Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:08
Mijn vraag:
Ik heb de laatste versie van ZFSGuru draaien, maar wil gezien de status van dat project over gaan stappen naar FreeNAS. Wat voor tips en adviezen kunnen jullie me geven?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb nu 4 x 2TB schijven en een SSD waar ZFSGuru vanaf boot.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dag Arjo, dat is een beetje een algemene vraag. Wat wil je precies weten, wat zijn je zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
Q schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:41:
Dag Arjo, dat is een beetje een algemene vraag. Wat wil je precies weten, wat zijn je zorgen?
Meest prangende vraag is eigenlijk;
Kan ik de pool die ik nu heb probleemloos migreren naar FreeNAS?
De 'SPA' versie van ZFS is 5000 nu en ZFSguru versie is 0.3.1 met system versie 11.1.009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik denk dat dit geen probleem is, maar garanties tot de deur, ik heb er geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier uitsluitsel over kan geven.

Het beste voor jou is om voor de zekerheid al je data eerst te backuppen en dan ZFSGuru te vervangen voor FreeNAS.

Als dat geen optie is qua kosten, wat je kunt doen is het proces simuleren. Dan moet je een virtuele machine gaan draaien met ZFSGuru, een ZFS pool maken, data er op zetten en dan upgraden naar FreeNAS en kijken of je data na de import nog ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
Thx! Ik heb nog een losse computer en wat HDD's liggen, dus ik kan eerst eens een nieuw ZFSGuru installatie maken en deze daarna omzetten naar FreeNAS.
Als iemand ervaring heeft hier met wat ik van plan ben hoor ik het alsnog graag of dit 'zonder kleerscheuren' ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-08 15:07
Hmm ik heb ZFSGuru een jaar geleden gewisseld voor FreeNas (11 in mijn geval).

Behalve een preventieve backup, heb ik niets anders gedaan dan mijn pool verhangen naar FreeNas.
Ik had ZFS op een aparte schijf geinstalleerd en heb deze losgekoppeld. Daarna FreeNas op usbstick installeren via een andere usbstick ;-). Vervolgens de pool geimporteerd in FreeNas en alles werkt. Het enige wat ik nog moest doen, was smb (Samba / file sharing) instellen en ik kon weer aan mijn files.

Hou hierbij wel rekening dat additionele programma's opnieuw geïnstalleerd dienen te worden.

Overigens heb ik mijn ZFS Pool niet geupgrade naar 5000. Op dit moment heb ik die features ook niet nodig. Die upgrade kun je wel/ook doen in FreeNas, dus beide versies worden ondersteund.
En een migratie van FreeNas 11 naar FreeNas 12 is overigens ook gebeurd, eigenlijk dezelfde stappen als in mijn eerste allinea genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
Ook ik heb probleemloos de migratie van ZFSGuru naar FreeNAS gedaan.

Heb een nieuwe usb stick gekocht en hierop FreeNAS geïnstalleerd, daarna de pool geïmporteerd en alles werkte zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
Bedankt voor de reacties, fijn om te horen dat er probleemloze ervaringen zijn. Begrijp ik goed dat jullie FreeNAS runnen vanaf een USB stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-08 15:07
ArjoPoldervaart schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:44:
Bedankt voor de reacties, fijn om te horen dat er probleemloze ervaringen zijn. Begrijp ik goed dat jullie FreeNAS runnen vanaf een USB stick?
Je kunt het medium niet gebruiken voor iets anders. Dus installeren op een harde schijf betekend een sata aansluiting missen voor iets van 2a3 GB aan FreeNas OS ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
EnerQi schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:23:
[...]

