Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:56
Afgelopen tijd heb ik tijd gehad om na te denken over mijn toekomst en ik heb besloten dat die niet bij mijn huidige werkgever ligt. In dat kader vier weken geleden gesprekken gestart met een nieuwe werkgever en dat lijkt allemaal goed te gaan maar startdatum plus tekenen contract is nog onzeker vanwege corona.

Heb er over nagedacht en had besloten om mijn huidige werkgever hierover in te lichten. Voor mij als persoon voelde het goed om dit te doen zodat zij een plan kunnen maken voor de toekomst rondom mijn werkzaamheden en de toekomst van een bepaalde propositie die nu op mijn schouders ligt. Mijn huidige contract (jaarcontract) stopt daar op 30 augustus 2020.

(ik kan me voorstellen dat iedereen nu gaat roepen: dat had je niet moeten doen want dit en dat, zou kunnen maar ik heb het nu al gedaan)

Vanmorgen dus dat gesprek gehad. Wat ik heb meegedeeld:

- Absoluut niet dat ik mijn contract opzeg

- Dat ik een aantal redenen heb waarom ik denk dat mijn toekomst niet bij mijn huidige werkgever ligt;
- Dat mijn contract nog tot 1 september doorloopt, ik mijn best ga doen om eerder bij een nieuwe werkgever aan de slag te kunnen gaan maar dat dit nog onduidelijk is;
- Ik nog gemotiveerd ben en mijn werkzaamheden naar behoren blijf uitvoeren;
- Ik de activiteiten van het solliciteren in mijn eigen tijd doe en er vrije dagen voor opneem;

We gingen prima uit elkaar, zij wat verbaasd en ik opgelucht.

Zojuist een email ontvangen van 1 van de eigenaren. Wat steekpunten:

- Willen met het oog op het voortbestaan van het bedrijf de werkzaamheden zsm beëindigen.
- Hebben nagenoeg geen werk door de crisis

Voorstel:
- Vaststellingsovereenkomst - einde contract per 1 mei (volgens mij al niet mogelijk want zij hebben ook maand opzegtermijn)
- In de tussentijd kan ik in dienst treden bij mijn nieuwe werkgever (wat niet gaat lukken) of een uitkering aanvragen
- Regelen van een uitkering of nieuw dienstverband mag in tijd van werkgever
- Ze gaan soepel om met gebruik leaseauto als dienstverband niet aansluit (overigens had ik al voorgesteld om leaseauto mee te nemen, om huidige werkgever niet met deze leaseauto te laten zitten en dus een kostenpost)
- In de vaststellingsovereenkomst opnemen dat mijn concurrentiebeding vervalt (niet interessant voor mij omdat mogelijk nieuwe werkgever niet onder dat beding valt)

Ik wil geen vaststellingsovereenkomst en per 1 mei al stoppen. Wil mijn huidige werk gewoon blijven doen en mijn collega's helpen om na de crisis vol gas uit de startblokken te kunnen gaan.

Wat zijn jullie adviezen en gedachten n.a.v. mijn verhaal?

Beste antwoord (via KaiseRRuby op 08-04-2020 17:52)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 22:24
Vaststellingsovereenkomst accepteren als je een tijdelijk contract hebt waar geen opzegmogelijkheid in zit, betekent geen recht op WW. Is er wel een opzegtermijn, dan moet die in acht worden genomen. Dus bij één maand, pas beëindigen per 31/5.

Dus: niet tekenen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
- Vaststellingsovereenkomst per 1 mei (volgens mij al niet mogelijk want zij hebben ook maand opzegtermijn)
Lijkt me sterk als er überhaupt enige vorm van opzegtermijn aanwezig is. Het is een contract voor een bepaalde termijn, en die is door de werkgever niet tussentijds opzegbaar. En als het een contract voor onbepaalde termijn zou zijn dan zou die ook niet opzegbaar zijn de werkgever. De enige die wel een opzegtermijn kan hebben ben je zelf.

En wat betreft je hoofdvraag:
Ik wil geen vaststellingsovereenkomst en per 1 mei al stoppen. Wil mijn huidige werk gewoon blijven doen en mijn collega's helpen om na de crisis vol gas uit de startblokken te kunnen gaan.
Simpel toch, dan moet je het bedrijf zeggen dat je dat niet wil. En als de zaken bij hun zo slecht gaan vanwege de coronacrisis, waarom gebruiken ze dan niet de nieuwe werktijdverkortingsregeling? Sowieso kom je ze al tegemoet door bij hun zo spoedig mogelijk te stoppen, zodra je iets anders gevonden hebt. Je geeft ze een vinger en ze willen je hand oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Hielko schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:19:
[...]

