Jaren 30 houten dakrand vervangen door?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Goedendag Tweakers. Ons jaren 30 huis heeft een houten dakrand/windveer onder het puntdak zeg maar. Dit zit gemonteerd onder de eindpannen/gevelpan (https://www.debouwmarktsh...lpan-links-Blauw-Gesmoord). Omdat dit pal op het zuiden ligt heeft dit veel te lijden en is het toe aan een schilderbeurt. Dat is overigens elke 3 a 4 jaar zo, daar is een hoogwerker voor nodig (nokhoogte 11,50 meter) wat het kostbaar maakt.

Zo ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://www.heering.eu/wp-content/uploads/2014/05/Sponning-schroten-overstek-dakrand.jpg

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarmee ik tientallen jaren vooruit kan. Kan iemand mij een tip geven welk systeem/oplossing ik hier voor toe zou kunnen toepassen?

Ik dacht zelf aan zoiets, montage dan onder de 'overlap' van de eindpan/gevelpan maar ken de mogelijkheden niet goed genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:40
Vervangen door trespa of soortgelijke varianten? Maar ook dat kan redelijk kostbaar zijn, echter dan geen schilderbeurten meer noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 16:28
Trespa/Keralit.

Hier ook gedaan. Het wordt alleen wat vies, maar schilderen niet nodig.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:25
Een ladder gebruiken ipv een hoogwerker

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Jampot007 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:43:
Een ladder gebruiken ipv een hoogwerker
Dat maakt het alleen maar tijds intensiever. Daarnaast, een ladder van 12 meter? Ik zou het knap vinden. Daarnaast kan de ladder niet overal staan ivm uitbouw/overkapping (schuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
keralit dakrandpanelen / boeidelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:25
Markprinsen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:46:
[...]

Dat maakt het alleen maar tijds intensiever. Daarnaast, een ladder van 12 meter? Ik zou het knap vinden. Daarnaast kan de ladder niet overal staan ivm uitbouw/overkapping (schuin)
Tja t is een optie.

T ding is volgensmij dat wat je ook doet je het toch moet schoonhouden dan wel verven. Schoonmaken doe je idealiter ook met een hoogwerker dus dan heb je dezelfde kosten. Bent er wel een stuk minder tijd mee kwijt.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Trespa/keralit is wel heel lelijk hoor..
Heb je een mooi jaren 30 huis dan zou ik het niet doen. Krijg je dubbel en dwars terug bij verkoop, plus je moet er zelf ook tegenaan kijken..

Ons boeibord op het zuiden wordt elke 6 jaar geschilderd. Zoek de beste verf, dat scheelt echt. Als het echt elke 3 jaar geschilderd moet worden kan het zijn dat er vocht ergens zit dat niet weg kan. Dat oplossen en nieuw hout moet ervoor zorgen dat het langer mee kan. Onze nieuwe houten kozijnen zijn na 6 jaar nog perfect, vandaar dat de schilder dit jaar enkel de boeiborden doet

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Markprinsen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:30:
Dat is overigens elke 3 a 4 jaar zo,
Mijn tijdgevoel is ook niet heel accuraat... maar volgens mij doe je dan iets niet goed als het zo vaak moet.
Markprinsen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:46:
[...]

Die ladder ook alleen als je het zelf doet. Beroepsmatig mag dat dacht ik geeneens.

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-04-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 07:24
Je zou Tricoya kunnen gebruiken. Dat is mdf gemaakt van gemodificeerd hout en is extreem duurzaam en stabiel. Ook is het beter af te werken dan gewoon mdf waar de randen altijd veel verf ‘zuigen’. Tricoya hoef je niet eens af te werken, er gebeurt niets mee. Omdat het zo stabiel is blijft de verf ook langer goed.

Western Red Ceder is overigens de standaard voor kwaliteit boeidelen en is ook duurzaam en stabiel maar is lastiger te verven. Verf hecht vaak minder goed en e.e.a. afhankelijk van merk of soort.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
@factor15 Hechting is op te lossen met fatsoenlijke primer. Ik heb hier lelijke gladde cementvezelplaten met beschadigingen. Afgeplamuurd, grondverf erop, schilderen, binnen een jaar viel dat eraf. 3 jaar terug heeft mijn vader een epoxy hechtprimer gebruikt, afgelopen weekend alles schoongemaakt, platen zijn nog helemaal strak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 21:25
prein2 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:04:
Trespa/keralit is wel heel lelijk hoor..
Heb je een mooi jaren 30 huis dan zou ik het niet doen. Krijg je dubbel en dwars terug bij verkoop, plus je moet er zelf ook tegenaan kijken..

