Van GSM telefoon naar zelfstandige ethernet netwerk SONOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik gebruik KPN glasvezel. Op de experiabox zijn een aantal switchen aangesloten.
Op 1 (van deze) switchen zijn in totaal 10 stuks (en alleen maar) Sonos apparatuur aangesloten. Dit heb ik gedaan daar (inmiddels bewezen) Sonos constant het netwerk onderuit haalt.
Nu kan ik deze switch afzonderlijk opnieuw opstarten waarmee het probleem steeds tijdelijk is opgelost. Echter in de loop van de weken, (ondanks de herstart-optie) worden de problemen steeds erger. Uiteindelijk moet ik alles resetten. Het is erg veel werk om dan alles weer opnieuw in te stellen, waar ik eigenlijk geen zin meer in heb.

Wanneer ik de switch met Sonos speakers uitschakel (het hele Sonos systeem afkoppel) zijn alle problemen weg en blijft het netwerk (maanden lang) stabiel. Kortom het is Sonos die in het netwerk constant de problemen veroorzaakt.
Echter is het hele systeem van Sonos (hoe mooi ook) wel een dure grap. Dus wegdoen is feitelijk geen optie. Wat ik nu zou willen is het volgende.

Ik wil Sonos helemaal los van de glasvezel en de experiabox ethernet verbindingen en ook los van de wifi die hier bij hoort. Hiermee is Sonos dan dus een zelfstandig netwerk geworden.

Ik kan nu een 2e provider via de kabel doen een daar een nieuw netwerk voor Sonos maken.

Handiger lijkt me een oude functioneren GSM-telefoon met de Sonos-app geïnstalleerd te gebruiken als aansturing van mijn Sonos netwerk.

Hoe kan ik dus een nieuw en zelfstandig netwerk maken (dus helemaal los (fysiek en elektrisch)) van het bestaande netwerk met een GSM telefoon.

Dus van GSM naar een ethernet-switch waarop de Sonos apparatuur is aangesloten.

Als aanvulling nog dat ik diverse keren contact heb gehad met de helpdesk KPN en Sonos. Aangezien het probleem bij Sonos ligt heb ik alle door de helpdesk aangedragen opties uitgevoerd. Vervangen van de switchen met spanning tree en loop-detection, hardware instellingen Sonos boxen etc etc.

Werkelijk iedere optie geprobeerd.

Ik wil dus van GSM naar Sonos buiten mijn netwerk om.

Wie kan mij helpen?

Beste antwoord (via JonPalle op 01-05-2020 17:32)

• smrtphoneuser
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 19:32
Het probleem wat je beschrijft zit volgens mij in het volgende. Je Sonos apparatuur maakt zijn eigen Wifi netwerk onderling aan op de 2,4 Ghz frequentie. Het probleem wat ontstaat is dat de Sonos apparatuur door dit Sonos netwerk gaat verstoren en je de problemen krijgt zoals je het beschrijft.

Sonos heeft de mogelijkheid om zonder het eigen Sonosnetwerk onderling te communiceren. Je Sonos zal dus zelf geen eigen onderling Mesh netwerk meer maken. Sonos heeft dit in het verleden gedaan om een dedicated eigen netwerk op te bouwen omdat het vertrouwen in de wifi situatie bij klanten thuis soms slecht was in het verleden. Door acties als wifi verbeteringen hebben mensen inmiddels ook vaak een betere dekking in huis. Waarschijnlijk zal Sonos dus ook van hen eigen onderlinge mesh netwerk gaan afstappen.

Zorg er dus voor dat je Sonos speakers zich als volledige client gaat opstellen en niet meer het eigen mesh netwerk onderling aanmaakt.

Dit doe je door al je Sonos apparatuur bijvoorbeeld draadloos te verbinden met je eigen wifi netwerk. Via de Sonos app doe je de draadloze installatie wizard doorlopen waarbij SSID/Password op de speaker geconfigureerd wordt. Dit doe je eerst door je speaker bekabeld aan te sluiten. Hierna kan je speaker draadloos functioneren. Dit doe je op alle speakers en zorg je dat al je speakers draadloos zijn. Niet meer via RJ45 aansluiten dus. Hierna worden je speakers gewoon wifi clients in je netwerk en draaien ze meer ipv op je 2,4 Ghz frequentie apart ertussendoor.

