Stella fiets: stuur gaat niet soepel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Mijn vriendin heeft een Stella Livorno e-bike die inmiddels zo'n 3 jaar oud is. Sinds een tijdje fietst deze niet fijn meer, het voelt alsof je in een gootje rijdt, het stuur geeft 'tegendruk' en beweegt niet soepel van links naar rechts :?

Laatst eens gekeken, als ik de fiets optil zodat het voorwiel vrij is van de grond en dan voorzichtig het stuur beweeg, dan voel je duidelijk weerstand. Stuur ik heel lichtjes dan schiet hij ook weer terug naar recht vooruit. Je voelt heel duidelijk dat hij 'trapsgewijs' ergens overheen draait. Ik vermoed dat dit het balhoofdlager is en dat ik de (kogel)lagers 'voel' ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnnOef8RSCgx94kx4g28EGeTpTg=/f/image/v6WuKu6q5jr5Spp01hSOZQ6i.jpg

Is dit iets wat ik zelf kan fixen door iets meer/minder vast te draaien? Of wordt dit een duur bezoekje aan de fietsenmaker? Heb wat gezocht op balhoofdlager afstellen en zag wel een video erover, maar die gaat er vanuit dat je twee moeren hebt. Zoals je ziet is dit bij de Stella niet het geval.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2020 09:55 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 08-04-2020 10:28)

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
ThinkPadd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:05:
Bedankt voor de reacties, wel echt een defect dus. Vind ik persoonlijk wel snel na 3-4 jaar en ~6000km. Maarja Stella is dan ook geen A-merk, dat wisten we toen ze hem kocht :)

Er zit nog garantie op de fiets, Stella geeft 5 jaar garantie op het frame lees ik. Toevallig werd vriendin onlangs gebeld voor onderhoud, die gaan we maar inplannen en dan zorgen dat ze dit onder garantie gaan oplossen.
Dit heeft weinig te maken met het frame, maar is het een redelijk normaal onderhoudspunt.

Onderhoud kost nu eenmaal wat. Ik zou er alleen niet meer dan 80-100 euro voor betalen :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:20
Zoals je beschrijft klinkt het inderdaad als een versleten balhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ligt een beetje aan je fietsenmaker; maar verwacht niet dat het een heel duur klusje is.

Misschien als je handig bent kan je de boel loshalen en opnieuw smeren, anders zou ik het lekker laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:08
Als je de kuilen in de lagerschaal al voelt is het echt op. ik heb vervangen al een keer uitgesteld door de lagerschalen te draaien maar dat was op een hobby fiets met ouderwetse open lagers.
En dat is net zoveel werk als lagers vervangen welke hooguit een paar tientjes kosten dus niet echt rendabel.
Qua werk is het echt niet zo spannend, zolang het los wil.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor de reacties, wel echt een defect dus. Vind ik persoonlijk wel snel na 3-4 jaar en ~6000km. Maarja Stella is dan ook geen A-merk, dat wisten we toen ze hem kocht :)

Er zit nog garantie op de fiets, Stella geeft 5 jaar garantie op het frame lees ik. Toevallig werd vriendin onlangs gebeld voor onderhoud, die gaan we maar inplannen en dan zorgen dat ze dit onder garantie gaan oplossen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• L0we
ThinkPadd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:05:

Dit heeft weinig te maken met het frame, maar is het een redelijk normaal onderhoudspunt.

Onderhoud kost nu eenmaal wat. Ik zou er alleen niet meer dan 80-100 euro voor betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bijzonder snel als je lagers nu al kapot zouden zijn, geen idee of dit nog de klassieke (kogel) lagers zijn of die nieuwere versies (geen losse kogel-ring meer), heb wel het idee dat die laatste toch wat sneller slijten.

Kans is wel dat 'slijtage' geen onderdeel van garantie van het frame is.

Gezien de V randen boven en onder, gok ik dat je geen losse kogelhuizen hebt, dan is het best prima zelf te doen. (mits je weet hoe hij open moet :P).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

SinergyX schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:12:
Bijzonder snel als je lagers nu al kapot zouden zijn, geen idee of dit nog de klassieke (kogel) lagers zijn of die nieuwere versies (geen losse kogel-ring meer), heb wel het idee dat die laatste toch wat sneller slijten.

