3,5 mm aansluiting laptop heeft speling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 17:08
Goedenavond mede Tweakers,

Door het Coronavirus ben ik naar zolder verbannen voor mijn werk. Hier miste ik nog een leuke audioset om de dag mee door te komen. Nu heb ik een pricewatch: Hercules XPS 101 op de kop getikt via "Vraag en aanbod".
Hier zit voor mij een prima geluid in. Meer dan prima zelfs.
Alleen als ik de subwoofer met mijn laptop verbind via een 3,5mm jack dan merk ik dat de 3,5mm aansluiting in mijn laptop speling heeft.
Dus de 3,5 mm kabel steek in in de 3,5mm aansluiting van mijn laptop en kan dan met de 3,5mm kabel op en neer. Deze zit niet strak in de laptop. Hierdoor valt 1 van mijn boxen weleens uit en moet ik de kabel weer goed doen.
Kan ik dit op een eenvoudige manier maken zodat de speling er niet meer is?
Als dit vroeger bij COAX gebeurde kneep je bij het vrouwtje de ijzertjes weer bij elkaar en was het oplost. Is het bij 3,5mm ook zo simpel?

Alvast bedankt!

Gr
Astie

Gebruikte laptop: Dell G3 15-3579

[ Voor 3% gewijzigd door Astie op 08-04-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
hang je 3.5 mm jack in een oplossing met koperchloride/ijzerchloride oid en verbind het met de min pool van een batterij. hang tevens een andere metalen draad in de oplossing en verbindt deze met de plus pool.

vervolgens krijg je een elektro chemische reactie waardoor een dun laagje extra metaal zich afzet op de 3.5 mm jack en wordt de jack vanzelf iets dikker

ok, nooit zelf geprobeerd... maar dit zou moeten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Astie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:36:

Door het Coronavirus ben ik naar zolder verbannen voor mijn werk. Hier miste ik nog een leuke audioset om de dag mee door te komen. Nu heb ik een pricewatch: Hercules XPS 101 op de kop getikt via "Vraag en aanbod".
Alleen als ik de subwoofer met mijn laptop verbind via een 3,5mm jack dan merk ik dat de 3,5mm aansluiting in mijn laptop speling heeft.
Dus de 3,5 mm kabel steek in in de 3,5mm aansluiting van mijn laptop en kan dan met de 3,5mm kabel op en neer. Deze zit niet strak in de laptop. Hierdoor valt 1 van mijn boxen weleens uit en moet ik de kabel weer goed doen.
Als dit vroeger bij COAX gebeurde kneep je bij het vrouwtje de ijzertjes weer bij elkaar en was het oplost. Is het bij 3,5mm ook zo simpel?

Alvast bedankt!

Gr
Astie

Weet je zeker dat er speling in de jack zit? Kan ook zijn dat de hele jack aansluiting los is van het moederbord, dat komt vaker voor. En lastiger te fixen (opnieuw solderen).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 11:00

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Astie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:36:

Alvast bedankt!

Gr
Astie

Heb je al getest of je met een ander apparaat in die audio uitgang ook speling hebt?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Soms kan je de interne veercontactjes wat naar binnen oprekken met een dunne speld/haak o.i.d.
Wel voorzichtig dat je niet forceert!
Hiermee heb ik het probleem bij enkele laptops kunnen oplossen.
Soms is het ook gewoon opeenhoping van vuil.
Ongeveer zoals hier wordt gedaan, maar dat gaat om een iets ander probleem
Youtube: How To QUICK FIX 3.5 mm audio input jack one or both side not working

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
aljooge schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:07:
hang je 3.5 mm jack in een oplossing met koperchloride/ijzerchloride oid en verbind het met de min pool van een batterij. hang tevens een andere metalen draad in de oplossing en verbindt deze met de plus pool.

vervolgens krijg je een elektro chemische reactie waardoor een dun laagje extra metaal zich afzet op de 3.5 mm jack en wordt de jack vanzelf iets dikker

ok, nooit zelf geprobeerd... maar dit zou moeten werken
Bedankt maar deze laat ik passeren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
NaoPb schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:28:
[...]

