Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:25
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Mevrouw President heeft vandaag mijn telefoon (https://www.mediamarkt.nl...al-sim-blauw-1574772.html) op de grond laten vallen, waardoor deze helaas aan aan vervanging toe is. Daarbij geef ik alvast 'helaas' aan, omdat ik het altijd erg lastig/vervelend vindt om een nieuwe telefoon te kiezen (idem met andere hardware). Ik wil toch het liefst het beste voor zo weinig mogelijk geld...

Eisen:
- Android 9.0 of hoger
- 4 GB werkgeheugen
- dual SIM + nog ruimte voor een microSD
- vingerafdruksensor
- NFC (al gebruik ik het momenteel niet)
- wifi / 4g
- 3000+ mAh batterij
- 64GB+ opslagruimte
- Gyro sensor (was voor pokemon Go geloof ik noodzakelijk? Doe ik niet, maar wil met kinderen wel de mogelijkheid hebben om wat games te kunnen draaien)

Wat is je budget?
Rond de 250... 290 is prima, maar dan moet het wel echt een flinke upgrade zijn ten opzichte van bijvoorbeeld een telefoon van 240 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
foto's maken, vlot te kunnen internetten, wat eenvoudige games te kunnen spelen, youtube, etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als ik die dingen door de Pricewatch gooi (categorie: Smartphones) met nog een aantal andere bijzaken dan kom ik vooral uit op twee telefoons:
pricewatch: Honor 8X 128GB opslag Blauw
pricewatch: Sony Xperia 10 Plus (dual sim) Blauw (iets duurder met 298)
pricewatch: Samsung Galaxy A40 Blauw
pricewatch: Samsung Galaxy A50 Zwart (iets duurder met 289)
pricewatch: Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart (ook iets duurder met 294)

Kijk ik naar die twee telefoons dan lijkt de Galaxy A40 mij een prima toestel voor de € 199,- De alternatieven zijn flink duurder en volgens mij heb ik dat ook niet nodig.

Is het dan een logische keuze dat ik de Samsung Galaxy A40 koop? Mijn vrouw heeft de A50 en ik moet toegeven dat ik dan echt moet werken aan de Android (die van mezelf werkt toch voor mijn gevoel 'het fijnst'...

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de A40 nou een goede keus voor € 199,-? Of kan ik beter een paar tientjes meer uitgeven voor een ander toestel omdat ik dan meer 'toekomstbestendig' ben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:22
Nokia 7.2 is met kale Android, Android One, zoiets heeft je Asus ook volgens mij. Xiaomi Mi A3 zou je dan ook nog naar kunnen kijken.

De A50 is enorm populair, maar alweer een jaar oud, dus een jaar minder support dan de opvolger A51 die al uit is en rond dezelfde prijs zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
swhnld schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:39:
De A50 is enorm populair, maar alweer een jaar oud, dus een jaar minder support dan de opvolger A51 die al uit is en rond dezelfde prijs zit..
Kijk, dat is dan inderdaad een belangrijk puntje. Ik ga de telefoon gebruiken tot die het niet meer doet, een jaar support extra is dan wel erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 00:09
De Honor is een redelijk goede telefoon, maar mist op cameragebied wat dingen, zoals bijvoorbeeld 4k video en een groothoekcamera. Daarnaast is de Kirin 710 SoC niet heel krachtig. Dat is niet heel vreemd, want hij is al zo'n anderhalf jaar geleden uitgebracht.

De Sony moet je niet nemen, het is geen slecht toestel, maar er zijn veel betere opties. Hij mist een gyroscoop, waardoor je inderdaad geen Pokémon Go AR kan gebruiken, heeft een kleine batterij en een slechte SoC, dus is niet echt toekomstbestendig.

De A40 heeft een OLED scherm, een goede selfiecamera en een groothoeklens, maar dat is het ook wel. De chip is wederom matig, net zoals de batterij, dus ik raad hem alleen aan als je rond de €200 wil blijven.

De A50 heeft ook een OLED paneel, nog wat betere camera's, en een veel grotere batterij (4000mAh). De chip is iets energiezuiniger door een 10nm procedé, maar qua performance niet echt verschillend van de anderen.

