Glasvezel aansluiting is zoek (please help)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-12-2020
Ik heb een tube in mijn meterkast waar de glasvezel kabel doorheen moet met hulp van Reggefiber. Alleen weet KPN, Reggefiber & mijn woningcorporatie niet waar die uitkomt en kan Reggefiber mijn aanvraag dus via KPN niet voltooien.

Ik woon in een appartementen complex op de 4e etage en sommige buren hebben wel internet via glasvezel, maar ze weten technisch niet hoe dat bij hun is aangelegd.

Nu is mijn vraag hoe kan ik de ingang vinden van mijn tube waar de glasvezel kabel doorheen moet? Of kan ik ergens een tekening vinden van waar alle leidingen lopen? Of is er een slimme manier om de glasvezel kabel op eigen kosten alsnog te realiseren?

Alle opties zijn welkom! Bij voorbaat dank!

...

Wat ik al heb geprobeerd is mijn buren en onderburen benaderen, maar zij weten het helaas ook niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Lijkt me toch dat de woningcorporatie wel moet weten hoe de huizen technisch in elkaar steken. Zijn er geen leidingtekeningen van de woningen? Is die buis voor de glasvezel later aangelegd of al tijdens de bouw?
Waar zou de leiding in theorie vandaan moeten komen? In een apartementen complex verwacht ik een technische ruimte waar dit soort zaken allemaal bij elkaar komen. De glasvezel van je buren moet ook ergens het pand binnenkomen toch?

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Bij de gemeente kan je tekeningen opvragen van het gebouw. (Althans, de eigenaar kan dat. Ik weet niet zeker of ook jij als huurder dat kan.) Behalve daadwerkelijke tekeningen zitten daar normaliter ook lijsten bij van alle onderaannemers en hun aandeel in het project. Daar zal ook het bedrijf tussen zitten dat de tube heeft aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
Sircuri schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:26:
Lijkt me toch dat de woningcorporatie wel moet weten hoe de huizen technisch in elkaar steken. Zijn er geen leidingtekeningen van de woningen? Is die buis voor de glasvezel later aangelegd of al tijdens de bouw?
Waar zou de leiding in theorie vandaan moeten komen? In een apartementen complex verwacht ik een technische ruimte waar dit soort zaken allemaal bij elkaar komen. De glasvezel van je buren moet ook ergens het pand binnenkomen toch?

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal.
Ik kom dankzij jou en NielsFL op het idee om inderdaad naar mijn gemeente te bellen voor een leidingtekening van het pand indien het bij hun bekend is. Verder is de buis later aangelegd, de woning zelf is in 1990 gebouwd en de tube is geplaatst in 2007 volgens een stikker van het bedrijf XMS die nu niet meer bestaat. In theorie zou de buis/tube uit mijn bergingsruimte komen maar ik heb zelf niets gevonden en ook de monteur van Reggefiber die na lange speurtocht heeft opgegeven.

Ik weet niet of je iets hebt aan een afbeelding. Maar zo ziet het eruit https://ibb.co/hyP4pSN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44IXH8gYjqClC-jvKLy779qgHeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asVHJdkq0xfEBxTDS3DBuQPy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
NielsFL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:28:
Bij de gemeente kan je tekeningen opvragen van het gebouw. (Althans, de eigenaar kan dat. Ik weet niet zeker of ook jij als huurder dat kan.) Behalve daadwerkelijke tekeningen zitten daar normaliter ook lijsten bij van alle onderaannemers en hun aandeel in het project. Daar zal ook het bedrijf tussen zitten dat de tube heeft aangelegd.
Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf hier niet aan gedacht en mijn buren ook niet. Ik neem morgen contact op met mijn gemeente en hoop antwoord te vinden op mijn vraag!

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:30
Sircuri schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:26:
Lijkt me toch dat de woningcorporatie wel moet weten hoe de huizen technisch in elkaar steken.
Ja, in theorie wel. Echter, gebouwen worden wel eens verbouwd, er worden achteraf leidingen bijgelegd, etc. In mijn beleving verdwijnt er dan wel eens wat overzicht.

Ik heb ooit wel eens in een pand gewerkt waarbij dat pand ooit begon als bedrijfsverzamelgebouw waarbij de voordeur 24/7 open was. Daarom vond KPN het verantwoord om een wijkkast inpandig aan te leggen daar (enige ingang via de voordeur). Dat er 20 jaar later in de onderste helft van 't gebouw een bank zou zitten, en de voordeur alleen nog op afspraak open kon had niemand voorzien.

Hoe vaak ik wel niet een KPN monteur die daar in de straat bezig was met zoeken heb moeten wijzen op de inpandige wijkkast...

