Wij hebben enkele jaren geleden een nieuwe CV-ketel laten installeren, en daarbij ook een onderhoudscontract afgesloten voor een euro of 8~9 per maand. Hiervoor 'krijgen' wij twee zaken:
- toegang tot de storingsdienst (we mogen bellen als er wat is, en dan komen ze het fixen)
- eens per 2 jaar een onderhoudsbeurt
Wat er dus gebeurt is dat het maandbedrag voor deze twee zaken betaalt. Één deel van het bedrag 'verdwijnt', maar het andere gedeelte komt dus virtueel in een 'potje' terecht waarvan die onderhoudsbeurt word betaald.
So far, so good
.
Wij gaan verhuizen, dus wij hebben met inachtneming van een maand opzegtermijn laten weten dat we het contract willen beëindigen. En nou word het interessant
. De ketel is destijds in februari gezet. Er is ook reeds éénmaal onderhoud uitgevoerd sindsdien. Toen ik liet weten te willen beëindigen, lieten ze weten dat dit wel kán per eind april 2020 (wij vertrekken over 3 weken) vermits er geen onderhoud meer gewenst is. Als we dat wel willen, moet het contract met 2 jaar verlengd worden. Nou ken ik de wet van Dam, dit mag helemaal niet, maar dat heb ik niet ten berde gebracht want ik vind het dikke prima zo, ik hoef geen onderhoud meer en die ketel werkt prima.
Maar nu
de eikel in mij wilde toch even de vraag stellen wat er dan met het reeds betaalde 'opbouw' geld gebeurt. We hebben dus dan voor februari, maart en april alsnog een maandbedrag betaald als we hier straks weg zijn. Het bedrijf zegt: Ja sorry we kunnen niet retroactief beëindigen (maw dat geld ben je kwijt). "Die storingsdienst heeft u wel altijd kunnen gebruiken in die tijd" (dat bestrijd ik ook niet). Mijn argument (reeds meerdere malen uiteengezet in de email) is dat dít gedeelte (storingsdienst) van het maandbedrag volkomen terecht is en ik dat niet terug vraag (ook al heb ik het niet nodig gehad, het hád gekund).
Maar dat 'potje' wat ze opbouwen naar de beurt wil ik wel terug, want ik ga die beurt niet meer afnemen.
Toch? Ik heb dus nog maals gevraagd of ze die verdeling kenbaar willen maken zodat we over kunnen gaan tot restitutie van het teveel betaalde bedrag
. Dat tientje mogen we van mijn part ergens in een collectebus steken, het is mij ondertussen uiteraard een principekwestie geworden.
Maar toch even checken bij jullie: Sta ik in mijn recht?
.
- toegang tot de storingsdienst (we mogen bellen als er wat is, en dan komen ze het fixen)
- eens per 2 jaar een onderhoudsbeurt
Wat er dus gebeurt is dat het maandbedrag voor deze twee zaken betaalt. Één deel van het bedrag 'verdwijnt', maar het andere gedeelte komt dus virtueel in een 'potje' terecht waarvan die onderhoudsbeurt word betaald.
So far, so good
Wij gaan verhuizen, dus wij hebben met inachtneming van een maand opzegtermijn laten weten dat we het contract willen beëindigen. En nou word het interessant
Maar nu
Maar dat 'potje' wat ze opbouwen naar de beurt wil ik wel terug, want ik ga die beurt niet meer afnemen.
Toch? Ik heb dus nog maals gevraagd of ze die verdeling kenbaar willen maken zodat we over kunnen gaan tot restitutie van het teveel betaalde bedrag
Maar toch even checken bij jullie: Sta ik in mijn recht?