Nieuw 2.1 (/2.0?) speakersysteem voor pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 10:13
Op dit moment bezit ik een Edifier R1280DB waarop ik een zelfgebouwde subwoofer heb aangesloten. De laatste tijd frustreert deze setup mij alleen omdat alles eraan erg in elkaar geflanst is. Om het kort te houden, allemaal aliexpress componenten (met niet kloppende specificaties kijkende naar de chips) en een niet gematchte speaker (8Ohm speaker, terwijl de amp max 100w kan leveren op 4Ohm) omdat ik te lui was hiervoor te compenseren. Conclusie was voor mij dat ik of alles zelf moet ontwerpen en bouwen, waar ik geen zin meer in heb en geen goede tools bezit, dus ben ik op zoek naar een capabele setup.

Ik zoek een?
Een speakerset die lekker laag kan gaan (minimaal tot 40Hz), dus dan zit je al snel bij een 2.1 set. Ook wil ik graag bluetooth, minimaal twee uitgangen (waarvan of eentje RCA en eentje optisch digitaal of twee RCA), een minimaal vermogen van 150w en de satellieten kunnen max 18cm breed zijn omdat ze anders niet op m'n bureau passen :9 . Oh en de knoppen aan een bereikbare kant (kortom niet aan de achterkant) zou erg fijn zijn, anders een afstandsbediening.

Wat is je budget?
Ongeveer 350 euro maar indien ik voor iets meer erg veel bang/buck krijg, dan kan dat verhoogd worden tot max 400 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk muziek en gamen, maar soms ook een film. Over het algemeen houd ik van een v-shape geluid, waarbij de bass net wat harder is dan de highs. Maar heel soms luister ik ook wel eens wat oudere muziek waarbij ik een vlak geluid mooier vind klinken. Dus een eq of high/low boost zou fijn zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf ben ik een enorm erge fan geworden van Edfier omdat ze altijd een redelijk vlak geluid kunnen brengen voor de prijs. Daarnaast vindt ik de bediening aan de zijkant van de speakers erg fijn, zeker met de high/low adjustment die daar ook zit. Daarom heb ik op dit moment twee modellen op het oog: de S350DB en de S360DB. Ik heb deze twee al afgewogen, maar kan vrij weinig goede reviews vinden (voor de s360db) waarmee ik een goede afweging kan maken. Hieronder de voordelen van beiden:

S350DB
Voordelen:
  • €300 euro, dus een stuk goedkoper
  • Meer vermogen voor de tweeters
  • Te kopen in nl, dus ook erg fijn qua garantie
Nadelen:
  • Sommige hebben last van een hoogfrequente resonantie die zelfs bij geen geluid te horen is
S360DB
Voordelen:
  • Meer vermogen voor de woofers
  • Woofers gaan lager doordat ze net wat groter zijn
  • Satellieten zijn apart te gebruiken van de subwoofer (ook twee aparte eq's wat ik gelezen had)
  • Geen kabels naar de subwoofer omdat deze draadloos is (dus ook mogelijk op andere systemen te gebruiken of te vervangen)
  • Frequentiebereik tot 40kHz, wat schijnbaar enkel leuk is voor high-res audio (wanneer meerdere tonen gecombineerd worden kan de mens t/m 38kHz horen)
  • Vindt dat goud persoonlijk een stuk mooier, maar de s350db is ook niet lelijk
Voor/nadeel:
  • Planar diaphragm tweeter, schijnt net wat anders te klinken dan de Titanium dome tweeter gebruikt in de s350db
Nadelen:
  • Alleen te koop via amazon (of via de voor een betere prijs (400 euro))
Welke vragen heb je hier nog over?
Nu heb ik drie vragen:
  • Wat is qua geluid het verschil tussen de twee typen tweeters?
  • Is de S360DB 100 euro meer waard?
  • Of zijn er nog alternatieven die deze twee sets kunnen evenaren/overtreffen?