De Nokia 7.2 heeft redelijke camera's, schone software en een redelijk goede batterij, ondanks de 3500mAh. Wat tegenvalt is de Snapdragon 660, die gebouwd is op 14nm en niet echt geweldig presteert. Voor 300 euro mag je wel een betere SoC verwachten.

Wat niet in de Tweakers pricewatch staat, maar wel bij die van GSMArena, is de Realme 6.
Die heeft een 90Hz scherm, goede camera's, een redelijke batterij met snelladen en een krachtig chipset. Het vervelende is alleen dat er geen NFC op zit. De software is vergelijkbaar met die van Samsung, maar wat meer richting standaard Android.

Correctie: NFC is wel beschikbaar, ik zag een NFC icon in de statusbalk in een review, en het wordt op meerdere plekken gezegd. Bedankt @ries_zuid

[ Voor 4% gewijzigd door Potenscia op 13-04-2020 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ries_zuid
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Wat niet in de Tweakers pricewatch staat, maar wel bij die van GSMArena, is de Realme 6.
Die heeft een 90Hz scherm, goede camera's, een redelijke batterij met snelladen en een krachtig chipset. Het vervelende is alleen dat er geen NFC op zit. De software is vergelijkbaar met die van Samsung, maar wat meer richting standaard Android.
Hoewel het niet (goed) op de eigen website staat vermeld, zie ik in diverse reviews dat er wel NFC op zit. Ook op de eigen product presentatie wordt dit genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Potenscia schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:48:
De Honor is een redelijk goede telefoon, maar mist op cameragebied wat dingen, zoals bijvoorbeeld 4k video en een groothoekcamera. Daarnaast is de Kirin 710 SoC niet heel krachtig. Dat is niet heel vreemd, want hij is al zo'n anderhalf jaar geleden uitgebracht.

De Sony moet je niet nemen, het is geen slecht toestel, maar er zijn veel betere opties. Hij mist een gyroscoop, waardoor je inderdaad geen Pokémon Go AR kan gebruiken, heeft een kleine batterij en een slechte SoC, dus is niet echt toekomstbestendig.

De A40 heeft een OLED scherm, een goede selfiecamera en een groothoeklens, maar dat is het ook wel. De chip is wederom matig, net zoals de batterij, dus ik raad hem alleen aan als je rond de €200 wil blijven.

De A50 heeft ook een OLED paneel, nog wat betere camera's, en een veel grotere batterij (4000mAh). De chip is iets energiezuiniger door een 10nm procedé, maar qua performance niet echt verschillend van de anderen.

De Nokia 7.2 heeft redelijke camera's, schone software en een redelijk goede batterij, ondanks de 3500mAh. Wat tegenvalt is de Snapdragon 660, die gebouwd is op 14nm en niet echt geweldig presteert. Voor 300 euro mag je wel een betere SoC verwachten.

Correctie: NFC is wel beschikbaar, ik zag een NFC icon in de statusbalk in een review, en het wordt op meerdere plekken gezegd. Bedankt @ries_zuid
Er blijft alleen de Realme 6 over. Stats zijn inderdaad erg goed als ik zo op de website kijk, maar ik heb werkelijk nooit gehoord van het merk?
ries_zuid schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:49:
[...]
Hoewel het niet (goed) op de eigen website staat vermeld, zie ik in diverse reviews dat er wel NFC op zit. Ook op de eigen product presentatie wordt dit genoemd.
Maar, dat is een onbekend merk.. Dat lijkt mij nou niet de meest verstandige keuze :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ries_zuid
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Maar, dat is een onbekend merk.. Dat lijkt mij nou niet de meest verstandige keuze
Het is inderdaad een vrij nieuw en onbekend merk. Het is een zusterbedrijf of afgeleide van Oppo en dat is wel een groot merk. Kijk eens op Youtube naar wat reviews. Voor wat het waard is trouwens want er zijn denk ik ook YouTubers die betaald worden door fabrikanten en dan vaak niet al te kritisch zijn. Maar goed, er staan genoeg reviews op en die zijn best lovend. Zo lovend dat ikzelf gisteren de knoop heb doorgehakt en de realme 6 heb gekocht. Voor mij gaf NFC de doorslag tezamen met de best wel goede overal prestaties. Het is uiteraard geen high end model, maar ik heb ook geen high end eisen. Wat dat betreft liggen mijn eisen wel een beetje in dezelfde lijn als die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Ik bezit een Realme, en ik kan je zeggen dat ik onder de indruk ben van m'n telefoon. Niet alleen de geweldige specs voor de prijs, maar ook omdat de UI zo vloeiend en de packaging goed is.