Kans is wel dat 'slijtage' geen onderdeel van garantie van het frame is.

Gezien de V randen boven en onder, gok ik dat je geen losse kogelhuizen hebt, dan is het best prima zelf te doen. (mits je weet hoe hij open moet :P).
Kan zijn dat het balhoofd al te strak (of te los) was afgesteld waardoor de kogels meer druk op de lagerschaal geven waardoor ze sneller zijn versleten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
L0we schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:10:
[...]

We hebben even contact gehad met Stella, het balhoofdlager valt niet onder garantie. Met het frame bedoelen ze ook alleen echt het kale frame. Een scheur in een lasnaad ofzo is iets wat daaronder zou vallen vermoed ik. Vervangen balhoofdlager zit op zo'n €70-80.

Heb lokale fietsenmaker ook gevraagd, die gaf aan ~€55 voor vervangen balhoofdlager en kon ook wel Stella doen gaf hij aan. Dus daar gaan we heen, steunen we de lokale economie ook nog wat ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2020 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Ik heb al sinds groep 8 van de basisschool een Gazelle Skydrive, inmiddels ben ik bijna 30, ik heb in de vele tienduizenden kilometers echt nog nooit een balhoofdlager hoeven vervangen op dat ding.

Zijn fietsen tegenwoordig ontworpen om stuk te gaan? Vind 4 jaar voor een balhoofdlager echt kort...

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 10-04-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

FastFred schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:39:
Ik heb al sinds groep 8 van de basisschool een Gazelle Skydrive, inmiddels ben ik bijna 30, ik heb in de vele tienduizenden kilometers echt nog nooit een balhoofdlager hoeven vervangen op dat ding.

Zijn fietsen tegenwoordig ontworpen om stuk te gaan? Vind 4 jaar voor een balhoofdlager echt kort...
Nee, het is niet normaal voor een moderne fiets dat het balhoofd na 5000 kilometer vervangen moet worden. Er is de afgelopen decennia ook weinig veranderd aan de constructie. Het balhoofd wordt tegenwoordig in aluminium frames er ingeperst in plaats van geschroefd maar aan de lagers zelf is weinig veranderd. Ik denk dat ze vanaf het begin niet goed waren afgesteld. Dat had bij de eerste onderhoudsbeurt (na 500 km) gezien en gecorrigeerd moeten worden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ThinkPad Laat het eerst onderzoeken voor je zelf een oordeel velt(dit claimt bij fabrikant). Wat ik zo hoor is het een lager, en dat is erg snel in korte gebruiksduur. (conformiteit - consumentenrecht) dat claim je bij verkoper en staat geheel buiten fabrieks- of verkopersgarantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 10-04-2020 15:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:14:
[...]

We hebben even contact gehad met Stella, het balhoofdlager valt niet onder garantie. Met het frame bedoelen ze ook alleen echt het kale frame. Een scheur in een lasnaad ofzo is iets wat daaronder zou vallen vermoed ik. Vervangen balhoofdlager zit op zo'n €70-80.

Heb lokale fietsenmaker ook gevraagd, die gaf aan ~€55 voor vervangen balhoofdlager en kon ook wel Stella doen gaf hij aan. Dus daar gaan we heen, steunen we de lokale economie ook nog wat ;)
Dat valt nog redelijk mee!
Wellicht een overweging om de fiets daar jaarlijks langs te brengen. Een lager is nooit in 1 keer stuk, waarschijnlijk is dat wel eerder opgemerkt als hij regelmatig wat aandacht krijgt, en is vervangen niet nodig.
Hackus schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:00:
@ThinkPadd Laat het eerst onderzoeken voor je zelf een oordeel velt(dit claimt bij fabrikant). Wat ik zo hoor is het een lager, en dat is erg snel in korte gebruiksduur. (conformiteit - consumentenrecht) dat claim je bij verkoper en staat geheel buiten fabrieks- of verkopersgarantie.
Ik denk niet dat het probleem specifiek het lager is, ik denk eerder de afdichting. Die is wat gevoeliger, en als die naar de knoppen is kan het lager veel makkelijker droog lopen.