Let wel op! mocht je later toch één speaker bekabeld gaan aansluiten in je netwerk triggert dit weer het Sonos eigen mesh netwerk en kan je weer van voor af aan beginnen.

Zie ook de site van Sonos https://support.sonos.com/s/article/3209?language=nl_NL

STP of loop protection kan je beter uitzetten in je switches omdat dit soms wil verstoren met het Sonos eigen STP protocol. Succes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
Simpel accespoint er aan hangen en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
jadjong schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:50:
Simpel accespoint er aan hangen en klaar?
je bedoeld een Sonos Bridge ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
Dank voor het meedenken!

Ik zou een Sonos-bridge kunnen gebruiken.

Kan je dan toch nog iets specifieker zijn, type, merk, uitvoering, wijze aansluiten, configureren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
enige wat ik eigenlijk van die bridge ken is dat ie zn "eigen wifi maakt"... dus je sluit je bridge op een netwerkkabel in huis aan waar hij centraal staat...

dan moet wel je speakers herinstellen dat ze verbinding moeten maken via de bridge ipv je prive wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
Aha. Dank nogmaals.
Echter zit hier nog een probleem, namelijk dat de data via mijn experiabox binnen komt en dat de bridge(via ethernet) een ip-adres toegewezen krijgt door de experia box. En dat wil juist uit elkaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
JonPalle schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:37:
En dat wil juist uit elkaar houden.
maar wil je dat ? dan is er geen verkeer meer mogelijk tussen je devices en je sonos'jes.. dan kan je niemeer casten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
Ik wil van GSM naar Sonos buiten mijn netwerk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 20:27
Waarom zit alle Sonos apparatuur bekabeld aangesloten? Als je nou één Sonos apparaat bekabeld aansluit en de rest van de Sonos apparatuur via WiFi (SonosNet) laat functioneren dan verwacht ik dat al je problemen opgelost zijn. En hoe ga je je Sonos bedienen als je deze volledig buiten je 'normale' netwerk plaatst?

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk eerlijk gezegd dat je nog niet bij de root cause van het probleem bent aanbelandt. Miljoenen Sonos devices over de hele wereld te vinden, maar bij 99.99% gebeurt niet wat jij beschrijft. Eerst verder zoeken voor je radicale maatregelen neemt. Probeer eens een andere switch, andere router, andere DHCP-server, werk met statische adressen. Koppel je Sonos'en één voor één los, etc.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:26
FirePuma142 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:56:
Ik denk eerlijk gezegd dat je nog niet bij de root cause van het probleem bent aanbelandt. Miljoenen Sonos devices over de hele wereld te vinden, maar bij 99.99% gebeurt niet wat jij beschrijft. Eerst verder zoeken voor je radicale maatregelen neemt. Probeer eens een andere switch, andere router, andere DHCP-server, werk met statische adressen. Koppel je Sonos'en één voor één los, etc.
Inderdaad, ik geloof er ook niet in dat dit niet opgelost kan worden.

Ook de kabels kunnen een probleem zijn, en begin eens met een Wireshark TS. Ik heb netwerken onderhouden met 1500+ apparaten en gigabytes aan dataverkeer.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Wat is het model/merk van switch waarop je al die bekabelde Sonos spullen hebt zitten ?
Sonos Zoneplayers sturen BPDU's (802.1D / 802/1W) rond en alle Zoneplayers moeten die kunnen zien anders komen daar vodden van.

Je hebt netjes 1 draadje van elk Sonos product naar die LAN-switch right ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
JonPalle schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:01:
...Wanneer ik de switch met Sonos speakers uitschakel (het hele Sonos systeem afkoppel) zijn alle problemen weg en blijft het netwerk (maanden lang) stabiel...
Dus eigenlijk ga je een enorm beperkende omweg creëren voor iets wat één of twee keer per jaar gebeurt? Dan zou ik het voor lief nemen, of zoals de anderen zeggen, verder onderzoeken. Antwoord op jouw vraag is overigens "iets met een eigen DHCP server" en zo een tweede netwerk opzetten. Dat kan een simpel bedraad (wireless) routertje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
Je bent niet de enige met dit probleem, hoor van heel veel klanten dit probleem, lijkt er op alsof sonos apparatuur met bizar veel broadcasts het netwerk gewoon onderuit trekt... wat je kunt proberen is een router tussen je sonos spullen en je experiabox. zorgen dat die ook een eigen dhcp server heeft en zo volledig een eigen netwerk creert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

