Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Partitie met bestanden terughalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarcHealthy
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10 10:02
Hoi,

Ik heb 1 harde schrijf van 2gb al jaren verdeeld in 2 Partitie's van 1gb onder de schrijven H: en G:

Helaas is 1 van de 2 onherkenbaar sinds een paar dagen en kan ik alle bestanden en schijf niet openen, hij lijkt dus beschadigd te zijn. MiniTool Partition Wizard geinstaleerd en die ziet de bestanden nog wel maar met een gratis versie kan ik niet zo veel.

Hoe kan ik het beste een Partitie met bestanden terughalen?

Alvast super bedankt!. Al mijn blog bestanden staan op die schrijf dus ben erg ongerust.

www.marchealthy.nl / https://www.instagram.com/marc_healthy/

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen backup dus?

Je files wegschrijven naar een aparr schijfje en daarna opruimen op je eigen PC is geen backup, daarvoor moet je minimaal de data op 2 plekken hebben staan. Data van waarde hoor je te backuppen :)

Maar je zei al dat minitool de bestanden ziet. Koop de betaalde versie en haal ze daarmee terug? Een gratis tool zal het niet kunnen als de partitie niet geopend kan worden in de verkenner/finder. Bovendien maakt elke actie die je nu nog doet op de disk de kans kleiner dat de data nog hersteld kan worden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53

MsG

Forumzwerver

Maak met HDD copy tool een volledige image van de hardeschijf. Gebruik volgens die kopie om tooltjes op los te laten.

Probeer anders eens testdisk (eerst de image maken!) https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MarcHealthy
MsG schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:33:
Maak met HDD copy tool een volledige image van de hardeschijf. Gebruik volgens die kopie om tooltjes op los te laten.

Probeer anders eens testdisk (eerst de image maken!) https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Bedankt!, ga ik dat eerst proberen vanavond als ik thuis ben van werk. Ik wil best MiniTool Partition Wizard pro aanschaffen maar dat kost ook flink wat als ik hun website zo bekijk.

• MarcHealthy
nelizmastr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:26:
Geen backup dus?

Je files wegschrijven naar een aparr schijfje en daarna opruimen op je eigen PC is geen backup, daarvoor moet je minimaal de data op 2 plekken hebben staan. Data van waarde hoor je te backuppen :)

Maar je zei al dat minitool de bestanden ziet. Koop de betaalde versie en haal ze daarmee terug? Een gratis tool zal het niet kunnen als de partitie niet geopend kan worden in de verkenner/finder. Bovendien maakt elke actie die je nu nog doet op de disk de kans kleiner dat de data nog hersteld kan worden.
Helaas geen backup, idioot die ik ben. Bedankt voor je advies. Ga dan nog even goed kijken naar MiniTool Partition Wizard, vind de prijzen best hoog en wat onduidelijk maar het is dus wel een goed programma ?

Een computerwinkel heeft dus niet meer geluk om ze terug te halen ?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:37

nelizmastr

Goed wies kapot

MarcHealthy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:37:
[...]

Helaas geen backup, idioot die ik ben. Bedankt voor je advies. Ga dan nog even goed kijken naar MiniTool Partition Wizard, vind de prijzen best hoog en wat onduidelijk maar het is dus wel een goed programma ?

Een computerwinkel heeft dus niet meer geluk om ze terug te halen ?
Je kan het proberen, maar alle pogingen die gedaan worden data weg te halen kunnen de data verder beschadigen, dus laat het iemand doen die daar een goede betaalde tool voor heeft. Datarecovery is big business, dus niet voor niets dat gratis tools zo weinig kunnen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Het is vooral mosterd na de maaltijd, maar het hanteren van een goede backup strategie is meestal wel belangrijk. Hoeveel tijd/moeite/geld je wilt investeren zou ik vooral laten afhangen van de waarde van de gegevens. Ik ga hieronder even uit van zeer waardevolle gegevens, dus schrik niet.