Die afdichting kan op allerlei manieren falen, zie maar eens een sluitende bewijsvoering te krijgen dat dat te wijten is aan de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

L0we schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:33:
[...]

Dat valt nog redelijk mee!
Wellicht een overweging om de fiets daar jaarlijks langs te brengen. Een lager is nooit in 1 keer stuk, waarschijnlijk is dat wel eerder opgemerkt als hij regelmatig wat aandacht krijgt, en is vervangen niet nodig.

Ik denk niet dat het probleem specifiek het lager is, ik denk eerder de afdichting. Die is wat gevoeliger, en als die naar de knoppen is kan het lager veel makkelijker droog lopen.

Die afdichting kan op allerlei manieren falen, zie maar eens een sluitende bewijsvoering te krijgen dat dat te wijten is aan de fabrikant.
Wat het is moet onderzocht worden. Het is in elk geval niet-conform te noemen, en met een fabrikant heb je niets te maken. hoe TS dit verder afwikkelt is zijn zaak. kosten voor herstel delen, alles betalen, alles door verkoper laten betalen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

Het is inderdaad wel erg snel. Hebben elektrische fietsen hier mogelijk iets eerder last van door hun hogere gewicht? Hebben elektrische fietsen van een duurder merk bijvoorbeeld zwaardere lagers dan normale fietsen van hetzelfde merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hackus schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:26:
[...]

Wat het is moet onderzocht worden. Het is in elk geval niet-conform te noemen, en met een fabrikant heb je niets te maken. hoe TS dit verder afwikkelt is zijn zaak. kosten voor herstel delen, alles betalen, alles door verkoper laten betalen.
Voor die €55 gaan we geen moeite doen om het met Stella uit te vechten. Ik twijfel namelijk ook of de fiets wel elk jaar onderhoud heeft gehad, volgens mij hebben we er een keer eentje overgeslagen. En laat jaarlijks/elke xx km onderhoud nou net voor de garantie een vereiste zijn ;) Garantie is natuurlijk niet hetzelfde als 'niet-conform', maar als blijkt dat er een onderhoudsbeurt is gemist dan sta je al snel met 1-0 achter natuurlijk ;)

P.S. Voor jouw beeldvorming nog: Stella = fabrikant = verkoper. Ze maken de fietsen zelf die ze in hun filialen verkopen. Bij een onafhankelijke fietsenwinkel kun je ze ook niet kopen.

Verder totaal eens met dat het wel erg snel is. Heb zelf een fiets van 20 jaar oud en daar is dit onderdeel ook nog nooit vervangen.
Yucon schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:31:
Het is inderdaad wel erg snel. Hebben elektrische fietsen hier mogelijk iets eerder last van door hun hogere gewicht? Hebben elektrische fietsen van een duurder merk bijvoorbeeld zwaardere lagers dan normale fietsen van hetzelfde merk?
De fiets heeft de motor in het voorwiel, hierdoor heb je automatisch meer een 'trekkende' kracht op het lager dan bij een niet-elektrische fiets natuurlijk. En aangezien het geen A-merk fiets is zal er waarschijnlijk op het lager zijn bespaard of is de montage onzorgvuldig gedaan (lager te strak gemonteerd wellicht).

Bedankt allen voor het reageren. De fiets gaat binnenkort even logeren bij de fietsenmaker en daarmee is dit topic wat mij betreft wel afgerond zo :)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
We zijn er mee bij de fietsenmaker geweest. Deze heeft het stuur er even af gehad en kwam toen tot de ontdekking dat er roest op de stuurpen zit (het deel tussen de inbus aan de zijkant die je ziet op de foto en het deel waar die conische ring zit, heeft hij foto van laten zien). Hierdoor heeft hij besloten om de reparatie niet door te zetten, risico was dat als hij de stuurpen eruit ging tikken, deze zou kunnen afbreken gaf hij aan.