Beste antwoord (via Lange-199 op 08-05-2020 14:57)

Verwijderd

MonkeyJohn schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:20:
40khz betwijfel ik ten zeerste, dat jeugd van 16 jaar of jonger met uitzondering misschien wel eens tot de 25khz kunnen komen geloof ik nog wel maar vanaf een bepaald punt (±30 jaar) begint de degradatie van je gehoor wel en zak je zo tot onder de 20khz.
Bedenk je wel dat studio monitoren bedoeld zijn om met een 'vlakke' eq muziek neutraal te reproduceren om zo fouten tijdens productie en mixen makkelijker te herkennen, dat komt voor geen meter in de buurt van een 'V'-eq, en klinkt voor veel mensen vrij klinisch en te weinig bass.
Studiomonitoren zijn juist een prima optie voor wat hij wil qua klank, omdat deze vaak daadwerkelijk goed ontworpen zijn en daadwerkelijk ook een goed off-axis verloop hebben. Dat zorgt ervoor dat equalizen ook goed te doen is (omdat het op alle assen een vergelijkbaar effect heeft).

LSR305's zijn de beste optie als hij de ruimte zou hebben, sowieso beter dan Edifier sat-sub setjes of hun budget speakers (ik heb 1850 gehad, behoorlijk waardeloos geluid).

Overigens is je laatste zin simpelweg niet waar. Hoe vlakker de frequentie in een anechoïsche kamer des te hoger de voorkeur voor een luidspreker. Lineaire vervorming is de nummer één indicator bij speaker voorkeuren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16

DirtyBird

Praktiserend denker

Misschien zijn de speakers van KRK Systems iets voor je. 2.0 systemen, actief, volgens mij zijn dat monitor speakers, veel vermogen, de set van 320 euro gaat tot 36hz, de goedkopere tot 43hz en, naar mijn mening, mooie vormgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door DirtyBird op 08-04-2020 18:56 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Zat net ff te meten en die kleine zou net passen. Ik heb namelijk maar beperkte ruimte op mijn bureau omdat ik daar een redelijk grote ultrawide (34") heb staan. Maar als ik twee van die monitoren koop dan heb ik toch ook een audio interface oid nodig? Want zat nml al eerder naar zo'n oplossing te kijken maar dit was allemaal net buiten m'n budget en kon er geen vinden die bluetooth hadden voor de verbinding met m'n telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16

DirtyBird

Praktiserend denker

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar volgens mij kun je hem direct aansluiten met de gebalanceerde input. Dus gewoon jack naar telefoon of geluidskaart. De versterker zit in de speaker.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Huh, zit er dan een 3.5mm input in de XLR input?

Weet nml dat dat ding een eigen versterker heeft, maar wil ook dat ik kan switchen van audio input (dus tussen BT/PC audio/audio van m'n switch). Daarom zou er een kastje tussen moeten komen die kan switchen tussen deze audio inputs en ook het totale volume (en de eq) kan besturen.

Edit:
Zoiets maar dan zonder amp

Edit2:
Ik zat vandaag wat beter rond te kijken en kwam op deze oplossing:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1SpeakersKRK Systems Rokit RP5 G4 (Zwart)€ 139,-€ 278,-
2Overige audioLogitech Bluetooth Audio Adapter€ 24,45€ 24,45
3Studio monitor controllerBehringer Xenyx Control2USB monitor controller € 119€ 119
Totaal€ 421.45

Enige minpunt is dat de mixer geen bass/high adjust heeft en duurder is dan mijn budget. Daarnaast merkte ik ook dat ik later zou kunnen uitbreiden naar een setup met een subwoofer door de uitgang van de controller te verbinden met de subwoofer en die door te trekken naar de monitors. Dit zou echt een betere oplossing zijn dan een vast systeem :o

[ Voor 80% gewijzigd door Lange-199 op 09-04-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Is een een setje pricewatch: Edifier R1850DB + losse subwoofer misschien een idee? Hoewel je dan uiteindelijk qua prijs denk ik vergelijkbaar uitkomt met de S350DB/S360DB. De R1850DB is qua aansluit mogelijkheden vergelijkbaar met het setje dat je nu hebt en heeft als bonus dat er een 'sub out' op zit dus kun je zelf een subwoofer uitkiezen en er op aansluiten. Het enige minpunt is de knoppen op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
MonkeyJohn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:39:
Is een een setje pricewatch: Edifier R1850DB + losse subwoofer misschien een idee? Hoewel je dan uiteindelijk qua prijs denk ik vergelijkbaar uitkomt met de S350DB/S360DB. De R1850DB is qua aansluit mogelijkheden vergelijkbaar met het setje dat je nu hebt en heeft als bonus dat er een 'sub out' op zit dus kun je zelf een subwoofer uitkiezen en er op aansluiten. Het enige minpunt is de knoppen op de achterkant.
Had ernaar gekeken, maar er waren een aantal redenen waarom mij dit niet optimaal leek. Eerste is de genoemde knoppen. Daarnaast ben ik bang dat de bas boost net zo werkt als mijn r1280db dat doet (piek ipv een bepaalde bandbreedte). Ook zie ik op de pricewatch maar één subwoofer die (redelijk) beschikbaar is en ook al gelijk 200w is. Die kan natuurlijk een stuk lager gezet worden, maar ik weet dus niet hoe de basknop op de r1850db werkt en de kant en klare sets hebben dan ook net wat meer vermogen in de hogere frequenties. Ook kan de s360db t/m 40kHz (wat mensen kunnen waarnemen in sommige muziek).

