Micro Sata 3.3V SSD aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-09 12:46
Hoi allemaal! Ik heb een kort vraagje. Ik heb een 1.8" ssd met micro sata aansluiting, hij werkt op 3.3v. Deze wil ik in mijn pc aansluiten. Op de micro sata aansluiting zit een adaptertje waar een satakabeltje en een stroomkabeltje uitkomen. Stroomkabeltje heeft een zwarte en rode draad en een stekkertje wat op een soort 2-pin molex lijkt.

Mijn idee was om het stekkertje te vervangen door een normale molex stekker om hem zo op m'n power supply aan te sluiten. Rood aan rood (5v) en zwart aan zwart (gnd). Kan dat zomaar? De ssd werkt zelf namelijk op 3.3 volt. Dus als het adaptertje de voltages niet omzet, dan zou ik de 3.3v ssd op 5v aansluiten, denk niet dat dat er heel goed voor is :P . Dus kan ik er vanuit gaan dat het rode kabeltje aan het adaptertje ook daadwerkelijk voor 5v bedoeld is?

(Andere optie is om eerst een sata power stekkertje eraf te knippen, en dan de oranje 3.3v en een zwarte ground aansluiten op het stroomkabeltje van de adapter. Mocht dat niet werken, dan heeft hij sowieso 5v nodig. Maar hou liever m'n voeding heel :) )

[ Voor 25% gewijzigd door aojudo op 08-04-2020 20:34 ]

Beste antwoord (via aojudo op 08-04-2020 22:24)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

even een voltmeter erop?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Ja dat kan ook inderdaad. Maar het is een oude pc en ik vind het wel leuk om een beetje te knutselen. Vandaar dat ik het zelf wil proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
Als het goed is geeft jouw voeding 3.3V, 5V èn 12V over de sata power stekkers. (4 kleuren draad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Rood = 5 volt. Veel psu's hebben geen 3v3 sata meer om dat het niet echt veel gebruikt werd.
Als je Sata kabel een oranje draad heeft is het wel 3v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
jeroen3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:52:
Als het goed is geeft jouw voeding 3.3V, 5V èn 12V over de sata power stekkers. (4 kleuren draad)
Jup dat klopt. Als ik dus eerst 3.3v op de ssd wil proberen, knip ik de sata power stekker eraf. Vervolgens gebruik ik alleen maar de oranje 3.3v en één ground draad van de sata power. De andere doe ik niks mee. Tenminste ik dacht dat dat kon...
johnkeates schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:55:
Rood = 5 volt. Veel psu's hebben geen 3v3 sata meer om dat het niet echt veel gebruikt werd.
Als je Sata kabel een oranje draad heeft is het wel 3v3.
Maar betekent dat ook dat de rood van het adapter kabeltje 5 volt is? Of gebruiken die andere kleuren? Aan de sata power die van m'n psu komt zit een oranje draadje, die zou ik kunnen gebuiken om te testen of hij met 3.3v werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door aojudo op 08-04-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
aojudo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:55:
[...]

Jup dat klopt. Als ik dus de 3.3v wil proberen knip ik de stekker eraf. Vervolgens gebruik ik alleen maar de 3.3v en één ground draad van de sata power. De andere doe ik niks mee. Tenminste ik dacht dat dat kon...

[...]

Maar betekent dat ook dat de rood van het adapter kabeltje 5 volt is? Of gebruiken die andere kleuren? Aan de sata power die van m'n psu komt zit een oranje draadje, die zou ik kunnen gebuiken om te testen of hij met 3.3v werkt.
Als het een goede kabel is gebruikt die de 'goede' kleurcoderingen is het 5v. Maar als het een goede kabel is sluiten ze de 5v draad niet op de 3.3v pin in de connector aan... :P Hangt er dus heel sterk van af of de kabel crap is of niet.

