Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus even een account gemaakt, omdat ik echt antwoord wil op mijn vraag.

Backstory: Examen online gemaakt samen met een aantal klasgenoten (ja ik weet het). Het Word document waarin we moesten werken bevatte Macro's. Tijdens het downloaden van de examen stond er ook een getal achter de naam van de toets. Voorbeeld: Rekenen(1), en bij mijn klasgenoten stond er Rekenen(2),Rekenen(3) etc.. Nou denk ik dat de school een IP-check heeft gedaan tijdens het downloaden, dat zou ook de getallen verklaren, maar is er ook iets in de Word bestand, een soort macro of dergelijke, waardoor de school kan achterhalen dat ik niet alleen aan de toets heb gewerkt?

Alle reacties

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 01:10:

Backstory: Examen online gemaakt samen met een aantal klasgenoten (ja ik weet het). Het Word document waarin we moesten werken bevatte Macro's. Tijdens het downloaden van de examen stond er ook een getal achter de naam van de toets. Voorbeeld: Rekenen(1), en bij mijn klasgenoten stond er Rekenen(2),Rekenen(3) etc.. Nou denk ik dat de school een IP-check heeft gedaan tijdens het downloaden, dat zou ook de getallen verklaren, maar is er ook iets in de Word bestand, een soort macro of dergelijke, waardoor de school kan achterhalen dat ik niet alleen aan de toets heb gewerkt?
Beetje jammer dat mensen hun best doen om te zorgen dat jij je diploma kan halen, die volgens de ministers evenveel waard zou moeten zijn als andere jaren. Echter besluit jij en een paar klasgenoten om misbruik te maken van een situatie waarin mensen dood gaan om iets hogere punten te halen. Je zou je moeten schamen en je verlies moeten nemen. Hoop dat je gepakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43

Is het probleem nou dat de school je van fraude beschuldigt? Of vraag je dit omdat je toch twijfels hebt of je straks wel een voldoende krijgt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:14
xh3adshotx schreef op donderdag 9 april 2020 @ 06:02:
[...]

Beetje jammer dat mensen hun best doen om te zorgen dat jij je diploma kan halen, die volgens de ministers evenveel waard zou moeten zijn als andere jaren. Echter besluit jij en een paar klasgenoten om misbruik te maken van een situatie waarin mensen dood gaan om iets hogere punten te halen. Je zou je moeten schamen en je verlies moeten nemen. Hoop dat je gepakt wordt.
Zo, je gaat er lekker met gestrekt been in :P
Dat er nu, hoe erg ook, mensen doodgaan heeft toch weinig te maken met de vraag van TS toch? Nat uurlijk, het is de aanleiding geweest. Maar wil jij zeggen dat jij nog nooit tijdens je schoolleven een kans hebt aan gegrepen om jezelf er makkelijker van af te laten komen?

Misschien wordt TS inderdaad gepakt, dan is het een gevalletje wie z’n billen brand moet op de blaren zitten. Maar ik vind jou reactie wel lichtelijk overtrokken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou zeggen dat je vrij simpel bij kan houden met macro's welke IP's zijn gebruikt om een word file bij te werken. (https://stackoverflow.com...rieve-ip-address-silently)

Daarnaast ben je gewoon een vrij domme puber als je niet niet alleen aan een toets hebt gewerkt terwijl dat wel de bedoeling was. Dus idd iets met billen en branden

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43
Slavink89 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:54:
[...]

Zo, je gaat er lekker met gestrekt been in :P
Dat er nu, hoe erg ook, mensen doodgaan heeft toch weinig te maken met de vraag van TS toch? Nat uurlijk, het is de aanleiding geweest. Maar wil jij zeggen dat jij nog nooit tijdens je schoolleven een kans hebt aan gegrepen om jezelf er makkelijker van af te laten komen?

Misschien wordt TS inderdaad gepakt, dan is het een gevalletje wie z’n billen brand moet op de blaren zitten. Maar ik vind jou reactie wel lichtelijk overtrokken!
TS heeft fraude gepleegd. Fraude is in de grote-mensenwereld (juridisch) strafbaar.