Lijkt me sterk als er überhaupt enige vorm van opzegtermijn aanwezig is. Het is een contract voor een bepaalde termijn, en die is door de werkgever niet tussentijds opzegbaar. En als het een contract voor onbepaalde termijn zou zijn dan zou die ook niet opzegbaar zijn de werkgever. De enige die wel een opzegtermijn kan hebben ben je zelf.

[...]

Simpel toch, dan moet je het bedrijf zeggen dat je dat niet wil. En als de zaken bij hun zo slecht gaan vanwege de coronacrisis, waarom gebruiken ze dan niet de nieuwe werktijdverkortingsregeling? Sowieso kom je ze al tegemoet door bij hun zo spoedig mogelijk te stoppen, zodra je iets anders gevonden hebt. Je geeft ze een vinger en ze willen je hand oid.
In een VSO kunnen beide partijen alles onderling samen alles zelf bepalen en de WTV is stopgezet ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• will3m
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:29
KaiseRRuby schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:38:
(..)
- Vaststellingsovereenkomst per 1 mei (volgens mij al niet mogelijk want zij hebben ook maand opzegtermijn)
Hielko zegt het ook al en het juridisch loket is helder
U bent niet verplicht mee te werken aan een beëindigingsovereenkomst. Er is daardoor vaak ruimte voor onderhandelingen. Teken een vaststellingsovereenkomst daarom niet direct, maar kijk eerst wat de gevolgen zijn voor uw WW-uitkering of transitievergoeding.
Mooi dat voorstel maar daar heb je vrij weinig mee van doen. Je bepaalt samen nog wat in het voorstel komt en da's dus niet eenzijdig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:39

Voorstel:
Ze hebben helemaal geen opzegtermijn, in de zin dat het contract niet eenzijdig opzegbaar is voor de werkgever. Met een vaststellingsovereenkomst ga je echter samen akkoord om het contract te ontbinden. Werknemers hebben in zo'n situatie vaak recht op een transitievergoeding. Volgens mij hangt dit af van het aantal dienstjaren. Je kan hier online meer over vinden.
Ik wil geen vaststellingsovereenkomst en per 1 mei al stoppen.
Niet tekenen dan! In de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan vanwege de angst dat een werkgever het zo moeilijk mogelijk gaat maken om te blijven werken.
Willen met het oog op het voortbestaan van het bedrijf de werkzaamheden z.s.m. beëindigen.
Blijkbaar is de nood niet zo hoog dat ze je om bedrijfseconomische redenen kunnen ontslaan.

Bizar trouwens dat je dit per e-mail te horen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18
- In de tussentijd kan ik in dienst treden bij mijn nieuwe werkgever (wat niet gaat lukken) of een uitkering aanvragen
Als jij een vaststellingsovereenkomst tekent dan heb je ten eerste geen recht meer op WW.
En bijstand krijg je pas als je ook geen eigen vermogen meer hebt.

Absoluut niet tekenen dus. Tenzij je of
- Een getekend arbeidscontract hebt bij je nieuwe werkgever
- Er bij de vaststellingsovereenkomst een ontslagpremie zit die het waard is om je WW rechten kwijt te raken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:45:
[...]

Als jij een vaststellingsovereenkomst tekent dan heb je ten eerste geen recht meer op WW.
Dat klopt niet. Hoe dan ook zou ik niet tekenen tenzij de terugval in salaris (en pensioenopbouw) wordt gedekt.Zie de discussie hieronder: het hangt af van of er een tussentijdse opzegmogelijkheid is.

[ Voor 12% gewijzigd door GlowMouse op 07-04-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Thanks voor jullie reacties. De emoties zijn inderdaad wat gezakt, nu wat rationeler.

@Hielko Ik bedoelde eigenlijk dit: https://www.transitieverg...tellingsovereenkomst.html

Werkgever moet dus de maand opzegtermijn in acht houden anders heb ik geen recht op WW. Dus, eerstvolgende datum waarop ik uit dienst zou kunnen is op z'n vroegst 1 juni.
Sowieso kom je ze al tegemoet door bij hun zo spoedig mogelijk te stoppen, zodra je iets anders gevonden hebt. Je geeft ze een vinger en ze willen je hand oid.
Precies dit gevoel heb ik ook. Ik heb het bewust gedaan, om ze tegemoet te komen en zodat ze zich kunnen voorbereiden op de toekomst.

