Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveniser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-06-2023
Beste allemaal,

Ik heb een aantal problemen met ons Wifi netwerk thuis, en ik ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht zie ik dingen over het hoofd (ik ben geen IT expert).

Onze provider is Ziggo. We hebben de Connectbox als modem. Dit is tevens een router. Hier waren we zeer ontevreden over, dus vrij kort daarop is de NETGEAR Nighthawk aangeschaft. Modem in Bridge mode gezet, en de Nighthawk gekoppeld. Erg goed internet, af en toe valt het uit voor een korte tijd, maar daar lijken we altijd last van te hebben in dit huis. Ik woon er al 22 jaar, en het is nooit anders geweest.

Nu is het zo dat ik door de quarantaine maatregelen veel meer thuis ben. Hierdoor heb ik ook mijn PS4 weer eens afgestoft en op zolder aangesloten op een oude tv. Mijn broertje is een fanatiek gamer, en had altijd klachten over het internet ivm lag/ ping tijdens het gamen. Hier heeft hij een oplossing voor: een Wifi range extender van TP Link, met de optie om daar een netwerk kabel in te pluggen. Deze doet ie in zijn gaming laptop, en hij haalt hoge snelheden op de eerste verdieping. Om en nabij de 100mbps.

Nu komen mijn problemen:
Zoals gezegd, staat mijn PS4 op zolder. Ik weet het; de minst ideale plek, want de router staat op de begane grond. Ik heb zowel met het extended netwerk (van mijn broertje) als het normale netwerk verbinding gehad. Sinds een aantal dagen kan ik niet meer verbinden met het extended netwerk, en krijg ik op het normale netwerk, schrik niet, een prachtige snelheid van tussen de 350 en 850 kbps. Ik heb een aantal dingen geprobeerd en getest, mijn bevindingen:

TP Link uit het stopcontact gehaald. Dit bevorderd de snelheid op zolder aanzienlijk; zit gemiddeld tussen de 1.2 en 2.7 mbps. Nog steeds langzaam, maar een verbetering is mooi.

Vervolgens op mijn eigen kamer, op de eerste verdieping, nogmaals geprobeerd. Nu kwam de download snelheid uit op 11.2 mbps. Dat is al een hele mooie verbetering. Af en toe een klein beetje lag, maar zou ik mee kunnen leven.

Vervolgens heb ik de TP Link weer aangesloten, dit keer op mijn kamer, en de netwerk kabel in mijn PS4 gedaan. Ik wist niet wat ik zag; een snelheid van 70.9 mbps. Dat is natuurlijk perfect.

Nu dus mijn vraag: wat is wijsheid? Ook zo'n ding aanschaffen en dan daarmee door gaan? Ik ben namelijk bang dat dit teveel gaat 'storen' in de lucht met de normale netwerken, en daardoor nog meer problemen kan gaan krijgen. Om dit te voorkomen wil ik bij zowel mijzelf als mijn broertje uitschakelen dat de extender het signaal verder versterkt, maar enkel via de kabel doet. Is dat een goede optie?

Het is overigens helaas geen optie bij ons om de netwerkkabel direct van de router naar de 1e verdieping/ zolder te krijgen. Dat was natuurlijk ideaal geweest.

Ik hoor graag van jullie of dit een mogelijke oplossing is, of dat er nog andere manieren/ opties zijn die ik beter kan overwegen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeqh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-09 11:51
Ik zou in eerste instantie adviseren om via een WiFi Analyzer te controleren welke kanalen de WiFi netwerken in je buurt momenteel gebruiken, zodat jij een kanaal kunt kiezen waar de meeste bandbreedte beschikbaar op is.

URL naar WiFi Analyzer in Microsoft Store:
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

Hierbij is het belangrijk dat je als eerste kijkt naar de netwerken die het sterkste signaalsterkte hebben. Dit kun je zien door de -[waarde] in dBm. Hoe dichter het getal bij de 0, hoe sterker het signaal.
Een signaalsterkte van -50 dBm is dus sterker dan een waarde van -85 dBm.

Ook moet je kijken hoeveel netwerken er op een bepaald kanaal zitten. Deze netwerken moeten de bandbreedte van het kanaal namelijk met elkaar delen. Het is dus gunstiger als je op een netwerk zit waar minder netwerken gebruik van maken.

Hieronder zal ik je een voorbeeld geven aan de hand van mijn situatie (2,4GHz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqyvt7qZTGfpr9qzmMkLu2QbMN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1eOkboBpttF60pkwZCJuwwa.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien zitten er 4 netwerken op kanaal 6 met een relatief hoge signaalsterkte in vergelijking tot kanaal 11.

Kanaal 11 wordt gebruikt door 2 netwerken en heeft een relatief lage signaalsterkte.

Kanaal 1 wordt gebruikt door 1 netwerk en heeft het sterkste signaalsterkte.

Je wilt het liefst niet op een kanaal zitten waar veel andere netwerken op zitten i.v.m. het CSMA/CA protocol. Dit zorgt er namelijk voor dat een Wi-Fi-radio signaal niet uitzendt, terwijl een ander al uitzendt op hetzelfde kanaal. Daarom zou ik dus niet kiezen voor kanaal 6.

Nu blijven kanaal 11 en 1 nog over. In dit geval zou ik kiezen voor kanaal 1 ondanks dat het andere netwerk een sterke signaalsterkte op kanaal 1 heeft.

Omdat kanaal 1 de minste netwerken heeft en het netwerk minder vaak hoeft te wachten op WiFi-radio signalen van andere netwerken is dit na mijn mening de beste keuze.

Natuurlijk kun je ook kijken naar de mogelijkheden van 5 Ghz. Hiervoor geldt hetzelfde principe met de kanalen. Daar wil je het liefst ook niet op een kanaal zitten met veel netwerken en een sterk signaalsterkte.

Na het controleren van de kanalen, zou ik adviseren om de kanalen van de extender eventueel aan te passen en een nieuwe extender op hetzelfde kanaal te plaatsen op zolder. Het beste is dan om een netwerkkabel van de extender naar je PS4 te gebruiken.