Naam op basis van IP-adres bekend bij website, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 22:45
Ik kwam zojuist op een website van een marketingbedrijf terecht en op die site stond "Hi {naam}, werkt goed hè!". Het werkt op IP-bases, want ook andere devices in m'n netwerk geven dezelfde naam.

Ik heb het bedrijf gevraagd hoe ze aan mijn naam komen en ze geven aan dat ze dit bij de Kamer van Koophandel vandaan hebben. Uiteraard is dat bullshit, want de KvK combineert geen IP-adressen met KvK-inschrijvingen. Ik stal weliswaar ingeschreven, maar de naam op die site komt ook niet (exact) overeen met mijn bedrijfsnaam.

Nu vraag ik me hoe dit bedrijf (op legale wijze) aan mijn naam kan komen op basis van een IP-adres. Jullie enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe ze er aan komen is soms een raadsel, soms combineren ze de gekste dingen met elkaar.

Zo heb ik een poosje geleden eens een verzoek gedaan bij zo'n marketingbedrijf om er achter te komen wat voor info ze allemaal van mij hebben. En daar achteraan meteen het verzoek om alles te verwijderen.

Maar met vingerprinting van de browser en een doos cookies en scripts komt zo'n site een heel eind.

Kun je de naam van het zogenaamde marketingbedrijf hier eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-04 08:48
Heb je toevallig een zakelijke internetverbinding? Het zou kunnen zijn dat deze naam ook in de RIPE database staat. Het is wel erg simpel gedacht, het zou kunnen zijn dat ze andere bronnen hebben waar ik het bestaan niet van weet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

JJerome schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:53:
Heb je toevallig een zakelijke internetverbinding? Het zou kunnen zijn dat deze naam ook in de RIPE database staat. Het is wel erg simpel gedacht, het zou kunnen zijn dat ze andere bronnen hebben waar ik het bestaan niet van weet :-)
Wij hadden een zakelijke internetverbinding van KPN en mijn naam stond daardoor in de RIPE database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
JJerome schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:53:
Nee, ik heb een particulier abonnement. Als ik m'n IP-adres Google, vind ik ook geen relevante gegevens.

Ik heb ze even gebeld en ze geven aan ook andere "openbare" bronnen te gebruiken. Maar welke dat zijn willen ze niet vertellen en zo openbaar dat ik ze kan vinden zijn ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Waar op die pagina zie je jouw naam staan?
Ik zie daar niet direct een naam o.i.d. tevoorschijn komen.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:15
Vanaf mijn werknetwerk, wordt inderdaad de bedrijfsnaam herkend. Echter, vanaf mijn privé verbinding staat er 'Hi, werkt goed he?' - zonder mijn (bedrijfs)naam daarbij te noemen, terwijl ik ook (al voor een jaar of 10) ingeschreven sta bij de KvK.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Bas170 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:59:
[...]

Waar op die pagina zie je jouw naam staan?
Ik zie daar niet direct een naam o.i.d. tevoorschijn komen.
Aha, ublock hield de pop-up tegen.
Bij mij staat er geen naam vermeld via mijn privé verbinding.
In citrix (dus zakelijke verbinding) zie ik de naam en het logo(!) van mijn werkgever vermeld staan.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:37

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Privé tabblad en dan de website bezoeken? Misschien ergens in je cookies. Andere browser? Wissel eens tussen wifi en 4g.

Ik vraag mij af of dit mag je hebt geen toestemming gegeven of wel? Al zal het zakelijke anders zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door TheDudez op 08-04-2020 11:09 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:41

edeboeck

mie noow noooothing ...

In het kader van GDPR opvragen welke gegevens ze allemaal over je hebben... wie weet geeft dat meer inzicht?

Edit: er staat expliciet "Herken zakelijke websitebezoekers"... best dus die GDPR-vraag stellen als bedrijf.

[ Voor 35% gewijzigd door edeboeck op 08-04-2020 11:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ik had net een ingeving dat het mijn thuis-IP is dat aan een domeinnaam is gekoppeld. En toen werd ik gebeld door Leadinfo dat dat inderdaad de reden is dat ze m'n naam hebben gevonden.

