Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 10:36
Een kennis van mij uit Polen is hier al enige tijd in Nederland (>3 maanden) en is heeft door de Corona maatregelen nu geen inkomen meer.
Ze was bezig als om als zelfstandige aan de gang te gaan maar moet dat plan nu helaas in de ijskast zetten
Ze werkte in de Amsterdamse horeca maar dom dom, zwart! Nu dus geen enkel vangnet!

Ze had wel wat geld om eerste weken op te vangen maar word nu toch spannend.

Nu had ik al even gezocht op internet naar eventuele regelingen voor zulke mensen want ze is niet de enige lijkt me.
Kan er alleen niet heel veel over vinden, al kan het natuurlijk aan mijn zoek skills liggen

Heb hier wel het een en ander op deze site gelezen maar dit is niet speciaal op Corona maatregelen gericht.
https://www.juridischloke...dsuitkering-buitenlander/

Nu weet ik dat hier op Tweakers wel mensen zitten met wat meer kunde op zulke zaken die mij ( en haar) in een andere, snellere of betere richting kunnen helpen. Dus bij deze vraag ik jullie om hulp hierbij.

Specs

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is ze ingeschreven op een adres in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fryskmantsje schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:12:
Een kennis van mij uit Polen is hier al enige tijd in Nederland (>3 maanden)
Wat is haar woonsituatie?

Als ze staat ingeschreven kan ze naar de gemeente. Zo niet, dan 'bestaat' ze niet in Nederland en kom je in een heel lastige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er zal ook niet heel veel te vinden zijn voor dit soort situaties verwacht ik. Buitenlanders is wel het laatste waar naar gekeken wordt momenteel. DIe zien zagen we ook massaal wegtrekken toen de lockdown begon. In principe is ze EU ingezetene (want Pool) en mag ze dus vrij in NL werken, maar dat heeft ze officieel nooit gedaan. ALs ze ingeschreven is in een gemeente dan heeft ze wellicht een kans op bijstand. Anders is haar enige vangnet in Polen en daar kan ze nu niet bij. Ja, sucks. Zo zijn er veel, heel erg veel mensen die nu in de problemen komen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Het overheidsbeleid in deze is om vooral geen of zo min mogelijk sociale zekerheid te bieden. Afgaande op de topicstart en de link zal er wel geen sprake zijn van enige genoemde voorwaarde (inschrijving, zorgverzekering, arbeid, etc.)

De makkelijkste opties zijn derhalve:
• seizoenswerk (asperges moeten van het land en Corona hindert komtst seizoensarbeiders)
• een 'sponsor'
• terugkeer naar thuisland

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
Geen idee eigenlijk of ze officieel is ingeschreven. Zal ik eens even naar vragen zodra ik haar spreek.
Seizoenarbeid dacht ik ook aan.

Maar is toch wel wat naar dat we zulke mensen die tussen wal en schip vallen niet helpen als overheid zijnde aangezien die alles op slot gooit. Met goede redenen overigens hoor.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Fryskmantsje schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:11:
Geen idee eigenlijk of ze officieel is ingeschreven. Zal ik eens even naar vragen zodra ik haar spreek.

Maar is toch wel wat naar dat we zulke mensen die tussen wal en schip vallen niet helpen als overheid zijnde aangezien die alles op slot gooit. Met goede redenen overigens hoor.
Als ze niet is ingeschreven, lijkt mij dat ze gewoon naar de Poolse ambassade kan en regelen dat ze terug naar Polen wordt gebracht / kan? Zelfs met een paspoort van Polen moet dat al lukken denk ik.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Geen idee eigenlijk of ze officieel is ingeschreven.
Zonder enige juridische kennis: Een bedrijf beginnen in Nederland zonder ingeschreven te zijn, lijkt me erg lastig. Afgezien van de KvK, zal de belastingdienst toch graag contact willen hebben met degene die verantwoordelijk is voor het bedrijf.

Zwart werken heeft nadelen en die gaat ze nu merken. Ik lever bijna mijn halve loon in, dus kan weinig medeleven tonen.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58

De weg naar een gemeentelijjke instantie is zo gemaakt. Als zij daadwerkelijk tussen wal en schip is beland is dat zo opgelost. Als zij als zwartwerker aan de slag wilde gaan dan is dat een 'beetje dom' en heb je nergens recht op.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:32

Niets raars aan. Iemand die zwart werkt en wellicht niet eens ingeschreven staat hoeven we toch niet te helpen middels een sociaal vangnet die uit premies en algemene middelen wordt betaald?
Beter nadenken en meer eigen verantwoordelijkheid nemen wanneer je gaat ‘emigreren’ of (tijdelijk) gaat werken in het buitenland zou mijn advies zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ook al deed ze haar werk wel gewoon wit, je hebt pas na een jaar werken recht op WW, en ook dan maar drie maanden, met een extra maand per extra gewerkt jaar.

Dit is voor migranten gewoon een erg lastige tijd.

Er zijn ruwweg twee keuzes:

Tijdelijk terug naar Polen, gezien daar werk vinden en/of gebruik maken van het sociaal vangnet heel wat makkelijker zal zijn.

Opzoek gaan naar tijdelijk werk hier. Ja, de horeca staat voor nu stil, maar genoeg distributiecentra waar ze wel mensen nodig hebben. In mijn ervaring is de taal daar niet echt een probleem zolang je maar engels spreekt.

Overigens zie ik geen enkele reden waarom een EU-burger zich hier niet zou inschrijven, tenzij ze ook gemeentelijke belastingen wou ontduiken. Het leuke van de EU is dat het echt vreselijk simpel is om van land A naar land B te verhuizen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:32
@RobinHood Correctie: ww na voldoen aan de wekeneis = 26 van de laatste 36 weken hebben gewerkt (6 maanden dus eigenlijk). En pas 4 maanden of langer bij 4 jaar of langer gewerkt (jareneis) ;)

[ Voor 21% gewijzigd door remzor op 08-04-2020 00:55 ]

Acties:
  • +48 Henk 'm!

Verwijderd

Niet lullig bedoeld, maar hoe kan je zwart werken, geen sociale premies betalen, maar wel verwachten dat ze sociale zekerheid krijgt?

Als ze op een Nederlands adres staat ingeschreven kan ze misschien huur en zorgtoeslag ontvangen, maar dan houdt het ook op verwacht ik.

Staat ze niet ingeschreven dan valt ze gewoon onder de Poolse sociale zekerheid en moet ze contact opnemen met het thuisland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 01:20
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:22:
Niet lullig bedoeld, maar hoe kan je zwart werken, geen sociale premies betalen, maar wel verwachten dat ze sociale zekerheid krijgt?
Niks lulligs aan de waarheid.
Enkeltje Polen kan ze via de ambassade wel krijgen gok ik, kan ze daar aanspraak maken op het aldaar geldende vangnet. Lees net dat Polen 7.000.000.000 uit de EU krijgt dus dat komt vast goed

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Alleen valt ze tussen wal en schip door haar eigen keuzes. Er zou geen enkele reden moeten zijn waarom zij een baan in het zwarte circuit heeft aangenomen. Als Poolse heeft zij gewoon het recht om hier een baan in het wit te doen, om naar hier te migreren. Niet dat het door haar korte verblijfsduur een groot verschil zou hebben gemaakt, behalve dat ze op meer sympathie had kunnen rekenen van de medetweakers.

Het land is ook niet zo hard op slot gegooid dat ze geen kant meer uit kan. Ze kan tijdelijk terug naar Polen verhuizen om daar hulp te gaan zoeken. Afhankelijk van wie en wat ze daar nog heeft kan dat ook problematisch zijn, maar het lijkt mij op dit moment, zonder verdere details te kennen, de beste keuze.

Zelfs als de crisis binnen enkele weken gedaan is zal ze het namelijk een stuk moeilijker krijgen om opnieuw een baan te vinden door de onvermijdelijke stijging van het aantal werklozen. En ook vele zelfstandigen gaan het moeilijker krijgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

In zekere zin werkt de crisis wel in haar voordeel. Als we even in hokjes denken is een horecameisje niet de meest voor de hand liggende optie voor een aspergeteler om te laten steken. Maar z'n vaste ploegen komen nu ook veel moeilijker het land in en hij moet toch wat, dus uit die hoek heeft ze nu minder concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik denk dat de correcte oplossing is om terug te gaan naar Polen en daar aan te melden voor de sociale voorzieningen. Tenzij het lukt om op zeer korte termijn nieuw werk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 13:41
t_captain schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:39:
Ik denk dat de correcte oplossing is om terug te gaan naar Polen en daar aan te melden voor de sociale voorzieningen. Tenzij het lukt om op zeer korte termijn nieuw werk te vinden.
Dan mag ze wel opschieten, mocht ook polen de grens met het vliegverkeer/auto verkeer sluiten dan zit ze vast in Nederland en zal ze in no time dakloos zijn.

laat maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mugenmarco schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:26:
[...]