Heb je al getest of je met een ander apparaat in die audio uitgang ook speling hebt?
Elke 3,5 mm jack heeft speling helaas. De bass en links vallen weg en alleen rechts functioneert nog. Even wiebelen en alles werkt weer tot het besluit om niet meer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
The_Doman schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:56:
Soms kan je de interne veercontactjes wat naar binnen oprekken met een dunne speld/haak o.i.d.
Wel voorzichtig dat je niet forceert!
Hiermee heb ik het probleem bij enkele laptops kunnen oplossen.
Soms is het ook gewoon opeenhoping van vuil.
Ongeveer zoals hier wordt gedaan, maar dat gaat om een iets ander probleem
Youtube: How To QUICK FIX 3.5 mm audio input jack one or both side not working
Ik ga vanmiddag de laptop eens open schroeven en eens kijken of de connector wel vast zit. Direct de binnenkant goed bekijken.

Bedankt voor de video. Ik ga eens kijken of die meneer de juiste oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Astie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:17:
[...]

Elke 3,5 mm jack heeft speling helaas. De bass en links vallen weg en alleen rechts functioneert nog. Even wiebelen en alles werkt weer tot het besluit om niet meer te werken.
Dan kan het inderdaad zijn dat die uitgang versleten is. Ik heb dat met de koptelefoon uitgang van mijn speakerset gehad. Daar plugde ik iedere dag een keer mijn koptelefoon in en weer uit. Na een jaar of 10 is dat toch 7300 keer in en 7300 keer uit. Dan slijt het wel.

Hoe ik heb het opgelost is om er een andere aansluiting in te solderen. Maar dat is nou niet heel makkelijk als je geen ervaring hebt met solderen.

Wat je misschien zou kunnen doen is een verlengkabeltje erin doen, en kijken of je die op zo'n manier erin krijgt dat 'ie goed contact maakt, en dan vastlijmen. Zo'n Y splitter blokje zou ook kunnen eventueel, al bedenk ik me nu dat dat dan wel weer kan gaan wrikken bij het in en uitpluggen. Dan zou een kabeltje handiger zijn omdat je dan niet direct krachten uitoefent op de kapotte poort, als je in de goede poort iets inplugt.

[ Voor 10% gewijzigd door NaoPb op 09-04-2020 16:19 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
NaoPb schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:17:
[...]

Dan kan het inderdaad zijn dat die uitgang versleten is. Ik heb dat met de koptelefoon uitgang van mijn speakerset gehad. Daar plugde ik iedere dag een keer mijn koptelefoon in en weer uit. Na een jaar of 10 is dat toch 7300 keer in en 7300 keer uit. Dan slijt het wel.

Hoe ik heb het opgelost is om er een andere aansluiting in te solderen. Maar dat is nou niet heel makkelijk als je geen ervaring hebt met solderen.

Wat je misschien zou kunnen doen is een verlengkabeltje erin doen, en kijken of je die op zo'n manier erin krijgt dat 'ie goed contact maakt, en dan vastlijmen. Zo'n Y splitter blokje zou ook kunnen eventueel, al bedenk ik me nu dat dat dan wel weer kan gaan wrikken bij het in en uitpluggen. Dan zou een kabeltje handiger zijn omdat je dan niet direct krachten uitoefent op de kapotte poort, als je in de goede poort iets inplugt.
Het bijzondere is, is dat de laptop 1,5 jaar oud is en die uitgang niet veel gebruikt wordt.

Ik heb mijn laptop open gemaakt en een filmpje gemaakt.
Hierop zijn in mijn ogen 2 dingen te zien. Minimale speling op de 3,5mm jack. Vooral veel speling omdat de aansluiting los zit.

Graag jullie inzicht en mening.

YouTube: 3,5 mm jack speling
Let niet op de audio van het filmpje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 15:44
Astie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:52:
[...]

Het bijzondere is, is dat de laptop 1,5 jaar oud is en die uitgang niet veel gebruikt wordt.

Hierop zijn in mijn ogen 2 dingen te zien. Minimale speling op de 3,5mm jack. Vooral veel speling omdat de aansluiting los zit.