@retoohs Je snijdt inderdaad een goed punt aan waar ik ook bang voor ben. Als ik nu ga zeggen dat ik niet wil tekenen ben ik bang dat ze me gaan 'pesten'. Daar heb ik helemaal geen zin in. Je geeft aan dat je het bizar vind dat ik dit per email te horen krijg, daar heb je direct een reden te pakken voor mijn vertrek. Zelf de moeite gedaan om er eerst een belletje aan te wagen en vervolgens een videocall om mijn besluit uit te leggen. Erg jammer om dan direct zo'n zakelijke en formele email als nabrander te krijgen.

@RocketKoen Dat is niet waar. Je kunt hier zien waar een vaststellingsovereenkomst aan moet voldoen om wel een WW te kunnen ontvangen. https://www.transitieverg...aststellingsovereenkomst/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• StevenK
Vaststellingsovereenkomst accepteren als je een tijdelijk contract hebt waar geen opzegmogelijkheid in zit, betekent geen recht op WW. Is er wel een opzegtermijn, dan moet die in acht worden genomen. Dus bij één maand, pas beëindigen per 31/5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
StevenK schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:01:

Ik heb mijn contract er nog even bij gepakt en er staat inderdaad geen opzegtermijn in het contract. Houdt dat in dat ik uberhaupt nooit een WW zou krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Laatst online: 11:39
[...]

Dat is niet waar. Over het algemeen heb je recht op WW maar er zijn uitzonderingen.
Vaststellingsovereenkomst accepteren als je een tijdelijk contract hebt waar geen opzegmogelijkheid in zit, betekent geen recht op WW.
Als dit inderdaad zo'n uitzondering is -> nooit tekenen! Meteen een goede reden tegenover je baas om dit te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
[...]

En bijstand krijg je pas als je ook geen eigen vermogen meer hebt.

Absoluut niet tekenen dus. Tenzij je of
- Een getekend arbeidscontract hebt bij je nieuwe werkgever
- Er bij de vaststellingsovereenkomst een ontslagpremie zit die het waard is om je WW rechten kwijt te raken.
Achteraf gezien had je dus toch gelijk omdat ik geen opzegtermijn in mijn tijdelijke contract heb staan. :+

Edit:

Oke: het is wel duidelijk. Fijn dat het door jullie duidelijk is geworden ook. Als ik een vaststellingsovereenkomst zou tekenen zit ik vanaf 1 mei zonder inkomen. Niet te doen dus. Maakt mijn reactie terug een stuk korter en duidelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door KaiseRRuby op 07-04-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
KaiseRRuby schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:06:
[...]

Ik heb mijn contract er nog even bij gepakt en er staat inderdaad geen opzegtermijn in het contract. Houdt dat in dat ik uberhaupt nooit een WW zou krijgen?
Wel als je natuurlijk gewoon tot het eind van het contract bij je werkgever in dienst blijft, als je dan nog niks nieuws hebt krijg je wel WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:53
Als je nog niet weg wilt, kan je overwegen niet te tekenen. Maar je wilt wel eerder weg dan de einddatum van jouw contract, dus dat kan een reden zijn om juist wel te tekenen of te onderhandelen over een andere einddatum. 1 mei zou ik sowieso niet mee akkoord gaan, wegens WW. Ook moeten ze aangeven dat de beëindiging door hun geïnitieerd is, dat mis ik nog in jouw verhaal.

Dat ze met de corona-crisis je niet in dienst willen houden (ook al wil jij jouw collega's daarna uit de startblokken helpen) is blijkbaar ook logisch. Ze hebben nu blijkbaar niet genoeg werk, dus als ze jouw werk over de andere collega's kunnen verdelen komt dat wel heel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Transportman schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:31:
Als je nog niet weg wilt, kan je overwegen niet te tekenen. Maar je wilt wel eerder weg dan de einddatum van jouw contract, dus dat kan een reden zijn om juist wel te tekenen of te onderhandelen over een andere einddatum. 1 mei zou ik sowieso niet mee akkoord gaan, wegens WW. Ook moeten ze aangeven dat de beëindiging door hun geïnitieerd is, dat mis ik nog in jouw verhaal.