Realme is halverwege 2018 ontstaan, met als CEO een voormalig OPPO-bestuurslid. Ze gebruiken nog steeds dingen van OPPO, zoals ColorOS, waarop Realme UI is gemaakt, en de snellaadtechniek (super)VOOC of (super)DART, zoals Realme het hernoemd heeft. OPPO is het grootste bedrijf van het moederbedrijf BBK. BBK bezit ook OnePlus en Vivo. OnePlus is dus eigenlijk een broertje van Realme, want het komt ook uit OPPO. Realme staat nu op plek 8 van grootste smartphone fabrikanten, boven LG.

Op de site realme.com/eu heb ik zelf twee keer besteld. Eerst een telefoon, later een gewonnen hoesje (door een kerstactie), waar ik alleen bestelkosten over moest betalen. En allebei binnen een paar dagen geleverd via DHL. Kon met Klarna of PayPal vgm, dus veilig betalen is mogelijk.

Wat ik soms nog een beetje vervelend vind zijn de slordigheidsfoutjes. Zoals een paar bugs in de Android 10 update. Maar doordat je in een app bugs kan melden zijn ze nu alweer gefixt. Ze zijn soms nog een beetje aan het zoeken naar stabiliteit, maar ik vind het een fantastisch merk, waarbij je tenminste geen 50% winst betaalt, maar eerder 5-15%. Waar voor je geld, zonder dat je ergens op inlevert. Bloatware op de EU-ROM? Allemaal in een paar minuten verwijderd. Reclames? Niet gezien. Daar kunnen Xiaomi en Samsung nog wat van leren.

Realme is het nieuwe OnePlus aan het worden. OnePlus gaat zich richten op het top-segment, met een enkele uitschieter naar de middenklasse. Realme richt zich voornamelijk op het budgetsegment, met een paar duurdere toestellen. De software wordt steeds beter, de stabiliteit neemt toe, net als de naamsbekendheid. Het is een kwestie van tijd voordat ze in Europa bekend worden, maar ik ben blij met het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Potenscia schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:20:
Wat ik soms nog een beetje vervelend vind zijn de slordigheidsfoutjes. Zoals een paar bugs in de Android 10 update. Maar doordat je in een app bugs kan melden zijn ze nu alweer gefixt. Ze zijn soms nog een beetje aan het zoeken naar stabiliteit, maar ik vind het een fantastisch merk, waarbij je tenminste geen 50% winst betaalt, maar eerder 5-15%. Waar voor je geld, zonder dat je ergens op inlevert. Bloatware op de EU-ROM? Allemaal in een paar minuten verwijderd. Reclames? Niet gezien. Daar kunnen Xiaomi en Samsung nog wat van leren.
Helaas las ik in dit topic [Realme X2 (Pro)] Ervaringen & Discussie de link naar dit artikel:
nieuws: Smartphonemerk Realme begint met tonen advertenties in systeemapps

Ziet er naar uit dat er toch reclame ingebouwd is als bij vele andere Chinese merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
Ik heb mijn buurvrouw 4 maanden geleden de mi A3 aangeraden. Zoals swhnld al aangaf kan je hier ook nog naar kijken. Fijn toestelletje.
Waarschijnlijk komt de mi A4 ook al binnenkort uit, dus misschien even zoeken wanneer exact.

Let wel op, veel mensen bestellen de telefoon vanuit China. Maar de jouwe is volledig kapot? Dus kan je wel 3 weken wachten? Of betaal je liever 20-50 euro meer en dan bij Belsimpel?

Eglobal is een voorbeeld van tussenin. Goedkopere prijzen met warenhuizen in de UK. Ik had daar die A3 gekocht, ging perfect. Maar ik hoor ook mindere verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
99ruud99 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:51:
Ik heb mijn buurvrouw 4 maanden geleden de mi A3 aangeraden. Zoals swhnld al aangaf kan je hier ook nog naar kijken. Fijn toestelletje.
Waarschijnlijk komt de mi A4 ook al binnenkort uit, dus misschien even zoeken wanneer exact.

