SSD van pc naar laptop overzetten mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHealthy
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-07 11:07
Ik heb de laptop acer aspire 7 gekocht en heeft uitbreidingsmogelijkheden voor extra SSD. Op dit moment staat hier nog een computer waar windows op de SSD staat, kan ik die formateren en in de laptop doen ?. Dan heb ik 2x250gb ssd en 1x1tb hdd

Of heeft een laptop een apart soort ssd of heeft het niet zoveel zin om 2 ssd's naast elkaar te draaien?

Bedankt!

www.marchealthy.nl / https://www.instagram.com/marc_healthy/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Ervan uitgaande dat het een SATA SSD is, dan kan dat prima.

Is het een M2 SSD dan gaat het niet werken ben ik bang.

Maar welk model SSD hebben we het hier over? Dan weten we het antwoord snel genoeg.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHealthy
Wylana schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:48:
Ervan uitgaande dat het een SATA SSD is, dan kan dat prima.

Is het een M2 SSD dan gaat het niet werken ben ik bang.

Maar welk model SSD hebben we het hier over? Dan weten we het antwoord snel genoeg.
Bedankt voor je reactie, helaas dagje op kantoor vandaag, ga vanavond even kijken wat erin zit en laat het dan alsnog weten via een reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Als je gaat zoeken, achterhaal dan eerst het exacte Acer modelnummer wat je hebt.
Vervolgens kijk je op internet en Youtube wat voor SSD-plek je over hebt:
1. 2,5" SATA? (ik denk het niet)
2. M2 SATA? (zou kunnen)
3. M2 NVME? (zou kunnen, is sneller dan SATA)
4. M2? Kijk dan ook als voorbereiding welke lengte M2 SSD wordt ondersteund en maak dat vakje onder op je laptop open om te kijken of er een schroefje in zit. Geen schroefje? Dan moet je een M2 SSD bestellen waar een schroefje wordt meegeleverd.
5. Als je uitkomt op een SATA SSD (2,5" of M2), is het handig als AHCI aan staat in de BIOS. Zoek dus uit hoe je in de BIOS komt en of AHCI al aan staat.
6. Als je een SSD koopt van een bekend merk (Crucial, Samsung), kan je op hun website zoeken naar "Clone". Zodra de SSD is je laptop is geïnstalleerd, kan je de clone-software downloaden en een "Smart clone" uitvoeren van je harddisk (die laat je gewoon zitten) naar de SSD. Je hoeft dan niets opnieuw te installeren en het is zo gebeurd. Je moet daarna wel in de BIOS de bootvolgorde aanpassen naar de SSD.
7. Als e.e.a. is gelukt, zou ik meteen de software van de SSD fabrikant installeren (bij Samsung de Magician) en de firmware van de SSD updaten. Dat voorkomt later problemen. En ik zou meteen in Windows een schiijfcontrole uitvoeren en een herstelpunt aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcHealthy
Renault schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:12:
Als je gaat zoeken, achterhaal dan eerst het exacte Acer modelnummer wat je hebt.
Vervolgens kijk je op internet en Youtube wat voor SSD-plek je over hebt:
1. 2,5" SATA? (ik denk het niet)
2. M2 SATA? (zou kunnen)
3. M2 NVME? (zou kunnen, is sneller dan SATA)
4. M2? Kijk dan ook als voorbereiding welke lengte M2 SSD wordt ondersteund en maak dat vakje onder op je laptop open om te kijken of er een schroefje in zit. Geen schroefje? Dan moet je een M2 SSD bestellen waar een schroefje wordt meegeleverd.
5. Als je uitkomt op een SATA SSD (2,5" of M2), is het handig als AHCI aan staat in de BIOS. Zoek dus uit hoe je in de BIOS komt en of AHCI al aan staat.
6. Als je een SSD koopt van een bekend merk (Crucial, Samsung), kan je op hun website zoeken naar "Clone". Zodra de SSD is je laptop is geïnstalleerd, kan je de clone-software downloaden en een "Smart clone" uitvoeren van je harddisk (die laat je gewoon zitten) naar de SSD. Je hoeft dan niets opnieuw te installeren en het is zo gebeurd. Je moet daarna wel in de BIOS de bootvolgorde aanpassen naar de SSD.
7. Als e.e.a. is gelukt, zou ik meteen de software van de SSD fabrikant installeren (bij Samsung de Magician) en de firmware van de SSD updaten. Dat voorkomt later problemen. En ik zou meteen in Windows een schiijfcontrole uitvoeren en een herstelpunt aanmaken.
Bedankt voor je duidelijke uitleg!, ga er dus even goed naar kijken.,