Daarnaast ben ik ook wel erg geïnteresseerd geworden in de studio monitoren, want deze set zou ik altijd makkelijker kunnen uitbreiden en dus een beetje future proofing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lange-199 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:52:
[...]

Ook kan de s360db t/m 40kHz (wat mensen kunnen waarnemen in sommige muziek).
Dat kan je niet horen, en zelfs als je het wel zou doen is t/m pak 'm beet 15khz het belangrijkst. Bij een budget setje zoals dit zou ik niet op zoek gaan naar exotisch hoge frequentie bereiken, daar schiet je niets mee op.

Ik snap je opmerking over 100w @ 4ohm and een 8ohm luidspreker niet helemaal? Kan je mij uitleggen wat je daarmee bedoelt, want dat heeft echt nul invloed op elkaar. Maar het kan zijn dat ik je punt niet begrijp.

Kan je mij daarnaast ook vertellen waarom je minimaal 150W wilt? Dat is compleet bezopen, zeker voor een budget opstelling. Maar als je het over een subwoofer hebt dan is 150W wel fijn om te hebben...

Excuses dat dit een beetje warrig verhaal is, elke keer zag ik weer wat staan in je posts waarbij ik vraagtekens had.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
40khz betwijfel ik ten zeerste, dat jeugd van 16 jaar of jonger met uitzondering misschien wel eens tot de 25khz kunnen komen geloof ik nog wel maar vanaf een bepaald punt (±30 jaar) begint de degradatie van je gehoor wel en zak je zo tot onder de 20khz.
Bedenk je wel dat studio monitoren bedoeld zijn om met een 'vlakke' eq muziek neutraal te reproduceren om zo fouten tijdens productie en mixen makkelijker te herkennen, dat komt voor geen meter in de buurt van een 'V'-eq, en klinkt voor veel mensen vrij klinisch en te weinig bass.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MonkeyJohn schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:20:
Studiomonitoren zijn juist een prima optie voor wat hij wil qua klank, omdat deze vaak daadwerkelijk goed ontworpen zijn en daadwerkelijk ook een goed off-axis verloop hebben. Dat zorgt ervoor dat equalizen ook goed te doen is (omdat het op alle assen een vergelijkbaar effect heeft).

LSR305's zijn de beste optie als hij de ruimte zou hebben, sowieso beter dan Edifier sat-sub setjes of hun budget speakers (ik heb 1850 gehad, behoorlijk waardeloos geluid).

Overigens is je laatste zin simpelweg niet waar. Hoe vlakker de frequentie in een anechoïsche kamer des te hoger de voorkeur voor een luidspreker. Lineaire vervorming is de nummer één indicator bij speaker voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

@Lange-199

Ik heb nu de S360DB en voorheen had ik de S350DB. Het was voor mij de upgrade waard. Draadloze sub is erg fijn, want je kan nu de sub plaatsen waar je wil. Bovendien heeft de S360DB geen last van lage pieptoon, wat de S350DB wel had.

De tweeters van S360DB zijn veel beter en minder gericht. Dus je hebt niet een specifieke Sweetpoint zoals bij de S350DB.

Ook een fijne update aan de software is dat als je de speakers aanzet, dat het geluid niet in een keer op het volle volume springt, maar eerst langzaam opbouwt.