Hij heeft ons geadviseerd om het toch via Stella te spelen, ik citeer: "Dit is niet normaal voor een fiets van nog maar 2,5 jaar oud!". Fiets weer meegenomen, verder geen kosten gerekend (fijne fietsenmaker, komen we vast nog wel eens terug!). Direct doorgereden naar het Stella filiaal, maar de monteur daar werkt in tijdslots en had geen tijd/zin om naar het probleem te kijken. Hij had ook geen boodschap aan wat een andere fietsenmaker voor diagnose stelde toen we aangaven dat we het vermoeden hadden dat balhoofdlager defect is en of dat iets is wat onder garantie valt :/ :F

We hebben nu via het hoofdkantoor (werden we laatst al voor benaderd) een onderhoudsbeurt (€50) ingepland bij het filiaal in onze woonplaats voor a.s. vrijdag. Op de vraag of er nog problemen zijn waar extra aandacht aan moet worden besteed, hebben we aangegeven dat we vermoeden dat het balhoofdlager defect is. We gaan het zien. Idee is om de fiets zaterdagmiddag weer op te halen. Afgelopen zaterdagmiddag toen we er waren was het namelijk aardig druk in de winkel. Prima moment om even stennis te schoppen in de winkel als ze vinden dat het niet onder garantie valt/non-conformiteit }) O-)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:36:
We zijn er mee bij de fietsenmaker geweest. Deze heeft het stuur er even af gehad en kwam toen tot de ontdekking dat er roest op de stuurpen zit (het deel tussen de inbus aan de zijkant die je ziet op de foto en het deel waar die conische ring zit, heeft hij foto van laten zien). Hierdoor heeft hij besloten om de reparatie niet door te zetten, risico was dat als hij de stuurpen eruit ging tikken, deze zou kunnen afbreken gaf hij aan.

Hij heeft ons geadviseerd om het toch via Stella te spelen, ik citeer: "Dit is niet normaal voor een fiets van nog maar 2,5 jaar oud!". Fiets weer meegenomen, verder geen kosten gerekend (fijne fietsenmaker, komen we vast nog wel eens terug!). Direct doorgereden naar het Stella filiaal, maar de monteur daar werkt in tijdslots en had geen tijd/zin om naar het probleem te kijken. Hij had ook geen boodschap aan wat een andere fietsenmaker voor diagnose stelde toen we aangaven dat we het vermoeden hadden dat balhoofdlager defect is en of dat iets is wat onder garantie valt :/ :F

We hebben nu via het hoofdkantoor (werden we laatst al voor benaderd) een onderhoudsbeurt (€50) ingepland bij het filiaal in onze woonplaats voor a.s. vrijdag. Op de vraag of er nog problemen zijn waar extra aandacht aan moet worden besteed, hebben we aangegeven dat we vermoeden dat het balhoofdlager defect is. We gaan het zien. Idee is om de fiets zaterdagmiddag weer op te halen. Afgelopen zaterdagmiddag toen we er waren was het namelijk aardig druk in de winkel. Prima moment om even stennis te schoppen in de winkel als ze vinden dat het niet onder garantie valt/non-conformiteit }) O-)
toon volledige bericht
Oeps, dat is toch wel even een ander verhaal dan... Hopelijk wordt het snel / goed opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
Dat stennis schoppen zou ik maar rustig laten varen.
Daarmee bereik je alleen dat de man zijn hakken in het zand zet, en helemaal niks meer voor je wil doen.
Als het extra kosten oplevert, laat dan merken dat je teleurgesteld bent en vraag hem om zijn bevindingen op papier te zetten. Daar kan je dan mee naar Stella en kanje eventueel compensatie vragen.

Succes er mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:26
Johnny schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:53:
[...]