Overigens was dat wel een bugje, want de popup had niet moeten worden getoond nu bij die (privé-)domeinnaam geen KvK-inschrijving is gevonden. Die widget staat pas kort online, ze hebben zelfs een flesje wijn aangeboden vanwege het melden van de bug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimdesign
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-10-2022
Inmiddels twee jaar later, maar ik had exact dezelfde vraag. Ik werk vanuit huis en zag op een website in een chat pop-up (ook door Leadinfo) ineens de melding "Hi Designstudio Twente, werkt goed hé ". Terwijl ik niet ben ingelogd en geen enkele toestemming had gegeven om cookies op te slaan. Ondertussen zie ik dat er al wel 29 cookies worden gebruikt.

Het blijkt inderdaad dat ze via het IP-adres bedrijfsgegevens achterhalen wanneer je een zakelijk internetabonnement hebt. Als ik deze website bezoek met m'n smartphone zie ik dezelfde melding met mijn bedrijfsnaam. Zodra ik wifi uitschakel en de pagina opnieuw laad, zie ik ineens een algemene melding.

Volgens de informatie op de website van Leadinfo voldoet dit aan de AVG.
"Leadinfo gebruikt het IP-adres van de bezoeker om daarbij bedrijfsgegevens te verkrijgen uit openbare bronnen zoals de Kamer van Koophandel. Het IP-adres is onder de AVG een persoonsgegeven, en gebruik daarvan vereist een grondslag onder deze wet. De gebruikte grondslag is het “eigen gerechtvaardigd belang” (artikel 6 sub f AVG). Hierbij mag je zonder toestemming met persoonsgegevens werken mits dit een duidelijk belang dient en je rekening houdt met de privacy.

Marketing en analytics gelden als een duidelijk legitiem belang, en Leadinfo gebruikt slechts zeer beperkt persoonsgegevens. IP-adressen worden niet bewaard en uitsluitend de algemene zakelijke informatie van ondernemingen wordt verstrekt aan gebruikers. Daarmee is adequaat rekening gehouden met de privacy."
Persoonlijk vind ik dit nogal twijfelachtig. Mogen alle bedrijven dan zonder toestemming marketing cookies plaatsen en bezoekers tracken onder het mom van 'legitiem belang'? Wat hebben die (irritante!) cookiewalls dan nog voor nut? Veel ICT-juristen keuren het 'legitiem belang' voor marketingdoeleinden nadrukkelijk af, maar zolang grote marketingbedrijven zoals Leadinfo expliciet beweren dat het 100% voldoet aan de AVG dan zullen vele anderen dat helaas klakkeloos overnemen. He zal wel een kwestie van tijd zijn voor dat hier weer nieuwe regels voor worden bedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het kan ook goed zijn dat een dergelijke contructie met betrekking tot de AVG nog niet is getoetst bij een rechter, Je kan een melding maken hiervan bij de AP, mochten die bezwaren zien op basis van de AVG kunnen ze hier iets mee doen. Uiteraard geen garantie dat er iets gebeurd, maar dat zou de route moeten zijn als je er iets aan wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
kimdesign schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:16:
Inmiddels twee jaar later, maar ik had exact dezelfde vraag. Ik werk vanuit huis en zag op een website in een chat pop-up (ook door Leadinfo) ineens de melding "Hi Designstudio Twente, werkt goed hé ". Terwijl ik niet ben ingelogd en geen enkele toestemming had gegeven om cookies op te slaan. Ondertussen zie ik dat er al wel 29 cookies worden gebruikt.
Ik weet niet of het mag wat LeadInfo doet (het beloofde flesje wijn uit m'n vorige bericht is nooit gekomen overigens), maar je bericht verdient wel twee belangrijke nuances:

1. Het gebruik van cookies is niet per verboden zonder toestemming. Als jij de voorkeuren van gebruikers opslaat (bijv. de gebruikte taal, aantal artikelen in je winkelmandje) is dat gewoon legitiem gebruik en daarvoor heb je geen toestemming nodig. Het gaat de AVG om wat je met gegevens doet; het label 'cookiewet' is daardoor nogal verwarrend omdat je iemands privacy kan aantasten zonder cookies en iemands privacy kan respecteren met.
2. LeadInfo weet uiteraard niet of jij een zakelijk abonnement hebt. Het gaat erom dat jouw IP-adres in een ander publiekelijk toegankelijk register staat vermeld: de whois-informatie van domeinnamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

StephanVierkant schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
2. LeadInfo weet uiteraard niet of jij een zakelijk abonnement hebt. Het gaat erom dat jouw IP-adres in een ander publiekelijk toegankelijk register staat vermeld: de whois-informatie van domeinnamen.
Ehrm... Whois-informatie geeft (sinds de AVG) eigenlijk alleen maar weer dat de domeinnaam geregistreerd is. Vervolgens hangt het van de registry af hoeveel info daarbij wordt gegeven. In geval van de meeste newTLD's en gTLD's (denk: .com, .net, .org) is dat niet meer dan via welke registrar de site geregistreerd is. De SIDN is een van de clubs die "veel" deelt, omdat ze ook het mailadres dat de registrant gebruikt heeft laten zien. Maar in geen enkel geval is het IP-adres van de registrant openbaar. Dat wordt ook niet gedeeld bij het registeren van de site. Het is zelfs niet van belang bij het vastleggen van een site.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 23:27
bij mij staat er de algemene naam van mijn werkgever. niet eens de handelsnaam. dus ze koppelen wel iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jester-NL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Maar in geen enkel geval is het IP-adres van de registrant openbaar. Dat wordt ook niet gedeeld bij het registeren van de site. Het is zelfs niet van belang bij het vastleggen van een site.
Niet in de domeinregistratie, maar mogelijk wel in de DNS entries die aan dat domein hangen en die zijn uiteindelijk natuurlijk gewoon publiek. Dus door maar genoeg zaken aan elkaar te knopen (DNS, SIDN, KVK) kan je uiteindelijk van IP adres naar domein eigenaar (bedrijf) naar persoon komen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Een DNS-registratie verwijs naar de (shared) hosting-omgeving of VPS waar je site op draait. En er is echt vrijwel niemand die zijn verbinding met de rest van het web laat verlopen via dezelfde server als waar zijn website op gehost staat, toch?

Met andere woorden: DNS verwijst naar (een van de servers van) de hoster. De SIDN verwijst naar de registrar (die niet per se ook de hoster hoeft te zijn) en de KvK verteld iets over de eigenaar van de site.
Maar een bezoeker komt binnen met een IP-adres van zijn internet-leverancier... Dat is een gegeven dat (niet bekend is bij de SIDN, de hoster of de KvK...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jester-NL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:52:
Maar een bezoeker komt binnen met een IP-adres van zijn internet-leverancier... Dat is een gegeven dat (niet bekend is bij de SIDN, de hoster of de KvK...
Genoeg mensen met een eigen domein die daarbij ook een DNS entry hebben die naar hun thuisnetwerk verwijst. Hetzij om dat ze hun spul zelf thuis hosten op een NAS of zo, of voor andere zaken.

Verschillende mensen die hierboven ook bevestigen dat dat een van de manieren is waarop ze de koppeling hebben gelegd.

Bij mij komen ze ook met een naam die overeenkomt met een eigen domein dat ik gebruik en waar ik inderdaad ook een of meer entries heb die naar mijn thuisverbinding wijzen.

En heel veel mensen bezoeken die site natuurlijk vanaf hun werk en dan is de kans dat die methode werkt nog groter.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 18-10-2022 16:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-05 10:58
ik sluit mij aan dat bij dat ik mijn domein te zien krijg zonder het TLD. Ik heb meerdere domeinnamen verwijzen naar mijn internet verbinding. De meeste gebruikte en oudste krijg ik te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik krijg hier $bedrijfsnaam van mijn schoonvader.
Nooit iets qua hosting gedaan hier dus wel bijzonder hoe ze die database hebben opgebouwd

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1