Stel dat de drive aan de SATA standaard voldoet en de stekker ook, dan kan er niks mis gaan om dat de SSD alleen stroom van de 3.3v lijn pakt en de rest niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik bedoel te zeggen dat de SATA power standard al de juiste spanningen naar de HDD brengt. Je hoeft niets opnieuw te bedraden.
http://www.playtool.com/p...tors/connectors.html#sata
https://pinoutguide.com/HD/SATA_micro_connector_pinout.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NeJSDoQquq0-LwaKWs2UndkvL8=/f/image/Iq3EU5CsuE8T3KtRlk0dVqfQ.jpg

Voor de duidelijkheid een plaatje erbij gezocht. Zo ziet de adapter er ongeveer uit. Alleen zit er nu geen molex stekkertje aan, die wil ik er zelf aan maken.

Aangezien er nu een raar stekkertje aanzit, weet ik niet of die op een 3.3v of 5v bron aangesloten moet worden. Als kleurcode altijd klopt zou hij dus op 5v kunnen en kan ik hem gewoon op molex aansluiten.

Echter als hij voor 3.3v bedoeld is, maak ik de ssd denk ik kapot als ik heb toch op 5v aansluit. Ik zou hem dus eerst op 3.3v kunnen proberen om zeker te zijn. Is een te laag voltage niet slecht voor de ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is een non-compliant kabeltje.

Wat is er mis met deze?
https://www.allekabels.nl...verloopstuk-22-polig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Het is werkend uit een server gehaald, dus dan is het toch wel gewoon een werkend kabeltje? Een normale 2.5" ssd gebruikt ook alleen maar de 5v van de sata power kabel, dus heeft in feite ook maar twee stroomdraadjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als dat werkend uit een server komt met een molex stekkertje dan is het toch simpel?
Die 4-pin molex draagt geen 3.3V en micro sata kent geen 12V pin, dus moet je 5V aansluitgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
jeroen3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:21:
Als dat werkend uit een server komt met een molex stekkertje dan is het toch simpel?
Die 4-pin molex draagt geen 3.3V en micro sata kent geen 12V pin, dus moet je 5V aansluitgen.
Het adaptertje is exact hetzelfde, behalve de molex stekker. Daar zat een alternatief stekkertje wat ik nog nooit gezien had, zal wel bij de prebuild horen.

Dus betekent rood kabeltje 5 volt? Of raden jullie aan eerst op 3.3 volt te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
doe is een foto van de daadwerkelijke connector?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

M2M

medicijnman

aojudo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:07:
[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid een plaatje erbij gezocht. Zo ziet de adapter er ongeveer uit. Alleen zit er nu geen molex stekkertje aan, die wil ik er zelf aan maken.

Aangezien er nu een raar stekkertje aanzit, weet ik niet of die op een 3.3v of 5v bron aangesloten moet worden. Als kleurcode altijd klopt zou hij dus op 5v kunnen en kan ik hem gewoon op molex aansluiten.

Echter als hij voor 3.3v bedoeld is, maak ik de ssd denk ik kapot als ik heb toch op 5v aansluit. Ik zou hem dus eerst op 3.3v kunnen proberen om zeker te zijn. Is een te laag voltage niet slecht voor de ssd?
Het linkerdeel van die dikke stekker is het power gedeelte van een SATA aansluiting. Daar zitten meer pinnetjes op dan 2, voor verschillende voltages. Zie daarvoor de Wiki:
Wikipedia: Serial ATA

Het vervelende is, dat met jouw adapter, de pinnetjes voor 3.3V niet bemand zijn. De 5V pinnetjes gebruiken om 3.3V op te zetten levert dan ook geen werkende SSD op. Je hebt dus een stekker nodig met alle pinnetjes bemand en 3.3V op de juiste pinnen en een ground aansluiting. Dan zaltie 't doen :)

** mits de SSD geen andere pinning gebruikt, wat vroeger nog wel eens voorkwam met bijvoorbeeld Medion en Dell PC's 24-pins moederbord stekkers. Wel dezelfde connector gebruiken maar lekker andere voltages hanteren. Er leuk als je dan je powersupply wisselt :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
M2M schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:47:
[...]

