Toon posts:

Game PC, advies moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik zou graag advies willen over deze build als geheel, maar vooral over het moederbord. De steel legend vind ik er mooi uitzien, echter lijkt de tomahawk max me ook een goede keuze. Uiteindelijk zijn prestaties belangrijk dan uiterlijk, maar als ik ga upgraden naar een andere case dan is het wel fijn als het er goed uitziet. De moederborden hebben beide de aansluitingen die ik nodig heb/ wil dus dat is het issue niet. Ik wil graag dat het systeem zeker 4 jaar meegaat.

Build die ik in gedachte heb:
CPU: Ryzen 5 3600 (die heb ik al gekocht, dit onderdeel staat dus vast)
GPU: MSI 1660 Super Gaming X
MOBO: een B450 maar hier twijfel ik dus over (msi tomahawk max, asrock steel legend, gigabyte aorus pro, msi gaming plus max)
RAM: Corsair vengeance pro RGB 16 GB DDR4 3200 of G.Skill Trident Z 16 GB DDR4 3200
PSU: Cooler Master MWE 650 80 plus gold of be quiet! pure power 11 CM 600W 80 plus gold
CASE: heb ik al, CM storm scout 2 advanced. Misschien in de toekomst overstappen op een NZXT H510.
SSD: Ik wil graag een M.2 ook al is die duurder, weet alleen niet welke. liefst rond of onder de 150 euro
CPU koeler: Ik heb nu een Cooler Master 212 EVO die ik ga gebruiken. Misschien in de toekomst overstappen op waterkoeler om geluidsniveau te verlagen(suggesties zijn welkom!)
totaal: +- 900- 975 euro (zonder case en waterkoeler)

Ik zie graag advies tegemoet, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:35
Zou persoonlijk voor een Tomahawk of Mortar Max gaan.
Waarschijnlijk 1 van de beste moederborden die je kan krijgen op B450 niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 23:13
Ik heb wat dingen aan je build aangepast (en in wenslijst gezet wat het gemakkelijker maakt voor mede tweakers):

-De Mortar MAX is ook nog een optie. Deze is wel M-ATX in plaats van ATX. De Mortar MAX heeft twee M.2 slots terwijl de Tomahawk MAX een M.2 slot heeft.
-Deze RAM zou ik persoonlijk aanraden. Ik zou sowieso geen RAM van Corsair nemen, omdat je geluk moet hebben dat die Ryzen compatible is. Deze RAM van Crucial zou je ook kunnen nemen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
-Een 550W voeding is voldoende. Ik zou deze voeding aanraden.
-Deze GLC SSD zou ik aanraden. Als een TLC SSD wilt hebben zou ik deze aanraden (TLC wordt wat beter gevonden dan GLC): pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

EDIT: Je kan een betere videokaart overwegen. Ik zou een RX 5600 XT aanraden. Dan kom je net op 900 euro uit: pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 255,75€ 255,75
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 839,41

[ Voor 4% gewijzigd door Jotyjo op 08-04-2020 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Vul dit nog even aan anders moet ik helaas je topic sluiten (en wellicht erger, je krijgt niet het beste advies).

Zet nog even je build in een goed leesbare tabel met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:55
Voor een Ryzen 5 is de Steel Legend ook prima, heb je ambities om later een Ryzen 7 of zelfs 9 te plaatsen zou ik wel voor de Mortar of beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:39:
Om onduidelijke redenen heb je
[...]
weggehaald. Vul dit nog even aan anders moet ik helaas je topic sluiten (en wellicht erger, je krijgt niet het beste advies).

Zet nog even je build in een goed leesbare tabel met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!
Helder. Hierbij de tabel en de antwoorden op de vragen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games, 70% van de tijd lichte games (rocket league) 30% van de tijd zware games (tomb raider). Heel soms een lichte videoedit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 1000 euro, 1100 kan ook als dit echt waarde toevoegt en de build future proof maakt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
muis, toetsenbord etc. Cooler Master 212 evo CPU koeler, 1 TB HDD, 240 GB SSD en een 1080p 144hz monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goed midrange GPU waar ik komende 4 jaar mee vooruit kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor meerdere merken. Ik heb goede ervaringen met MSI en EVGA.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag de lichte games op constant 144 fps/ hz kunnen spelen en de zwaardere games op 60fps (hoeft niet perse op ultra settings)

Ga je overklokken?
Misschien op lange termijn licht overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een advies voor de keuze tussen de dubbele componenten die in de tabel hieronder staan, andere suggesties zijn van harte welkom!

1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 99,90€ 99,90
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,47€ 119,47
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X€ 294,01€ 294,01
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 321,05€ 321,05
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 99,83€ 99,83
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W CM€ 81,95€ 81,95
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.488,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:30:
Voor een Ryzen 5 is de Steel Legend ook prima, heb je ambities om later een Ryzen 7 of zelfs 9 te plaatsen zou ik wel voor de Mortar of beter gaan.
Ik heb nu een gaming build van meer dan 5 jaar oud. Ik wil eigenlijk hetzelfde met deze build gaan doen, min 4 jaar. De kans dat ik de CPU ga upgraden is erg klein, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jotyjo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:29:
Ik heb wat dingen aan je build aangepast (en in wenslijst gezet wat het gemakkelijker maakt voor mede tweakers):