Let wel op, veel mensen bestellen de telefoon vanuit China. Maar de jouwe is volledig kapot? Dus kan je wel 3 weken wachten? Of betaal je liever 20-50 euro meer en dan bij Belsimpel?

Eglobal is een voorbeeld van tussenin. Goedkopere prijzen met warenhuizen in de UK. Ik had daar die A3 gekocht, ging perfect. Maar ik hoor ook mindere verhalen.
Die van mij werkt nu nog, wel een barst in het scherm. Vervangen kan ook (kost iets meer dan 100 euro als ik even zo snel online kijk), maar dat kost meer dan wat ik ervoor betaald heb (99 euro).

Ik kan dus nog wel even wachten.. Als er bijvoorbeeld eind van de maand iets beters komt dan ga ik daar voor, maar ik ga geen half jaar rondlopen met een barst in mijn scherm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
swhnld schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:38:
[...]

Helaas las ik in dit topic [Realme X2 (Pro)] Ervaringen & Discussie de link naar dit artikel:
nieuws: Smartphonemerk Realme begint met tonen advertenties in systeemapps

Ziet er naar uit dat er toch reclame ingebouwd is als bij vele andere Chinese merken.
Ze zeggen het te doen, maar ik heb er nog nooit wat van gemerkt. Volgens mij verschilt de Europese variant van de Indische. In India krijg je er ook veel meer standaard apps op, zoals de Realme browser en theme store, terwijl je in de EU bijna alleen de noodzakelijke systeemapps krijgt Het zou me daarom ook niets verbazen als ze in Europa geen reclame weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
Btw, met de huidige "nieuwere" generaties zullen alle smartphones wel vlot kunnen internetten.
Natuurlijk, hoe duurder model hoe meer geinvesteerd in camera (over algemeen).
Welke "eenvoudige" games heb je het over? Dingen als pokemon go? Of candy crush (stukje lichter dan pokemon go) of juist zoiets als een shooter?
Met je huidige budget maak je altijd compromisen, wat vindt je het belangrijkste (plaats ze in volgorde)?
accuduur
foto kwaliteit
scherm kwaliteit (LCD / OLED , DPI, ververssnelheid)
bouwkwaliteit mobiel
snelheid processor / hoeveelheid RAM
oplaadsnelheid
waterdicht

en misschien kan je zelf nog meer punten opnoemen. Dat helpt beetje met zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
99ruud99 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:51:
De Mi A3 heeft geen los SD-kaart slot, geen NFC en geen Full HD-scherm. Daarnaast loopt de Android 10 update ook mank. Ze roepen hem nu al voor de 3e keer terug.* Don't get me wrong, het is geen slecht toestel, maar het mist net wat belangrijke features, waaronder de wensen van TS.
De Mi A4 komt mogelijk pas over 3 maanden uit, en er is weinig over bekend. Ik zou daar niet op wachten met een barst in je scherm.

*https://www.droidapp.nl/nieuws/xiaomi-mi-a3-android-10-update-derde-keer-teruggeroepen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
99ruud99 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:27:
Btw, met de huidige "nieuwere" generaties zullen alle smartphones wel vlot kunnen internetten.
Natuurlijk, hoe duurder model hoe meer geinvesteerd in camera (over algemeen).
Welke "eenvoudige" games heb je het over? Dingen als pokemon go? Of candy crush (stukje lichter dan pokemon go) of juist zoiets als een shooter?
Met je huidige budget maak je altijd compromisen, wat vindt je het belangrijkste (plaats ze in volgorde)?
accuduur
foto kwaliteit
scherm kwaliteit (LCD / OLED , DPI, ververssnelheid)
bouwkwaliteit mobiel
snelheid processor / hoeveelheid RAM
oplaadsnelheid
waterdicht

en misschien kan je zelf nog meer punten opnoemen. Dat helpt beetje met zoeken :)
- Accuduur: ze moeten het gewoon een dag kunnen volhouden zoals mijn huidige telefoon... Maar goed, dat ligt er natuurlijk weer aan hoe lang je hem per dag gebruikt. En dat zou ik niet zo goed weten! Ik speel zelf geen games, mijn dochter af en toe wat van die 'Panda' games uit de Playstore. Volgens mij zijn dat niet hele zware games. Een app zoals 'pokemon' wil ik kunnen draaien mocht er weer iets nieuws komen (net zoals mijn Zenfone bijvoorbeeld de Google 3D dieren niet in de huiskamer omgeving kan weergeven via de camera)

