Onbruikbare pricewatch door niet kloppende prijzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-07 11:06
Sinds een tijdje kan ik Pricewatch niet meer echt gebruiken. De prijzen die in de overzichten getoond worden zijn bijvoorbeeld €1,02, en dan blijkt het €10,97 te zijn als je het item selecteert. (voorbeeld: "usb hub" -> sorteren prijs laagste eerst: LogiLink UA0118).

Je kunt op de PC nog over de prijs hoveren, maar dat kan dus niet op de mobiel.

Dit maakt de pricewatch voor mij dus echt onbruikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtvHrSvPiQLKXZ8hGw0kbmITDPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wWZ4jxbw0GH3SNtEZzQNBZ1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De prijs klopt, de totaalprijs is inclusief verzendkosten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Inderdaad. En de 10,97 is hoger dan 'uiteindelijke prijzen' die verder in het lijstje staan.

Dit zijn dus een beetje Wish praktijken. Want gezien de corona maatregelen mag ik echt niet voor dit soort futiele aankopen naar Duitsland rijden. Maar er is dus ook geen vinkje "toon totaal prijzen ipv afhaalprijzen". Dus onbruikbaar, zeker in deze social distancing tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

marque1968 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:31:
Inderdaad. En de 10,97 is hoger dan 'uiteindelijke prijzen' die verder in het lijstje staan.

Dit zijn dus een beetje Wish praktijken. Want gezien de corona maatregelen mag ik echt niet voor dit soort futiele aankopen naar Duitsland rijden. Maar er is dus ook geen vinkje "toon totaal prijzen ipv afhaalprijzen". Dus onbruikbaar, zeker in deze social distancing tijd.
Dat is logisch omdat de sortering geldt per productprijs, en niet op totaalprijs.Ik kan me ook niet herinneren dat het ooit anders geweest is. Het heeft niets met Wish-praktijken van doen, sommige winkels rekenen nu eenmaal verzendkosten, sommigen alleen tot een bepaald bedrag. Er is dus geen hard onderscheid te maken tussen totaalprijzen en afhaalprijzen zonder voor elke winkel de volledige verzendkostenvariabelen mee te nemen.

Je kunt natuurlijk zelf ook wel op je vingers natellen dat een item van €1,02 of andere kruimelprijzen niet voor dat bedrag in je brievenbus liggen. Laat staan dat je voor zo'n product in de auto stapt, ook buiten Corona-tijden. Onbruikbaar lijkt mij schromelijk overdreven, met wat gezond verstand kom je al een heel eind.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Mooijekind

Manager Product Content
Zoal @FirePuma142 aangeeft tonen we in het overzicht de productprijs en deze is inderdaad zonder eventuele verzendkosten,
Pas als je op de productpagina zelf bent zie je de prijs inclusief verzendkosten (op mobiel) en op desktop een uiteenzetting van basisprijs en totaalprijs.

Er zijn geen wijzigingen geweest in de manier hoe we dit tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Ik moet toegeven dat ik alle jaren tot nu waarschijnlijk voor duurdere producten de pricewatch heb gebruikt, dus zal dit eerder niet echt opgevallen zijn. Maar een 10-voudig prijsverschil maakt de pricewatch dus effectief onbruikbaar bij de producten die ik de laatste dagen heb gezocht. Dat waren inderdaad niet de duurste producten.

En de Wish-praktijken zijn heel groot adverteren met "Nu maar 1 euro" en dan een heel hoog verzendbedrag rekenen (terwijl duurdere versies geen verzendkosten hebben en onder de streep goedkoper zijn dan de 1 euro aanbieding). Dat is dus in dit voorbeeld bij Reichelt wel degelijk aan de hand.

Dus wat Tweakers duidelijk (voor mij) ontbeert is een mogelijkheid om aan te geven of je afhaal prijzen getoond wil hebben (en nog idealer: een maximale afstand opgeven vanaf een bepaalde postcode, zoals bij Marktplaats) of prijzen inclusief bezorging wil zien. Misschien is dan voor sommige (niet voor ondergetekende) een ex-btw mogelijkheid ook interessant. De gegevens zitten grotendeels al in de Pricewatch database, dus heel moeilijk hoeft dit niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

marque1968 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:26:
Dus wat Tweakers duidelijk (voor mij) ontbeert is een mogelijkheid om aan te geven of je afhaal prijzen getoond wil hebben (en nog idealer: een maximale afstand opgeven vanaf een bepaalde postcode, zoals bij Marktplaats) of prijzen inclusief bezorging wil zien. Misschien is dan voor sommige (niet voor ondergetekende) een ex-btw mogelijkheid ook interessant. De gegevens zitten grotendeels al in de Pricewatch database, dus heel moeilijk hoeft dit niet te zijn.
Klopt, maar wat je vraagt is helaas niet triviaal. Wat dan ook de belangrijkste reden is dat het nog altijd niet is gemaakt, deze wens komt namelijk in allerlei varianten (shops uitsluiten is ook een variant hierop) al voor sinds we de verzendkosten berekenen bij de prijzen :)

Een probleem uitdaging is om simpelweg de grote hoeveelheid data efficiënt door te rekenen om aan jouw filters te voldoen. Een andere is om dergelijke filters gebruiksvriendelijk en duidelijk te verwerken in de al erg complexe formulieren met specificaties.
En als laatste zou het idealiter overal consistent in de site verwerkt moeten worden. Bijvoorbeeld ook bij de prijzen onder reviews. Daar is echter vaak geen ruimte om te melden dat de prijzen inclusief kosten zijn en nog minder om te melden dat jij afwijkende voorkeuren had opgeslagen en daardoor de prijs van het product anders kan zijn dan in zo'n review in de tekst gemeld kan zijn; "dit product is te koop vanaf 150 euro in de PW" terwijl het bij winkels op korte afstand van jou alleen voor 250 euro kan.