- "nee meneer. Ik ben op zoek naar de wijkkast, die is nooit inpandig."
- "dat weet ik. Dat zeiden je collega's een paar weken geleden ook. Deze is dat wel"
En dan gingen ze toch nog verder zoeken, en belden ze een half uur later aan of ik 't ze toch kon laten zien.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:31
Alphawerewolf schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:32:
Ik heb een tube in mijn meterkast waar de glasvezel kabel doorheen moet met hulp van Reggefiber. Alleen weet KPN, Reggefiber & mijn woningcorporatie niet waar die uitkomt en kan Reggefiber mijn aanvraag dus via KPN niet voltooien.

Ik woon in een appartementen complex op de 4e etage en sommige buren hebben wel internet via glasvezel, maar ze weten technisch niet hoe dat bij hun is aangelegd.

Nu is mijn vraag hoe kan ik de ingang vinden van mijn tube waar de glasvezel kabel doorheen moet? Of kan ik ergens een tekening vinden van waar alle leidingen lopen? Of is er een slimme manier om de glasvezel kabel op eigen kosten alsnog te realiseren?

Alle opties zijn welkom! Bij voorbaat dank!

...

Wat ik al heb geprobeerd is mijn buren en onderburen benaderen, maar zij weten het helaas ook niet.
\

Reggefiber heeft dit toch zelf aangelegd destijds?

Hoezo weten ze dat dan niet?

of... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
boyette schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:12:
[...]
\

Reggefiber heeft dit toch zelf aangelegd destijds?

Hoezo weten ze dat dan niet?

of... ?
Ik denk het niet, anders zouden ze dit weten. Wel heb ik 2 stikkers gevonden van 2 bedrijven die niet meer bestaan maar wel te maken hebben met mijn aansluiting. XMS en GNEM staat erop en er hangt nog een modem van hun in mijn meterkast genaamd "42Networks".

Meer info heb ik eigenlijk niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
GNEM die bestaan nog
Glasvezel Netwerk Exploitatie Maatschappij (GNEM) Holding B.V.

0548 800 800

je zou daar eens kunnen informeren wat ze over de locatie weten

maar dat telefoonnummer dat is ook van ... reggefiber..

dus denk dat ze er daar toch meer van weten

lijkt dat reggefiber die sticker er toch zelf op heeft geplakt

[ Voor 33% gewijzigd door boyette op 08-04-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
XMS heeft veel woningen van Portaal aangesloten waarbij Portaal een verdeelruimte beschikbaar stelde. Die verdeelruimten zijn door KPN/Telfort uitgefaseerd en bij ons in buurt ondergronds gegaan. Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met Volker Wessel Telecom met de vraag of ze nog een verlaten verzamelruimte in je straat of postcodegebied hebben. Zij zijn namelijk degene die de verhuisactie voor KPN indertijd uitgevoerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Vraag eens of je bij die buren mag kijken die glasvezel hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphawerewolf
boyette schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:23:
GNEM die bestaan nog
Glasvezel Netwerk Exploitatie Maatschappij (GNEM) Holding B.V.

0548 800 800

je zou daar eens kunnen informeren wat ze over de locatie weten

maar dat telefoonnummer dat is ook van ... reggefiber..

dus denk dat ze er daar toch meer van weten

lijkt dat reggefiber die sticker er toch zelf op heeft geplakt
Ik snap uberhaupt niet waarom zij vaak van naam veranderen. XMS, GNEM, Reggefiber & KPN Netwerk NL het maakt alles zo verwarrend. Ik check morgen even waar dat nummer uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
synoniem schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:24:
XMS heeft veel woningen van Portaal aangesloten waarbij Portaal een verdeelruimte beschikbaar stelde. Die verdeelruimten zijn door KPN/Telfort uitgefaseerd en bij ons in buurt ondergronds gegaan. Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met Volker Wessel Telecom met de vraag of ze nog een verlaten verzamelruimte in je straat of postcodegebied hebben. Zij zijn namelijk degene die de verhuisactie voor KPN indertijd uitgevoerd hebben.
Top thanks! Zal het bij hun checken!

Ik ben heel erg verbaasd over dit forum haha, zoveel antwoorden. Ik hoop dat ik ergens uitkom hiermee :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
Dit is een netwerk dat in ieder geval van Reggefiber is. GNEM is alleen een juridische BV waar netwerken in opgenomen zijn. Is voor eindklanten en bewoners niet relevant.

Uit alles wat ik hier lees maak ik op dat het een woning is (geweest) van woningbouwvereniging Portaal.

Portaal heeft heel lang geleden zelf een glasvezelnetwerk laten aanleggen naar haar panden. Dat netwerk is later overgenomen door Reggefiber en zodanig omgebouwd dat het als normaal Reggefiber netwerk kon dienen. Elke buis in een woning dient uit te komen in een inpandig verdeelpunt, of in een grotere buis. Dit is een zogenaamd "blown fiber" netwerk.

