen dan kan de boel wel crashen.

[ Voor 15% gewijzigd door serge375 op 15-04-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
@Lexvb1993 De GTX 1060 moet Rocket League makkelijk kunnen draaien, dat zou het probleem niet kunnen zijn.

@serge375 Bedankt voor je suggesties. Ik heb die HwInfo64 gebruikt en met wat overlays tijdens het gamen aangehouden. Ik ben niet heel handig met deze programmas maar ik heb via die YT video wat dingen aangeklikt en heb tijdens het gamen mijn GPU en CPU een beetje in de gaten gehouden. Met een open kast zitten de CPU temps rond de 42-44 en met de kast dicht 48-52. Dit lijkt mij geen heel groot probleem. De GPU zit op de 67 graden. Ook niet iets waar ik me zorgen om hoef te maken denk ik.

Af en toe schiet de temp wel omhoog, in een laadscherm bijvoorbeeld. Dan gaat de CPU Temp heel even naar 60-62 graden en als de game start meteen weer naar de 48-52. Ik snap er echt helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Dit is wel een verdachte bij mij:

Sharkoon WPM600 Bronze 600W ATX

Heb een andere voeding te leen van iemand?

Met je huidige monitor moet je hele systeem,harder werken,dus er word ook meer gevraagd van de voeding van het systeem

En wat ik over deze lees Sharkroon,is dat het nou niet echt een betrouwbare is :X
kijk hier maar eens tussen:

pricewatch: Sharkoon WPM600 Bronze

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 21-04-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
Beste Freaky35,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik intussen het probleem gevonden heb een dat dat niet bij de voeding ligt.

Toen hij begon te blazen heb ik hem meteen open gemaakt, en het blijkt dat het de GPU is. Door dit te googlen kwam ik bij een site uit waar men het had over het aanbrengen van nieuwe thermal paste. Grappig genoeg had de OP daar exact hetzelfde probleem als ik, met een vrijwel identieke videokaart.

Nu ik dat weet ga ik het proberen op te lossen door dat eerst te vervangen. Kan iemand mij vertellen of dit een goede thermalpaste is?

https://www.alternate.nl/...duct/1551604?event=search

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Ik heb nu sinds vrijdag al twee vastlopers gehad waarbij de pc op zwart gaat, een aantal fans enorm hard staat te blazen
Toen hij begon te blazen heb ik hem meteen open gemaakt, en het blijkt dat het de GPU is
Door dit te googlen kwam ik bij een site uit waar men het had over het aanbrengen van nieuwe thermal paste. Grappig genoeg had de OP daar exact hetzelfde probleem als ik, met een vrijwel identieke videokaart.
Even 3 quotes, maar... nee zo simpel is dat niet, en thermal paste word vaak veel te snel geroepen terwijl dat heel vaak niet eens het probleem is (word overigens enorm veel onzin en mythes over thermal paste de wereld ingeholpen...).

Beeld op zwart en fans hard blazen is een typisch symptoom van een driver die gecrashed is. Dit doen bijna alle moderne videokaarten. Driver crashed, en als fail-safe gaat een ventilator dan op 100%. Zowel nVidia als AMD doen dat, hoeft helemaal niet te betekenen dat je kaart te warm word (dan zou de fan al veel eerder op 100% gaan vóórdat die crashed).

Thermal paste gaat (integenstelling tot veel mythes) vrij lang mee. Heb laatst nog een keer een CPU koeler schoongemaakt en die paste was al 18 jaar oud (en nog smeuïg). Het probleem (of misvatting) bij 'opgedroogde' koelpasta is, dat ze vaak de koeler eraf trekken wanneer de paste koud is, en in een vaste toestand verkeerd, dit betekend helemaal niet dat het uitgedroogd is.

Het is ook altijd aan te raden om een CPU of GPU eerst goed te verwarmen en dán pas de koeler loshalen, dan zul je ook zien dat die koelpasta nog helemaal niet is opgedroogd.

Als ik een boosdoener zou moeten aanwijzen, gaat het richting de voeding.
Sharkoon is niet bekend als een merk met hoge kwaliteit voedingen. Ja, beter dan de Trust en Qtecs, maar ook zeker geen hoogvlieger, en geven vaak na een paar jaar problemen (net als FSP Fortron, 3 jaar prima voeding, daarna... gaat het bijna altijd mis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
Nemesizz,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. De voeding heb ik inderdaad niet meteen aan gedacht omdat de rest van de pc het goed doet. Je uitleg klinkt logisch.

Gezien ik toch vrijwel al mijn hardware hier heb beschreven, kun je me misschien een tip geven over een nieuwe voeding? Dan ga ik dat overwegen.

En toch blijft het raar dat ik een game als GTA V volledig kan spelen op high/veryhigh op 1440p en een game als Rocket League soms problemen geeft. Alsof het met de engine te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik zou eigenlijk beginnen om eens een kijkje te nemen in de Windows Event Viewer. Daar kun je ook veel teruglezen of de pc is gecrashed door een softwarefout zoals aansturing mbt een stuurprogramma of iets anders.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 21:12

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Nemesizz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:58:
[...]

[...]

[...]

Even 3 quotes, maar... nee zo simpel is dat niet, en thermal paste word vaak veel te snel geroepen terwijl dat heel vaak niet eens het probleem is (word overigens enorm veel onzin en mythes over thermal paste de wereld ingeholpen...).

Beeld op zwart en fans hard blazen is een typisch symptoom van een driver die gecrashed is. Dit doen bijna alle moderne videokaarten. Driver crashed, en als fail-safe gaat een ventilator dan op 100%. Zowel nVidia als AMD doen dat, hoeft helemaal niet te betekenen dat je kaart te warm word (dan zou de fan al veel eerder op 100% gaan vóórdat die crashed).

Thermal paste gaat (integenstelling tot veel mythes) vrij lang mee. Heb laatst nog een keer een CPU koeler schoongemaakt en die paste was al 18 jaar oud (en nog smeuïg). Het probleem (of misvatting) bij 'opgedroogde' koelpasta is, dat ze vaak de koeler eraf trekken wanneer de paste koud is, en in een vaste toestand verkeerd, dit betekend helemaal niet dat het uitgedroogd is.

Het is ook altijd aan te raden om een CPU of GPU eerst goed te verwarmen en dán pas de koeler loshalen, dan zul je ook zien dat die koelpasta nog helemaal niet is opgedroogd.

Als ik een boosdoener zou moeten aanwijzen, gaat het richting de voeding.
Sharkoon is niet bekend als een merk met hoge kwaliteit voedingen. Ja, beter dan de Trust en Qtecs, maar ook zeker geen hoogvlieger, en geven vaak na een paar jaar problemen (net als FSP Fortron, 3 jaar prima voeding, daarna... gaat het bijna altijd mis).
Paste wordt niet oud, dat klopt.

Maar het pump-out effect is wel degelijk een ding, al helemaal bij GPU's.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1