Heb hem gekocht via de Best buy guide laptop volgens tweakers waar stond dat er twee m2-ssd's in passen. 1 ssd 250gb is voorgeinstaleerd, zie nu dat ik thuis een OCZ Agility 3 120GB SATA-600 heb, is ook niet echt de moeite waard denk ik. Laat ik het gewoon lekker zo, zit nu 8gb DDR4 SDRAM in, en plek voor een 2e, dus dan koop ik er alleen een extra 8gb bij in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Voordat je wordt teleurgesteld na aankoop van extra geheugen zou ik drie dingen doen:

1. kijk hoeveel werkelijke vrije ruimte je op je SSD hebt: als de SSD voor 80 -90% vol loopt, wordt hij merkbaar trager en zou je zijn gebaat bij een grotere SSD. Die zakken trouwens steeds meer in prijs (nu trouwens even niet door Corona).

2. Zet tijdens normaal werken regelmatig je Windows performancemonitor open en kijk wat je verbruik is van CPU, opslag en geheugen. Zo leer je je laptop kennen en voorkom je dat je geheugen bijkoopt terwijl dat niet de botleneck is. Meer geheugen kan de opstarttijd van je laptop trouwens vertragen.

3. Open CMD als administrator (via rechtermuisknop op Start) en voer sfc /scannow uit. Dat kan geen kwaad en je weet dan zeker dat de Windows-kernbestanden intact zijn en geen vertragingen veroorzaken. Wellicht zit daar een oorzaak voor vertragingen en niet in iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Renault schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:54:
Meer geheugen kan de opstarttijd van je laptop trouwens vertragen.
Vertel! Ik heb oprecht geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt pas meer geheugen nodig als je ziet dat ie bij taakbeheer vol is..
Heb zelf bijna nooit meegemaakt dat die 8GB vol gaat bij normaal Windows gebruik.
Photoshop of een game daarintegen.. gaat snel naar 8.2GB in gebruik.

Dus, als je spelletjes speelt kan het interessant zijn om even naar te kijken.
Opstarten heb ik zelf nog nooit meegemaakt sneller te gaan door van 8 naar 16 te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
br00ky schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:03:
[...]

Vertel! Ik heb oprecht geen idee.
vroegah kon je het zien op het scherm, tijdens opstarten telde de pc alle beschikbare bytes (twee keer zelfs dacht ik) Hoe meer bytes hoe langer het duurt natuurlijk >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:10:
[...]

vroegah kon je het zien op het scherm, tijdens opstarten telde de pc alle beschikbare bytes (twee keer zelfs dacht ik) Hoe meer bytes hoe langer het duurt natuurlijk >:)
Kan nog op mijn Dell, alleen 16GB tellen duurt lang dus die mem-check skippen we tegenwoordig.
Je merkt het vanzelf wel als je memory stuk is zal de beredenering zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Tens schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:10:
[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:11:
[...]

Kan nog op mijn Dell, alleen 16GB tellen duurt lang dus die mem-check skippen we tegenwoordig.
Je merkt het vanzelf wel als je memory stuk is zal de beredenering zijn 8)7
Dat ken ik ja, maar wie doet dat nog tegenwoordig... Lijkt me dus niet heel relevant om mee te nemen in het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik doelde daar eigenlijk een beetje op: bij het opstarten voert de BIOS een korte/lange memorycheck uit.
En bij gebruik van de slaapstand start de laptop bij meer geheugen mogelijk trager op, afhankelijk van de grootte van het memorygebruik op het moment dat de laptop in slaapstand ging: er moet dan een groter bestand van de disk naar memory worden geladen.

Ik ben in de praktijk al vaker verrast dat na bijplaatsen van memory het opstarten (iets) langer duurde, iets wat je niet direct verwacht van een investering om je laptop sneller te maken.
Pagina: 1