Ons boeibord op het zuiden wordt elke 6 jaar geschilderd. Zoek de beste verf, dat scheelt echt. Als het echt elke 3 jaar geschilderd moet worden kan het zijn dat er vocht ergens zit dat niet weg kan. Dat oplossen en nieuw hout moet ervoor zorgen dat het langer mee kan. Onze nieuwe houten kozijnen zijn na 6 jaar nog perfect, vandaar dat de schilder dit jaar enkel de boeiborden doet
Dit inderdaad, trespa gaat zeker ten koste van de statuur van het huis.

Voor mijn iets oudere huis (1910) heb ik gekozen voor lijnolieverf op meranti. Lijnolieverf zou langer goed moeten blijven dan de reguliere soorten verf en het is authentiek. Let er wel op dat het anders schildert dan reguliere verf, het moet er zeer dunnetjes op. Het drogen duurt ook een paar dagen, dus kies een zonnige week.

Het meest praktisch is natuurlijk een betonnen prefabkeet met trespa overstekken, maar als je dat had gewild, had je waarschijnlijk nooit een charmant jaren '30 huis gekocht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Markprinsen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:30:
Goedendag Tweakers. Ons jaren 30 huis...
Hout .

Je probleem zit in de gebruikte verf.
Ik weet niet welke kleur je gebruikt, maar lichte kleuren verouderen minder snel.
Ook moet je gewoon goede (en helaas dure) verf gebruiken.
Ons huis, ook jaren 30 is 10 jaar geleden voor het laatst geschilderd.
Alles wat RAL9001 is is op zich nog steeds prima, alleen wat mat geworden.

Dit voorjaar word alles opnieuw geschilderd (als de schilder terug is uit marokko :X )

Ons rijtuigengroen moeten we wel elke 4 jaar doen, dat heeft enorm veel te lijden onder de zon.
(Edit: even voor de duidelijkheid, de voordeur en rabatdelen zijn donkergroen. 85% is hier ral9001)

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 08-04-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:31
FRANQ schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:25:
[...]

Ons huis, ook jaren 30 is 10 jaar geleden voor het laatst geschilderd.
Alles wat RAL9001 is is op zich nog steeds prima, alleen wat mat geworden.
Ik kom even binnenvallen, welke verf heb je gebruikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@FabianGTI
Dat moet ik de schilder vragen.
Maar die zit nu dus op verlengde vakantie in Marokko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@FRANQ Donkere kleuren op het zuiden is idd geen succes. Onze voordeur is berlijns blauw, op zich blijft de verf wel zitten, maar omdat het een hardhouten deur is die bestaat uit paneeltjes werkt dat zo hard dat de verf op de randen van de paneeltjes overal scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Markprinsen Zou eens voor andere lak kijken dan je nu steeds gebruikt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:30
--WaaZaa-- schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:41:
Trespa/Keralit.

Die besparing krijg je x10 als waardevermindering voor je neus op een jaren 30 huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Trespa zou ik echt niet doen.

Het huidige Keralit daarentegen is echt perfect materiaal.

https://www.keralit.nl/nieuwe-dakrand/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:20
Dit lijkt me een jaren '30 stijl huis, maar niet een huis van 90 jaar oud. De pannen, gevels e.d. zijn veel te schoon. Of is het een voorbeeldplaatje? Heb je dit onderhoud al gehad of ben je er bang voor? Een goed verfsysteem kan tot 12 jaar vooruit. Een echt jaren '30 huis moet je dit niet aandoen.