mclegodude schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:45:
Je bent niet de enige met dit probleem, hoor van heel veel klanten dit probleem, lijkt er op alsof sonos apparatuur met bizar veel broadcasts het netwerk gewoon onderuit trekt... wat je kunt proberen is een router tussen je sonos spullen en je experiabox. zorgen dat die ook een eigen dhcp server heeft en zo volledig een eigen netwerk creert.
Alleen als je meer dan één Sonos bedraad aansluit. Een enkele is voldoende, de rest sluit via SonosNet aan. @JonPalle Heb je ook geprobeerd één Sonos bedraad aan te sluiten en de rest niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
jvanhambelgium schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:36:
Wat is het model/merk van switch waarop je al die bekabelde Sonos spullen hebt zitten ?
Sonos Zoneplayers sturen BPDU's (802.1D / 802/1W) rond en alle Zoneplayers moeten die kunnen zien anders komen daar vodden van.

Je hebt netjes 1 draadje van elk Sonos product naar die LAN-switch right ?
Klopt, juist met de gedachte de problemen op te lossen. Ieder product met aparte kabel naar de switch.
Ik gebruik der SWITCH NETGEAR GS116Ev2. Juist om bij uitval netwerk deze afzonderlijk opnieuw op te kunnen starten. Tevens is deze smart instelbaar, ook op verzoek SONOS-helpdesk. Advies minimaal het bekabeld gebruik van meerdere apparaten in het Sonos-het systeem en bij gebruik van een switch dat deze switch aan een aantal voorwaarden moet voldoen:

1. STP ( Spanning Tree Protocol ) ( 802.1D ) ondersteunen
2. IGMP snooping ondersteunen.

Indien opnieuw opgestart zijn de problemen weg. Wel is het zo dat de interval tussen uitval netwerk steeds korter wordt. Tot soms enkele minuten. Een som s ook enkele uren. Maar zeker meerder keren per dag. Het probleem ligt dus echt bij Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
PhaeTom schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:46:
[...]

Dus eigenlijk ga je een enorm beperkende omweg creëren voor iets wat één of twee keer per jaar gebeurt? Dan zou ik het voor lief nemen, of zoals de anderen zeggen, verder onderzoeken. Antwoord op jouw vraag is overigens "iets met een eigen DHCP server" en zo een tweede netwerk opzetten. Dat kan een simpel bedraad (wireless) routertje zijn.
Ja helaas, niet 2 keer per jaar maar oplopend van 1 á 2 keer per dag naar soms 2 of meer per uur.
Dus behoorlijk irritant.

Verder nog aanvullend:
Klopt, juist met de gedachte de problemen op te lossen. Ieder product met aparte kabel naar de switch.
Ik gebruik der SWITCH NETGEAR GS116Ev2. Juist om bij uitval netwerk deze afzonderlijk opnieuw op te kunnen starten. Tevens is deze smart instelbaar, ook op verzoek SONOS-helpdesk. Advies minimaal het bekabeld gebruik van meerdere apparaten in het Sonos-het systeem en bij gebruik van een switch dat deze switch aan een aantal voorwaarden moet voldoen:

1. STP ( Spanning Tree Protocol ) ( 802.1D ) ondersteunen
2. IGMP snooping ondersteunen.

Indien opnieuw opgestart zijn de problemen weg. Wel is het zo dat de interval tussen uitval netwerk steeds korter wordt. Tot soms enkele minuten. Een som s ook enkele uren. Maar zeker meerder keren per dag. Het probleem ligt dus echt bij Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
Drardollan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:01:
[...]

Inderdaad, ik geloof er ook niet in dat dit niet opgelost kan worden.

Ook de kabels kunnen een probleem zijn, en begin eens met een Wireshark TS. Ik heb netwerken onderhouden met 1500+ apparaten en gigabytes aan dataverkeer.
Inderdaad kan een kabel het probleem zijn. Deze heb ik allen al een keer vervangen of gewisseld en ook allemaal doorgemeten hetwelk geen foutmelding gaf. Kabels zijn dus goed. Overigens is het wel een bundel van 40-50 kabels. Dat zou inhouden dat de ander aangesloten apparaten ook storingen zouden moeten geven. Dit is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
JonPalle schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:17:
[...]