En inderdaad is er maar 1 partij die behoort te weten hoe het zit en dat is Reggefiber. Nu dan KPN Netwerk NL geheten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
Even een update:
  • @boyette Ik heb het telefoonnummer gedraaid van GNEM en die bestaat niet.(Gaat niet over)
  • @synoniem Ik heb Volker Wessel Telecom gebeld maar die weten het ook niet
  • Ik heb een bouwtekening aangevraagd bij mijn gemeente, en ik hoop daarop te zien waar mijn leidingen naar toe gaan en waar ze precies uiteindelijk uitkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alphawerewolf op 09-04-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Alphawerewolf schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:53:
Even een update:
  • @boyette Ik heb het telefoonnummer gedraaid van GNEM en die bestaat niet.(Gaat niet over)
  • @synoniem Ik heb Volker Wessel Telecom gebeld maar die weten het ook niet
  • Ik heb een bouwtekening aangevraagd bij mijn gemeente, en ik hoop daarop te zien waar mijn leidingen naar toe gaan en waar ze precies uiteindelijk uitkomen.
088 006 37 44

zou kunnen dat je voortaan hier moet zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
boyette schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:54:
[...]

088 006 37 44

zou kunnen dat je voortaan hier moet zijn
Klopt. 0548-800 800 was het nummer van het hoofdkantoor van Reggefiber in Rijssen. Dat kantoor is inmiddels verlaten en het nummer is nog een jaar of zo aangehouden. Nu is het niet meer in gebruik.
Om Reggefiber te bereiken (KPN Netwerk NL heten ze nu dus) bel je dat 088 nummer.
Ben alleen bang dat dat de vraagsteller niet gaat helpen want er is al een monteur van de aannemer van Reggefiber wezen zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
Ik heb inmiddels bouwtekeningen ontvangen maar ook daarop kan ik niet zien waar alle leidingen zou moeten gaan lopen. Ik gok dat de monteur bij Type 7 moet gaan zoeken op de plattegrond? Ik snap zelf niets van de achtergrond en al die tekeningen.

Ik kan ook nergens een 'legenda' vinden met wat al die icoontjes betekenen. Vrijdag heb ik een afspraak met de monteur, en als hij dat buisje weer niet vind, vraag ik hem vriendelijk om het gewoon af te monteren in mijn bergingsruimte. Want dit is hopeloos zoals je kunt zien en lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4aEI3-FQFy8tI0FNqM_bkL9ZFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUeORErs3JlpGiVSHt11aJxA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
Hi tweakers,

Ik kom op het idee om een sterke powerline te gebruiken vanuit mijn bergingsruimte naar mijn woning toe, dit zorgt voor weinig gedoel maar zijn er nadelen waar ik rekening mee moet gaan houden?

Dit is trouwens mijn laatste optie mocht de monteur de ingang van de glasvezel tube weer niet vinden, want ik wil niet weer maanden gaan wachten op mijn aansluiting.. Ik probeer nu alvast aan een oplossing te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 06:10

Wvr

ik neem aan dat er 1 centraal punt is waar het van de straat binnen komt, kan je daar niet kijken of er daar ook leiding naar jou appement gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
Wvr schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:50:
ik neem aan dat er 1 centraal punt is waar het van de straat binnen komt, kan je daar niet kijken of er daar ook leiding naar jou appement gaat.
Hoe kan ik zo'n punt herkennen?

Die zou volgens de afbeelding in de tuin moeten liggen van een bewoner, waar je niet mag graven omdat het andermans grond is. De afbeelding is ook zeer oud (1990) en is ook nooit bijgewerkt, dus ik denk dat het ook niet meer klopt. (Volgens mij worden ze ook nooit bijgewerkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 08:28
Alphawerewolf schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:42:
Hi tweakers,

Ik kom op het idee om een sterke powerline te gebruiken vanuit mijn bergingsruimte naar mijn woning toe, dit zorgt voor weinig gedoel maar zijn er nadelen waar ik rekening mee moet gaan houden?

Dit is trouwens mijn laatste optie mocht de monteur de ingang van de glasvezel tube weer niet vinden, want ik wil niet weer maanden gaan wachten op mijn aansluiting.. Ik probeer nu alvast aan een oplossing te denken.
Powerline werkt alleen goed als het op de zelfde fase zit, dit zou ik dan ook even uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Alphawerewolf schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:01:
[...]
Die zou volgens de afbeelding in de tuin moeten liggen van een bewoner, waar je niet mag graven omdat het andermans grond is.
Dat is nog niet zo absoluut.
De afbeelding is ook zeer oud (1990) en is ook nooit bijgewerkt, dus ik denk dat het ook niet meer klopt. (Volgens mij worden ze ook nooit bijgewerkt)
Dat is wel weer een goed punt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Alphawerewolf schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:01:
[...]