Dan mag ze wel opschieten, mocht ook polen de grens met het vliegverkeer/auto verkeer sluiten dan zit ze vast in Nederland en zal ze in no time dakloos zijn.
Met de grenzen dicht mogen eigen inwoners altijd terugkeren natuurlijk. Zou wat worden als je niet eens meer naar je eigen land mag terugkeren. Waarschijnlijk zal ze dan wel 2-3 weken in quarantaine moeten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

mugenmarco schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:26:
[...]

Polen is al weken geleden afgesloten, was een van de eerste in EU die de deuren dichtdeed.

Met een Pools paspoort kan je echter gewoon terug rijden door Duitsland, Polen weer in.

En inderdaad - "het is wat dat de overheid hier niets voor heeft, mensen die tussen wal en schip vallen".

Ze is daar niet tussen gevallen, ze is daar op eigen initiatief tussen gaan zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:22

Ja, belachelijk dat we mensen uit Polen, die zwartwerken en geen sociale premies betalen, niet direct een vette uitkering geven. Wel de lusten en niet de lasten. Enkeltje naar Polen lijkt me de beste optie, zowel voor haar als voor Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:15

Om eerlijk te zijn, en misschien ook wat bot, ze is heir niet officieel ingeschreven en bovendien werkte ze ook nog zwart. De harde waarheid is dat ze dus illegaal is en dus geen recht heeft op een uitkering of iets dergelijks.

Echter Nederland kennende zal er vast wel ergens een regeling zijn waar ze aanspraak op kan maken zodat ze alsnog een inkomen ontvangt.

De meest voor de hand liggende oplossing, en ook de beste lijkt me om terug naar Polen te gaan en daar aanspraak te maken op een uitkering o.i.d.
mugenmarco schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:56:
[...]

Dat weten we dus niet.. als ze wel is ingeschreven had TS wss al een passende oplossing gevonden voor haar.
Klopt, maar als ze inderdaad wel was ingeschreven was er al een oplossing gevonden lijkt me.

[ Voor 14% gewijzigd door SgtElPotato op 08-04-2020 10:57 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
SgtElPotato schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:43:
[...]

Om eerlijk te zijn, en misschien ook wat bot, ze is heir niet officieel ingeschreven
Dat weten we dus niet.. als ze wel is ingeschreven had TS wss al een passende oplossing gevonden voor haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 29-09 00:30

mark-k

AKA markkNL

Ernemmer schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:35:
[...]

Met de grenzen dicht mogen eigen inwoners altijd terugkeren natuurlijk. Zou wat worden als je niet eens meer naar je eigen land mag terugkeren. Waarschijnlijk zal ze dan wel 2-3 weken in quarantaine moeten.
Kunt als Pool inderdaad gewoon terug, maar moet dan 2 weken in quarantaine ja. Inclusief app op je telefoon en checks door politie of je je er wel aan houdt.
SgtElPotato schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:43:
[...]

Om eerlijk te zijn, en misschien ook wat bot, ze is heir niet officieel ingeschreven en bovendien werkte ze ook nog zwart. De harde waarheid is dat ze dus illegaal is en dus geen recht heeft op een uitkering of iets dergelijks.

Echter Nederland kennende zal er vast wel ergens een regeling zijn waar ze aanspraak op kan maken zodat ze alsnog een inkomen ontvangt.

De meest voor de hand liggende oplossing, en ook de beste lijkt me om terug naar Polen te gaan en daar aanspraak te maken op een uitkering o.i.d.

[...]

Klopt, maar als ze inderdaad wel was ingeschreven was er al een oplossing gevonden lijkt me.
Illegaal is ze als inwoner van een EU land sowieso niet.

[ Voor 45% gewijzigd door mark-k op 08-04-2020 11:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Naar? Zwart werken en jezelf niet inschrijven en dan is het "naar" dat we zulke mensen niet helpen? Zulke mensen zijn profiteurs.
Zet het mens lekker op de trein naar het oosten, kan ze het sociale vangnet thuis gebruiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Hoewel ik me afvraag hoe de realiteit geweest was als ze wel legaal werkte en niet voldeed aan de wekeneis, kan ik hier geen medelijden voor hebben.

Het zwart werken is niet dom, het is strafbaar, en tevens je ticket voor het sociale vangnet. Leuk zolang het goed gaat, totdat zoiets gebeurt.

Naja, er kon in ieder geval geen ww fraude gepleegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ze werkt zwart dus betaald geen belasting en haar werkgever betaald ook geen belasting. Dus die mogen lekker zonder werk zitten en nu denken aan een manier om wel een winstgevend en legit een bedrijf te starten/werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Maar ze moet haast wel ingeschreven staan gezien ze een bedrijf wilde starten, dat is onmogelijk zonder inschrijven bij kvk of zonder goede business.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:47
Hier in het zuiden van het land zijn ze druk op zoek naar seizoensarbeiders in de aspergesector, daar velen van hen niet komen door het corona-virus. Hard werken, maar geeft wel salaris. Dan zal ze echter wel in Brabant/Limburg moeten zoeken, huisvesting is vaak wel te regelen via de werkgever.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Alain schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:31:
[...]

Zonder enige juridische kennis: Een bedrijf beginnen in Nederland zonder ingeschreven te zijn, lijkt me erg lastig. Afgezien van de KvK, zal de belastingdienst toch graag contact willen hebben met degene die verantwoordelijk is voor het bedrijf.

Zwart werken heeft nadelen en die gaat ze nu merken. Ik lever bijna mijn halve loon in, dus kan weinig medeleven tonen.
En zo is het. Leuk dat iemand uit Polen zijn of haar geluk komt beproeven in Nederland, maar ik hoop toch echt van harte dat de Nederlandse belastingbetaler nu niet verantwoordelijk gemaakt wordt voor iemand die nog geen half jaar hier is en niet ingeschreven staat in de GBA.

Ik ben zelf 4 jaar geleden gestopt met werken in de zorg vanwege alle bezuinigingen die daar destijds plaatsvonden en de enorm hoge werkdruk die daarmee gepaard ging. Nu deze crisis zich heeft aangediend wil ik dan ook profiteren van het feit dat Nederland zijn financiën zo goed op orde heeft, mede door die bezuinigingen destijds. Wat dat betreft sta ik 100% achter de lijn van Wopke en voel ik er helemaal niets voor Italië nu uit de brand te moeten helpen, die decennialang voor leiders kozen die weigerden te bezuinigen. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Laat staan dat er nu geld zou moeten gaan naar gelukszoekers die zich niet inschrijven in Nederland en geen belasting betalen over hun gedane werkzaamheden. Gegokt en verloren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DeeSung schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:49:
Ze werkt zwart dus betaald geen belasting en haar werkgever betaald ook geen belasting. Dus die mogen lekker zonder werk zitten en nu denken aan een manier om wel een winstgevend en legit een bedrijf te starten/werken.
offtopic:
Ik lach me nu dan ook de ballen uit mijn broek over al die klagende ex-collega's van mijn vrouw, die nu zonder inkomsten zitten. Jarenlang diepgrijs (nee, niet volledig zwart) gewerkt en maar opscheppen, dat ze zo weinig belasting betalen en nu jammeren, dat ze geen geld krijgen. Dan wijs ik dus eventjes op de regels en lach ze recht in hun gezicht uit, mede omdat ze dus ook niet gespaard hebben. En mijn vrouw ziet nu in, dat ik al die jaren gelijk had.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Voegt niets toe, dus weg.

[ Voor 72% gewijzigd door janvanduschoten op 08-04-2020 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
Freee!! schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:57:
[...]

offtopic:
Ik lach me nu dan ook de ballen uit mijn broek over al die klagende ex-collega's van mijn vrouw, die nu zonder inkomsten zitten. Jarenlang diepgrijs (nee, niet volledig zwart) gewerkt en maar opscheppen, dat ze zo weinig belasting betalen en nu jammeren, dat ze geen geld krijgen. Dan wijs ik dus eventjes op de regels en lach ze recht in hun gezicht uit, mede omdat ze dus ook niet gespaard hebben. En mijn vrouw ziet nu in, dat ik al die jaren gelijk had.
Ik weet niet zo goed wat erger is. Mensen die genieten van andermans leed, of mensen die leed hebben door eigen toedoen. Volgens mij is de eerste categorie nog wel erger dan de tweede, omdat de tweede doorgaans uit stommiteit iets doet en daar later spijt van heeft. Dat je gelijk krijgt (eerste keer dat dit overigens gebeurt sinds 1916) is mooi, maar hoe je ermee om lijkt te gaan niet.

Maargoed, voor de situatie van TS z'n vriendin is het zoals het er naar uit ziet simpel: er is geen arbeidsverleden dus geen opgebouwde rechten. Dat wordt dus improviseren tot het weer mogelijk wordt om te werken en dan toch maar iets gaan doen waarbij arbeidsrechtelijk wat wordt opgebouwd. Een bijstandsuitkering aanvragen zou je kunnen proberen, maar dat lijkt me lastig zonder geen schijnbare binding met NL in beginsel. Dan zou die uitkering in Polen aangevraagd moeten worden?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:34:
[...]