TS kan het vragen omdat hij gewoon benieuwd is naar de technische werking, of omdat hij wil weten hoe hij kan voorkomen dat hij van fraude wordt beschuldigd (terwijl het heel simpel is: met je telefoon je internetverbinding delen en iedereen heeft een eigen IP ook al zit je met 20 mensen bij elkaar). In dat laatste opzicht is moreel afkeuren niet meer dan logisch, zeker omdat we willen dat de huidige generatie diploma's ook gewoon een waarde heeft en als er teveel fraude wordt gepleegd dan gaat men straks 'het papiertje uit 2020' met een korrel zout nemen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Je mag het examen thuis, op de computer maken. Met andere woorden: je hebt een wereld aan informatie ter beschikking. Waarom wil je dan het risico lopen van samen te werken met klasgenoten? Als jullie in groep 1 stomme fout ergens maken en diezelfde fout is in alle examens te zien dan kan men heel snel bepalen dat jullie hebben samengewerkt en iedereen een 0 geven. Is dat het risico waard? Men heeft echt geen technische hulpmiddellen nodig om zoiets te zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:16
Allemaal moraalridders, wie heeft er vroeger niet eens gespiekt of tijdens een toets een klasgenoot subtiel geholpen.
Maargoed, de heilige boontjes negerende kun je idd in de meta data van een Word document wellicht eea zien.

Dat je wellicht, net als met spieken, gepakt wordt is onderdeel van het bewust genomen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Valsspelen mag, zolang je niet gepakt wordt. :)
Nat gaan is pijnlijk, maar zal vast een goed leermoment zijn voor de rest van je leven.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Lensent schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:05:
Allemaal moraalridders, wie heeft er vroeger niet eens gespiekt of tijdens een toets een klasgenoot subtiel geholpen.
Ik, en ik denk velen met mij.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:45
Stonden de vragen niet gewoon net in een andere volgorde en verklaard dat de cijfers achter de toetsnaam?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 08:25
Technisch gezien, je kunt veel in een Macro. Heel veel, verdomd veel.
Als ik het zelf zou bouwen, log iig elke PC (hardware fingerpint, OS fingerprint, datum+tijd, IP). Met iets meer moeite, plaats er een mark in welke externe IP hem download en log het externe (dus je router) IP adres van de bewerker.
Dus als er iemand met ICT kennis achter zit, dan heeft ie je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terminus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 14:31
De vraag is ook hoe je hebt samengewerkt. Hebben jullie allemaal hetzelfde bestand ingeleverd? Of zijn jullie slim genoeg geweest om de antwoorden te herformuleren in jullie eigen document? En bevatte elk document dezelfde of andere vragen?

Afgezien van het technische verhaaltje over macro's etc, is er natuurlijk ook een stukje gezond boerenverstand waarop je gepakt zou kunnen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:20
Zijn die getallen achter de toets niet gewoon een aanduiding dat Windows een file heeft gedownload met dezelfde naam als die al aanwezig was in het bestandssysteem? Als je Rekenen.doc downloadt, en daarna nog een keer, wordt de tweede download toch Rekenen(2).doc?!? Zou het zoiets simpels zijn?

Als een school zich pas sinds het Corona verhaal is gaan bezighouden met online lesgeven, dan hebben ze fratsen als deze nog niet op orde. Dat komt pas later, als de methodes en manier van lesgeven meer volwassen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Helaas ben ik grotendeels met je ja. Ik zou zo nu en dan wel willen dat ik meer had gespiekt tijdens mijn HBO... Had mij ruim anderhalf jaar studievertraging gescheeld, een hoop frustratie minder geleverd (zowel tijdens het opleidingsproces als daarna met solliciteren) en bovenal een hoop geld gescheeld. :X :X
Maar nee, dat mag je natuurlijk niet zeggen. Brutalen hebben de halve wereld, zeggen ze wel eens. Volgens mij hebben ze 90%.
EDIT: En die spiekende studiegenoten? Gespreid bedje, want GPA van 7,5+, geen studievertraging, etc. En nog trots lopen verkondigen dat je het zonder studievertraging gered hebt. ;w ;w

[ Voor 13% gewijzigd door Pizza_Boom op 09-04-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52

Ik zie de relevantie voor PFSL niet echt.

De vraah lijkt een beetje op een "hoe kan ik spieken" en heeft niet bijzonder veel waarde voor (ICT) studie/loopbaan/arbeidsmarkt.

Bovendien: 8 topic reports op 15 posts is geen beste ratio.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.