Overigens in de sale bij Amazon.nl https://www.amazon.nl/gp/...olp?ie=UTF8&condition=new

[ Voor 11% gewijzigd door ion op 11-04-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Megapost incoming:
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:56:
Dat kan je niet horen, en zelfs als je het wel zou doen is t/m pak 'm beet 15khz het belangrijkst. Bij een budget setje zoals dit zou ik niet op zoek gaan naar exotisch hoge frequentie bereiken, daar schiet je niets mee op.
Heb ff goed gekeken en de S360DB heeft al een rolloff van -5dB (tov. een neutrale lijn) op 20kHz, dus dat neemt mijn punt weg (vond het eerst een klein pluspuntje). Maar de mens schijnt bij bepaalde gecombineerde frequenties hogere frequenties waar te nemen dan 20kHz, bron.
Ik snap je opmerking over 100w @ 4ohm and een 8ohm luidspreker niet helemaal? Kan je mij uitleggen wat je daarmee bedoelt, want dat heeft echt nul invloed op elkaar. Maar het kan zijn dat ik je punt niet begrijp.
Ben een student elektrotechniek en probeerde een kort voorbeeld te schetsen dat mijn subwoofer eig best ruk is zonder er teveel op in te gaan. Dus snap dat dat vragen opbrengt.

Hier een (korte) uitleg:
Een versterker heeft altijd een bepaald limiet voor stroom en spanning. Het limiet van de gebruikte amplifier ligt op 100W voor een 4Ohm speaker, het datasheet zegt dat hij dat kan op 21V. Maar voor een 8Ohm speaker is dit maar 60W op 24V (maximale wat mijn psu kan leveren dus niet optimaal omdat er vaak spanningsverliezen in de chip zitten). In theorie betekend dit dat ik 60W kan halen met een goede voeding, welke eig een chinese psu is. Daarnaast is de amp gebouwd met een boostconverter die 24V omzet in... 24V. Kortom ik had beter een andere versterker kunnen kopen (of bouwen) of in ieder geval de speaker te matchen met de versterker. Punt is, mijn subwoofer is ruk.
Kan je mij daarnaast ook vertellen waarom je minimaal 150W wilt? Dat is compleet bezopen, zeker voor een budget opstelling. Maar als je het over een subwoofer hebt dan is 150W wel fijn om te hebben...
Bij mijn ouders heb ik een z623 staan en ik begon het vermogen te missen tov de R1280DB die nu op mijn studentenkamer staat. Daarom wilde ik minimaal 120W hebben en de S350DB leek de beste keuze voor 300 euro en dat werd dus mijn baseline. (Oh en geef me aub geen rant dat ik het vermogen niet nodig heb, want dat weet ik. Maar ik vind het gwn leuk om eens in de zoveel tijd m'n speakers te laten pompen O-) )
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:31:
Wat raad je dan aan als mixer voor de bass en high boost? Want kan nml geen monitor controllers vinden die ook een kleine eq hebben. En hoe zijn deze tov de KRK Rokit RP5 G6'en? Want las er nml veel lovende reviews over en merkte ook op dat ze veel gebruikt worden door dj's (dus neem aan dat ze redelijk hard en laag kunnen gaan).
ion schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:36:
@Lange-199

Ik heb nu de S360DB en voorheen had ik de S350DB. Het was voor mij de upgrade waard. Draadloze sub is erg fijn, want je kan nu de sub plaatsen waar je wil. Bovendien heeft de S360DB geen last van lage pieptoon, wat de S350DB wel had.

De tweeters van S360DB zijn veel beter en minder gericht. Dus je hebt niet een specifieke Sweetpoint zoals bij de S350DB.

Ook een fijne update aan de software is dat als je de speakers aanzet, dat het geluid niet in een keer op het volle volume springt, maar eerst langzaam opbouwt.

Overigens in de sale bij Amazon.nl https://www.amazon.nl/gp/...olp?ie=UTF8&condition=new
Hmm, met de volumeknop op mijn r1280db had ik nooit zo'n probleem. Maar denk dat ik dan snel een beslissing moet maken, want met de verlaagde prijs zijn de extra features het geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als student elektrotechniek zou je moeten weten dat het verschil tussen 100 en 150 watt vermogen maar 1,7db is he? Dat is niet het verschil tussen "wel beuken" en "niet kunnen beuken" :P.

Eisen stellen aan vermogen is onzinnig. Stel dan eisen aan de output zoals 105db bij 20Hz ofzo :). (niet zo haalbaar :P)

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 11-04-2020 17:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
JvS schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:32:
Als student elektrotechniek zou je moeten weten dat het verschil tussen 100 en 150 watt vermogen maar 1,7db is he? Dat is niet het verschil tussen "wel beuken" en "niet kunnen beuken" :P.