Dat ze met de corona-crisis je niet in dienst willen houden (ook al wil jij jouw collega's daarna uit de startblokken helpen) is blijkbaar ook logisch. Ze hebben nu blijkbaar niet genoeg werk, dus als ze jouw werk over de andere collega's kunnen verdelen komt dat wel heel goed uit.
Dat is ook de reden waarom ik dit gesprek heb geïnitieerd. Wat ook duidelijk werd genoemd in voorgaande berichten: ik probeer ze tegemoet te komen door eerder weg te gaan naar een andere werkgever dan eind augustus.

Ik zie persoonlijk geen enkel voordeel voor hun en voor mij om te gaan tekenen. We moeten dan gaan onderhandelen over een ontslagvergoeding die ook de periode dekt tot 1 september, dan kunnen ze me beter laten doorwerken en te vriend houden zodat ik mijn best blijf doen om snel die andere baan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hielko schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:19:
[...]

[...]

Hier nog een vraag over: er is gecommuniceerd naar ons dat dit is gedaan. Ik lees dan nog op de website van die regeling: 'voorwaarde om in aanmerking te komen voor deze regeling is dat je werkgever tijdens deze periode geen ontslag mag aanvragen om bedrijfseconomische redenen.'

Hoe moet ik dat lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
[...]

Bij een tussentijdse beëindiging zou je geen WW krijgen, wel aan het einde van het contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Je eerste aanspraak op WW ligt na verlopen van de overeenkomst onder voorbehoud dat de overeenkomst is beëindigd door de werkgever. Wanneer je zelf aangegeven hebt te willen stoppen ben je verwijtbaar werkeloos en zal je geen uitkering krijgen.

De crux zit hem is het verwijtbaar werkeloos, dus werkeloos door eigen schuld. Bijvoorbeeld:
  • Ontslag op staande voet (fraude, diefstal, sexuele initmidatie, alles wat ontslag rechtvaardigd)
  • Zelf ontslag nemen
  • Contract voor bepaalde tijd eerder stoppen in overleg.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 21:17
StevenK schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:36:
[...]

Bij een tussentijdse beëindiging zou je geen WW krijgen, wel aan het einde van het contract.
Hoe kom je hierbij?
Edit: ah te snel geweest en beetje overheen gekeken. Geen tussentijdse opzegging mogelijk (meestal vrij standaard, ook in een tijdelijk contract).

@Wim-Bart Je hebt gelijk, echter kun je bij tussentijdse beeindiging met wederzijds goedvinden alsnog in aanmerking komen voor WW. Zoals je zelf aangeeft mag je niet verwijtbaar werkloos worden en ligt de crux hem bij het initiatief. Er moet namelijk duidelijk blijken dat dit initiatief bij de werkgever ligt en werknemer niets valt te verwijten maar dat er toch niet samen verder gegaan kan worden volgens werkgever, en blablabla.

Als dat netjes op papier staat, inclusief de wettelijke opzegtermijn van één maand (welke een werkgever ook in acht zou moeten nemen bij het verkrijgen van een ontslagvergunning) kan werknemer alsnog in aanmerking komen voor WW. Daarvoor moet werknemer uiteraard voldoen aan de eisen voor een WW-uitkering (zoals de wekeneis).

Edit: geen tussentijds opzegbeding lees ik net, dus maakt het idd lastig. Dan vervalt het recht op ww in principe zoals @StevenK al aangaf. Vaak wordt er wel gebruik gemaakt van dat beding, zodat er een vaststellingsovereenkomst opgesteld kan worden. WG heeft hier niet voor gekozen en dus ook bewust een risico genomen, namelijk het aan elkaar vast zitten voor de duur van de ao of een duurdere regeling treffen.