Inderdaad kan een kabel het probleem zijn. Deze heb ik allen al een keer vervangen of gewisseld en ook allemaal doorgemeten hetwelk geen foutmelding gaf. Kabels zijn dus goed. Overigens is het wel een bundel van 40-50 kabels. Dat zou inhouden dat de ander aangesloten apparaten ook storingen zouden moeten geven. Dit is dus niet het geval.
Wat gebeurd er als je de speakers en GS116 stand-alone laat draaien? Stort dit netwerkje dan ook in elkaar? Of is het alleen in combinatie met het overige netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-06 21:32
JonPalle schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:17:
[...]

Wat heb je allemaal aan je netwerk hangen dat je naast 10 kabels voor je Sonos producten nog 40 andere kabels in de bundel hebt zitten?

Kan het zijn dat de experiabox de grote hoeveelheid verkeer überhaupt niet aan kan? En dat Sonos slechts de druppel is die je experiabox over de zeik brengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 16:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

trippelb schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:23:
[...]

Wat heb je allemaal aan je netwerk hangen dat je naast 10 kabels voor je Sonos producten nog 40 andere kabels in de bundel hebt zitten?

Kan het zijn dat de experiabox de grote hoeveelheid verkeer überhaupt niet aan kan? En dat Sonos slechts de druppel is die je experiabox over de zeik brengt?
Je brengt hier wel een punt inderdaad. De experiaboxes zijn hier echt te traag voor. Ik kan mij voorstellen dat de DHCP een enorme CPU load mee brengt wat de experiabox niet kan hendelen.

Een oplossing is dan je sonos apparatuur op een aparte DHCP device (switch) aansluiten. Nadeel is dat je dan telkens van netwerk moet switchen om de sonos te kunnen benaderen.

Andere optie is gewoon een goede switch kopen en daar alles op aansluiten, en de experiabox in bridge mode zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Nu online
Heb je op de Netgear switch ook de laatste firmware staan ?
(Firmware Version 2.6.0.43)

Aangezien al je (bedraad) Sonos spul samen op 1 Netgear bijeenzitten is er geen enkel ander Sonos bedraad product op je netwerk actief ? (vb ergens op een ander switch in een ander deel van het gebouw oid)

Staan er op die switch geen features als "Storm Control" enz op ? Staat die mischien toevallig aan oid?

[ Voor 15% gewijzigd door jvanhambelgium op 12-04-2020 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Luchtbakker schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:27:
[...]

Je brengt hier wel een punt inderdaad. De experiaboxes zijn hier echt te traag voor. Ik kan mij voorstellen dat de DHCP een enorme CPU load mee brengt wat de experiabox niet kan hendelen.
Nu ben ik geen groot fan van de Experiabox, maar ik heb er zelf al jaren 1 en heb ook voldoende apparaten op mijn netwerk. 40 is ook hier niet uitzonderlijk veel en komt voor. Nog nooit problemen gehad met de Experiabox. Sowieso is DHCP een niet CPU intenstief proces, die 3 pakketjes per zoveel uur van elk apparaat stellen niks voor. Of je zou je leasetime op 10 seconden moeten zetten, dan krijg je je netwerk wel plat.
Andere optie is gewoon een goede switch kopen en daar alles op aansluiten, en de experiabox in bridge mode zetten.
Waarom moet je Experiabox in bridge mode? Je mist met enkel een switch ook zaken als NAT en firewalling. Lijkt mij onhandig om je hele interne netwerk zo aan het internet te knopen.

@JonPalle
Ik zou om te beginnen dan eens een apart netwerkje maken van de Sonos apparatuur. Dus even de switch met Sonos apparatuur loskoppelen van je normale netwerk. Ik ben er vrijwel zeker van dat de boel dan alsnog uit elkaar valt zoals je aangeeft, ik verwacht dat je er helemaal niets mee oplost. Nog steeds zal je de boel dan meermaals per dag moeten herstarten.