Hoe kan ik zo'n punt herkennen?

Die zou volgens de afbeelding in de tuin moeten liggen van een bewoner, waar je niet mag graven omdat het andermans grond is. De afbeelding is ook zeer oud (1990) en is ook nooit bijgewerkt, dus ik denk dat het ook niet meer klopt. (Volgens mij worden ze ook nooit bijgewerkt)
WVR bedoelde iets anders. Bij heel veel hoogbouwcomplexen komt een glasvezelkabel (en andere kabels en leidingen ook vaak) op 1 bepaalde plek in het pand naar binnen om dan gesplitst te worden naar de woningen. Die plek zou je dus moeten vinden om daar te zien of er lege buisjes naar boven lopen., Daar zou namelijk jouw buisje dan ook vandaan moeten komen.

Stuur me anders eens je adres in een DM, dan ga ik ook eens even in de Reggefiber database zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Jemig. Gebeuren deze dingen nog? (retorische vraag ;) )
De locatie van het DP moet bekend zijn.
Als KPNnetwerkNL de juiste aannemer aanstuurt moet dat goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:24:
Dit lijkt een oud Portaal netwerk. Blown Fiber denk ik. Als er dus al sprake is van een DP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Klopt. Daarom ook die gas-dop
En in de tijd van glasvezel netwerk exploratie maatschappij (GNEM) kende we niks anders.
Het is niet spannend.
Of de vezel zit er nog in en met een beetje MacGyver-en er wat van maken.
Of de vezel is te kort/terug getrokken en er moet ff een nieuwe in. Beide kanten af-lassen en gaan met die banana.

Beletsels kunnen er altijd zijn. Geen toegang tot de DP omdat die in een kelder box zit van iemand anders dan de klant.
Obstructie in het tracé.
Ect.
Genoeg problemen te bedenken. Maar als die tube nog gangbaar is dan kan er gewoon een nieuw vezeltje in geblazen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

@Alphawerewolf in elk pand zit wel een nerd/tweaker.. Heb je al een briefje in de hal gehangen met de vraag of iemand de aanleg van glasvezel nog meegemaakt heeft? Mogelijk weet een bewoner nog wel dat er ergens een gat in de grond was, of een deur in de kelder openstond..

Je kan ook in het XMS topic even vragen of mensen in je postcodegebied er iets van weten?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
trankilo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:24:
Dat waren dezelfde mensen die mij vertelde dat ze niet wisten waar het lag. Althans de monteur die op die dag langs kwam, hij liet op die dag zijn scherm zien van zijn computer en ook ik zag dat het nergens uitkwam. Maar het ligt er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
GrooV schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:20:
[...]

Powerline werkt alleen goed als het op de zelfde fase zit, dit zou ik dan ook even uitzoeken
Ik ontvang het (hoop ik) morgen. En dan ga ik meteen uittesten wat te behalen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
trankilo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:07:
Maar als die tube nog gangbaar is dan kan er gewoon een nieuw vezeltje in geblazen worden.
Ik hoop het wel, anders moet er geboord worden door 6 muren, en ik zit daar niet op te wachten en mijn onderburen ook niet.

Ik hoop dat die man vrijdag het gewoon vind anders zijn die powerline adapters mijn laatste hoop. Ziggo heeft zeer slechte bereik op mijn adres en is super duur, en xDSL op mijn adres behaald alleen 25mbps.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
Illusion schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:24:
@Alphawerewolf in elk pand zit wel een nerd/tweaker.. Heb je al een briefje in de hal gehangen met de vraag of iemand de aanleg van glasvezel nog meegemaakt heeft? Mogelijk weet een bewoner nog wel dat er ergens een gat in de grond was, of een deur in de kelder openstond..

Je kan ook in het XMS topic even vragen of mensen in je postcodegebied er iets van weten?
We mogen niets ophangen in de hal, anders krijg ik op mijn donder d:)b

Ik kan geen forum vinden van XMS, heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Ik bedoelde het xms topic:
[EX-XMS Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Alphawerewolf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:49:
[...]

We mogen niets ophangen in de hal, anders krijg ik op mijn donder d:)b

Ik kan geen forum vinden van XMS, heb je een link?
@Alphawerewolf had je gemist dat ik ook voor je wil kijken in de oude netwerktekeningen van jouw pand? Heb ik wel een adres nodig in een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphawerewolf
Barre73 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:25:
[...]

@Alphawerewolf had je gemist dat ik ook voor je wil kijken in de oude netwerktekeningen van jouw pand? Heb ik wel een adres nodig in een DM.
Ik heb je een DM gestuurd!
Pagina: 1