Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10-2024
Mijn vraag
Is het mogelijk om per dag te bepalen welke programma's wel en niet moeten starten bij het opstarten van de computer?

Ik werk, zoals velen op dit moment, vanuit huis en veelal op mijn thuis-pc. Een aantal programma's zijn dan door de week handig om direct beschikbaar te hebben, bijvoorbeeld OneDrive voor Bedrijven, MS-Teams. Maar in het weekend zitten ze eerder in de weg. Ik zou willen kunnen bepalen op welke dag applicaties wel of niet moeten starten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home (1909), MS-Office 2019

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google me suf, maar dit leidt vrijwel allemaal naar de instellingen van de taakmanager waar je van applicaties kan bepalen of ze automatisch moeten starten of niet, als binaire keuze. Timing maakt er geen deel vanuit.

Plant eens een boompje

Beste antwoord (via Nemrah op 09-04-2020 14:30)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Nemrah De Task Scheduler in Windows doet dit gewoon voor je.
Zet in de apps het standaard opstarten uit.
Er is helemaal geen toolje voor nodig :) Misschien dat ze er daarom ook niet zijn.

En volg dan @Rensjuh 's tip met een batch script OF specificeer een taak per applicatie.

Je kunt kiezen wanneer die task gestart wordt:
- Event (zoals eerste login)
- Dag/tijd

En dan kun je al de applicaties starten op Ma-Vr en op Za-Zo starten ze niet.

Veel apps zoals Onedrive zouden mij alleen niet in de weg zitten eerlijk gezegd, zolang ze geminimaliseerd zijn. Teams is echter wat meer aanwezig.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 09-04-2020 10:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Overweeg een profiel voor privé, en eentje voor zakelijk, waarbij je de tools die je mee wilt opstarten per profiel kunt aanpassen...
Heb je ook geen gedoe met uitzonderingen, zoals de aankomende Pasen ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er is een tooltje wat je hierbij kan helpen, hoewel het niet meer wordt ondersteund (maar het werkt wel)
https://www.hiren.info/do...are-tools/startupselector
  • Gebruik duidelijke namen voor je profiel anders dan de suggesties die het programmaatje gelijk doet anders raak je in de war.
  • Maak eerst de configuratie aan zoals alles NU werkt, maak daarna je gewenste aanpassingen aan programma's die automatisch starten en sla deze dan ook weer op.
  • Instellingen / profielen worden in het register opgeslagen in sleutels onder HKEY_CURRENT_USER\Software\mlin\StartupSelector , als je daar even induikt wordt wel duidelijk hoe het zo'n beetje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10-2024
Dank voor jullie reacties!
Het bevestigd mijn beeld dat het zou kunnen maar tooltjes hiervoor niet heel breed gezaaid zijn. (En ik dus niet helemaal gek ben...) En natuurlijk dat de koninklijke weg is om hier verschillende profielen voor aan te maken, met het nodige gedoetje daar omheen.

Plant eens een boompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Nah, de koninklijke weg is een machine voor privé en een laptop van de zaak ;)
Maar dat is niet iedereen gegeven

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 15:20
Maak een .bat file die gedraait word na het opstarten?
Maak een scheduled task aan die gestart word op ma/di/wo/do/vr (???) en laat die task de bat file uitvoeren.

Wel even zorgen dat je ze via task manager --> startup uitzet anders start alsnog alles op.

PV Output

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Nemrah De Task Scheduler in Windows doet dit gewoon voor je.
Zet in de apps het standaard opstarten uit.
Er is helemaal geen toolje voor nodig :) Misschien dat ze er daarom ook niet zijn.

En volg dan @Rensjuh 's tip met een batch script OF specificeer een taak per applicatie.

Je kunt kiezen wanneer die task gestart wordt:
- Event (zoals eerste login)
- Dag/tijd

En dan kun je al de applicaties starten op Ma-Vr en op Za-Zo starten ze niet.

Veel apps zoals Onedrive zouden mij alleen niet in de weg zitten eerlijk gezegd, zolang ze geminimaliseerd zijn. Teams is echter wat meer aanwezig.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 09-04-2020 10:51 ]

Pagina: 1