Nee, het is niet normaal voor een moderne fiets dat het balhoofd na 5000 kilometer vervangen moet worden. Er is de afgelopen decennia ook weinig veranderd aan de constructie. Het balhoofd wordt tegenwoordig in aluminium frames er ingeperst in plaats van geschroefd maar aan de lagers zelf is weinig veranderd. Ik denk dat ze vanaf het begin niet goed waren afgesteld. Dat had bij de eerste onderhoudsbeurt (na 500 km) gezien en gecorrigeerd moeten worden.
Ik sleutel héél veel aan fietsen, en zie juist op het moderne spul worden hele dunne lagers gebruikt. Kleine kogels, weinig vet er tussen, dunne afdichtingen. Daardoor komt er snel regenwater tussen en kun je op 2 jaar tijd door de balhoofd lagers heen zijn.
Lagers kost €6-€20 per stuk, 30 minuutjes werk. Dus voor €75 max moet het opgelost zijn, meestal veel minder.

Balhoofd is geen echt controle punt bij onderhoud, controleren alleen de speling. Geen speling en dan wordt niet nageteld. Lagers horen af fabriek correct te zijn afgesteld op voorspanning en ze gaan nooit vaster zitten, alleen losser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De fiets is vandaag voor onderhoud geweest. Het balhoofdlager is vervangen en het probleem is hiermee opgelost. Ik heb €84,95 moeten afrekenen. Hierin zit €50 voor de beurt wat vooraf reeds bekend was. Dan is er €4,95 voor 'klein materiaal' en €30 voor het lager zelf. Hij heeft hem mij laten zien, klein frummelding met diameter van 4cm ofzo. "Deze was niet al te best meer".

Ik heb afgerekend en de fiets weer meegenomen. Thuis met Stella gebeld en gevraagd hoe zij hier over denken, gezien ik het wel snel vind voor een fiets van 2,5 jaar oud. Ze houden zich vast aan de 2 jaar garantie op het balhoofd en kunnen dus niks voor ons doen. Gevraagd of ze het zelf ook niet wat snel vonden na 2,5 jaar en of coulance wellicht mogelijk is. Hier wilde men niks van weten. Ze gaven aan dat de monteur het laatste woord hierin heeft, als het een garantiedingetje zou zijn dan hadden we het met hem moeten bespreken.

Voor die €30 / €34,95 heb ik wel wat beters te doen dan er nog weer moeilijk over gaan lopen doen in de winkel. Belangrijkste is dat m'n vriendin weer lekker kan fietsen met dit mooie weer. Volgende fiets wordt in ieder geval geen Stella, klantvriendelijkheid was afgelopen keren in de winkel ook ver te zoeken. En een volgende onderhoudsbeurt doen we mooi bij de lokale fietsenmaker.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 24-04-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:07:
De fiets is vandaag voor onderhoud geweest. Het balhoofdlager is vervangen en het probleem is hiermee opgelost. Ik heb €84,95 moeten afrekenen. Hierin zit €50 voor de beurt wat vooraf reeds bekend was. Dan is er €4,95 voor 'klein materiaal' en €30 voor het lager zelf. Hij heeft hem mij laten zien, klein frummelding met diameter van 4cm ofzo. "Deze was niet al te best meer".

Ik heb afgerekend en de fiets weer meegenomen. Thuis met Stella gebeld en gevraagd hoe zij hier over denken, gezien ik het wel snel vind voor een fiets van 2,5 jaar oud. Ze houden zich vast aan de 2 jaar garantie op het balhoofd en kunnen dus niks voor ons doen. Gevraagd of ze het zelf ook niet wat snel vonden na 2,5 jaar en of coulance wellicht mogelijk is. Hier wilde men niks van weten. Ze gaven aan dat de monteur het laatste woord hierin heeft, als het een garantiedingetje zou zijn dan hadden we het met hem moeten bespreken.

Voor die €30 / €34,95 heb ik wel wat beters te doen dan er nog weer moeilijk over gaan lopen doen in de winkel. Belangrijkste is dat m'n vriendin weer lekker kan fietsen met dit mooie weer. Volgende fiets wordt in ieder geval geen Stella, klantvriendelijkheid was afgelopen keren in de winkel ook ver te zoeken. En een volgende onderhoudsbeurt doen we mooi bij de lokale fietsenmaker.
Prima zo, toch?
Blijft een lastig onderwerp, die conformiteit. Naast de beurt van 50 euro ben je nu inderdaad een kleine 35 euro extra kwijt. Dat vind ik geen heel bizar bedrag voor 2,5 jaar fietsen.
Pagina: 1