Ik weet niet zo goed wat erger is. Mensen die genieten van andermans leed, of mensen die leed hebben door eigen toedoen. Volgens mij is de eerste categorie nog wel erger dan de tweede, omdat de tweede doorgaans uit stommiteit iets doet en daar later spijt van heeft. Dat je gelijk krijgt (eerste keer dat dit overigens gebeurt sinds 1916) is mooi, maar hoe je ermee om lijkt te gaan niet.
Eh, als je al jaren lang moet horen dat je te dom bent om brood in poep te veranderen omdat je niet als ZZP'er/zwartwerker door het leven gaat zonder geld opzij te zetten voor dit soort omstandigheden, dan mag je wat mij betreft wel een grote slok ik-zei-het-toch nemen hoor. Dat er zich, ondanks de omstandigheden, toch nog een vorm van gerechtigheid aandraagt is voor velen die al die tijd [37..49]% van hun inkomsten afdraagt wel erg welkom. Misschien dat degene die zich ondanks de peer-pressure wél al die tijd hebben ingedekt nu wel een leuke tweedehands Audi of Tesla kunnen kopen, er gaan er genoeg verschijnen >:)

Voor wat betreft TS, hij is wel akelig stil?

[ Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 08-04-2020 14:58 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020

Sorry hoor ik moest hier echt om lachen, dit meen je toch niet serieus?

Dit heeft overigens niks met de huidige maatregelen te maken.
Iemand die hier illegaal werkt en niks afdraagt die krijgt gewoon niks, lijkt me logisch.

Hoogstens wat ze zou kunnen doen als ze hier legaal is en staat ingeschreven is een bijstand uitkering aanvragen, ook al mag ik hopen dat ze die niet gaat krijgen.
Want dan krijgen we hier in Nederland echt een hele grote toestroom met alle gevolgen van dien.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FlowSnake
@NiGeLaToR nee hoor, niet mee eens. Het is pure diefstal. Dat je nu eens zwart een klusje in je extended kennissenkring op een zaterdag doet, hè, prima.

Volledig zwart is anderzijds moedwillig volledige belastingontduiking, dan heb je het letterlijk over 40% meer besteedbaar inkomen. Ik zou het risico alleen al niet willen lopen mocht ik invalide raken op mijn werk. Ook dat is onderdeel van het sociale vangnet, waar je dus willens en wetens geen onderdeel van wil uitmaken. Nou, daar mag best om gelachen worden hoor, it's beyond stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
eL_Jay schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:21:
[mbr]Voegt niets toe, dus weg.[/]
Dat was al vanaf post 6 het geval.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:18
Ook al vinden velen van ons, mijzelf incluis, 'iets' van zwartwerken, lijkt het mij overbodig om TS (en zijn kennis) te wijzen op de stupiditeit van haar handelen. Hier een overzicht van regelingen waar zij, mogelijk, recht op heeft, er van uitgaande dat zij aan de voorwaarden voldoet:
https://www.ikgastarten.n...-als-startende-ondernemer

Mogelijk voldoet zij aan de eisen van de TOZO-regeling, maar dat zal zij zelf het beste inschatten:
https://www.ikgastarten.n...and-zzpers-vanwege-corona

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
FlowSnake schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:14:
@NiGeLaToR nee hoor, niet mee eens. Het is pure diefstal. Dat je nu eens zwart een klusje in je extended kennissenkring op een zaterdag doet, hè, prima.

Volledig zwart is anderzijds moedwillig volledige belastingontduiking, dan heb je het letterlijk over 40% meer besteedbaar inkomen. Ik zou het risico alleen al niet willen lopen mocht ik invalide raken op mijn werk. Ook dat is onderdeel van het sociale vangnet, waar je dus willens en wetens geen onderdeel van wil uitmaken. Nou, daar mag best om gelachen worden hoor, it's beyond stupidity.
Tis iemand uit Polen die bij een horeca ondernemer in Amsterdam werkte. Ik begrijp je frustratie, maar om eerlijk te zijn vind ik dat die bij de werkgever hoort en niet bij iemand die hier mogelijk ook maar in terecht kwam. Menigeen gaat full berserk op de persoon waar het over gaat, zijn het ZZP'ende uitvreters, eigen schuld dikke bult, terwijl zover ik begrijp het een arbeidsmigrant is die de zaakjes niet op orde heeft met welke reden dan ook. Maargoed, zolang het jezelf en je naasten niet betreft is medemenselijkheid en nuance natuurlijk niet aan de orde. Op de brandstapel ermee!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
NiGeLaToR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:35:
[...]

Tis iemand uit Polen die bij een horeca ondernemer in Amsterdam werkte. Ik begrijp je frustratie, maar om eerlijk te zijn vind ik dat die bij de werkgever hoort en niet bij iemand die hier mogelijk ook maar in terecht kwam. Menigeen gaat full berserk op de persoon waar het over gaat, zijn het ZZP'ende uitvreters, eigen schuld dikke bult, terwijl zover ik begrijp het een arbeidsmigrant is die de zaakjes niet op orde heeft met welke reden dan ook. Maargoed, zolang het jezelf en je naasten niet betreft is medemenselijkheid en nuance natuurlijk niet aan de orde. Op de brandstapel ermee!
Haha, nee hoor, van mij hoeft er niemand aan de schandpaal, dat doen ze zelf al op deze manier. Ik zou niet graag in zo'n situatie willen verkeren. Maar sowieso, er is niet veel aan de hand, ze kan gewoon terug, of ze resettled in NL en gaat daar waar wel werk is.

Maar eventjes, de doorsnee arbeidsmigrant weet dondersgoed wat wel en niet de bedoeling is. Daarnaast krijgen ze ook veel ruimte om fouten te maken eer er echt negatieve consequenties aan hangen. En in die tijd om zich te verbeteren zie je vaak de splitsing tussen de goed- en minder goedwillenden. De eerste zet alles op alles om de fout te herstellen. De tweede zal in de mazen van de wet zoeken om door te kunnen gaan datgene dat niet de bedoeling is.

ZZPers is toegegeven verziekt door wet- en regelgeving in NL, maar menig arbeidsmigrant die ik ken heeft geen interesse in het verhaal om die extra inkomsten niet in een diesel te 'investeren', maar aan de kant te zetten.

Van mij hoeft er niemand aan de schandpaal, maar bij deze excuses dat ik de krokodillentranen niet kan opbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23
[...]

Ze moeten dat restaurant ook een boete geven waardoor die direct kan sluiten, want het is namelijk gewoon een vorm van concurrentievervalsing. Dit restaurant is goedkoper om te runnen, dan alle andere restaurants met alleen maar legale werknemers in dienst. Dus daar ben ik het mee eens.

Maar dat de Poolse werknemer alleen "zijn zakjes niet op orde heeft" is natuurlijk wel bijzonder naïef, en ontzettend oneerlijk voor de rest van Nederland. Net alsof zij zich van geen kwaad bewust is...
En dus vind ik het veel te makkelijk om te zeggen dat we haar maar even uit de brand moeten helpen. Waarom doet Polen dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bernard0343 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:29:
Ook al vinden velen van ons, mijzelf incluis, 'iets' van zwartwerken, lijkt het mij overbodig om TS (en zijn kennis) te wijzen op de stupiditeit van haar handelen. Hier een overzicht van regelingen waar zij, mogelijk, recht op heeft, er van uitgaande dat zij aan de voorwaarden voldoet:
https://www.ikgastarten.n...-als-startende-ondernemer

Mogelijk voldoet zij aan de eisen van de TOZO-regeling, maar dat zal zij zelf het beste inschatten:
https://www.ikgastarten.n...and-zzpers-vanwege-corona
Punt 1 van je eerste link: Voorwaarde is dat je voordat noodregeling werd aangekondigd (op 17 maart om 18.45 uur) stond ingeschreven bij de KvK en minstens 24 uur per week als zelfstandige werkt.

Kennis van TS staat überhaupt nog niet ingeschreven op een postadres in Nederland én staat derhalve niet ingeschreven bij de KvK sinds 17 maart 2020 18:45.

Punt 2: Deze lening heeft een looptijd van drie jaar en een rente van 2%.

Kennis van TS kan een lening wel op haar buik schrijven. Ze werkt zwart, betaalt geen belastingen, heeft geen postadres én staat nu nog steeds niet ingeschreven bij de KvK, dus ze heeft geen recht op een lening.

Punt 3: Of je in aanmerking komt, hangt af van de SBI-code waaronder je ingeschreven staat bij de KvK.

Kennis staat überhaupt nog niet ingeschreven bij de Kvk.

Punt 4: Versoepeling uitstel van betaling belasting

Lol! Gaat niet gebeuren. Kennis heeft überhaupt nog geen belastingen betaalt in Nederland.

Enfin: ik kan zo nog wel even doorgaan. Er staat geen enkel punt tussen op grond waarvan een zwartwerkende buitenlander zonder postadres in Nederland een greep zou kunnen doen uit onze staatsruif om haar eigen bedrijf te beginnen. Sterker nog: er is geen enkele grond waarop kennis van TS op dit moment gebruik zou kunnen maken van welke sociale voorziening dan ook...

