Advies nodig voor netwerk in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexxon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-03 16:33
Goededag,

In ons nieuwbouwhuis hebben we 7 bedrade leidingen met netwerkkabels die allemaal uitkomen in de meterkast. We hebben glasvezel van KPN, maar ik zie dat de nieuwe experiabox maar 1 aansluiting heeft voor een netwerkkabel.
Nu had ik al een Netgear Router Nighthawk R7000P WiFi AC2300, maar ook daar zitten maar 4 aansluitingen op. Het liefst heb ik in mijn meterkast maar 1 router waar alle 7 aansluitingen op kunnen, maar ik kan zo gauw geen router vinden met zoveel aansluitingen. Hebben jullie tips?
Ik heb daarbij ook nog een PiHole waar ik al het verkeer doorheen zou willen laten gaan, is dat uberhaupt mogelijk of wordt dat heel lastig?

Beste antwoord (via Vexxon op 20-04-2020 07:40)

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Vexxon schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:41:
Ik begreep dat om op meerdere plekken tegelijk 4K tv te kunnen kijken de switch IGMPv3 moet ondersteunen. Ik had mijn oog op de Netgear Switch 16x GE GS316-100PES laten vallen, maar ik kan niet vinden of deze dat inderdaad ondersteunt.
Is deze switch voldoende of kan ik beter voor een andere gaan?
De GS316 is unmanged en herkend geen multicast verkeer.....

De https://www.netgear.nl/support/product/gs116ev2.aspx zou dat wel moeten doen....

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E

Speedtouch freak

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:37
Een goede managed POE switch gebruiken zodat je ook POE powered ap's kunt plaatsen ?

[ Voor 60% gewijzigd door mash_man02 op 07-04-2020 21:45 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
@Vexxon Het makkelijkste en simpelste is gewoon een switch aanschaffen met (ruim) voldoende poorten, zoals @mash_man02 ook al aangeeft.
Het mooiste is inderdaad een PoE switch zodat je enkele accespoints kunt plaatsen voor je wifi bereik die je direct vanuit je switch van stroom voorziet.

Ik ken eigenlijk alleen maar de routers van Mikrotik en Ubiquiti die meer dan 4 poorten hebben maar die hebben een zeer steile leercurve.

Uitgaande van 7x2 leidingen (7 leidingen met 2 kabels per leiding) ben je tenminste een 16 poorts switch nodig.
16 poorten - 1 poort uplink vanuit je experia box = 15 poorten over
15 poorten - 14 (7x2) poorten = nog 1 poort over voor een evt. toekomstig toestel.

Maar wat voor experia box o.i.d. heb jij dan waar maar 1 aansluiting op zit? Bedoel je niet toevallig de NTU in je meterkast, die je glasvezel omzet in een ethernet signaal? Want die heeft vaak inderdaad maar 1 aansluiting, waar dus nog een router (de experiabox) tussen moet, en daarachter hangt je eigen netwerk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Koop een switch met voldoende poorten en sluit daar je Netgear op aan.
Oja, en bezuinig niet op stopcontacten in de meterkast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Vergeet ook geen switch te nemen die minimaal aan IGMPv3 voldoet als je ook nog een beetje fatsoenlijk 4K TV uitzendingen (streams) wilt kijken.

Bezuinig er niet op en kijk minimaal in het Netgear Smart Managed plus segment.

En als je echt meer dan 20 apparaten bekabeld wilt gaan aansluiten en tegelijkertijd ga gebruiken bezuinig dan zeker niet en zo ik toch serieus kijken in het Cisco Catalyst segment... maar dan heb je ook de nodige know how nodig :)

[ Voor 34% gewijzigd door lSltAlKeR op 07-04-2020 22:15 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:42
Of schaf gewoon een simpele gigabit switch aan? Niet te moeilijk doen, OP zegt ook niets over extra access points of iets anders. Geen POE, geen 4k, als je die wel nodig hebt kan dat altijd nog met de experia box direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Sleepkever schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:56:als je die wel nodig hebt kan dat altijd nog met de experia box direct.
FOUT!
Ken het multicast principe waar alle IPTV providers gebruik van maken.... IGMPv3 is een must dan.....

