Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57
Mijn vraag

Werkt een Intel SSD 760P-serie 256GB M.2 2280 PCI Expres op een ASUS Prime X370 Pro moederbord?

Ik heb gemerkt dat een Gigabyte SSD 256GB M.2 NVMe niet werkt.
Sterker nog: het moederbord boot dan niet meer.

Ik wil nu graag zeker weten dat een nieuw aan te schaffen exemplaar wel werkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ASUS Prime X370 Pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de ASUS Devices Report:
Zie: https://dlcdnets.asus.com...70-PRO_Devices_report.pdf
Heb ik gevonden dat bv een Intel SSDPEKKW512G7-600P-512GB wel werkt. Maar dat is een verouderd model.

Over de Intel SSD 760P-serie 256GB M.2 2280 PCI Expres lees ik goede berichten.

Mocht iemand goede ervaringen hebben met een ander model/type M.2 NVME SSD dan hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt voor de moeite,

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat werkt zeker, maar voor die prijs is die absoluut niet interessant. Dan kan je beter de pricewatch: Crucial P1 500GB pakken. Die is twee keer zo groot voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
Bedankt voor de snelle reactie en de tip. Begrijp ik goed dat jij de Crucial P1 500GB zelf werkend hebt op een ASUS Prime X370 Pro moederbord?

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 15:26
Zonder te weten waarom de Gigabyte NVMe niet werkt, zou ik er niet van uit gaan dat een andere NVMe SSD wel zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is nog wel even een dingetje dat @VoedoeAndVodka aanhaalt. Waarom werkt die Gigabyte niet. Heb je dat uitgezocht?
nkooij schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:13:
Bedankt voor de snelle reactie en de tip. Begrijp ik goed dat jij de Crucial P1 500GB zelf werkend hebt op een ASUS Prime X370 Pro moederbord?
Ik ga puur uit van de specs dat het moet werken. Op zich is een QVL pdf waar je naar linkt een goed uitgangspunt, maar die is verre van volledig. Vaak staan er alleen relatief oude hardware op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Elke NVME zou moeten werken, al of niet na een biosupdate van het moederbord. Dat laatste zou ik dus eerst doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
Idd VoedoeAndVodka, ik ga alleen nog maar een NVME SSD aanschaffen als iemand die werkend heeft op een ASUS Prime X370 Pro moederbord. Daarom ook deze post. Ik heb overigens een Ryzen 3200G processor.
.
Heb jij of iemand anders enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Als ik de Gigabyte NVME in het moederbord stop wordt hij bij de 1e keer opstarten herkend.

Als ik de PC langer uit laat staan of de BIOS reset boot de PC niet meer.
Als je de voeding dan aan zet en vervolgens de aan/uit knop indrukt gaat de CPU Fan kort draaien en stopt daarna.

Als ik de PC uit zet en vervolgens de NVME SSD er uit haal boot de PC weer normaal als ik hem weer aan zet.

De exacte gegevens van de Gigabyte NVME SSD zijn:
Model name: GP-GSM2NE3256GNTD
EAN: 4 719331 806873.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Staat je bootvolgorde wel correct ingesteld met de NVME geinstalleerd? En is je BIOS up to date?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
Het bord heeft de laatste Bios (v5220).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
NoepZor schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:29:
Staat je bootvolgorde wel correct ingesteld met de NVME geinstalleerd? En is je BIOS up to date?
De bios is up to date.
Qua bootvolgorde: als een bootvolgorde niet goed staat moet je toch altijd in de bios kunnen komen lijkt me. En dat gaat bij mij dus niet. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is wel vreemd. Wat gebeurt er als hij er wel in zit? Krijg je dan
Als ik de Gigabyte NVME in het moederbord stop wordt hij bij de 1e keer opstarten herkend.

Als ik de PC langer uit laat staan of de BIOS reset boot de PC niet meer.
Als je de voeding dan aan zet en vervolgens de aan/uit knop indrukt gaat de CPU Fan kort draaien en stopt daarna.
Raar dat hij dan bij de eerste keer booten het wel doet en daarna niet meer. Met goed bedoel je dat je in W10 komt neem ik aan? Maar wat bedoel je vervolgens met "als die langer uitstaat"? Bedoel je een cold boot (dus helemaal uitzetten en dan weer aan in plaats van herstarten) of langere tijd uit en dan pas aan?