Ik zou zo'n USB ding kopen met 3.5 MM jack.
Bijvoorbeeld https://images-na.ssl-ima...1nVIv4OqIL._AC_SX425_.jpg
Kost bijna niets en het is opgelost.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Ora et Labora schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:08:
[...]

Ik zou zo'n USB ding kopen met 3.5 MM jack.
Bijvoorbeeld https://images-na.ssl-ima...1nVIv4OqIL._AC_SX425_.jpg
Kost bijna niets en het is opgelost.
Hoe werkt dit? Wordt dit ook door mijn onboard audio kaart aangestuurd?
Ik heb zoiets bij mijn pricewatch: HyperX Cloud II Gun metal zitten.

https://content.hwigroup....n-hyperx-cloud-ii-red.jpg

Dan zal ik die in gaan zetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Ik heb wat onderzoek gedaan en ga dan toch voor een pricewatch: Creative Sound BlasterX G1 . Houd wel van wat meer uitgeven voor wat kwaliteit.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 15:44
Astie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:30:
[...]

Hoe werkt dit? Wordt dit ook door mijn onboard audio kaart aangestuurd?
Ik heb zoiets bij mijn pricewatch: HyperX Cloud II Gun metal zitten.

https://content.hwigroup....n-hyperx-cloud-ii-red.jpg

Dan zal ik die in gaan zetten dan.
Het is een hele eenvoudige USB geluidskaart, ik gebruik zo'n ding om een microfooningang te hebben. Koste een tientje en werkt prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Astie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:52:
[...]

Ja, dat ziet eruit als een gebroken soldeerverbinding van de mini jack aansluiting.

Om dat op te lossen zou je het tin opnieuw laten vloeien en eventueel wat toevoegen. Of de aansluiting vervangen als die afgebroken is.

Maar de genoemde oplossing van een usb geluidskaart is een goede tip. Die kosten vaak maar een paar euro op ali express. Het nadeel is wel dat de lage tonen een beetje missen, maar misschien dat jouw speakerset daarvoor kan compenseren (mijn koptelefoon niet).
Er zijn ook duurde usb geluidskaarten te koop zoals die van creative. Maar ik weet niet of die nog nieuw verkocht worden en wat die precies kosten.

[Edit]
Ik zie dat je al een beslissing hebt gemaakt. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
NaoPb schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:47:
[...]

Ja, dat ziet eruit als een gebroken soldeerverbinding van de mini jack aansluiting.

Om dat op te lossen zou je het tin opnieuw laten vloeien en eventueel wat toevoegen. Of de aansluiting vervangen als die afgebroken is.

Maar de genoemde oplossing van een usb geluidskaart is een goede tip. Die kosten vaak maar een paar euro op ali express. Het nadeel is wel dat de lage tonen een beetje missen, maar misschien dat jouw speakerset daarvoor kan compenseren (mijn koptelefoon niet).
Er zijn ook duurde usb geluidskaarten te koop zoals die van creative. Maar ik weet niet of die nog nieuw verkocht worden en wat die precies kosten.

[Edit]
Ik zie dat je al een beslissing hebt gemaakt. Succes ermee!
Bedankt voor je beoordeling van de video. Ik wil best het tin even warm maken zodat het weer vast zit.

Kan er veel mee kapot maken als het verkeerd gaat?

Heb weleens gesoldeerd maar das al heel lang geleden.
Heb ik hier ook vet bij nodig?

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Astie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:22:
[...]

Bedankt voor je beoordeling van de video. Ik wil best het tin even warm maken zodat het weer vast zit.

Kan er veel mee kapot maken als het verkeerd gaat?

Heb weleens gesoldeerd maar das al heel lang geleden.
Heb ik hier ook vet bij nodig?

Bedankt!!
Als er geen stroom op staat (dus laptop uit en batterij eruit) dan kan er niet veel mis gaan. De connector is gemaakt om gesoldeerd te worden dus kan tegen die temperatuur als het niet te lang duurt.
Het makkelijkste is wel om wat verse tin toe te voegen, bij voorkeur loodhoudend. Dan verlaag je het smeltpunt en voorkom je dat je de boel onnodig lang en hoog moet verwarmen. Voor de rest heb je niks bijzonders nodig.