Direct op de Experiabox met een unmanged switch erachter is vragen om problemen!

een unmanged switch herkend het 224...to 239. multicast verkeer niet.... en gaat je switch fungeren als een hub...

[ Voor 24% gewijzigd door lSltAlKeR op 07-04-2020 23:41 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:42
lSltAlKeR schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:34:
[...]

FOUT!
Ken het multicast principe waar alle IPTV providers gebruik van maken.... IGMPv3 is een must dan.....
Excuus, ik las experiabox en ging er vanuit dat hij 4 poortjes had. In dat geval zou je afkunnen met 3 poortjes voor iptv en 1 voor een goedkope switch voor de rest van de clients.

Denk dat de TS even aan moet geven wat hij precies van KPN gekregen heeft want dat is waarschijnlijk geen experiabox. Als hij alleen een NTU heeft hangen heeft hij er waarschijnlijk nog een experiabox tegoed van KPN.

Als TS opzoek is naar echt een nieuw modem router als vervanging van experiabox is het wel jammer dat die IGMPv3 geen filter optie in de pricewatch is, er zijn wel genoeg 8 poorts routers daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Sleepkever schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:07:
[...]

Als TS opzoek is naar echt een nieuw modem als vervanging van experiabox
8)7

Wat bedoel je nu? CPE? :)

TS geeft aan dat hij inderdaad een NTU heeft hangen 1 wan port dus. Doorop sluit je niet weer een modem aan want doet doet de NTU al ;)
Wat je nodig hebt is een router en die heeft hij ookal... Netgear R7000P... hang daar op z'n minst een switch achter met de zelfde specs wat de netgear ook kan vlan tagging en snooping.... bezuinig daar nooit op... anders krijg je compatibliteits problemen en een bottleneck in het netwerk....

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Annuk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:51:
[...]
Ik ken eigenlijk alleen maar de routers van Mikrotik en Ubiquiti die meer dan 4 poorten hebben maar die hebben een zeer steile leercurve.
TP-Link heeft ook leuk spul voor een acceptabelere prijs en de leercurve valt mee. Ik heb zelf de SG108PE (8 poorten waarvan 4 PoE) in tweevoud thuis plus nog één in de zaak van mijn echtgenote.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Freee!! schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:57:
[...]

TP-Link heeft ook leuk spul voor een acceptabelere prijs en de leercurve valt mee. Ik heb zelf de SG108PE (8 poorten waarvan 4 PoE) in tweevoud thuis plus nog één in de zaak van mijn echtgenote.
Kijk je daar toevallig ook nog KPN Interactieve TV over? ik ken dit type switch en de TL-SG108PE presteren slechter weet ik dan de Netgear GS108PE

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

lSltAlKeR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:02:
[...]
Kijk je daar toevallig ook nog KPN Interactieve TV over? ik ken dit type switch en de TL-SG108PE presteren slechter weet ik dan de Netgear GS108PE
Toevallig wel en dat gaat zonder problemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Freee!! schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:05:
[...]

Toevallig wel en dat gaat zonder problemen.
Meer dan 2 TV ontvangers?

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Op dit moment één TV ontvanger, een volgende komt aan een andere switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
Freee!! schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:57:
[...]

Dat is me dunkt toch echt een switch terwijl ik (en de TS) het hebben over een router ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Annuk schreef op woensdag 8 april 2020 @ 05:59:
[...]

Dat is me dunkt toch echt een switch terwijl ik (en de TS) het hebben over een router ;)
Een soho (small office home office) router is een 2 poorts router met aan de lan kant een ingebouwde switch. De lan poorten hebben dus geen individuele routing functionaliteit. Routen is een complexer proces dan switching waardoor routers relatief duur zijn.

Als de TS uitbeiding zoekt op zijn LAN kant is een extra switch net zo goed en veel gevallen flexibeler dan een "grote" router, deze zijn voor soho toepassingen zoizo bet zeldzaam. Dan moet je je afvragen of de TS al inziet wat zijn volgende vraag zou kunnen worden. Als je dat niet weet of als de TS dat zelf niet weet is een advies waar enige flexibiliteit voor toepassing in zit wel het beste advies.