Tenzij er een ander rot apparaat in je netwerk zit, maar dat weet je dan ook zeker en kan je naar opzoek. Door bijvoorbeeld gefaseerd het netwerk weer uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
jadjong schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:19:
[...]

Wat gebeurd er als je de speakers en GS116 stand-alone laat draaien? Stort dit netwerkje dan ook in elkaar? Of is het alleen in combinatie met het overige netwerk?
Dat is lastig, daar je altijd een apparaat moet hebben (wifi of bedraad) om Sonos te kunnen bedienen. Ga het wel nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
Drardollan schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:40:
[...]

Nu ben ik geen groot fan van de Experiabox, maar ik heb er zelf al jaren 1 en heb ook voldoende apparaten op mijn netwerk. 40 is ook hier niet uitzonderlijk veel en komt voor. Nog nooit problemen gehad met de Experiabox. Sowieso is DHCP een niet CPU intenstief proces, die 3 pakketjes per zoveel uur van elk apparaat stellen niks voor. Of je zou je leasetime op 10 seconden moeten zetten, dan krijg je je netwerk wel plat.

[...]

Waarom moet je Experiabox in bridge mode? Je mist met enkel een switch ook zaken als NAT en firewalling. Lijkt mij onhandig om je hele interne netwerk zo aan het internet te knopen.

@JonPalle
Ik zou om te beginnen dan eens een apart netwerkje maken van de Sonos apparatuur. Dus even de switch met Sonos apparatuur loskoppelen van je normale netwerk. Ik ben er vrijwel zeker van dat de boel dan alsnog uit elkaar valt zoals je aangeeft, ik verwacht dat je er helemaal niets mee oplost. Nog steeds zal je de boel dan meermaals per dag moeten herstarten.

Tenzij er een ander rot apparaat in je netwerk zit, maar dat weet je dan ook zeker en kan je naar opzoek. Door bijvoorbeeld gefaseerd het netwerk weer uit te breiden.
Opmerking
Ook met een 48 port switch ging het fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
jvanhambelgium schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:28:
Heb je op de Netgear switch ook de laatste firmware staan ?
(Firmware Version 2.6.0.43)

Aangezien al je (bedraad) Sonos spul samen op 1 Netgear bijeenzitten is er geen enkel ander Sonos bedraad product op je netwerk actief ? (vb ergens op een ander switch in een ander deel van het gebouw oid)

Staan er op die switch geen features als "Storm Control" enz op ? Staat die mischien toevallig aan oid?
Alles is up to date. Sonos apparaten allemaal lokaal (bijna)l bij elkaar.
Switches zij optimaal geconfigureerd, e.e.a. met kennis en wetenschap van de problematiek en de noodzakelijkheid van specifieke aanpassingen in deze configuratie. Switches zijn parallel aangesloten en niet in serie. Geen DHCP, uitsluitend via router toewijzing Ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Nu online
Kan je bevestigen dat op alle Sonos componenten die met een kabel zijn verbonden ook alle WIFI-settings AF staan, dat die dus onder geen omstandigheden met elkaar kunnen communiceren ?
Dit ruikt nog steeds naar een soort STP/Loop-probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Het is niet omdat een netwerk werkt en niet uitvalt dat het stabiel is, beter nog, als ik hoor een thuis netwerk met meerdere switches, dan zou ik wel eens met een wireshark willen zien wat er echt gaande is en hoeveel spanning tree changes of updates daar rond gestuurd worden, in mijn ervaring gaat dat nogal dik tegenvallen.

Ik heb bedrijfsnetwerken gezien waar het netwerk meer bezig is met overhead dan effectief data te sturen terwijl er nauwelijks klachten zijn. Of grote bedrijven met meerdere locaties waar je uitkomt op een switch die ze zelf hadden bijgezet omdat ze aan bureau X net niet genoeg aansluitingen hadden.

Typerend zijn consumer netwerk toestellen ingesteld om heel agressief aan discovery te doen omdat in een thuis omgeving je best case scenario enkel de modem van de provider hebt en dan kan het inderdaad al eens gebeuren dat het onstabiel netwerk verzuipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
JonPalle schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:41:
[...]

Opmerking
Ook met een 48 port switch ging het fout
Het probleem zit hem niet in de switch denk ik. Kabels zijn ook goed.

Begin eens met het isoleren van het Sonos netwerk en laat Wireshark er op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
Drardollan schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:37:
[...]

