Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherbal
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-12-2021
Hallo mensen,

Ik heb dus een nieuwe laptop overgekocht waar ik erg blij mee ben. Namelijk een HP EliteBook 840 G5 3JX27EA.

Nu merk ik dat het voor mij heel erg wennen is de switch te maken van een mac naar Windows.
Soms gaan dingen erg snel voor mij en binnen de kortste keren kreeg ik allemaal gekke advertenties en zij mijn vriend ontzettend boos dat ik nu al allerlei virussen had en had ik ook nog eens het gevoel alsof ik super dom was.

Het frustreert mij enorm dat ik me nog altijd fysiek en verstandelijk beperkt voel als het om computers gaat. Mijn vriend begrijpt helaas niet dat sommige mensen een andere feeling met computers hebben en dingen minder snel oppakken.
Aangezien ik van sommige van jullie tot nu toe erg fijne , rustige en respectvolle reacties kreeg, vraag ik het nu nog een keer:
Wie heeft de tip wat ik juist NIET moet doen op deze laptop? Is er een tip wat ik juist WEL al kan doen om virussen tegen te gaan?

Alvast bedankt lieve mensen!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat ik altijd aan mijn vader meegeef:

- Lees de URL waarop je gaat klikken. Kijk of dat is wat je verwacht. De URL is meestal onderin de browser te zien als je hem aanwijst. Als dat niet zo is, is het waarschijnlijk een "javascript-link" en dan moet je kritisch kijken of je wel wilt klikken.

- Lees (en begrijp) de foutmeldingen. Klik niks zomaar weg.

- Bekijk waarin je zit te werken. Zit je in een venster over een venster? Kijk goed of je niet op een pop-up zit te klikken. Bekijk dus het hele plaatje.

Wat ik hiervoor overigens altijd prefereer is het nooit-combineren van de taakbalk-iconen. Ik haat sowieso 2x klikken maar als elk programma afzonderlijk weergegeven wordt, zie je ook snel dat er wat bijgekomen is en je dus waarschijnlijk naar een pop-up zit te kijken.

- Installeer een adblocker (uBlock Origin < Linkt naar DuckDuckGo, mijn favoriete zoekmachine. Je moet <jouw browser> even vervangen door de browser die jij gebruikt, zoals Firefox of Chrome).

Dus eigenlijk: Wees je bewust van het hele scherm en niet alleen van wat er onder je muis gebeurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 07-04-2020 22:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Niet werken, surfen onder een administrator account maar enkel als Gebruiker en niets installeren waarvan het nut je niet 200% duidelijk is.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Privacy & Beveiliging, want dit heeft weinig met hardware te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bombadil schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:05:
Niet werken, surfen onder een administrator account maar enkel als Gebruiker en niets installeren waarvan het nut je niet 200% duidelijk is.
Yup, dit is ook een goeie tip. Maak een 2e gebruiker met een wachtwoord aan en geef die administrator rechten en ontneem die bij jezelf. Op die manier moet je altijd de gegevens van die 2e gebruiker invullen voordat je wat aan het systeem kunt veranderen. Dat geeft dus veel controle.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherbal
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-12-2021
Super goede tips allemaal, jullie zijn top!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
He leuk dat je actief wordt op forum. Ik gok dat je software download( torrents ofzo). Misschien wat ook een idee is om virtuele machine te instaleren. Zie link https://computertotaal.nl...e-eenvirtuele-machine-op/. Is een veilige manier om dingen te testen. Mocht je vragen hebben horen we het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door saharoen op 08-04-2020 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
saharoen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:25:
He leuk dat je actief wordt op forum. Ik gok dat je software download( torrents ofzo). Misschien wat ook een idee is om virtuele machine te instaleren. Zie link https://computertotaal.nl...e-eenvirtuele-machine-op/. Is veilge manier om dingen te testen. Mocht je vragen hebben horen we het wel.
In navolging van deze gezien je een Elitebook gebruikt en dus als het goed is Windows 10 Pro gebruikt kan je in plaats van Virtualbox (of iets dergelijks) ook de "Windows Feature" > Windows Sandbox (in plaats van Sandboxie) aanzetten om een virtuele machine te maken die elke keer als je die afsluit de wijzigingen weggooit. Zie: https://techcommunity.mic...ndows-sandbox/ba-p/301849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ehm. Installeer een goede virusscanner?Ik hoop dat je die al hebt natuurlijk.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1