En uit je 2e link, punt 2: De regeling is voor alle zzp’ers – ook starters die pas in 2019 zijn gestart - die onder het sociaal minimum komen door het coronavirus.

Nogmaals: kennis van TS staat op dit moment nog niet eens ingeschreven bij een gemeente met een postadres, laat staan bij de KvK. Uit beide linkjes die je stuurt zie ik met de beste wil van de wereld niet waarom kennis van TS ergens recht op zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tis iemand uit Polen die bij een horeca ondernemer in Amsterdam werkte. Ik begrijp je frustratie, maar om eerlijk te zijn vind ik dat die bij de werkgever hoort en niet bij iemand die hier mogelijk ook maar in terecht kwam. Menigeen gaat full berserk op de persoon waar het over gaat, zijn het ZZP'ende uitvreters, eigen schuld dikke bult, terwijl zover ik begrijp het een arbeidsmigrant is die de zaakjes niet op orde heeft met welke reden dan ook.
Ik zou ook full berserk gaan wanneer iemand uit mijn kennissenkring of familie het gore lef zou hebben om gebruik te willen maken van de sociale voorzieningen in Nederland zonder daar iets aan bij te dragen...

En een arbeidsmigrant die de zaakjes niet op orde heeft lijkt me nou niet geschikt om als ZZP-er aan het werk te gaan. Niet iedereen is daar geschikt voor (mezelf incluis, dus ik werk liever voor een baas die daar beter in is dan ik) en het lijkt me niet de bedoeling dat die kennis nu door alles en iedereen geholpen wordt in het opbouwen van haar eigen bedrijfje (want waarom kan een ZZP-er dat niet zelf?) enkel en alleen om na al die procedures gebruik te kunnen maken van de steunmaatregelen die in Nederland aangekondigd zijn om ondernemers die het water aan de lippen staat uit de brand te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:56:
[...]

Punt 1 van je eerste link: Voorwaarde is dat je voordat noodregeling werd aangekondigd (op 17 maart om 18.45 uur) stond ingeschreven bij de KvK en minstens 24 uur per week als zelfstandige werkt.

Kennis van TS staat überhaupt nog niet ingeschreven op een postadres in Nederland én staat derhalve niet ingeschreven bij de KvK sinds 17 maart 2020 18:45.

<<Knipperdeknip>>

Nogmaals: kennis van TS staat op dit moment nog niet eens ingeschreven bij een gemeente met een postadres, laat staan bij de KvK. Uit beide linkjes die je stuurt zie ik met de beste wil van de wereld niet waarom kennis van TS ergens recht op zou hebben.
In de posts van TS wordt niet aangegeven of zij wél of niet ingeschreven staat.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bernard0343 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:12:
[...]

In de posts van TS wordt niet aangegeven of zij wél of niet ingeschreven staat.
Niet bij de KvK. En dat is wel nodig om recht te hebben op de steunmaatregelen van de overheid waar jij naar linkt....

Bovendien heeft TS het over "nu geen enkel vangnet!". Daaruit kan logischerwijze geconcludeerd worden dat ze geen postadres heeft. Anders had ze wel recht gehad op bijstand of iets anders. Al met al zijn dit allemaal zaken die voorkomen hadden kunnen worden als de kennis van TS zich wat beter had voorbereid op het werken als ZZP-er in het buitenland.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2020 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DeeSung schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:49:
Ze werkt zwart dus betaald geen belasting en haar werkgever betaald ook geen belasting.
Maar waarom poept iedereen dan hier op de werknemer en niet de werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:01:
Ik zou ook full berserk gaan wanneer iemand uit mijn kennissenkring of familie het gore lef zou hebben om gebruik te willen maken van de sociale voorzieningen in Nederland zonder daar iets aan bij te dragen...
Zoals de werkgever ook doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

Maar hoe realistisch is het om naar Polen terug te keren als je daar geen woonplek hebt? Dan kom je wel Polen in, maar moet je als dakloze verplicht in quarantaine. Hoe zien ze dat precies voor zich?

Bovendien moet je dan met de auto en dat betekent door Duitsland heen reizen, ik ben eens heel benieuwd of je daar de grens over komt.

Ja, seizoensarbeid zou heel strikt genomen kunnen. Maar de uitzendbureau's voor seizoensarbeid nemen het zelf ook niet zo heel nauw met de corona-regels.

Haar werkgever is hier meer debet aan dan zij zelf, want in de horeca betekent het vaak ook geen zekerheid. Als je er wat van zegt, is het gewoon "Je mag van geluk spreken dat je werk hebt".

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 08-04-2020 21:46 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:41

odan

The dark side is within all!

Hoe realistisch is het dat die kennis hier wel een legale woonplek heeft? Zwart is cash geld en woonruimte betalen met cash geld zie ik zo snel niet legaal gebeuren.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:51:
Maar waarom poept iedereen dan hier op de werknemer en niet de werkgever?
Volgens mij gaat dit topic over de werknemer en niet over de werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alain schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:54:
[...]

Volgens mij gaat dit topic over de werknemer en niet over de werkgever?
Als de werkgever de werknemers gewoon zegt "Zwart werken of je bent ontslagen" dan lijkt me dat nog altijd best relevant. Vooral als ze nergens anders wordt aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:55:
[...]

Als de werkgever de werknemers gewoon zegt "Zwart werken of je bent ontslagen" dan lijkt me dat nog altijd best relevant. Vooral als ze nergens anders wordt aangenomen.
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer de werkgever niet goed te praten. Maar dit topic gaat over een werknemer die de keuze heeft gemaakt om zwart te werken en nu geen inkomen meer heeft. Niet over hoe goed of slecht de werkgever was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alain schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:58:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer de werkgever niet goed te praten. Maar dit topic gaat over een werknemer die de keuze heeft gemaakt om zwart te werken en nu geen inkomen meer heeft. Niet over hoe goed of slecht de werkgever was.
En volgens mij is de vraag dan ook voor een oplossing, niet een half topic vol met mensen die preken dat dat toch geen goed idee is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Zo interpreteerde ik je post niet, maar goed laten we niet te ver van het onderwerp af raken.

Ik denk niet dat er veel op te lossen valt. That ship has sailed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alain schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:03:
Ik denk niet dat er veel op te lossen valt. That ship has sailed.
Dus, ze mag op straat en we laten haar aan haar lot over? Eigen schuld, dikke bult?

Of geven we TS advies over resources die wel tot haar beschikking staan en waar ze misschien wat mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:05:
[...]

Dus, ze mag op straat en we laten haar aan haar lot over? Eigen schuld, dikke bult?
Ik ben bang dat, als ze in Nederland wil blijven, er weinig anders op zit. Of ze moet rijke vrienden hebben? Ik kan er in elk geval niks aan veranderen.
Of geven we TS advies over resources die wel tot haar beschikking staan en waar ze misschien wat mee kan?
Ik zou zeggen, ga je gang. Ik heb je nog weinig oplossingen zien aandragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
nst6ldr schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:57:
[...]

.....

Voor wat betreft TS, hij is wel akelig stil?
Ben er weer. In tegenstelling tot heel veel mensen die zonder werk zijn komen zitten heb ik het razenddruk.
Of ze nu wel of niet ingeschreven staat? Geen idee!

Ik heb helaas nog niets van haar vernomen.
Het idee om eventueel bijstand aan te vragen komt puur bij mij zelf weg. Zij wil in principe van alles wel aanpakken. Ben ook om mij heen aan het kijken voor werk voor haar.

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:28
Fryskmantsje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:42:
[...]

Ben er weer. In tegenstelling tot heel veel mensen die zonder werk zijn komen zitten heb ik het razenddruk.

Het idee om eventueel bijstand aan te vragen komt puur bij mij zelf weg. Zij wil in principe van alles wel aanpakken. Ben ook om mij heen aan het kijken voor werk voor haar.
als ze een beetje lief en leuk is, misschien wil een tweaker haar in huis nemen? <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Fryskmantsje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:42:
[...]

Aspergestekers zitten met hun handen in het haar. Domino's zoekt bezorgers. AH zoekt vakkenvullers. Er moet toch wel wat te vinden zijn in richtingen waar het nu superdruk is?

[ Voor 34% gewijzigd door dragon2 op 08-04-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fryskmantsje
aljooge schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:49:
[...]

als ze een beetje lief en leuk is, misschien wil een tweaker haar in huis nemen? <3
Die rol wilde ik anders ook al op me nemen :Y)

Specs

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 11:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik vond het al vrij lang duren voordat medetweakers eindelijk eens naar de werkgever gingen kijken. De gelegenheid maakt de dief. Deze mag wat mij betreft direct bij de FIOD gelapt worden. Al dan niet middels een anonieme tip. Zou niet de eerste zijn waar meer aan de hand is dan alleen zwartwerkers in dienst nemen. Wat mij betreft moet de meeste woede / aandacht hierop gericht worden, want deze maakt misbruik van de mensen die kansen zoeken, meestal de mensen die niet al een dikke bankrekening hebben, vaak al een paar doelpunten achter staan.