- Foto kwaliteit: maakt niet heel veel uit, mijn Zenfone voldoet prima

- scherm kwaliteit: 2246 x 1080 pixels op FullHD bevalt prima. Kan ik ook gewoon Netflix op draaien

- bouwkwaliteit is tegenwoordig wel belangrijk, hij valt regelmatig op de grond. Nu mijn vrouw hem liet vallen is hij voor het eerst gebarsten

- beschikbaarheid van een hoesje is ook belangrijk

- RAM 4GB +

- oplaadsnelheid: boeit niet

- waterdicht: mwah, ik moet hem gewoon in mijn broekzak kunnen houden met regen op de fiets en gewoon in de badkamer kunnen leggen tijdens het douchen. Maar hij hoeft een val in het water niet te overleven :P

Als voorbeeld (wat dingen aangeklikt): categorie: Smartphones

Samsung A40, Samsung A50 en HonorX zijn dan de enige die aan al die eisen voldoen..

Zet ik de optie van dual sim delen met sd uit dan komen de volgende erbij: Motorola One Vision Blauw, Huawei P30 (categorie: Smartphones)

Ergens heb ik dan dus toch 'hoge eisen' terwijl ik voor mijn gevoel redelijk 'normale' eisen stel ;(

[ Voor 20% gewijzigd door President op 14-04-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
President schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:43:
[...]

- Accuduur: ze moeten het gewoon een dag kunnen volhouden zoals mijn huidige telefoon... Maar goed, dat ligt er natuurlijk weer aan hoe lang je hem per dag gebruikt. En dat zou ik niet zo goed weten! Ik speel zelf geen games, mijn dochter af en toe wat van die 'Panda' games uit de Playstore. Volgens mij zijn dat niet hele zware games. Een app zoals 'pokemon' wil ik kunnen draaien mocht er weer iets nieuws komen (net zoals mijn Zenfone bijvoorbeeld de Google 3D dieren niet in de huiskamer omgeving kan weergeven via de camera)

- Foto kwaliteit: maakt niet heel veel uit, mijn Zenfone voldoet prima

- scherm kwaliteit: 2246 x 1080 pixels op FullHD bevalt prima. Kan ik ook gewoon Netflix op draaien

- bouwkwaliteit is tegenwoordig wel belangrijk, hij valt regelmatig op de grond. Nu mijn vrouw hem liet vallen is hij voor het eerst gebarsten

- beschikbaarheid van een hoesje is ook belangrijk

- RAM 4GB +

- oplaadsnelheid: boeit niet

- waterdicht: mwah, ik moet hem gewoon in mijn broekzak kunnen houden met regen op de fiets en gewoon in de badkamer kunnen leggen tijdens het douchen. Maar hij hoeft een val in het water niet te overleven :P

Samsung A40, Samsung A50 en HonorX zijn dan de enige die aan al die eisen voldoen..

Ergens heb ik dan dus toch 'hoge eisen' terwijl ik voor mijn gevoel redelijk 'normale' eisen stel ;(
Je stelt niet al te zware eisen, maar doordat er sommige specs missen in de pricewatch, niet in het echt, verschijnen ze niet. De Realme 6 voldoet aan alle gestelde eisen, maar kan in 4K filmen, maar die was je vergeten aan te kruisen en door de €50 beginprijs kwamen er geen telefoons zonder bevestigde prijs. Voor de rest was het de schuld van de gebrekkige specificaties in de pricewatch, waarin geen NFC en los microSD-slot stond vermeld, wat er wel is bij de 6.

Maar er is meer: Voor €289 heb je de Xiaomi Mi 9T, en voor €297 en €299 de Samsung A51 en Realme X2 respectievelijk. Er is dus wel wat meer keuze, maar deze zijn wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Potenscia schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:35:
[...]