Hier een paar ideeën (de lijst is langer):
- geen medium (digitaal of tastbaar) heeft het eeuwige leven, let op de verschillen tussen media
- een goede cloudopslag neemt de meeste zorgen hieronder weg
- cloudopslag maakt je afhankelijk van de dienst en de aanwezigheid van internet als je het nodig hebt
- automatiseer je backup zoveel als mogelijk, zodat je jezelf niet hoeft te herinneren aan backups
- overweeg backups met versiebeheer, zodat fouten in het origineel niet de backup overschrijven
- overweeg meerdere backup media om te voorkomen dat de backup schijf zelf ook niet meer leesbaar is
- overweeg het gebruik van 3 media: 2 in een RAID1 opstelling en 1 bewaar je buitenshuis, rouleer de schijven
- versleutel je backups, ook als een clouddienst zegt het zelf te versleutelen
- test je backup met enige regelmaat, bijvoorbeeld door een willekeurig bestand heen en weer te kopiëren

Verder kun je nadenken over de manier waarop je gegevens kunnen kwijtraken zoals diefstal, hacking, ransomware, brand, overstroming etc. Niet elke methode kent gelijkwaardige bescherming daarvoor. En niet alles hoeft digitaal: sommige zaken zijn afgedrukt en opgeslagen op meerdere plekken ook beschermd tegen bepaalde risico’s.

• MarcHealthy
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:10:
[...]

Het is vooral mosterd na de maaltijd, maar het hanteren van een goede backup strategie is meestal wel belangrijk. Hoeveel tijd/moeite/geld je wilt investeren zou ik vooral laten afhangen van de waarde van de gegevens. Ik ga hieronder even uit van zeer waardevolle gegevens, dus schrik niet.

Hier een paar ideeën (de lijst is langer):
- geen medium (digitaal of tastbaar) heeft het eeuwige leven, let op de verschillen tussen media
- een goede cloudopslag neemt de meeste zorgen hieronder weg
- cloudopslag maakt je afhankelijk van de dienst en de aanwezigheid van internet als je het nodig hebt
- automatiseer je backup zoveel als mogelijk, zodat je jezelf niet hoeft te herinneren aan backups
- overweeg backups met versiebeheer, zodat fouten in het origineel niet de backup overschrijven
- overweeg meerdere backup media om te voorkomen dat de backup schijf zelf ook niet meer leesbaar is
- overweeg het gebruik van 3 media: 2 in een RAID1 opstelling en 1 bewaar je buitenshuis, rouleer de schijven
- versleutel je backups, ook als een clouddienst zegt het zelf te versleutelen
- test je backup met enige regelmaat, bijvoorbeeld door een willekeurig bestand heen en weer te kopiëren

Verder kun je nadenken over de manier waarop je gegevens kunnen kwijtraken zoals diefstal, hacking, ransomware, brand, overstroming etc. Niet elke methode kent gelijkwaardige bescherming daarvoor. En niet alles hoeft digitaal: sommige zaken zijn afgedrukt en opgeslagen op meerdere plekken ook beschermd tegen bepaalde risico’s.
Bedankt voor je uitgebreide reactie met ideeën , ga er zeker meerdere toepassen vanaf nu haha. Ga de echt belangrijke bestanden inderdaad op 2 verschillende plekken opslaan zoals intern en extern en zal inderdaad ook gebruik gaan maken van backups. Dank! _/-\o_

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
En ga er niet voor naar een computerwinkel: de kans dat dat goed voor je afloopt is nagenoeg nihil.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Renault schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:14:
En ga er niet voor naar een computerwinkel: de kans dat dat goed voor je afloopt is nagenoeg nihil.
En waar baseer je dat op? Ik werk bij een computerwinkel, eerst maken we een kloon en gaan dan aan de slag met betaalde software. En hanteren daarbij no cure no pay

[ Voor 4% gewijzigd door skipe op 09-04-2020 14:21 ]

• MarcHealthy
skipe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:21:
[...]

En waar baseer je dat op? Ik werk bij een computerwinkel, eerst maken we een kloon en gaan dan aan de slag met betaalde software. En hanteren daarbij no cure no pay
Heb hem vanmiddag naar een zaak gebracht, ga maar even uit vanuit jou bericht en niet dat van hierboven. Zou er flink de balen in als ik het kwijt raak. Kost 75.00 en word morgen gebeld met de uitslag. Word vervolgt :)

• MarcHealthy
Even een update nadat ik vanochtend gebeld werd door de computer repair winkel, 9 april gebracht en vandaag 20 april kon ik hem ophalen en had hij de volledige 1.5gb kunnen redden en naar de externe harde schrijf kunnen zetten. Dus mijn fotos van 15 jaar en blog fotos zijn allemaal gered.

Uiteindelijk wel 3 uur werk en totaal 225.00 moeten betalen maar dat is de inhoud meer dan waard.

Dus @skipe had in dit geval helemaal gelijk, het kan goed aflopen :)

Iedereen bedankt voor de tips die ervoor gaan zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Gevalletje leergeld zullen we maar zeggen. Fijn dat je je data weer hebt :).
Pagina: 1