-De Mortar MAX is ook nog een optie. Deze is wel M-ATX in plaats van ATX. De Mortar MAX heeft twee M.2 slots terwijl de Tomahawk MAX een M.2 slot heeft.
-Deze RAM zou ik persoonlijk aanraden. Ik zou sowieso geen RAM van Corsair nemen, omdat je geluk moet hebben dat die Ryzen compatible is. Deze RAM van Crucial zou je ook kunnen nemen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
-Een 550W voeding is voldoende. Ik zou deze voeding aanraden.
-Deze GLC SSD zou ik aanraden. Als een TLC SSD wilt hebben zou ik deze aanraden (TLC wordt wat beter gevonden dan GLC): pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

EDIT: Je kan een betere videokaart overwegen. Ik zou een RX 5600 XT aanraden. Dan kom je net op 900 euro uit: pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6

1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 255,75€ 255,75
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 839,41
Dankje voor de adviezen, ik ga zeker kijken naar de RX5700XT en de SSD M.2 deze lijken inderdaad goede opties!
Ik heb nog 2 vragen naar aanleiding van je reactie:
1. Ik zie veel builds met de Ryzen 5 en de corsair RAM kit op youtube etc. die gewoon functioneren, zijn er specifieke RAM sets van corsair die niet samen kunnen met de Ryzen 5?
2. Zit er nou verschil in prestaties bij dezelfde GPU (bijv, 1660 super) tussen de merken (MSI, Gigabyte, Asus etc.) qua GPU? Of is het gewoon puur uiterlijk en koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:55
Moederbord: De Tomahawk is niks beter dan de Mortar, dus alleen als je een groter bord wilt met andere features zou ik deze verkiezen boven de Mortar welke 20 euro goedkoper is, beiden hebben wel voordelen.
De Steel Legend is al net zo duur als de Mortar, dus als die geen features heeft die je op de Mortar mist is de laatste een betere keus.

1: Corsair maakt gebruik van verschillende chip leveranciers zelfs binnen hetzelfde type.
Voordat je de kit in huis hebt weet je niet welke chips erop zitten, sommigen zijn minder goed compatible (vooral Samsung B-die is goed), je neemt dus een (onnodig) risico. Al lijkt het met nieuwere moederborden en biossen steeds beter te gaan.
Crucial AES lijkt end of life en steeds duurder te worden (zeker de 3200MHz grijze variant), de "opvolger" gebruikt dezelfde chips (micron E-die) en moet dus ook goed werken.
https://tweakers.net/pric.../1300838;1523112;1523190/

2: De huidige kaarten hebben allemaal een turbo/boost klokfrequentie (lineair gelinkt aan performance) afhankelijk van het stroomverbruik en de temperatuur.
Er zit ook wel verschil in het board design, maar daar zou ik me niet teveel zorgen om maken tenzij je het uiterste eruit gaat persen.
Met een betere koeler kun je stiller gaan, maar ook naar een lagere temperatuur en dus iets hogere bosot klok.
Verschillende versies kan zomaar 5-10% verschil in zitten mits de kaart binnen het gestelde stroomverbruik blijft.
Betere koeling geeft ook meer ruimte tot overklokken, maar dit is vaak beperkt (turbo's werken erg effectief) en sowieso geen garantie op bepaalde resultaten.
Leesvoer: https://www.techpowerup.c...60-super-gaming-x/36.html & https://www.techpowerup.c...60-super-gaming-x/35.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:24:
Moederbord: De Tomahawk is niks beter dan de Mortar, dus alleen als je een groter bord wilt met andere features zou ik deze verkiezen boven de Mortar welke 20 euro goedkoper is, beiden hebben wel voordelen.
De Steel Legend is al net zo duur als de Mortar, dus als die geen features heeft die je op de Mortar mist is de laatste een betere keus.

1: Corsair maakt gebruik van verschillende chip leveranciers zelfs binnen hetzelfde type.
Voordat je de kit in huis hebt weet je niet welke chips erop zitten, sommigen zijn minder goed compatible (vooral Samsung B-die is goed), je neemt dus een (onnodig) risico. Al lijkt het met nieuwere moederborden en biossen steeds beter te gaan.
Crucial AES lijkt end of life en steeds duurder te worden (zeker de 3200MHz grijze variant), de "opvolger" gebruikt dezelfde chips (micron E-die) en moet dus ook goed werken.
https://tweakers.net/pric.../1300838;1523112;1523190/

2: De huidige kaarten hebben allemaal een turbo/boost klokfrequentie (lineair gelinkt aan performance) afhankelijk van het stroomverbruik en de temperatuur.
Er zit ook wel verschil in het board design, maar daar zou ik me niet teveel zorgen om maken tenzij je het uiterste eruit gaat persen.
Met een betere koeler kun je stiller gaan, maar ook naar een lagere temperatuur en dus iets hogere bosot klok.
Verschillende versies kan zomaar 5-10% verschil in zitten mits de kaart binnen het gestelde stroomverbruik blijft.
Betere koeling geeft ook meer ruimte tot overklokken, maar dit is vaak beperkt (turbo's werken erg effectief) en sowieso geen garantie op bepaalde resultaten.
Leesvoer: https://www.techpowerup.c...60-super-gaming-x/36.html & https://www.techpowerup.c...60-super-gaming-x/35.html
Dankje voor de uitleg en de links! Ik ga het lezen en uitpluizen hoe en wat!
Pagina: 1