Het linkerdeel van die dikke stekker is het power gedeelte van een SATA aansluiting. Daar zitten meer pinnetjes op dan 2, voor verschillende voltages. Zie daarvoor de Wiki:
Wikipedia: Serial ATA

Het vervelende is, dat met jouw adapter, de pinnetjes voor 3.3V niet bemand zijn. De 5V pinnetjes gebruiken om 3.3V op te zetten levert dan ook geen werkende SSD op. Je hebt dus een stekker nodig met alle pinnetjes bemand en 3.3V op de juiste pinnen en een ground aansluiting. Dan zaltie 't doen :)

** mits de SSD geen andere pinning gebruikt, wat vroeger nog wel eens voorkwam met bijvoorbeeld Medion en Dell PC's 24-pins moederbord stekkers. Wel dezelfde connector gebruiken maar lekker andere voltages hanteren. Er leuk als je dan je powersupply wisselt :)
De ssd werkte met zo'n soort adapter in een server. Ik denk dat de ssd dus alleen maar 3.3 of 5 volt gebruikt (net zoals een 2.5" sata ssd die alleen 5v gebruikt), en de rest van de pinnetjes niet gebruikt wordt. De vraag is dus vooral welk voltage ik naar de adapter moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
SMSfreakie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:39:
doe is een foto van de daadwerkelijke connector?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dif7qzEudaANm2lEmzXgZQKsVW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpSIhFKdxCwyg9kZwvpEMoRa.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de aansluiting op het moederbord. Het lijkt een soort 2-pin molex :?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

even een voltmeter erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Die heb ik niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dat dacht ik dus ook :)
maar dan moet je wel een meter hebben..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

M2M

medicijnman

Tijd om even met anderhalve meter afstand een tripje te maken naar de lokale bouwmarkt en de meest goedkoper meter uit het schap te trekken.

Of online en dan zou zo'n ding al meer dan prima zijn.

https://www.allekabels.nl...NAuPL1oISU3xoCQfAQAvD_BwE

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt vanalles maar het mag vooral niks kosten - of je rommelt graag wat aan - ook prima vind ik ook altijd leuk, maar hou in gedachte dat ik daarna meestal denk "had ik het nou maar direct goed gedaan dan was het nu niet kapot" :P Maar dan zal je wel toch echt de technische kant in moeten duiken.

Wat voor SSD, welk kabelje, laat de SSD eens zien en het kabeltje - niet de aansluiting op het oude moederbord, OF geef dan ook het type PC waar het uit komt. Wellicht kunnen we dan in de tech specs terugvinden wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Ik denk dat dan inderdaad het slimste is om een multimeter te halen. Dan gaat het sowieso goed. In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
een multimeter gebruik je vaker dan 1x (en is iig goedkoper dan een andere SSD :-P )

k heb hier ook een microsata SSD maar die heb ik uit gemakshalve (omdat ik geen ruimte heb om hem in te bouwen ergens in) in een usb3.0 naar microsata behuizing gedrukt.. write performance op die SSD is niet echt TOP.. maar met lezen trekt die de usb3.0 bus vol :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
SMSfreakie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:37:
een multimeter gebruik je vaker dan 1x (en is iig goedkoper dan een andere SSD :-P )

k heb hier ook een microsata SSD maar die heb ik uit gemakshalve (omdat ik geen ruimte heb om hem in te bouwen ergens in) in een usb3.0 naar microsata behuizing gedrukt.. write performance op die SSD is niet echt TOP.. maar met lezen trekt die de usb3.0 bus vol :)
Dat is ook nog een mogelijkheid inderdaad, ik heb hem alleen liever in de pc dan erbuiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Diverse PC's hebben ook een USB poort op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
memphis schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:11:
Diverse PC's hebben ook een USB poort op het moederbord.
Jup en mijn behuizing is ook nog bootable. (laatst w10er vanaf geïnstalleerd)

404 Signature not found

Pagina: 1