Uiteraard is dat allemaal wel op te lossen en is bij dat laatste punt het misschien wel genoeg om de kale prijs te tonen en die voorkeuren te negeren.

Maar om nog een indruk te geven hoeveel prijzen er doorgerekend moeten worden in sommige situaties:
Stel je wilt sorteren en/of filteren op die laagste prijs inclusief verzendkosten, verzendvoorwaarden en dergelijke andere instellingen die je in op bij de prijslijstjes kan kiezen.

In dat geval zouden bij de bijvoorbeeld de categorie Kabels (onze categorie met de meeste producten) dan van 162.910 prijzen moeten worden doorgerekend wat de prijs is met jouw specifieke condities.
Dat lijkt misschien maar weinig extra t.o.v. de huidige 50.339 producten die daar in zitten, maar een groot voordeel dat we nu hebben is dat huidige eenvoudige laagste prijzen altijd gegarandeerd voor alle gebruikers op dezelfde volgorde staan.
Dat kenmerk gebruiken we om daar heel efficiënt in te filteren en filteren. Bij deze wens wordt echter in theorie voor iedere gebruiker de sortering van de producten anders en moet steeds doorgerekend worden wat de laagste prijzen zijn.

Met heel ruime zoekcriteria in de zoekmachine zou je dat zelfs nog maximaal kunnen verhogen tot 826.170 prijzen.

Dat doorrekenen kan heel simpel zijn ('de shop heeft zelf al verzendkosten meegegeven'), maar ook aardig complex ('gebruik ingestelde rekenregels').

Kortom, technisch uitdagend om je dat te bieden in combinatie met onze wens om snel resultaat te geven nadat je de filters aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Er is echter al een optie, zoals in het voorbeeld te zien is met "Sorteer op prijs, oplopend". De totaalprijs is, afgaande van de hover-over, ook al bekend. Dus een "Sorteer op thuisbezorgd, oplopend" zou de database belasting niet hoeven te verhogen.

Dit inderdaad in tegenstelling tot een regio-gebonden zoekopdracht. Als de leverancier bijvoorbeeld MediaMarkt of CoolBlue zou zijn, moet je dus rond ieder filiaal een cirkel trekken om te kijken of die in de gegeven afstand zit. Dat is inderdaad bij een Marktplaats makkelijker, omdat alles vanuit 1 verkooppunt wordt gerekend. Daar ben ik me terdege van bewust. Specefieke leveranciers uitsluiten waar je naar refereert zou daarentegen weer een makkelijke toevoeging zijn op de "verfijn resultaten" filter.

En nee, ik verwacht inderdaad niet dat bij de artikelen dan ook bij de "verkrijgbaar vanaf" ook rekening gaat houden met de PriceWatch filters. (Hoewel in dit voorbeeld het artikel in Nederland dus niet vanaf de opgegeven prijs te verkrijgen is, maar dat is muggenziften)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

marque1968 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:18:
Er is echter al een optie, zoals in het voorbeeld te zien is met "Sorteer op prijs, oplopend". De totaalprijs is, afgaande van de hover-over, ook al bekend. Dus een "Sorteer op thuisbezorgd, oplopend" zou de database belasting niet hoeven te verhogen.
Nee, die totaalprijs staat niet in de database, zo simpel is het niet :)

Maar zoals gezegd is het niet onmogelijk, maar ook zeker niet triviaal om dit goed te doen.

Dat blokje dat 'on hover' verschijnt is effectief een miniversie van de normale prijslijst, waarbij alles wat daar gebeurd ook wordt gedaan, maar er worden slechts 3 prijzen van getoond.

In de database opslaan zou betekenen dat we alle mogelijke permutaties van die filters moeten uitwerken en opslaan (of veelvoorkomende combinaties en de rest alsnog doorrekenen).

Er voor Nederland zijn 4 'verzendmethodes' (ok, Rembours is een speciale), 13 betaalmethodes (en 1 speciale die effectief de laagste prijs bepaald a.d.h.v. overmaken en ideal) en 8 (7+'geen keuze') opties bij maximale levertijd...
Niet alle winkels bieden al die verzend- en betaalmethodes, waardoor de laagste prijs om die reden al kan variëren. Bovendien hebben winkels voor sommige van die combinaties andere verzendkosten, soms zelfs door een combinatie van rekenregels.

En dan negeer ik nog het locatiefilter.

Dus als we deze opties gaan aanbieden in de normale lijst van producten, dan zullen we ook op die plek waarschijnlijk 'on the fly' moeten gaan rekenen. Uiteraard kunnen we dan moeite doen om de meestgebruikte combinatie (opsturen + ideal in NL en opsturen+visa/bancontact/mastercard in BE) zodanig te bewaren dat die wel alvast klaar staat. Maar stiekem is die 'visa/bancontact/mastercard' ook weer een versie waarbij die alledrie worden doorgerekend en dan de laagste getoond...
Pagina: 1