Het probleem zit hem niet in de switch denk ik. Kabels zijn ook goed.

Begin eens met het isoleren van het Sonos netwerk en laat Wireshark er op los.
Ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
sprankel schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:19:
Het is niet omdat een netwerk werkt en niet uitvalt dat het stabiel is, beter nog, als ik hoor een thuis netwerk met meerdere switches, dan zou ik wel eens met een wireshark willen zien wat er echt gaande is en hoeveel spanning tree changes of updates daar rond gestuurd worden, in mijn ervaring gaat dat nogal dik tegenvallen.

Ik heb bedrijfsnetwerken gezien waar het netwerk meer bezig is met overhead dan effectief data te sturen terwijl er nauwelijks klachten zijn. Of grote bedrijven met meerdere locaties waar je uitkomt op een switch die ze zelf hadden bijgezet omdat ze aan bureau X net niet genoeg aansluitingen hadden.

Typerend zijn consumer netwerk toestellen ingesteld om heel agressief aan discovery te doen omdat in een thuis omgeving je best case scenario enkel de modem van de provider hebt en dan kan het inderdaad al eens gebeuren dat het onstabiel netwerk verzuipt.
sprankel schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:19:

Ja inderdaad
En mogelijk zit hier het probleem.
Ga ik dus onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zoals hierboven al gemeld; check even of je Sonos devices echt niet aan de wifi hangen. Als dat 100% zeker niet het geval is, lijkt mij de beste oplossing om een L2 of L3 firewall tussen de Sonos devices en de rest van je netwerk te hangen. Je hoeft dan geen tweede internetlijn te regelen en ook geen kunst en vliegwerk toe te passen om je Sonos spullen aan te kunnen sturen. Je Sonos devices kunnen dan kloten wat ze willen zonder dat ze de rest van je netwerk oneruit halen.
Je hebt wel iemand nodig die weet hoe die firewall geconfigureerd moet worden, maar dat moet binnen enkele uurtjes wel geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:47
Als er geen noodzaak is om alle Sonos speakers bekabeld te hebben, zou ik een (of twee) Sonos Boost(s) installeren. De Boost bedraad aansluiten op Experia. Vervolgens alle Sonos speakers draadloos verbinden met het door de Boost gecreëerde SonosNet (als ze dat al niet automatisch zelf gaan doen). Als laatste er nog even voor zorgen dat de Boost als "designated root" in het SonosNet gezien wordt, en dan moet het functioneren. Met die laatste stap maak je de Boost de "Root bridge" en worden de andere Sonos speaker als secondary nodes ingesteld. Daarmee verzeker je dat Sonos geen componenten van je normale netwerk gebruikt (zoals AP's).

Op deze manier "isoleer" je de hele Sonos set-up van je normale netwerk en vermijd je die STP protocol overload. Als de speakers gevoed moeten worden met streaming content van buitenaf of met updates, dan gaat dat via één ingang, de Boost, en blijft belasting van je interne netwerk tot een minimum beperkt.

In mijn eigen set-up met 4 speakers en een Boost heb ik additioneel nog alle Sonos'en een vast IP adres toegewezen via DHCP reservering in de Connectbox modem/router (Ziggo). Hier wordt tegelijkertijd ge-Netflixed, ge-thuiswerkt (Skype meetings), ge-gamed, alle mobieltjes op de wifi en ondertussen Spotify op de achtergrond via de Sonos installatie. No problems.

Meer info: hier en hier.

[ Voor 17% gewijzigd door Masimo op 13-04-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
TommyboyNL schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:20:
Zoals hierboven al gemeld; check even of je Sonos devices echt niet aan de wifi hangen. Als dat 100% zeker niet het geval is, lijkt mij de beste oplossing om een L2 of L3 firewall tussen de Sonos devices en de rest van je netwerk te hangen. Je hoeft dan geen tweede internetlijn te regelen en ook geen kunst en vliegwerk toe te passen om je Sonos spullen aan te kunnen sturen. Je Sonos devices kunnen dan kloten wat ze willen zonder dat ze de rest van je netwerk oneruit halen.
Je hebt wel iemand nodig die weet hoe die firewall geconfigureerd moet worden, maar dat moet binnen enkele uurtjes wel geregeld zijn.
Ook dat is een punt. Ik heb de wifi uitgeschakeld (ooit) maar het blijkt dat (mogelijk door spanningsuitval) deze soms toch weer actief is. Ook dit is een (weer) mooi onderzoekspunt. Kan even duren, maar kom ik op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FirePuma142 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:56:
Ik denk eerlijk gezegd dat je nog niet bij de root cause van het probleem bent aanbelandt. Miljoenen Sonos devices over de hele wereld te vinden, maar bij 99.99% gebeurt niet wat jij beschrijft.
You - have - no - idea :o