Eisen stellen aan vermogen is onzinnig. Stel dan eisen aan de output zoals 105db bij 20Hz ofzo :). (niet zo haalbaar :P)
1.8dB (1.76 rond je af naar boven) ;), maar betekend dus dat het geluid 1.76dB/3dB=0.59x harder klinkt. Idd niet het verschil tussen beuken en niet beuken, maar voor het menselijk gehoor wel harder.

In ieder geval, ik had idd kunnen zeggen dat ik een speaker wilde die op maximaal volume x dB geeft. Maar als je kijkt naar de markt wordt altijd het aantal watt gegeven, dus lijkt het mij logischer daarop te vergelijken en aan de hand daarvan eisen te stellen.

P.S.
Als elektrotechniek student zijn er twee dingen waar je opgewonden van raakt, meer vermogen en het geslacht dat we op onze studie niet hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lange-199 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:59:
[...]

1.8dB (1.76 rond je af naar boven) ;), maar betekend dus dat het geluid 1.76dB/3dB=0.59x harder klinkt. Idd niet het verschil tussen beuken en niet beuken, maar voor het menselijk gehoor wel harder.
3db erbij is twee keer zoveel vermogen, niet wat een mens als 2x zo hard ervaart. Dat is subjectief, maar ligt tussen de 6 en 10db (draai je versterker maar eens 2db harder als je een db volumeregling hebt).

Daarnaast is naast vermogen ook de efficientie van het systeem belanrgijk voor een niveau. Bottom line, de verschillen tussen die vermogens zijn verwaarloosbaar. Door deze nutteloze eis te stellen, sluit je potentieel goede kandidaten uit. Ik probeer je te helpen, maar whatever rocks your boat dan :shrug:

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
JvS schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:13:
3db erbij is twee keer zoveel vermogen, niet wat een mens als 2x zo hard ervaart. Dat is subjectief, maar ligt tussen de 6 en 10db (draai je versterker maar eens 2db harder als je een db volumeregling hebt).

Daarnaast is naast vermogen ook de efficientie van het systeem belanrgijk voor een niveau. Bottom line, de verschillen tussen die vermogens zijn verwaarloosbaar. Door deze nutteloze eis te stellen, sluit je potentieel goede kandidaten uit. Ik probeer je te helpen, maar whatever rocks your boat dan :shrug:
Ding is dat ik de vorige keer door iemand op het forum geadviseerd was dat de r1280db meer dan voldoende voor mijn kamer zou zijn (42W), waar ik het na veel gebruik niet mee eens ben. Daarom probeerde ik een minimale eis te stellen.

Daarnaast had ik ook al vermeld dat ik best geïnteresseerd ben in de KRK Systems Rokit RP5 G4, welke in principe onder mijn minimum vermogen valt. Maar, als ik ooit wil uitbreiden kan dat wel met zo'n speaker en niet met een edifier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lange-199 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:56:
Megapost incoming:

[...]

Heb ff goed gekeken en de S360DB heeft al een rolloff van -5dB (tov. een neutrale lijn) op 20kHz, dus dat neemt mijn punt weg (vond het eerst een klein pluspuntje). Maar de mens schijnt bij bepaalde gecombineerde frequenties hogere frequenties waar te nemen dan 20kHz, bron.
Top, wat ga je luisteren wat ook daadwerkelijk data in dat bereik bevat? Focus je op het deel wat er wel toe doe.
[...]

Ben een student elektrotechniek en probeerde een kort voorbeeld te schetsen dat mijn subwoofer eig best ruk is zonder er teveel op in te gaan. Dus snap dat dat vragen opbrengt.

Hier een (korte) uitleg:
Een versterker heeft altijd een bepaald limiet voor stroom en spanning. Het limiet van de gebruikte amplifier ligt op 100W voor een 4Ohm speaker, het datasheet zegt dat hij dat kan op 21V. Maar voor een 8Ohm speaker is dit maar 60W op 24V (maximale wat mijn psu kan leveren dus niet optimaal omdat er vaak spanningsverliezen in de chip zitten). In theorie betekend dit dat ik 60W kan halen met een goede voeding, welke eig een chinese psu is. Daarnaast is de amp gebouwd met een boostconverter die 24V omzet in... 24V. Kortom ik had beter een andere versterker kunnen kopen (of bouwen) of in ieder geval de speaker te matchen met de versterker. Punt is, mijn subwoofer is ruk.
De S350DB heeft maar een 70W subwoofer, schiet je nog niet zoveel mee op. Dat scheelt een fractie van een decibel. Niet dat het wat zegt, want vermogen is maar een kleine indicator. Hoewel ik bij subwoofers wel graag een fatsoenlijk vermogen zie, zeker bij kleine 8" woofers wil je wat meer vermogen hebben om daadwerkelijk fatsoenlijke SPL niveau te halen (zie bijv. Velodyne met 1000W RMS versterking voor 8" woofers)
[...]

