Geplofte weerstand, welke waarde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Goedenavond,

Ik heb vandaag een philips tv mogen krijgen welke defect is, (37pfl5603d/10)

Na deze open te hebben gemaakt, zie ik een geplofte weerstand.
Nu is mijn hoop, dat door deze te vervangen de tv weer tot leven komt.

Ik heb de kleurcode opgezocht, en zoals ik hem lees zou hij 1ohm 5% zijn.

Maar nu kwam ik op een duitse site iemand tegen met hetzelfde toestel, en zelfde probleem, maar die had het over 0.1ohm.

Nu twijfel ik eigenlijk toch of ik geen fout maak met aflezen van de kleurringen.
Graag zou ik dus van iemand met wat meer verstand dan ik om een second opinion willen vragen.

Hieronder volgend de foto's van het onderdeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo3wfLPIZrGFeFYmrdVZj_3MgqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70fqW4jHWfa7DdL8vsEgsL5E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idJJppHuyQgqFDwIL2Oj4t1gFKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hsMLNz3MKlCWkmWYOHUUKgl.jpg?f=fotoalbum_large

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Naar welke componenten gaan de baantjes?

Het ziet er uit als bruin, zwart, goud, goud, zilver? Bij mijn weten is goud geen geldige kleur voor de middelste ring (5 banden), dus ik ben ook benieuwd...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 23:57
Wellicht een 1 ohm weerstand, Maar een weerstand die verbrand is meestal een gevolg, niet de oorzaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:42
'k Heb hier het service manual, ik stuur je even een PM ....

Voor de mee-lezers: In het service manual staat dat het een 1K/2W weerstand is. Met daarachter een zener naar aarde en daar weer achter een 0-ohm weerstand als zekering.

Mijn suggestie is het om die even los te halen als je een nieuwe weerstand er in zet, om te kijken of hij heel blijft. Na het vastmaken van die 0-ohm weerstand weet je of het daarachter mis is. Tip 2: de verse weerstand van de print af monteren zodat de print niet beschadigd als hij weer doorfikt.

[ Voor 79% gewijzigd door Houtenklaas op 07-04-2020 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
Houtenklaas schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:52:
'k Heb hier het service manual, ik stuur je even een PM ....
Dank je, heb hem ontvangen, ga het eens doornemen.
popie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:46:
Wellicht een 1 ohm weerstand, Maar een weerstand die verbrand is meestal een gevolg, niet de oorzaak...
True.. ben ik mij van bewust,
Maar voor die euro die een weerstand kost, en mijn beperkte kennis wat betreft doormeten van andere componenten, ga ik het eerst proberen door alleen de weerstand te vervangen.
Ook weer stukje tijdverdrijf in de corona situatie ;)
De persoon welke hetzelfde probleem had heeft schijnbaar ook alleen de weerstand vervangen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:20

MsG

Forumzwerver

Soms zie je wel dat de fabrikant een beetje krappe onderdelen gebruikt icm de belasting. Ik zou dus eventueel een weerstand aanraden die wat meer watt kan verstoken dan de huidige. Dit heb ik regelmatig gehad bij schermen van Samsung. Waar de weerstanden of soms de condensatoren relatief snel opgegeven en het apparaat soms met een investering van een euro weer werkend is.

Hou ons op de hoogte :-). En wat was nu de correcte weerstandswaarde?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
'k Heb het service manual even hier neergezet, kunnen we allemaal even meekijken :+

De voeding in kwestie is deze, is net iets anders dan in het eerdere manual.

Beide komen overigens bij deze site vandaan, een topper!

In de 37 inch variant een 0 ohm "fusable", erachter zit een stuk geschakelde voeding. Die weerstand is dan ook met zekerheid een gevolg, nu de oorzaak nog!

[ Voor 72% gewijzigd door Houtenklaas op 07-04-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
Bedankt allen voor de reactiea en documenten.
Ik ga morgen eens verder kijken of ik ietswijkends kan vinden als oorzaak.

Ik houd jullie zeker op de hoogte over de afloop

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MaD_co
Hierbij de beloofde update...

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken, en toch maar alleen de weerstanden (1 ohm) gehaald, aangezien ik geen andere schade zag.
Voeding eruit, soldeerbout aan, en gaan met die banaan.
Klusje van 2 minuten en de nieuwe zat erin.

Zover als nodig weer ik elkaar gezet, stekker erin...
Et voila.....
Kosten: €0.20 :') ,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icLsYwkC_x-VrGhYFfie3CaR9Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnrImXGPPjCXepmaQXAdMIT7.jpg?f=fotoalbum_large

Om het te vieren maar meteen ballonnen opgehangen ;)

Bedankt allemaal voor het meedenken,
Heb ook metern onderdelen gekocht voor de defecte droger die al 4 jaar in de schuur staat met doorgebrande IC en bijbehorend prut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:20

MsG

Forumzwerver

Super! Mooi dat je het hebt gerepareerd in plaats van weggesmeten!

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 22:49
Ik heb dat plaatje eerder ergens gezien, maar waar? Deja vu....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

No guts, no glory!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Blijft natuurlijk de vraag waarom die weerstand eruit gefikt is, niet dat die superheet is geworden maar wel een brandplek, alsof er een klap gebeurd is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
MsG schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:54:
Super! Mooi dat je het hebt gerepareerd in plaats van weggesmeten!
Hier wordt electronica pas weggegooid wanneer of de kosten te hoog zijn om het te maken, of ik het ook echt niet kan maken.
Tot spijt van mijn vrouw, waardoor er overal door huis halve projecten liggen te wachten (herkenbaar mede-tweakers? ;) )
inderdaad, you win some, you lose some.
In het verleden ook wel eens onze magnetron gemaakt, was een haakje van de deur afgebroken die een schakelaar triggerde.
Schakelaar doorverbonden, en hij werkte weer.
Sidenote: wel alleen met de deur open 8)7 , toen toch maar gauw een vervangend onderdeel besteld.
memphis schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:14:
Blijft natuurlijk de vraag waarom die weerstand eruit gefikt is, niet dat die superheet is geworden maar wel een brandplek, alsof er een klap gebeurd is.
Pech? slechte serie weerstanden? slecht ontwerp van de voeding?
Aangezien ik exact hetzelfde probleem al een aantal keer voorbij zag komen, met dezelfde weerstand, lijkt het mij een structurele "ontwerpfout" die zomaar ineens optreedt, of misschien als component X verouderd en hierdoor de weerstand extra belast wellicht?
We zullen het niet weten, allang blij dat de TV werkt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://repaircafe.org/wp-content/uploads/2020/02/SIRE_Fist_Bump.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

MaD_co schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:36:
[...]

Tot spijt van mijn vrouw, waardoor er overal door huis halve projecten liggen te wachten (herkenbaar mede-tweakers? ;) )
Got the same t-shirt...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 23:57
Mooi dat die het weer doet, Dat is een goedkope fix geweest die weerstand :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
MaD_co schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:36:
[...]
Hier wordt electronica pas weggegooid wanneer of de kosten te hoog zijn om het te maken, of ik het ook echt niet kan maken.
Ik twijfel nog steeds of ik deze quote aan de vrouw hier in huis laat lezen. Het gewenste: "Zie je wel dat ik de enige niet ben" wordt vast overschaduwd door allerhande argumenten die ik nog niet aan zag komen 8)7

Gewoon maar niks zeggen denk ik O-)

Maar fijn dat het weer werkt!
Pagina: 1