Wat TS beschrijft is schering en inslag. Sonos is netwerktechisch ongelofelijk ranzig in elkaar gezet. Grootste probleem is dat Sonos alle verantwoordelijkheid voor detecteren en voorkomen van loops bij de overige netwerkapparatuur legt. Als je twee Sonos apparaten hebt die binnen WiFi-bereik van elkaar staan en die bedraad aansluit op een switch zonder STP cq loop detection support, maken ze via Ethernet verbinding daarmee, maken ze via WiFi verbinding met elkaar - en veroorzaken zo een enorme ARP-storm die vroeg of laat je router onderuit haalt. Dit is echt geen exotische setup en het gaat structureel fout. Als je in de hele kleine lettertjes op de Sonos support site gaat kijken lees je het zowaar terug.

Enige opmerkelijke is dat de switch van TS wel expliciet loop detection heeft - en trouwens IGMP snooping. TS was voorbereid. Hij heeft ook nog WiFi op die dingen uitgeschakeld (de workaround voor het probleem). Dit zou dus niet mogen gebeuren. Toch gebeurt het. Het verhaal dat WiFi weer aanspringt kan de helft verklaren, maar dan is de vraag waarom de switch het niet detecteert. Zou het kunnen dat loop detection een feature is die actief aangezet moet worden?

TS zegt trouwens dat die switch STP/802.1D ondersteunt. Dat lees ik nergens in documentatie terug...

Edit:
Inderdaad - zie: http://www.downloads.netg...ManagedSwitches_UM_EN.pdf
Table9. Factorydefaultsettings

[...]

Loop detection Disabled
Zet die eens aan. Zou veel kunnen schelen ;)

Hmm, ik lees verder - dit is alleen detection, niet loop prevention. Dit gaat alleen knipperende LEDs opleveren. Als dat zo is, weet je het probleem maar heb je ws een andere switch nodig :o

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 14-04-2020 18:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
dion_b schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:15:
[...]

You - have - no - idea :o

Wat TS beschrijft is schering en inslag. Sonos is netwerktechisch ongelofelijk ranzig in elkaar gezet. Grootste probleem is dat Sonos alle verantwoordelijkheid voor detecteren en voorkomen van loops bij de overige netwerkapparatuur legt. Als je twee Sonos apparaten hebt die binnen WiFi-bereik van elkaar staan en die bedraad aansluit op een switch zonder STP cq loop detection support, maken ze via Ethernet verbinding daarmee, maken ze via WiFi verbinding met elkaar - en veroorzaken zo een enorme ARP-storm die vroeg of laat je router onderuit haalt. Dit is echt geen exotische setup en het gaat structureel fout. Als je in de hele kleine lettertjes op de Sonos support site gaat kijken lees je het zowaar terug.

Enige opmerkelijke is dat de switch van TS wel expliciet loop detection heeft - en trouwens IGMP snooping. TS was voorbereid. Hij heeft ook nog WiFi op die dingen uitgeschakeld (de workaround voor het probleem). Dit zou dus niet mogen gebeuren. Toch gebeurt het. Het verhaal dat WiFi weer aanspringt kan de helft verklaren, maar dan is de vraag waarom de switch het niet detecteert. Zou het kunnen dat loop detection een feature is die actief aangezet moet worden?

TS zegt trouwens dat die switch STP/802.1D ondersteunt. Dat lees ik nergens in documentatie terug...

Edit:
Inderdaad - zie: http://www.downloads.netg...ManagedSwitches_UM_EN.pdf

[...]

Zet die eens aan. Zou veel kunnen schelen ;)

Hmm, ik lees verder - dit is alleen detection, niet loop prevention. Dit gaat alleen knipperende LEDs opleveren. Als dat zo is, weet je het probleem maar heb je ws een andere switch nodig :o
Hier zou de kern kunnen zitten.

