Heb een oude bak hier, een P100 met een 840MB schijfje erin. Als ik mijn pc opstart duurt het zo'n 5min voor de schijf herkent wordt door het bios en het systeem doorstart. Dus de schijf begint wel meteen met draaien bij het aanzetten maar na 5 min spint deze pas verder op en ziet de bios hem. Aan de kabels kan het niet liggen die itten zeker goed. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Verwijderd
Hoe heb je hem in de Bios ingesteld?
AUTO, LBA, NORMAL, etc?
Staat hij op master, slave, alone en hangt er nog meer aan. Welke instelling heeft het tweede device op dezelfde controller?
AUTO, LBA, NORMAL, etc?
Staat hij op master, slave, alone en hangt er nog meer aan. Welke instelling heeft het tweede device op dezelfde controller?
Verwijderd
Is het een scsi-schijf. Die hadden/hebben vaak een "auto-spin" jumper.
Autospin betekend dat als er stroom op de schijf komt (compu aanzetten) de disk ook een spin-up zal doen. Vaak is de disk dan op snelheid als de post klaar is en de scsi-controller aan z'n scan begint.
Als auto-spin uitstaat komt er wel stroom op de disk maar gaat ie pas een spin-up doen als de scsi-controller daar het commando to geeft.
Vroeger werdt dit vaak gedaan om de voeding van servers enz. niet te zwaar te belasten als een boel schijven allemaal tegelijk hun spin-up gingen doen.
De schijven werden dan een voor een of paarsgewijs gestart.
Autospin betekend dat als er stroom op de schijf komt (compu aanzetten) de disk ook een spin-up zal doen. Vaak is de disk dan op snelheid als de post klaar is en de scsi-controller aan z'n scan begint.
Als auto-spin uitstaat komt er wel stroom op de disk maar gaat ie pas een spin-up doen als de scsi-controller daar het commando to geeft.
Vroeger werdt dit vaak gedaan om de voeding van servers enz. niet te zwaar te belasten als een boel schijven allemaal tegelijk hun spin-up gingen doen.
De schijven werden dan een voor een of paarsgewijs gestart.
Het is geen SCSI en hij staat als primary-master. Op de secondary-master zit een cdrom speler maar die heb ik al eens losgekoppeld. In het bios staat ie op auto. Zal eens kijken naar dat LBA.
ik zou em niet op AUTO laten staan, maar 1 keer laten detecten in de BIOS en daarna die waarden laten staan. En LBA aanzetten (maar die zet de AutoDetect wel aan). Misschien is dan je hele probleem wel verholpen...
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Ik heb gekeken maar LBA staat aan en hij wordt dus in het bios pas automatisch herkent na een paar keer proberen als de harde schijf verder opspint...
Pagina: 1