Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35
Hallo Beste Tweakers,

Op het moment ben ik bezig met de verbouwing van mijn huis. Volgende week wordt het schuimbeton gestort en voor die tijd wil ik graag mijn water/gas/elektra in orde hebben. Nu ben ik mijzelf aan het orienteren op het slimmer maken van mijn huis.

Het begon met WoonVeilig maar nu wil ik eigenlijk ook een deel van mijn stopcontacten en alle schakelaars "slim" maken. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer er is zoveel te vinden.

In het kort mijn vraag: Ik wil het graag een zo universeel mogelijk systeem toepassen zodat ik niet afhankelijk ben van een externe service voor mijn systeem. Zouden jullie mij op weg kunnen helpen met tips? ik hoop van jullie te horen.

Alvast bedankt

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Trek dan in ieder geval een blauwe neutraaldraad naar al je schakelaars. Een slimme schakelaar/controller (bijvoorbeeld een Zigbee-inbouwdimmer) heeft die meestal nodig om zichzelf van stroom te voorzien.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:03
Ben zelf erg te spreken over zigbee. Dat creëert een eigen mesh. Hoe meer apparaten aangesloten zitten op het stroomnet, hoe stabieler het wordt.
Zigbee protocol wordt in de community ook goed ondersteund en ontwikkelt. Zie bijv de topics over Zigbee2mqtt, Deconz/Conbee.

Zorg bij het trekken van draden naar schakelaars dat er ook een blauwe wordt getrokken. Die zorgt er namelijk voor dat er altijd spanning op je smart schakelaar blijft staan.
Er zijn ook schakelaars waar je geen blauwe draad voor nodig hebt, maar die zijn over het algemeen minder stabiel.

Edit: wat @HarmoniousVibe zegt :+

[ Voor 3% gewijzigd door phlinx op 08-04-2020 10:59 ]

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35
Hallo
Gezien het feit dat alles nu nog open ligt zou ik graag voor een bedrade optie kiezen. Ik heb gelezen over KNX (duur) en X10 helaas kan ik vrij weinit vinden over x10. Weet iemand of er alternatieven zijn?

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
@herman1990
wij hebben nu een aantal sonoff mini's.
Die zijn bedraad qua stroomvoorziening, een gewone lichtschakelaar kun je ook aansluiten. Je krijgt er dus gewoon een "wifi-slimme-schakelaar"-mogelijkheid bij. Kost ongeveer € 7,50 per stuk.

Enigszins vergelijkbaar qua prijs is Shelly.

Als je bijvoorbeeld Home Assistant draait, kun je deze wifi-devices ook combineren met zigbee of zwave apparaten.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:56
Binnen een week een compleet systeem uitdenken en dat voorbereiden klinkt een beetje krap.

Als je echt helemaal vrij wilt zijn in keuzes kun je ook alle schakelaars / lichtpunten en stopcontacten die je geschakeld wil hebben individueel naar je meterkast trekken.

Dan ben je nog helemaal vrij in wat je wilt gaan doen, met KNX heb je toch modules nodig die je op een centrale plek plaatst, dus dan is het makkelijk dat je de lichtpunten ook centraal uitbedraad hebt.

Mocht je toch kiezen voor een draadloos systeem zoals zigbee etc. dan is dat ook nog steeds mogelijk.
Pagina: 1