Dat gezegd hebbende, ontsla ik de Poolse vrouw ook niet geheel van schuld. Ik zeg zeker niet, geef geld. Maar een beetje medemenselijkheid verwacht ik hier nog wel. Zoals hier in de laatste posts al half/half duidelijk werd, mensen in deze situaties, zeker vrouwen, daarvoor ligt nog meer ellende zoals prostitutie / mensenhandel ook op de loer. Besef je dat wel.

Wat ik nu lees, zonder echt de details te kennen, is dat ze wel degelijk van plan was om een legaal bedrijfje te starten. Ook lees ik dat ze bereid is asperges te gaan steken, legaal. Ja ze heeft nu zwart gewerkt. Foei. Komt ze nu even van terug wat dat betekent. Met de intenties die ze had (legaal bedrijfje starten) zou ze wel bijdragen aan onze economie. Dat maakt dat ik wel iets welwillender tegenover haar sta om haar verder willen helpen (afgezien dat ik niet weet hoe).

Wij weten niet wat haar gedreven heeft dit voor een aantal maanden te doen. Niet dat ik het goed wil praten, maar soms worden mensen door omstandigheden hierin gedreven. Of verleid, al dan niet met een vleug naïviteit. Als jouw bankrekening op 0 staat en iemand biedt je een normale baan aan waarmee je veel geld krijgt, meer dan gebruikelijk en je hoeft niets oneerbaars te doen (afgezien van dat het zwart is), dan denk ik dat een hoog percentage medetweakers ook ja zal zeggen, ondanks dat er nu veel moraalridders een eerste steen zullen werpen. Wacht maar tot je echt in die situatie zit, kijken hoeveel er dan nog geld hebben om moraalridder te spelen...

Daarom een oproepje: Ja wees boos op die werkgever. Ja, vind het stom wat ze gedaan heeft. Nee, vind niet dat ze nu zakken met geld moet krijgen.
Maar toon wel een beetje medemenselijkheid, voorkom dat ze verder afglijdt naar iets wat wij allen niet moeten willen en denk vooral mee over de opties die ze nu heeft, zodat ze niet in handen valt van 'echt foute mensen'.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Freakertje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:03:
Ik vond het al vrij lang duren voordat medetweakers eindelijk eens naar de werkgever gingen kijken. De gelegenheid maakt de dief. Deze mag wat mij betreft direct bij de FIOD gelapt worden. Al dan niet middels een anonieme tip. Zou niet de eerste zijn waar meer aan de hand is dan alleen zwartwerkers in dienst nemen. Wat mij betreft moet de meeste woede / aandacht hierop gericht worden, want deze maakt misbruik van de mensen die kansen zoeken, meestal de mensen die niet al een dikke bankrekening hebben, vaak al een paar doelpunten achter staan.

Dat gezegd hebbende, ontsla ik de Poolse vrouw ook niet geheel van schuld. Ik zeg zeker niet, geef geld. Maar een beetje medemenselijkheid verwacht ik hier nog wel. Zoals hier in de laatste posts al half/half duidelijk werd, mensen in deze situaties, zeker vrouwen, daarvoor ligt nog meer ellende zoals prostitutie / mensenhandel ook op de loer. Besef je dat wel.

Wat ik nu lees, zonder echt de details te kennen, is dat ze wel degelijk van plan was om een legaal bedrijfje te starten. Ook lees ik dat ze bereid is asperges te gaan steken, legaal. Ja ze heeft nu zwart gewerkt. Foei. Komt ze nu even van terug wat dat betekent. Met de intenties die ze had (legaal bedrijfje starten) zou ze wel bijdragen aan onze economie. Dat maakt dat ik wel iets welwillender tegenover haar sta om haar verder willen helpen (afgezien dat ik niet weet hoe).

Wij weten niet wat haar gedreven heeft dit voor een aantal maanden te doen. Niet dat ik het goed wil praten, maar soms worden mensen door omstandigheden hierin gedreven. Of verleid, al dan niet met een vleug naïviteit. Als jouw bankrekening op 0 staat en iemand biedt je een normale baan aan waarmee je veel geld krijgt, meer dan gebruikelijk en je hoeft niets oneerbaars te doen (afgezien van dat het zwart is), dan denk ik dat een hoog percentage medetweakers ook ja zal zeggen, ondanks dat er nu veel moraalridders een eerste steen zullen werpen. Wacht maar tot je echt in die situatie zit, kijken hoeveel er dan nog geld hebben om moraalridder te spelen...

Daarom een oproepje: Ja wees boos op die werkgever. Ja, vind het stom wat ze gedaan heeft. Nee, vind niet dat ze nu zakken met geld moet krijgen.
Maar toon wel een beetje medemenselijkheid, voorkom dat ze verder afglijdt naar iets wat wij allen niet moeten willen en denk vooral mee over de opties die ze nu heeft, zodat ze niet in handen valt van 'echt foute mensen'.
Wat bedoel je met "medemenselijkheid"? We kunnen het niet mooier maken dan het is, als ze geen burger is of werkvergunning heeft dan heeft ze nergens recht op. Dat gedoe over de werkgever, allemaal mooi en aardig, maar zolang je niet van zins bent om TS te vragen welk horeca onderneming het betreft om zelf actie te ondernemen, dan is de schuld van de werkgever voor zover dit topic reikt ook alleen maar een bliksemgeleider: leuk dat je de negatieve energie in het topic probeert af te buigen, maar daarmee ontspoor je het topic gewoon.

Haar eigen fout(en) is daarentegen wél relevant, en die is inmiddels dan ook meermaal herhaald. Het enige wat nu nog rest is dat ze naar (ouderlijk?)huis gaat in Polen (via een ambassade?) of TS besluit dat het simp leven voor hem is weggelegd en wordt donateur/adopteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
Freakertje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:03:

Open een topic over die werkgever als je dat wilt. De TS heeft het sec over de werkneemster, haar handelswijze en haar mogelijkheden. Uiteraard is het gedrag van de werkgever strafbaar en laakbaar, maar het is in geen geval een verzachtende omstandigheid voor het gedrag van de werkneemster.

De fabrikant van mijn auto die veel harder kan dan de maximum snelheid is toch ook op geen enkele manier aansprakelijk als ik die maximum snelheid aan m'n laars lap?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:30:
[...]

Open een topic over die werkgever als je dat wilt. De TS heeft het sec over de werkneemster, haar handelswijze en haar mogelijkheden. Uiteraard is het gedrag van de werkgever strafbaar en laakbaar, maar het is in geen geval een verzachtende omstandigheid voor het gedrag van de werkneemster.

De fabrikant van mijn auto die veel harder kan dan de maximum snelheid is toch ook op geen enkele manier aansprakelijk als ik die maximum snelheid aan m'n laars lap?
Die situatie is niet vergelijkbaar - in dit geval wordt er gebruik gemaakt van een "kwetsbare" groep mensen die zitten te springen om een inkomen.

Niet om het goed te praten, maar er zijn wel wat verzachtende omstandigheden.

Om TS nog even te waarschuwen: het in huis nemen van een werkeloos & geldloos Pools dameke onder het mom "ze ziet er wel leuk uit & dit is een kans" gaat met 99% zekerheid niet eindigen waar jij denkt dat het eindigt. Bezint eer ge begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
Stoney3K schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:05:
[...]

Ze kan toch gewoon (wit!) gaan werken in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:35:
[...]
Om TS nog even te waarschuwen: het in huis nemen van een werkeloos & geldloos Pools dameke onder het mom "ze ziet er wel leuk uit & dit is een kans" gaat met 99% zekerheid niet eindigen waar jij denkt dat het eindigt. Bezint eer ge begint.
Geef de man iets meer credit ;).

Tenzij het tegendeel vermeld wordt ga ik er vanuit dat zijn intenties eerbaar zijn en hij enkel wil helpen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de werkgever straffen schiet de werknemer nu niets op. Sterker nog, als dat balletje gaat rollen heeft de werknemer er mogelijk nog een fors probleem bij, in de vorm van een belastingschuld.

Als ze niet ingeschreven staat op een eigen adres, dan kun je bijstand eigenlijk wel vergeten. Als ze zich bij een ander inschrijft, dan krijgt ze waarschijnlijk ook geen (of nauwelijks) bijstand omdat dan ook naar het inkomen van de andere bewoners gekeken wordt. Maar eerlijk gezegd zou ik geen toestemming geven om een werkeloze Pool op mijn adres in te schrijven. En met de huidige Corona perikelen zou ik ook niemand hier in huis erbij willen hebben.

Het simpelst zou natuurlijk zijn om haar aan zoveel mogelijk tijdelijk werk te helpen, zodat ze in ieder geval wat inkomen heeft en kan eten. Ze is hier in Nederland momenteel eigenlijk volledig afhankelijk van steun vanuit particuliere initiatieven. Misschien zou je eens kunnen polsen bij wat maatschappelijke organisaties en kerken. Die willen nog weleens bijspringen voor echt schrijnende gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
alexbl69 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:49:
[...]

Geef de man iets meer credit ;).