Hoe ziet de rest van je systeem eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Nee, het klopt wat je zegt. Bij problemen in de bootvolgorde zou ie na het BIOS scherm niet verder opstarten.Dan is de vraag misschien of de SSD goed is, of dat hij bij een koude start niet correct functioneert waardoor het gehele systeem niet op kan starten. Dan kan het zomaar zijn dat met een ruilexemplaar van de Gigabyte alles gewoon naar behoren werkt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
Mijn probleem is opgelost
Achteraf is het altijd makkelijk analiseren maar ik doe het toch.

Wat was er aan de hand?
De configuratie:
Ik had een uitgekleed systeem waarbij alleen het volgende aangesloten was:
PSU: ANTEC Earthwatts EA-500D
MB: ASUS Prime X370 Pro
CPU: AMD Ryzen 3200G
memory: 4GB DDR4
NVME: Gigabyte 256GB

Situatie 1: geen NVME in het systeem
PSU aan en de aan/uit knop ingedrukt: Het systeem boot normaal en komt in de BIOS.

Situatie 2: DE NVME wordt aan het systeem toegevoegd
PSU aan en de aan/uit knop ingedrukt: De eerste keer wordt deze herkend en boot het systeem normaal en komt in de BIOS.

Situatie 3: na een BIOS-reset of als het systeem langduriger uit staat
PSU aan en de aan/uit knop ingedrukt: De CPU-fan gaat zeer kort draaien en staat dan stil. Het systeem boot niet en komt niet in de Bios.

nb: Als de NVME verwijderd wordt ontstaat het zelfde gedrag als bij situatie 1

Overwegingen
Na een uurtje met een biertje in de zon gezeten te hebben dacht ik dat het wellicht iets met de voeding te maken had en kreeg ik het idee om de voeding meer te belasten.

Oplossing
Door een harde schijf aan de voeding te koppelen via een Sata-aansluiting boot het systeem wel normaal als er een NVME in het systeem zit. Ik dacht dat ik gek werd, wat is hier aan de hand?

Oorzaak?
Zoals ik het nu zie concludeert de combinatie van moederbord en PSU dat als er een NVME op het moederbord zit en er geen belasting op de Sata-aansluiting zit (er is dus geen harde schijf gekoppeld) dit een ongewenste situatie is en koppelt de PSU af.

Ik stop er nu mee want het werkt. Maar als iemand mij uit kan leggen wat hier exact aan de hand is houd ik me aanbevolen.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Kan een defecte voeding zijn die net dat beetje belasting van een hdd nodig heeft om een fatsoenlijke spanning te genereren of het is het manco dat groepsgereguleerde voedingen hebben met recente hardware, onstabiliteit. Zou zeggen, koop een nieuwe voeding en nu eentje die minimaal ATX2.4 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
Ik kan een stukje met je meegaan Uszka maar:
- zonder NVME start het moederbord met deze voeding altijd goed op. En een NVME neemt nauwelijks stroom.
- met NVME en een hdd als extra belasting start het moederbord ook altijd goed op.
Ik geloof derhalve niet in een defecte voeding maar het heeft wel iets met de voeding te maken.

Ik heb daarom nog even in de wiki van ATX PSU's gekeken:
Zie: Wikipedia: ATX

Daar wordt bij versie 2.3 aangegeven dat:
"
The reduced load requirement allows compatibility with processors that draw very little power during startup.[25]
"

Als ik klik op bookmark 25 kom ik bij onderstaande youtube uit:
YouTube: #138 - Question/Answer: ATX 12V 2.2 vs. ATX 12V 2.3

Daarin wordt eigenlijk mijn probleem beschreven.
Mijn setup neemt bij het opstarten (met NVME) te weinig stroom af van de 12 volt en daarom schakelt de PSU af.
Mijn conclusie is derhalve dat mijn huidige power-supply van voor versie 2.3 is. Dat klopt ook want deze ANTEC Earthwatts EA-500D is een versie 2.2.

Blijft raar dat met NVME dit kennelijk een issue is en zonder NVME niet.
Maar ik heb hier nu vrede mee en blijf deze voeding ook gebruiken. Ik ga immers al mijn harde schijven etc. nog aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Niet echt verstandig om zo'n oude, matige voeding die over de betrouwbare levensduur is te blijven gebruiken. Zeker niet met hardware die andere eisen stelt dan waaraan je huidige voeding kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Sterker nog, ik denk dat je mazzel hebt dat ie het niet doet O-)
Pagina: 1