Ik heb ooit een uitbreidings module voor een professionele router moeten kopen, 4 poorts Gigabit voor $11k :-)

De opmerking aangaande IGMPv3 is een waardevolle toevoeging _/-\o_ !

[ Voor 17% gewijzigd door mash_man02 op 08-04-2020 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
lSltAlKeR schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:34:
[...]

FOUT!

Direct op de Experiabox met een unmanged switch erachter is vragen om problemen!

een unmanged switch herkend het 224...to 239. multicast verkeer niet.... en gaat je switch fungeren als een hub...
Klopt helemaal !

Als je unmanaged switch uberhaupt al capabel is om het multicast volume te forwarden gaan andere apparaten wel over de zeik door dit volume. met name kleine appliances zoals IoT, printers, camera's media straeming devices kunnen daar niet zo goed mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vexxon
Wow, ik had niet zoveel reacties verwacht, bedankt in ieder geval allen. _/-\o_
Ik zal even iets meer informatie geven over de situatie.

In mijn vorige woning had ik al een Experiabox van KPN met inderdaad 4 poorten, ik heb echter een nieuwe gekegen van KPN, waar maar 1 poort op zit.

In de woonkamer heb ik twee netwerkaansluitingen, 1 voor gebruik en de ander voor het geval mijn vrouw het interieur weer eens wil omgooien.
Op die ene aansluiting komt een 4K-tuner, een XBOX en een PS4.

Op de eerste verdieping zitten 4 aansluitingen:
Slaapkamer 1 heeft 2 aansluitingen, ik zat eraan te denken om daar een access point te plaatsen en 1 te gebruiken voor een laptop.
Slaapkamer 2 heeft 1 aansluiting voor een laptop.
Slaapkamer 3 heeft 1 aansluiting wat eventueel later een extra tv/game-kamer wordt.

De laatste aansluiting zit op zolder, hier komt een 4K tuner op en ik wil er ook een werkplek maken, waar ik goed bereik wil hebben.

Op basis van de adviezen moet ik in ieder geval een PoE-switch hebben met IGMPv3.
Zelf heb ik al een Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600, zou ik deze als access point kunnen gebruiken?

Verder heb ik weinig ervaring met netwerken, ik weet wel wat, maar ik vraag het hier niet voor niets

[ Voor 4% gewijzigd door Vexxon op 08-04-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Vexxon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:13:

Nu had ik al een Netgear Router Nighthawk R7000P WiFi AC2300, maar ook daar zitten maar 4 aansluitingen op.
Vexxon schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:32:

Zelf heb ik al een Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600, zou ik deze als access point kunnen gebruiken?
De R7800 is een betere krachtigere router met beter routeringsvermogen. (kloksnelheid van 1,7Ghz tegen 1Ghz) Die inzetten als hoofdrouter en de R7000P instellen als accespoint en daarnaast minimaal een GS108PE Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS of beter als je ook PoE wilt etc.'

[ Voor 12% gewijzigd door lSltAlKeR op 08-04-2020 10:53 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexxon
Inmiddels ben ik een stuk verder dankzij jullie hulp.
Ik ben een redelijke n00b wat netwerken betreft, ik had dus ook de NTU aangezien voor de nieuwe experiabox.
Ik heb dus een nieuwe Experiabox inmiddels, verder merkte ik dat ik op sommige plekken in mijn woning op de eerste verdieping en op zolder geen wifi heb.
Daarom heb ik Netgear Orbi RBK23 Micro (3 stations) besteld om er een op elke verdieping te plaatsen.

Nu moet ik alleen nog een switch, ik dacht eerst aan 8 poorten, maar er staat nog een Sonos Bridge en er moet nog een PiHole tussen komen.
Het lijkt mij dus handig om minstens 16 poorten te hebben.
Ik begreep dat om op meerdere plekken tegelijk 4K tv te kunnen kijken de switch IGMPv3 moet ondersteunen. Ik had mijn oog op de Netgear Switch 16x GE GS316-100PES laten vallen, maar ik kan niet vinden of deze dat inderdaad ondersteunt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Vexxon schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:41:
De GS316 is unmanged en herkend geen multicast verkeer.....

De https://www.netgear.nl/support/product/gs116ev2.aspx zou dat wel moeten doen....

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E

Speedtouch freak

Pagina: 1