En wat @FRANQ zegt dus. Kies voor lichte kleuren, gaan veel langer mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:34:

Het is een mooi materiaal voor nieuwe huizen in jaren 30 stijl.
Voor een echt jaren 30 huis is het te strak, waardoor het niet recht doet aan het huis.
Ook is alles in de tussentijd scheef gezakt waardoor het extra opvalt als je zo'n strak element toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Het is een voorbeeld plaatje. Het huis is verder in prima staat hoor :) Veel onderhoud hebben we al gehad maar ik kijk ook naar de komende jaren.

De dakrand/windveer is Ral 5011. Donkerblauw is dat en wordt veel gebruikt als blauwtint op jaren 30 huizen. De ramen zelf zijn in Ral 9010 of 9001 gedaan dus ik zou ook nog kunnen overwegen om de windveren in die kleur te doen.

De gebruikte verf is SIgma S2U Gloss. Lijkt mij niks mis mee. Sterker nog, ik wil eigenlijk niks anders dan Sigma of iemand moet echt iets significants beters aanraden?

[ Voor 7% gewijzigd door Markprinsen op 08-04-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:35

Het is net als met PVC en laminaat of een plastic kozijn met een plaatje van hout erop, mensen kunnen wel zeggen dat je het verschil niet ziet maar ik ruik van kilometers afstand dat het plastic en nep is. Trespa, keralit of curverbox, allemaal een pot nat.
Geeft overigens allemaal niks, koop vooral wat je zelf leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Markprinsen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:04:
Het is een voorbeeld plaatje. Het huis is verder in prima staat hoor :) Veel onderhoud hebben we al gehad maar ik kijk ook naar de komende jaren.

De dakrand/windveer is Ral 5011. Donkerblauw is dat en wordt veel gebruikt als blauwtint op jaren 30 huizen. De ramen zelf zijn in Ral 9010 of 9001 gedaan dus ik zou ook nog kunnen overwegen om de windveren in die kleur te doen.

De gebruikte verf is SIgma S2U Gloss. Lijkt mij niks mis mee. Sterker nog, ik wil eigenlijk niks anders dan Sigma of iemand moet echt iets significants beters aanraden?
Laatste keer is hier met Sikkens Rubbol SB geschilderd. Heb net het potje erbij gehad datum is van april 2017, dus zit er alweer 3 jaar op. Behalve de uitgescheurde kitranden op de voordeur door de hitte zit de verf er verder nog gewoon als nieuw op.
Afgelopen weekend de achterkant schoongemaakt (noorden), ziet er ook uit alsof de schilder net geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Markprinsen volgende laklaag S2U Allure Gloss ipv dat is een betere aflak

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jotun werd mij aangeraden, ik heb er een paar weken geleden de schuur mee gedaan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Hackus schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:02:
@Markprinsen volgende laklaag S2U Allure Gloss ipv dat is een betere aflak
Mis ik iets want die zit er namelijk op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

klown

geek

Je zei S2U Gloss...
Dat is een ander product dan S2U _Allure_ gloss.

Maar je hebt dan de goede :)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kun je niet vanaf het dak werken zonder hoogwerker? Als je er op tijd bij bent is het een kwestie van even ontvetten, opschuren en lakken. Is met een paar uurtjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Laatst een jaren 30 woning bezichtigd. Als pluspunt werden de kunststof kozijnen met HR glas aan de voorzijde genoemd. Wij stonden net voor de makelaar er was juist tegen elkaar te zeggen hoe jammer het was van dat plastic aan de voorzijde. Looks zijn alles op een jaren 30 woning, anders kun je beter wat nieuwers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:38
Sethro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 06:51:
Kun je niet vanaf het dak werken zonder hoogwerker? Als je er op tijd bij bent is het een kwestie van even ontvetten, opschuren en lakken. Is met een paar uurtjes gedaan.
Hoe stel je je dat voor? Wil je over de dakrand gaan hangen om een overstek te schuren en schilderen?

Lijkt me een heel slecht en onveilig plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:38
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:10:
Laatst een jaren 30 woning bezichtigd. Als pluspunt werden de kunststof kozijnen met HR glas aan de voorzijde genoemd. Wij stonden net voor de makelaar er was juist tegen elkaar te zeggen hoe jammer het was van dat plastic aan de voorzijde. Looks zijn alles op een jaren 30 woning, anders kun je beter wat nieuwers kopen.
Daar zijn ze makelaar voor, bij het volgende jaren 30 huis met houten kozijnen benoemen ze dat als pluspunt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ

Ik zou er dan inderdaad voor kiezen om de dakrand en windveer in Ral9001 te doen, en een beter bereikbaar deel zoals een dakrand van de erker of een rabatdeel naast een raam en de voordeur in RAL5011 te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:24
--WaaZaa-- schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:41:
Trespa/Keralit.