Tenzij het tegendeel vermeld wordt ga ik er vanuit dat zijn intenties eerbaar zijn en hij enkel wil helpen.
Ja heel logisch verhaal O-) . TS denkt hier vooral met één ding denk ik, anders had hij wel iets anders tegen de zaak aangekeken. En ik kan het hem niet eens verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PLAE schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:06:
[...]

Ja heel logisch verhaal O-) . TS denkt hier vooral met één ding denk ik, anders had hij wel iets anders tegen de zaak aangekeken. En ik kan het hem niet eens verwijten.
Laten we vooral uit de lucht gegrepen aannames doen over te intenties van TS, daar schieten we veel mee op. Of projecteer je misschien een beetje van jezelf op de gedachtengang van TS? |:(

Zelfs als ze ervoor zou kiezen om terug te keren naar Polen, dan moet daar wel de mogelijkheid voor zijn. Want dan heb je ook een auto nodig om die kant uit te rijden, en een adres in Polen waar ze kan verblijven, want je weet niet of haar ouders (als die überhaupt in Polen wonen) bereid zijn om haar terug in huis te nemen.

Zo maar "gratis" terug naar Polen gaan is echt zo makkelijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 09-04-2020 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fryskmantsje
Mijn intenties zijn in dit geval gewoon eerbaar hoor en ben niet zo onnozel om zomaar iemand in huis te nemen met alle onvoorziene eventuele rare gevolgen. Denk ook bijna zeker dat zei dat ook niet ziet zitten.

Ik ken haar net een beetje en weet dus niet haar hele situatie. Helaas krijg ik haar nu niet te pakken.
Kan me wel inleven dat zij en haar lotgenoten wel raar in de piepzak zitten door een situatie die niemand had kunnen voorzien.

En door niet te helpen werk je denk ik meer ellende in de hand. Verder zitten ook overal Nederlanders in het buitenland in misschien soortgelijke omstandigheden. Hoop ook dat die mensen geholpen ter plaatse.
Vergeet niet dat deze omstandigheden natuurlijk zeer uitzonderlijk zijn en dat zou mijns inziens zeker als verzachtende omstandigheden gelden.

‘Denk om elkaar’ moet niet een loze leus zijn vind ik.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Fryskmantsje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:58:
En door niet te helpen werk je denk ik meer ellende in de hand. Verder zitten ook overal Nederlanders in het buitenland in misschien soortgelijke omstandigheden. Hoop ook dat die mensen geholpen ter plaatse.
Vergeet niet dat deze omstandigheden natuurlijk zeer uitzonderlijk zijn en dat zou mijns inziens zeker als verzachtende omstandigheden gelden.
Hoeveel Nederlanders werken er zwart in het buitenland, denk je? Afgezien van die paar bouwbedrijven aan de grens die af en toe in Duitsland wat extra bijbeunen: echt nul. Dat komt omdat we in Nederland relatief goede voorzieningen hebben, daar betalen we belasting voor.

Arbeiders die zwart werken gaan op illegale (lees: oneerlijke) wijze de concurrentie aan met arbeiders die wél legaal hun werk proberen te verrichten, dat is een doelbewuste keuze waar risico's aan verbonden zitten. Als je die illegale arbeiders op wat voor manier dan ook tegemoet gaat komen als overheid, dan is het tijd voor een ander kabinet. Het zou ook een grote middelvinger zijn naar iedere mager betaalde arbeider in loondienst en de anderhalve ZZPer die z'n zaken op orde heeft en dus krom ligt van o.a. z'n arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Ja, het virus en de bijkomende crisis is iets wat we niet hadden voorzien. Nee, het is geen verzachtende omstandigheid, het is één omstandigheid waarvoor we ons allemaal indekken/verzekeren. Dat ze dat niet wilde doen is haar keuze, en dat bleek de verkeerde. Die dingen horen bij het leven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Fryskmantsje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:58:
[...]

‘Denk om elkaar’ moet niet een loze leus zijn vind ik.
Maar besef je tegelijkertijd ook wel, dat "denk om elkaar" niet alleen van toepassing is als een individu "zefl" in de problemen zit. Dat doe je bijvoorbeeld ook door belasting te betalen, zodat van dat geld mensen - die in de problemen zitten - geholpen kunnen worden. En laten we eerlijk zijn, dat heeft ze zelf nooit gedaan.

Dat mensen nu zoiets hebben van "ja, ho eens even", kan ik me dus ook wel ergens voorstellen. Diezelfde mensen hebben waarschijnlijk veel minder moeite met het feit dat er nu steungeld naar bedrijven gaat om werknemers door te kunnen betalen, die bij elke in het verleden ontvangen euro "aan anderen dachten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

nst6ldr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:13:
[...]
Hoeveel Nederlanders werken er zwart in het buitenland, denk je? Afgezien van die paar bouwbedrijven aan de grens die af en toe in Duitsland wat extra bijbeunen: echt nul. Dat komt omdat we in Nederland relatief goede voorzieningen hebben, daar betalen we belasting voor.
Stellen dat het nul is zou ik ook niet willen doen, dan weet je zeker dat je ongelijk hebt ;)

Verder zullen het idd niet heel veel zijn, omdat we weten dat er bij ons, over het algemeen, wel iets nuttigs wordt gedaan met het belasting geld.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 11:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

nst6ldr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:21:
[...]

Wat bedoel je met "medemenselijkheid"?
In de groep zeggende, niet specifiek naar jou:

Dat we kijken naar hoe we haar (via TS) nu het beste kunnen helpen.
Als dat het advies is: ga terug naar Polen, bon, prima. Met wel oog voor hoe dat in deze tijd moet, maar dan moet de TS eventueel de (on)mogelijkheden melden. Tot die tijd kunnen wij alleen maar gissen :)

Als dat is: Ze zoekt nu legaal werk en er zijn mogelijkheden als aspergesteker (en ze wil dat), nog beter! Draagt ze bij aan het verhelpen van het probleem dat er nu geen aspergestekers zijn, verdiend ze eerlijk haar geld en wordt vadertje staat door de belastingen er ook nog beter van.

Terugsturen naar Polen, niks mis mee, maar blijf ook creatief denken of er voor iedereen misschien zelfs nóg bétere oplossingen zijn. En blijf vooral niet hangen in schuldvragen, maar kijk met name vooruit.
Ik hoopte dat dat uit mijn slotalinea wat duidelijker zou blijken, maar net zoals altijd: less is more, had wellicht het samenvattende en oplossing sturende gedeelte van mijn post beter weg kunnen laten, omdat het voor sommigen afleid en voer is om daar toch weer op in te duiken ;)
Maar ja, dat zijn discussie 'technieken' :)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:52:
[...]

Zoals de werkgever ook doet?
Excuus, ik was in de veronderstelling dat dit topic ging over een kennis van TS. Ik kan in de openingspost verder niet lezen dat de werkgever in kwestie een beroep doet op overheidssteun. Waar lees jij dat?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
Geen idee wat die werkgever doet. Gaat het ook niet om indit geval.

Ben in contact gekomen met deze vrouw en in gesprekken kwam op een gegeven ogenblik naar voren dat ze zich toch zorgen begon te maken qua financiën. Toen was mijn eerste reactie ook van doe beroep op werktijdverkorting. Toen vernam ik dat ze de laatste 3 maanden daar zwart heeft gewerkt. Hoe en waarom weet ik niet. Ze gaf aan dat ze toch om zich heen aan het kijken was voor ander werk maar op dat moment nogniets had.
Toen ben ik ook even om me heen gaan kijken voor haar. Ook gekeken dus naar andere dingen dan alleen ander werk

Wat zwart werken betreft; ik begrijp de reacties van sommige mensen hier maar die zijn vast ook roomser dan de paus O-) .
Ik ken legio Nederlanders die zich een slag in de rondte beunen en handje ophouden nu in coronatijd. Ook collega’s en werknemers bij onderaannemers die zeker nu het het weer beter word ineens een ‘verdacht kuchje‘ krijgen en nu betaald weken lang thuis zitten (lees; de tuin doen).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Fryskmantsje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:36:
Geen idee wat die werkgever doet. Gaat het ook niet om indit geval.

Ben in contact gekomen met deze vrouw en in gesprekken kwam op een gegeven ogenblik naar voren dat ze zich toch zorgen begon te maken qua financiën. Toen was mijn eerste reactie ook van doe beroep op werktijdverkorting. Toen vernam ik dat ze de laatste 3 maanden daar zwart heeft gewerkt. Hoe en waarom weet ik niet. Ze gaf aan dat ze toch om zich heen aan het kijken was voor ander werk maar op dat moment nogniets had.
Toen ben ik ook even om me heen gaan kijken voor haar. Ook gekeken dus naar andere dingen dan alleen ander werk

Wat zwart werken betreft; ik begrijp de reacties van sommige mensen hier maar die zijn vast ook roomser dan de paus O-) .
Ik ken legio Nederlanders die zich een slag in de rondte beunen en handje ophouden nu in coronatijd. Ook collega’s en werknemers bij onderaannemers die zeker nu het het weer beter word ineens een ‘verdacht kuchje‘ krijgen en nu betaald weken lang thuis zitten (lees; de tuin doen).
Ik wil je wel complimenteren dat je haar wel probeer te helpen en het goed bedoeld :)

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je doet er wel erg makkelijk over het gebrek aan belasting betalen. In dit geval is er zo te horen nooit belasting gegaan richting de Nederlandse overheid. De vergelijking met gedeeltelijk zwart werken vind ik al krom. Verder tjah, zwart werken, top, maar zorg dan wel dat je de overheid nooit nodig zal hebben.