Ik neem voor het gemak even aan dat de pootjes van de connector door de printplaat heen gaan. Dan is het wel te doen, zelfs als je lang geleden een keer gesoldeerd hebt.
Voor de duidelijkheid, het is een kwestie van soldeerbout tegen het pootje houden en die laten opwarmen, dan (terwijl je de bout tegen het pootje houdt) ook soldeertin tegen het pootje houden tot dat smelt. Dus niet soldeertin tegen de bout of het soldeertin naar het pootje dragen met de bout.

[ Voor 25% gewijzigd door NaoPb op 11-04-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:26
Als je laptop 1,5 jaar oud is, heb je dan geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Llewy schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:12:
Als je laptop 1,5 jaar oud is, heb je dan geen garantie meer?
Zat maar jaar garantie op. Daarbij kan ik het apparaat geen week missen. Zeker niet in deze corona tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauji
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-03 01:45
Astie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:04:
Ik heb wat onderzoek gedaan en ga dan toch voor een pricewatch: Creative Sound BlasterX G1 . Houd wel van wat meer uitgeven voor wat kwaliteit.

Bedankt allemaal!
Kan je uitleggen waarom dit product beter zou zijn dan de 'goedkope' usb jack splitter die in een eerdere post werd aangehaald? Waaraan kan je dit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:25
Astie schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:43:
[...]

Zat maar jaar garantie op. Daarbij kan ik het apparaat geen week missen. Zeker niet in deze corona tijd.
In buitenland gekocht? Garantie in Nederland is twee jaar.
Maar nu mogelijk vervallen omdat je 'm open hebt geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 08:58
Masimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Nee, je hebt garantie zolang je mag verwachten dat het produkt mee gaat. En dat is voor een laptop toch echt langer dan 2 jaar.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Masimo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Nee direct bij Dell. Maar een kapotte audio aansluiting wordt zo'n nutteloos discussiepunt wie de schuldige is en inmiddels weet ik dat ik de schuldige ben.

Inmiddels heb ik de laptop door een reperateur laten repareren. Koste bijna niks en ben geen enorme lange tijd kwijt. Stond erbij toen hij gerepareerd werd.
Visgek82 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Nee, je hebt garantie zolang je mag verwachten dat het produkt mee gaat. En dat is voor een laptop toch echt langer dan 2 jaar.
Klopt, dat zijn de regels. Ik had maar een jaar uitgebreide ondersteuning van Dell. Daar komt de verwarring vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Lauji schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:35:
[...]

Kan je uitleggen waarom dit product beter zou zijn dan de 'goedkope' usb jack splitter die in een eerdere post werd aangehaald? Waaraan kan je dit zien?
Nee, dat kan ik niet omdat ik beide nooit heb getest. Ik heb die Creative uiteindelijk nooit gekocht want heb mijn audio aansluiting laten repareren.

Maar ik neem aan dat de kwaliteit beter is. Of dit een goede aanname is, dat kan ik je niet vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauji
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-03 01:45
Astie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Nee, dat kan ik niet omdat ik beide nooit heb getest. Ik heb die Creative uiteindelijk nooit gekocht want heb mijn audio aansluiting laten repareren.

Maar ik neem aan dat de kwaliteit beter is. Of dit een goede aanname is, dat kan ik je niet vertellen
Bedankt voor de snelle reactie. Hoeveel heeft het laten repareren je gekost?

Ik heb zelf hetzelfde voor. Het ene bedrijf vraagt €70 voor een nieuwe 3.5MM poort te solderen, en het andere bedrijf vraagt tussen €150 en €200..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Qua werk verwacht ik dat het een half uur is. Ik denk dat de grootste kostenpost is, dat je bij het uit elkaar schroeven van de laptop het risico loopt om iets anders stuk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Lauji schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Hoeveel heeft het laten repareren je gekost?

Ik heb zelf hetzelfde voor. Het ene bedrijf vraagt €70 voor een nieuwe 3.5MM poort te solderen, en het andere bedrijf vraagt tussen €150 en €200..
Ik was 35 euro kwijt. Duurde half uurtje ofzo. Er was niets kapot. Moest alleen wat soldeerwerk vernieuwd worden
Pagina: 1