Je kunt het medium niet gebruiken voor iets anders. Dus installeren op een harde schijf betekend een sata aansluiting missen voor iets van 2a3 GB aan FreeNas OS ;-).
Zo had ik het nog niet bekeken, maar wel een goeie tip! Die neem ik weer mee thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Je kunt in plaats van een USB Stick eventueel ook een (oude) USB harde schijf of USB SSD gebruiken. Dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 12:34
Moest je trouwens een USB stick gebruiken, gebruik liefst een betrouwbaar merk. En geen stick die je gratis ergens gekregen hebt. De merken sticks gaan doorgaans veel langer mee dan de gratis sticks, of goedkope aliexpress gevallen. Je kan ook de system dataset in je ZFS pool zetten, dan wordt de logging niet op de stick geschreven (die gaan namelijk rapper stuk van veel schrijfacties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 12:51
Mijn advies over het gebruik van USB-sticks zou het volgende zijn:

USB-sticks als bootschijf zijn troep, helemaal als de logging ook nog incrementeel wordt weggeschreven. Als je een SATA-poort kunt missen is een goedkope SSD een uitstekend alternatief (extra mooi als je er een op de kop kunt tikken met power loss protection). SSD's hebben vergeleken met USB-sticks (uitzonderingen daargelaten) betrouwbaardere controllers, betere compatibiliteit met FreeNAS en UEFI's en betrouwbaardere en meer cellen (dus kan meer wear aan).

Natuurlijk kan niet iedere hobbyïst een SATA-poort missen, probeer dan in eerste instantie te kijken of je een capabele SATA DOM kunt gebruiken (simpel gezegd een soort SSD met een USB-aansluiting). Mocht dat niet lukken, kijk dan naar idealiter twee stuks kwalitatief hoogwaardige USB-sticks met goede track records voor gebruik in FreeNAS en installeer FreeNAS in RAIDz1. Elk merk (zelfs A-merken als Sandisk of Kingston) heeft bepaalde USB-sticks (als in hele series/productlijnen) in het assortiment die vroeg of laat problemen geven (bijv. door de gekozen controller of door het gebruik van NAND met bepaalde eigenschappen) in FreeNAS, die kun je dus het beste mijden.

En zorg natuurlijk dat je dynamische data zoals logging op je zpool schrijft en niet op de USB-stick(s).

Dan nog wat betreft je migratievraag: ZFSguru migreren naar FreeNAS is erg eenvoudig. Gewoon FreeNAS booten en het volume importeren. De gebruikte ZFS-versie zou je zonder problemen moeten kunnen upgraden. Dit kan gewoon via de FreeNAS GUI en hier zal je ook een notice van krijgen.

Let op een paar side effectes van migreren:
- De configuraties van SMB, NFS, iSCSI e.d. zitten niet in je volume maar in ZFSguru en gaan niet op miraculeuze manier mee naar FreeNAS. Shares (met bijbehorende permissies en andere onzin) moet je dus opnieuw maken in FreeNAS.
- Eventuele jails die niet gemaakt zijn met iocage kun je niet zien in de FreeNAS GUI, en ik denk/gok in het geval van een migratie van ZFSguru ook niet in de legacy GUI. Jails kun je het beste opnieuw maken.
- Andere configuraties zoals cronjobs, automatische e-mails, users e.d. gaan ook niet mee, let hier dus op en inventariseer wat je nu allemaal geconfigureerd hebt zodat je dat eenvoudig kunt repliceren op de nieuwe FreeNAS-omgeving. Let er bij het maken van users (met files in volume) ook op het userid.

En tot slot: als de data belangrijk genoeg is om te willen behouden, maak dan een goede backup alvorens je gaat migreren. Dit is essentieel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
Als je toch gaat migreren zou ik gelijk met Truenas beginnen.

https://www.ixsystems.com/blog/freenas-truenas-unification/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 12:51
Kan nog wel even duren voor TrueNAS CORE stable er is. Bovendien zou ik eerst na release nog even 4 weken wachten met installeren om te zien of alle issues er al uit zijn. Dus ik zou zeker nog niet aanraden om nu al TrueNAS te draaien. ik ga er overigens vooralsnog van uit dat FreeNAS 11.X seamless overgaat in TrueNAS CORE 12, dan zou er ook geen reden zijn om nu al met TrueNAS in de weer te gaan.
Pagina: 1