Verschillende mensen hadden al aangegeven dat de persoon contact hoort op te nemen met de ambassade. Hierop heb ik geen reactie gezien. Het is niet de eerste persoon die vanwege Corona moeite heeft om terug te komen.

Corona kan mogelijk nog een flinke tijd gaan duren. Als je echt wilt helpen hoop ik dat je wel eerlijk hierin bent. Een "alles komt goed" werkt soms tegenstrijdig.

Ik heb trouwens verschillende Poolse collega's welke in 1-2 jaar geleerd hebben Nederlands te spreken, dit zonder accent. Plus ze betalen allemaal gewoon belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
bkor schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:35:
[...]

Je doet er wel erg makkelijk over het gebrek aan belasting betalen. In dit geval is er zo te horen nooit belasting gegaan richting de Nederlandse overheid. De vergelijking met gedeeltelijk zwart werken vind ik al krom. Verder tjah, zwart werken, top, maar zorg dan wel dat je de overheid nooit nodig zal hebben.

Verschillende mensen hadden al aangegeven dat de persoon contact hoort op te nemen met de ambassade. Hierop heb ik geen reactie gezien. Het is niet de eerste persoon die vanwege Corona moeite heeft om terug te komen.

Corona kan mogelijk nog een flinke tijd gaan duren. Als je echt wilt helpen hoop ik dat je wel eerlijk hierin bent. Een "alles komt goed" werkt soms tegenstrijdig.

Ik heb trouwens verschillende Poolse collega's welke in 1-2 jaar geleerd hebben Nederlands te spreken, dit zonder accent. Plus ze betalen allemaal gewoon belasting.
Weet dat ze de laatste 3 maand zwart heeft gewerkt. Daarvoor is mij niet bekend.

Zoals ik al paar maal heb aangegeven heb ik sinds de topicstart geen contact meer gehad met haar dus kan ik daar ook geen zinnige reactie geven op het ambassadepunt.

Waarom zou ik hier niet eerlijk in zijn? :? En weet niet hoe je bij het ‘alles komt goed‘ verhaal komt?

Kunnen hier nog pagina’s vol schrijven over hoe slecht zwartwerkers wel niet zijn maar daar schiet zij nu natuurlijk geen snars mee op. Probeer oplossingen te vinden.

Specs

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Dus als ik het goed begrijp; je kent haar nog niet heel goed en nog niet heel lang (waarschijnlijk pas een paar dagen?). Haar situatie is ter sprake gekomen, maar ze heeft je eigenlijk niet expliciet om hulp gevraagt. Desondanks biedt je het wel aan, je hebt ideeën geopperd, je bent al voor werk gaan zoeken en nu ben je andere opties voor haar aan het verkennen. Intussen probeer je ook in contact te komen, maar heeft ze er nog niet op gereageerd.

Wat je intenties ook mogen zijn, ik denk dat je beter even pas op de plaats moet maken. Ik kan me voorstellen dat je het als behulpzaam ziet, maar de kans is groot dat het inmiddels wat creepy, of op z'n minst bemoeizuchtig over begint te komen op haar. Mocht je de adviezen van hier al doorgespeeld hebben, wacht dan even op antwoord voor je überhaupt verder gaat kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 09-04-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021

Dus als anderen het doen dan mag het ineens ?
Wat een waanzin topic , ik ben al jaren actief in diverse vormen van vluchtelingen hulp ed maar dit topic slaat alles .

Het is gewoon een uitgemaakte zaak als iemand hier zwart werkt dan is diegene in overtreding en ipv dan ook maar te denken over het aanvragen van steun in NL moet diegene zich aanmelden bij de ambassade van het betreffende land voor steun of bij de vreemdelingen politie voor een verzoek tot terugkeer .

Het steun verlenen aan iemand die illegale werkzaamheden verricht is ook gewoon strafbaar in NL .

[ Voor 5% gewijzigd door leekers op 10-04-2020 06:36 ]

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

LA-384 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:27:
Dus als ik het goed begrijp; je kent haar nog niet heel goed en nog niet heel lang (waarschijnlijk pas een paar dagen?). Haar situatie is ter sprake gekomen, maar ze heeft je eigenlijk niet expliciet om hulp gevraagt. Desondanks biedt je het wel aan, je hebt ideeën geopperd, je bent al voor werk gaan zoeken en nu ben je andere opties voor haar aan het verkennen. Intussen probeer je ook in contact te komen, maar heeft ze er nog niet op gereageerd.
Ik postte eerder al tongue-in-cheek dat het bestwel simp gedrag is, maar als je het zo stelt :D des de nieuwsgieriger ik ben naar de vorm van de verstandhouding en hoe ze elkaar dan wel niet ontmoet hebben. @Fryskmantsje, wil je een tipje van de sluier lichten?

Overigens, wat waren je verwachtingen? Aangezien je nogal lijkt aangedaan door de manier waarop men ageert tegen de wijze waarop ze hier werk verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:25
https://www.nporadio1.nl/...de-knel-door-coronacrisis

Moest aan dit topic denken toen ik dit las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb als vrijwilliger eens een oproep geplaatst in mijn netwerk om achtergrondinformatie over Syrische vluchtelingen. Daarop een interessante en leuke mailwisseling gehad met iemand van de UvA. Dat omdat ik als vrijwilliger langs zou gaan bij moeder en dochter die gevlucht waren uit Syrië. Heeft ze goed geholpen!

Kreeg ook wat reacties dat ik ver ging of moeilijk deed. Die begrijp ik wel. Toch, het was voor mij weinig moeite, heb zelf wat geleerd en ik kon duidelijker de cultuurverschillen duiden en beter in- en meeleven.

Vergeet dat ‘creepy’ wat mij betreft daarom. Tegelijk zijn mensen in de basis wat argwanend ingesteld. Geef zelf m’n nog niet opgebruikte parkeerkaart of ov-dagkaart graag aan iemand anders. Soms krijg je dan een afwijzende reactie. Soit. Als iemand op straat naar me toe komt en zegt “hier heb je 2 euro” doe ik dat ook ;) Soms help je iemand.

Dus TS, mooie oprechte vraag. Het enige wat ik weet is dat gemeente en Leger des Heils voor daklozen soepeler omgaan met voorwaarden voor hulp. In een aantal gemeentes zijn ook hotels gehuurd voor onderdak. Het Leger des Heils is sowieso een aanspreekpunt voor mensen in nood. Al hoop ik dat het niet zover is of hoeft te komen.

Sowieso is de kerkelijke en private hulp ook gedeeltelijk gecommercialiseerd. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fryskmantsje
Geweldig hoe dit topic 'leeft'. d:)b

De dame in kwestie heb ik ontmoet via internet. Niets amoureus gewoon leuke klik. Sinds paar maanden.
Ze is niet zielig en heb het gevoel dat ze haar zonder mij ook prima red.
Ook niet van plan haar in huis te nemen aangezien ik zelf over een week naar een tijdelijk onderkomen ga en ik geen ruimte daarvoor heb simpelweg gezegd.

Ik heb aangeboden hier en daar mijn oor te luisteren te leggen waar zij geen bezwaar tegen had.
Ik heb een vrij breed netwerk waar ook bedrijven tussen zitten die veel met Polen werken maar die hebben het nu ook niet makkelijk. Ook weet ik ondere daar door dat de arbeidsmigranten hier In Nederland soms vrij slecht worden behandeld en ook nog steeds worden onderbetaald. Dus om nu om nu iemand die 3 mnd. zwart heeft gewerkt aan de schandpaal te willen nagelen gaat mij te ver. Die mensen die in zo’n situatie komen zie ik liever een ( tijdelijke) tegemoetkoming krijgen om in hun levensonderhoud te voorzien dan dat ze op straat worden geschopt met alle nadelige gevolgen nadien.
Precies. Bedankt voor de link!

[ Voor 12% gewijzigd door Fryskmantsje op 11-04-2020 10:12 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fryskmantsje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:08:
Geweldig hoe dit topic 'leeft'. d:)b

De dame in kwestie heb ik ontmoet via internet. Niets amoureus gewoon leuke klik. Sinds paar maanden.
Ze is niet zielig en heb het gevoel dat ze haar zonder mij ook prima red.
Ook niet van plan haar in huis te nemen aangezien ik zelf over een week naar een tijdelijk onderkomen ga en ik geen ruimte daarvoor heb simpelweg gezegd.