Bij mijn ouders heb ik een z623 staan en ik begon het vermogen te missen tov de R1280DB die nu op mijn studentenkamer staat. Daarom wilde ik minimaal 120W hebben en de S350DB leek de beste keuze voor 300 euro en dat werd dus mijn baseline. (Oh en geef me aub geen rant dat ik het vermogen niet nodig heb, want dat weet ik. Maar ik vind het gwn leuk om eens in de zoveel tijd m'n speakers te laten pompen O-) )
De S350DB levert niet eens 120W? Niet dat het boeit, aangezien het met de gevoeligheid van je luidsprekers te maken heeft.

Als we dan toch naar specificaties gaan kijken, dit is wat Edifier zegt over de S350DB:
POWER OUTPUT:

R/L(treble): 15W+15W
R/L(midrange and bass): 25W+25W
SW: 70W

FREQUENCY RESPONSE:R/L: 160Hz -20KHz ; SW: 40Hz –160Hz

Ik zie hier meerdere problemen:
- Geen indicatie bij wat voor vervorming het Wattage is. Mijn ervaring is dat dit betekent dat het bij 1% THD is, wat echt veel te hoog is.
- Laag vermogen voor je midrange (zeker i.c.m. de kleine midrange woofer die al zeer snel uit elkaar zal vallen op hogere volumes)
- Frequency response is behoorlijk ruk, de crossover frequentie ligt véél te hoog.
- Binnen welke range is de frequency response +/- 3/6/10dB?
[...]

Wat raad je dan aan als mixer voor de bass en high boost? Want kan nml geen monitor controllers vinden die ook een kleine eq hebben. En hoe zijn deze tov de KRK Rokit RP5 G6'en? Want las er nml veel lovende reviews over en merkte ook op dat ze veel gebruikt worden door dj's (dus neem aan dat ze redelijk hard en laag kunnen gaan).
Gewoon in de software regelen of via een miniDSP. Ik heb geen idee hoe de KRK's zijn, maar ik weet wel dat de JBL's vrijwel zeker beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lange-199 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:11:
[...]

Ding is dat ik de vorige keer door iemand op het forum geadviseerd was dat de r1280db meer dan voldoende voor mijn kamer zou zijn (42W), waar ik het na veel gebruik niet mee eens ben. Daarom probeerde ik een minimale eis te stellen.

Daarnaast had ik ook al vermeld dat ik best geïnteresseerd ben in de KRK Systems Rokit RP5 G4, welke in principe onder mijn minimum vermogen valt. Maar, als ik ooit wil uitbreiden kan dat wel met zo'n speaker en niet met een edifier.
De JBL heeft een peak dB dat 4dB hoger ligt dan de KRK. Ze specificeren geen continue SPL, iets wat JBL wel doet (94dB).

Als je gewoon herrie wil maken zou ik een setje PA speakers aanraden.

Overigens snap ik je punt met de r1280db, ik heb de r1850db gehad en die gaan extreem snel over hun nek (los van dat het ook niet klinkt).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lange-199
Alhoewel dit al een redelijk oud topic is, wilde ik nog een update geven.

Door een grotere loonstrook dan verwacht heb ik (een stuk) meer budget vrijgemaakt voor mijn audio setup. Ik heb daarom gekozen voor de combo JBL 305p MKII (opvolger van LSR305) en de JBL 310S. Voor de monitorcontroller heb ik gekozen voor de Behringer xenyx control2usb en ik heb geen eq gekocht (raar, maar ik mis het totaal niet).

@Verwijderd Enorm erg bedankt voor het aanraden van de JBL 3 serie! Ik draaide hem een tijdje zonder sub omdat de goede voedingskabels niet geleverd waren en zelfs zonder de sub klonken ze al beter (eig een understatement) dan mijn vorige setup. Met de bas erbij is de ervaring echt helemaal compleet. Ook de buren van twee hoog hebben mee kunnen genieten tijdens het testen, dus heb geen PA's nodig :P
Pagina: 1