Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Binnenkort ga ik een nieuwe computer bouwen, gebaseerd op een Pentium G5420 processor en een Fujitsu D3643-H moederbord.

Nu wil ik hierop Windows 10 draaien, maar voel er weinig voor om een Win 10 licentie aan te schaffen. Mede omdat ik nog een aantal ongebruikte Win 7 pro codes heb liggen en de "gratis" upgrade van Win7 naar Win10 nog prima lijkt te werken.

Simpele vraag: gaat Win7 zich laten installeren op deze nieuwe hardware, of is dat bij voorbaat gedoemd te mislukken wegens niet ondersteunen?
Ik kan me zelf niet indenken waarom het niet zou werken, maar ik vraag het toch maar even :)

Op 10 MHz blijven steken...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 26-01 15:20

keur0000

-------- N O N E --------

Als er een standaard intel chipset op zit zou ik even gaan zoeken of hier drivers voor beschikbaar zijn. Maar is meestal geen probleem tenzij het echt wat ouder is. G5420 is geen probleem.

PS win10 installeren met een 7 code werkt gewoon

[Voor 18% gewijzigd door keur0000 op 08-04-2020 11:00]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je OS is wat over datum, en dat kan het lastiger maken om te kiezen voor "Installeer Win7 -> Update", vooral omdat de hardware van de afgelopen jaren niet meer relevant was voor Win7 (of het leveren van drivers voor een verouderd OS niet relevant voor leveranciers van hardware).
Anderzijds, kun je Windows al tijden installeren zonder direct een legale key in te voeren, en vaak werkt een Win7-key gewoon prima.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:26
Ik heb vorige week nog een Win 7 Home key van een oud kapot beestje in de schuur gebruikt om mijn Win 10 Home te activeren. Oftewel, bouw je nieuwe PC en installeer dezelfde versie (pro/home/whatever) als waarvan je je key hebt.

Let wel: er zijn heel veel verschillende keys beschikbaar en ondanks dat het hit en miss is, ben je er nooit zeker van.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voor de B360 chipset zijn de drivers niet 1 2 3 te vinden voor W7, maar met basic drivers zou dat wèl moeten lukken?

Voor de LAN driver kan ik wel bij Intel terecht. W10 downloaden zou daarmee moeten lukken.

Met de USB 2.0 poortjes ga ik er ook van uit dat Win7 deze met standaard drivers moet herkennen en installeren.

Alleen de meldingen over niet-ondersteunde processors maak ik me dan zorgen over... zou dat me tegenhouden?

De code direct voor Win10 gebruiken zou inderdaad ook moeten lukken :) maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik een verkeerde Windows installeer op een computer (ondanks ik overtuigd was dat deze de juiste zou zijn). Door eerst W7 te installeren pakt MS zelf de juiste W10 versie automatisch.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Het kan simpeler.

Gebruik Media Creation Tool van Microsoft om op een USB stick Windows 10 installatie te zetten, installeer daar je nieuwe PC mee. Voer dan de key van Windows 7 in om te activeren, dan wordt het ook met de juiste versie geactiveerd.

Je hoeft dus echt niet Windows 7 te installeren.

[Voor 3% gewijzigd door Lelletje op 08-04-2020 11:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Dit ^^^ Installeer gewoon Windows 10 met de 7-code.

@Waterbeesje Ik kan me overigens niet voorstellen dat dit niet met de zoekfunctie te vinden was. Dit is echt topic 1001 hierover. ;)

[Voor 60% gewijzigd door u34186 op 08-04-2020 11:29]

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:13
Windows 7 ondersteund coffee lake niet. Dat kun je sowieso vergeten.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Evanescent schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:27:
Dit ^^^ Installeer gewoon Windows 10 met de 7-code.

@Waterbeesje Ik kan me overigens niet voorstellen dat dit niet met de zoekfunctie te vinden was. Dit is echt topic 1001 hierover. ;)
Het installeren van windows 7 op deze hardware was meer mijn vraag eigenlijk, omdat deze generatie dat soms niet zo makkelijk lijkt te slikken.

Maar ik zal het gaan doen zonder eerst 7 te installeren. Lijkt me toch de betere oplossing als ik zo lees.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:12:
[...]

Het installeren van windows 7 op deze hardware was meer mijn vraag eigenlijk, omdat deze generatie dat soms niet zo makkelijk lijkt te slikken.
Ok, maar waarom zou je dat willen dan?

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Evanescent schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:16:
[...]

Ok, maar waarom zou je dat willen dan?
Waterbeesje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:22:
(...) maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik een verkeerde Windows installeer op een computer (ondanks ik overtuigd was dat deze de juiste zou zijn). Door eerst W7 te installeren pakt MS zelf de juiste W10 versie automatisch.
Dit was mijn uitgangspunt namelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07:24
Waterbeesje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:52:
[...]

[...]

Dit was mijn uitgangspunt namelijk.
Werkt precies hetzelfde met W10. Je kan geen Pro installeren met een home license etc.

Gewoon je code inrammelen tijdens installatie dus - dan krijg je automagisch de juiste versie en zit je zonder die upgrade-rommel. Dat moet je zowiezo niet willen als het te vermijden is.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ga ik het zo doen. Bedankt voor de tips allemaal!

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True