De switch is wel goed geconfigureerd.

Echter zal ik bij de sonos hardware stuk voor stuk softwarematig de wifi (van sonos zelf) uitschakelen
Tevens nogmaals alle ethernet verbindingen ontkoppelen en juist de wifi gebruiken.
Kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JonPalle schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:19:
[...]

Echter zal ik bij de sonos hardware stuk voor stuk softwarematig de wifi (van sonos zelf) uitschakelen
Tevens nogmaals alle ethernet verbindingen ontkoppelen en juist de wifi gebruiken.
Kom er op terug.
Dat advies kreeg je op 8 april ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-06 19:09
JonPalle schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:19:
[...]

Kom er op terug.
Goed geconfigureerd, dus check dubbel check, wat staat er bij loop detection? Want als die op disabled staat, dan gaat het daar waarschijnlijk fout ;)

Hier werd de Experiabox al eerder aangehaald en dat bracht mij op het volgende; als je die vervangt door een fancy router? Een die vlan's snapt en een degelijke firewall heeft voor intern verkeer?
Dan heb je controle over het verkeer wat van je Sonossen je netwerk op gaat, en kunnen je Sonossen nog steeds het internet op. Ik gok tenminste dat die apparaten voor Spotify en weet ik veel wat graag internet willen.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonPalle
FirePuma142 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:25:
[...]

Dat advies kreeg je op 8 april ook al?
Klopt
Helaas heb ik meer te doen\, ben 90 % van de tijd weg, en gebruik een stuk of 8 afzonderlijke apparaten voor communicatie in informatie afhankelijk van waar ik ben en wat ik doe. Daarnaast is het ook, al klinkt het gek , een stukje ontspanning.Het probleem tackelen. En ja, er lopen zaken door elkaar of ik mis soms iets, Voel je niet bezwaard om toch te reageren, Ik ben echt wel serieus, maar bepaal mijn eigen tempo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• smrtphoneuser
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 19:32
Het probleem wat je beschrijft zit volgens mij in het volgende. Je Sonos apparatuur maakt zijn eigen Wifi netwerk onderling aan op de 2,4 Ghz frequentie. Het probleem wat ontstaat is dat de Sonos apparatuur door dit Sonos netwerk gaat verstoren en je de problemen krijgt zoals je het beschrijft.

Sonos heeft de mogelijkheid om zonder het eigen Sonosnetwerk onderling te communiceren. Je Sonos zal dus zelf geen eigen onderling Mesh netwerk meer maken. Sonos heeft dit in het verleden gedaan om een dedicated eigen netwerk op te bouwen omdat het vertrouwen in de wifi situatie bij klanten thuis soms slecht was in het verleden. Door acties als wifi verbeteringen hebben mensen inmiddels ook vaak een betere dekking in huis. Waarschijnlijk zal Sonos dus ook van hen eigen onderlinge mesh netwerk gaan afstappen.

Zorg er dus voor dat je Sonos speakers zich als volledige client gaat opstellen en niet meer het eigen mesh netwerk onderling aanmaakt.

Dit doe je door al je Sonos apparatuur bijvoorbeeld draadloos te verbinden met je eigen wifi netwerk. Via de Sonos app doe je de draadloze installatie wizard doorlopen waarbij SSID/Password op de speaker geconfigureerd wordt. Dit doe je eerst door je speaker bekabeld aan te sluiten. Hierna kan je speaker draadloos functioneren. Dit doe je op alle speakers en zorg je dat al je speakers draadloos zijn. Niet meer via RJ45 aansluiten dus. Hierna worden je speakers gewoon wifi clients in je netwerk en draaien ze meer ipv op je 2,4 Ghz frequentie apart ertussendoor.

Let wel op! mocht je later toch één speaker bekabeld gaan aansluiten in je netwerk triggert dit weer het Sonos eigen mesh netwerk en kan je weer van voor af aan beginnen.

Zie ook de site van Sonos https://support.sonos.com/s/article/3209?language=nl_NL

STP of loop protection kan je beter uitzetten in je switches omdat dit soms wil verstoren met het Sonos eigen STP protocol. Succes.
Pagina: 1