Tenzij je het echt laat versloffen dan word trespa vies en dat krijg je er nooit meer af (wit wordt dan grijs). Daarna het vverweere trepa schilderen ziet er imho echt niet uit.
Je kunt hier in de buurt zo de mensen eruit halen die eens in de X jaar de dakkapel schoonmaken en welke niet...

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 09-04-2020 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

SniperGuy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:17:
[...]

Tenzij je het echt laat versloffen dan word trespa vies en dat krijg je er nooit meer af (wit wordt dan grijs). Daarna het vverweere trepa schilderen ziet er imho echt niet uit.
Je kunt hier in de buurt zo de mensen eruit halen die eens in de X jaar de dakkapel schoonmaken en welke niet...
Idem voor kunststof kozijnen, volgens mij moet je die een keer per X jaar zelfs een keer in de was zetten nadat je ze schoongemaakt hebt. Maar schoonmaken is natuurlijk wel een stuk minder werk dan schilderen.

Het probleem is meestal dat mensen daar pas aan gaan denken als de kozijnen (of het trespa) er niet meer uitziet. Dan ben je dus te laat en krijg je het niet meer goed. En als je dan trespa gaat schilderen, dan had je haast net zo goed gewoon hout kunnen plaatsen, want verf op trespa is meestal geen heel groot succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Bij mijn huis heeft de schilder een loodstrip tegen het hout getimmerd, wat moet voorkomen dat het hout vocht gaat opnemen van het dak. Wellicht kan jij dit ook doen zonder dat die strip te veel in het zicht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Sethro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 06:51:
nee helaas, het is een vrij steil dak en ik ga toch echt niet hals brekende toeren uithalen door op het dak te liggen.

Het zal dan een hoogwerker worden voor een dag (of weekend) en dan lekker alles in wit voor een langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
kevlar01 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:56:
Bij mijn huis heeft de schilder een loodstrip tegen het hout getimmerd, wat moet voorkomen dat het hout vocht gaat opnemen van het dak. Wellicht kan jij dit ook doen zonder dat die strip te veel in het zicht komt.
het is niet rot of nat maar het is simpelweg verweerd door de zon. het heeft letterlijk 0 schaduw, ook niet van bomen of andere gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Markprinsen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:53:
[...]

Mis ik iets want die zit er namelijk op...
Er zit verschil in Allure en zonder. zoals je onderstaand schrijft is het de mindere versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:37

Freakie1NL

Grote Baas

Dit is inderdaad de oplossing. Zie hier langs komen dat Keralit lelijk is en afdoet aan het karakter van het huis. Dan heb je zeker nog nooit Keralit in het echt gezien (zeker te verwarren met Trespa), Keralit heeft namelijk een structuur die optisch niet te onderscheiden is van echt hout.

Bij ons 3 jaar geleden hout laten vervangen door Keralit, en man man wat een verademing. Kost ongeveer 1,5x het geen wat wij hadden moeten betalen voor schilderen. Dus in dat opzicht heb je het zo terug verdient.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Freakie1NL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:51:
[...]

Dit is inderdaad de oplossing. Zie hier langs komen dat Keralit lelijk is en afdoet aan het karakter van het huis. Dan heb je zeker nog nooit Keralit in het echt gezien (zeker te verwarren met Trespa), Keralit heeft namelijk een structuur die optisch niet te onderscheiden is van echt hout.

Bij ons 3 jaar geleden hout laten vervangen door Keralit, en man man wat een verademing. Kost ongeveer 1,5x het geen wat wij hadden moeten betalen voor schilderen. Dus in dat opzicht heb je het zo terug verdient.
en de hoekjes?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:20

Problem found. In wit gaat dit zomaar 2x langer mee. Het hout wordt veel te warm met zo'n donkere kleur erop en dus lijdt de laklaag mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1