Ik heb aangeboden hier en daar mijn oor te luisteren te leggen waar zij geen bezwaar tegen had.
Ik heb een vrij breed netwerk waar ook bedrijven tussen zitten die veel met Polen werken maar die hebben het nu ook niet makkelijk. Ook weet ik ondere daar door dat de arbeidsmigranten hier In Nederland soms vrij slecht worden behandeld en ook nog steeds worden onderbetaald. Dus om nu om nu iemand die 3 mnd. zwart heeft gewerkt aan de schandpaal te willen nagelen gaat mij te ver. Die mensen die in zo’n situatie komen zie ik liever een ( tijdelijke) tegemoetkoming krijgen om in hun levensonderhoud te voorzien dan dat ze op straat worden geschopt met alle nadelige gevolgen nadien.
Er wordt niemand aan de schandpaal genageld. Je vraag is of iemand die hier doelbewust geen belastingen betaalt recht heeft op sociale voorzieningen (die betaalt worden uit belastinggeld). Het antwoord is nee.

Verder ga je totaal niet in op vragen die nog open staan, zoals of ze al ergens bij een GBA staat ingeschreven. Wat de meesten je hier vertellen is dat het een kansloos verhaal is voor haar. Als jij daarin leest dat iemand 'aan de schandpaal genageld' wordt, dan komt dat puur door wat jij er zelf in leest.

Wel vraag ik me oprecht af waar je de brutaliteit vandaan haalt om dit überhaupt te vragen. Ik heb vroeger niet mijn werk in de zorg (met mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel) compleet uitgekleed zien worden (met tot gevolg dat meerdere van mijn collega's met een burn-out thuis kwamen te zitten, hetgeen mij bespaard is gebleven omdat ik zelf voordat dat gebeurde mijn contract heb ingeleverd) om nu 1 of andere Pool die sinds 5 maanden in Nederland zwart werkt van een uitkering te kunnen voorzien.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
Zou graag ingaan op je vragen maar helaas kan ik dat nog niet omdat ik de antwoorden simpelweg nu niet heb.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:36:
[...]

Wel vraag ik me oprecht af waar je de brutaliteit vandaan haalt om dit überhaupt te vragen. Ik heb vroeger niet mijn werk in de zorg (met mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel) compleet uitgekleed zien worden (met tot gevolg dat meerdere van mijn collega's met een burn-out thuis kwamen te zitten, hetgeen mij bespaard is gebleven omdat ik zelf voordat dat gebeurde mijn contract heb ingeleverd) om nu 1 of andere Pool die sinds 5 maanden in Nederland zwart werkt van een uitkering te kunnen voorzien.
Vragen kost niets toch?

[ Voor 75% gewijzigd door Fryskmantsje op 11-04-2020 10:51 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:28
Fryskmantsje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:41:
Zou graag ingaan op je vragen maar helaas kan ik dat nog niet omdat ik de antwoorden simpelweg nu niet heb.
dit topic is nu inmiddels al 4 dagen oud. Heb je in die tijd wel contact met haar gehad en dit besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fryskmantsje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:41:

[...]

Vragen kost niets toch?
Klopt, maar de antwoorden die hier gegeven worden kun je dan ook verwachten. Dus heeft zeuren over 'aan de schandpaal nagelen' niet zoveel zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb enkele klanten, die eind vorig jaar een vergunning voor het e.a hebben verkregen, hun volledige spaargeld in de zaak stuk hebben geslagen om vervolgens door de overheid gesloten te worden. Die zijn financieel nu echt aan de grond genageld. Maar ik heb wat links voor ze uitgezocht, wellicht zit er wat bruikbaars voor bij:

https://formulieren.amste...merscheck.aspx/fSTD_Intro
https://www.kvk.nl/corona...ndersteuning-en-leningen/
https://www.rijksoverheid...s-vanwege-coronavirus-uit
https://www.kvk.nl/corona...mersvragen-over-corona/#1

Ik weet niet of het van toepassing is op hem/haar maar wellicht kan je er wat mee! :) Overigens moet grens passage geen probleem zijn. Ik ben afgelopen week ook van Portugal naar Nederland en weer terug gereden. Gerust 5400KM in amper een week tijd. Geen enkele grensovergang houdt je tegen als je maar met valide redenen de grens passeren komt, en aangezien ik een nederlands paspoort heb + woon/werkzaam ben in Lissabon / Portugal moesten ze me wel doorlaten.

In sommige landen kan je gewoon 14 dagen ter quarantaine worden gezet, je mag het huis dan niet uit en toestanden. Maar ik heb daar geen last van gehad. Kwam ook niet met kwaaltjes thuis ofzo gezien ik volop spanje gepasseerd was.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:06:
Ik heb enkele klanten, die eind vorig jaar een vergunning voor het e.a hebben verkregen, hun volledige spaargeld in de zaak stuk hebben geslagen om vervolgens door de overheid gesloten te worden. Die zijn financieel nu echt aan de grond genageld. Maar ik heb wat links voor ze uitgezocht, wellicht zit er wat bruikbaars voor bij:

https://formulieren.amste...merscheck.aspx/fSTD_Intro
https://www.kvk.nl/corona...ndersteuning-en-leningen/
https://www.rijksoverheid...s-vanwege-coronavirus-uit
https://www.kvk.nl/corona...mersvragen-over-corona/#1

Ik weet niet of het van toepassing is op hem/haar maar wellicht kan je er wat mee! :) Overigens moet grens passage geen probleem zijn. Ik ben afgelopen week ook van Portugal naar Nederland en weer terug gereden. Gerust 5400KM in amper een week tijd. Geen enkele grensovergang houdt je tegen als je maar met valide redenen de grens passeren komt, en aangezien ik een nederlands paspoort heb + woon/werkzaam ben in Lissabon / Portugal moesten ze me wel doorlaten.

In sommige landen kan je gewoon 14 dagen ter quarantaine worden gezet, je mag het huis dan niet uit en toestanden. Maar ik heb daar geen last van gehad. Kwam ook niet met kwaaltjes thuis ofzo gezien ik volop spanje gepasseerd was.
Lekker asociaal. Waar was dat voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik denk dat er al een hoop gezegd is over de situatie van de kennis van ts, maar de conclusie is toch dat er voor dit geval geen officiële regelingen zijn in Nederland. Mogelijk wel in Polen, maar dat zal zij beter weten.

In Nederland kan je nog kijken naar organisaties in of gericht op de Poolse gemeenschap. Die kunnen vaak nog noodhulp bieden, net als mogelijk de kerk. Of dat in Amsterdam ook voor Polen is, dat weet ik niet maar in. Brabant, Limburg en Zuid-Gelderland zijn dit soort organisaties er wel. Halve dorpen in noord en midden Limburg die op Polen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees net pas de reactie van LA-384 en van die kant had ik het nog helemaal niet bekeken. Klopt dat een beetje, Fryskmantsje?

Ik zat me vooral af te vragen hoe iemand er in deze situatie in vredesnaam bij komt om zo'n vraag te stellen, maar ik zie nu dat er ook een mogelijkheid is dat TS een Poolse dame ontmoet heeft en een beetje hoteldebotel geworden is. Dat zou in ieder geval wel alle moeite verklaren die je in deze situatie doet. En dan begrijp ik ook veel meer de moeite om haar in Nederland te houden (hoe lastig dat ook gaat worden) O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
@Verwijderd In principe heeft hij daar al antwoord op gegeven: Fryskmantsje in "Als Pool in Nederland zonder inkomen door Corona"

Het wordt iig gedownplayed en het lijkt enkel uit die reactie ook niet de hoofdreden te zijn van de ts. Het kan uiteraard nog steeds een rol spelen, maar ik denk dat de ts wel realistisch is daarin (of doet alsof, dat is met geschreven tekst nooit zeker te weten).

Hoe dan ook denk ik dat m'n laatste zin wel nog steeds geldt. Tips zijn gegeven, tot het punt dat die gecommuniceerd en de genoemde wegen bewandeld zijn, zou er even pas op de plaats gemaakt moeten worden.

Persoonlijk acht ik de kans klein dat ze enig recht op compensatie heeft, want dat zou natuurlijk het hele belastingidee ondermijnen.

Ergens hoop ik dat ze dat zelf ook inziet en òf ander, legaal werk heeft gevonden, òf terug naar Polen is gegaan in afwachting op betere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:46:
@Verwijderd In principe heeft hij daar al antwoord op gegeven: Fryskmantsje in "Als Pool in Nederland zonder inkomen door Corona"

Het wordt iig gedownplayed en het lijkt enkel uit die reactie ook niet de hoofdreden te zijn van de ts. Het kan uiteraard nog steeds een rol spelen, maar ik denk dat de ts wel realistisch is daarin (of doet alsof, dat is met geschreven tekst nooit zeker te weten).

Hoe dan ook denk ik dat m'n laatste zin wel nog steeds geldt. Tips zijn gegeven, tot het punt dat die gecommuniceerd en de genoemde wegen bewandeld zijn, zou er even pas op de plaats gemaakt moeten worden.

Persoonlijk acht ik de kans klein dat ze enig recht op compensatie heeft, want dat zou natuurlijk het hele belastingidee ondermijnen.

Ergens hoop ik dat ze dat zelf ook inziet en òf ander, legaal werk heeft gevonden, òf terug naar Polen is gegaan in afwachting op betere tijden.
Mooi gesproken!
Pagina: 1