Je stelt niet al te zware eisen, maar doordat er sommige specs missen in de pricewatch, niet in het echt, verschijnen ze niet. De Realme 6 voldoet aan alle gestelde eisen, maar kan in 4K filmen, maar die was je vergeten aan te kruisen en door de €50 beginprijs kwamen er geen telefoons zonder bevestigde prijs. Voor de rest was het de schuld van de gebrekkige specificaties in de pricewatch, waarin geen NFC en los microSD-slot stond vermeld, wat er wel is bij de 6.

Maar er is meer: Voor €289 heb je de Xiaomi Mi 9T, en voor €297 en €299 de Samsung A51 en Realme X2 respectievelijk. Er is dus wel wat meer keuze, maar deze zijn wat duurder.
De reviews over de A51 zijn wel erg negatief, over de Xiaomi Mi 9T is men een stuk positiever. De Realme 6 is echt voor mij een onbekend merk en zou ik dus niet voor gaan, maar geen idee in hoeverre de reclame tot last kan zijn bij toekomstig gebruik (is ook nog niet bij de Europese variant zeg ik)

Edit: nieuws: Realme 6-smartphone met 90Hz-scherm verschijnt in Europa voor 230 euro gelezen, daar is men wel negatief over de MediaTek

[ Voor 10% gewijzigd door President op 15-04-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
Meestal zijn mensen negatief over Mediatek omdat je er niet zo goed custom ROMs of Gcam (kan wel, zie Redmi Note 8 Pro) op man zetten. Als je dat niet gaat doen heb je daar helemaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Potenscia schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:13:
[...]

Meestal zijn mensen negatief over Mediatek omdat je er niet zo goed custom ROMs of Gcam (kan wel, zie Redmi Note 8 Pro) op man zetten. Als je dat niet gaat doen heb je daar helemaal geen last van.
En was het niet zo dat de Mediatek processoren minder energiezuinig zijn dan Qualcomm processoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
swhnld schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:37:
[...]

En was het niet zo dat de Mediatek processoren minder energiezuinig zijn dan Qualcomm processoren?
Energiezuinigheid wordt grotendeels bepaald door het procedé, de laagst geclockte cores, en natuurlijk hoe de fabrikant de SoC heeft ontworpen en ingericht.
Het zou goed kunnen dat Mediatek hun chips minder efficiënt maakt dan Qualcomm, dat weet ik niet, maar de grootte van de halfgeleider is veel van belangrijker. Daarnaast trekt een lager geclockte core doorgaans minder stroom, dus als je een chip hebt met een baseclock van 1.8GHz, of 2.0GHz maakt wel verschil. Ook de gpu kan wel verschil maken denk ik. Vaak worden die dingen erg warm, en meer warmte betekent meer stroom. Dus op dat punt komt het neer op de efficiëntie van Adreno tegenover Mali.

Maar een efficiënte chip is niet alles. Als je een zware skin hebt, moet de SoC meer berekeningen maken, en dus meer stroom gebruiken. Datzelfde geldt voor een hogere verversingssnelheid en een hogere resolutie. En de accu-inhoud is natuurlijk ook niet te vergeten.

Toch zegt dat soms helemaal niets. 3800mAh (OnePlus 7T) of 5000mAh (S20 Ultra Exynos) is een verschil van 30%, maar in accutests is dat verschil -3%*. Hoe komt dat? Exynos vs Snapdragon, 2.0GHz vs 1.8Ghz, One UI vs OxygenOS en 120Hz vs 90Hz.

Wat ik wil zeggen is:
Ja, als hetzelfde merk hebt met ongeveer dezelfde batterijcapaciteit kan je conclusies trekken op basis van de chip, maar bij twee totaal verschillende telefoons is dat niet te doen. Zoek gewoon op YouTube naar accutests (bij voorkeur meerdere, zodat fouten eruit gemiddelt worden) tussen de twee telefoons, of desnoods op Google, en trek daar conclusies uit.

*Kijk onderaan de specificatieslijst voor de 'endurance rating'
-7T: https://m.gsmarena.com/oneplus_7t-9816.php
-S20 Ultra: https://m.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_ultra_5g-10040.php
Pagina: 1