[ Voor 21% gewijzigd door remzor op 07-04-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Absoluut niet dat ik mijn contract opzeg
ik mijn best ga doen om eerder bij een nieuwe werkgever aan de slag te kunnen gaan maar dat dit nog onduidelijk is
Dus eigenlijk heb je je werkgever verteld dat je op korte termijn eenzijdig je tijdelijke contract wil opzeggen. Dit, terwijl je contract geen opzegbeding van jouw kant kent, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Djordjo Daar komt het eigenlijk dus wel op neer. Vandaar ook de verwarring bij mij, ik ging er van uit dat dit tussentijds opzegbeding er gewoon zou zijn (wat meestal ook zo is).
Geen slimme zet zo..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Absoluut niet je lease auto meenemen. Je hebt een jaarcontract en geen idee hoe duur je leaseauto is, maar dit kan een (enorm) blok aan je been zijn. Het kan zijn dat je leasemaatschappij gaat stuiteren en dat je hem direct moet afkopen of een boete moet betalen (40% van de resterende termijnen). Het verslechterd ook enorm je onderhandelingspositie bij een potentiële werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Oei, dan staat TS niet erg sterk in de onderhandelingen met werkgever. Ook een argument als gemotiveerd zijn rijmt niet helemaal met halverwege een jaarcontract al gaan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Djordjo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:38:
Oei, dan staat TS niet erg sterk in de onderhandelingen met werkgever. Ook een argument als gemotiveerd zijn rijmt niet helemaal met halverwege een jaarcontract al gaan solliciteren.
Ik was me niet bewust van het feit dat er geen opzegbeding in het contract staat.

Daarnaast was mijn doel ook helemaal niet om te gaan onderhandelen. Mijn werkgever is een relatief klein clubje en ik werk nauw samen met de twee eigenaren. Om ze te helpen met plannen maken voor de toekomst, om ze tegemoet te komen door niet tot het eind van mijn contract mijn tijd uit te zingen heb ik de keuze gemaakt om nu alvast mijn eigen plannen te trekken. Zoals hierboven allemaal ook omschreven staat overigens. Dat was mijn bedoeling.

@DeveloperNL Mijn potentieel nieuwe werkgever heeft gevraagd of ik hem mee wil nemen en ik heb zelf het contract van de auto, dus ik weet precies hoeveel het kost.

Ik moet alleen de leasemaatschappij vragen of het contract overgezet kan worden inderdaad, dat weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
StevenK schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:01:

Excuses, even een vraag voor de zekerheid. In mijn contract staat:

De dienstbetrekking vangt aan op 1 september 2019 en is gesloten voor de tijd van 12 maanden, zodat deze van rechtswege zonder opzegging eindigt op 30 augustus 2020. Op de arbeidsvoorwaarden is geen collectieve arbeidsovereenkomst (coa) van toepassing.

Er is een uitzondering als we gezamenlijk een bepaalde juridische entiteit zouden oprichten, wat niet is gebeurd. Daarnaast een proeftijd.

Vraag is vooral over dat stukje 'zonder opzegging' in de eerste zin. Dat betekent toch dat ze het niet hoeven op te zeggen en het automatisch eindigt op 30 augustus 2020?

Of zijn die woorden een tussentijds opzegbeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
KaiseRRuby schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:56:
[...]
Vraag is vooral over dat stukje 'zonder opzegging' in de eerste zin. Dat betekent toch dat ze het niet hoeven op te zeggen en het automatisch eindigt op 30 augustus 2020?
Correct
Nee, dan heb je het over een 'Deze overeenkomst kan opgezegd worden met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn' of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

StevenK schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:28:
Nee, dan heb je het over een 'Deze overeenkomst kan opgezegd worden met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn' of zoiets.
Zelfs dat is niet genoeg in een contract voor bepaalde tijd (zoals deze). Dan is er namelijk geen wettelijke opzegtermijn. Er moet een specifieke opzegtermijn in het contract staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Croga schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:38:
[...]

Zelfs dat is niet genoeg in een contract voor bepaalde tijd (zoals deze). Dan is er namelijk geen wettelijke opzegtermijn. Er moet een specifieke opzegtermijn in het contract staan.
Daar heb je gelijk in, ik was niet scherp genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:46

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Beetje raar pad wat je werkgever nu gaat bewandelen maar mijn tips:

- Niet akkoord gaan, niet mondeling en zeker niet schriftelijk

Daarna even je rechtsbijstand bellen en de situatie uitleggen een jaar contract opzeggen met een maand met de reden :
- Hebben nagenoeg geen werk door de crisis
Houd momenteel absolute geen stand daarvoor heeft de regering juist regelingen getroffen voor werkgevers. Je rechtsbijstand zal je adviseren een bezwaar schrift in te dienen tegen deze abrupte eenzijdige opzegging. Een jaar contract kan je namelijk niet zomaar opzeggen, zonder een valide reden. En al helemaal niet als er niet een opzegtermijn in is afgesproken (expliciet).

Lees ook Dit even om je goed te informeren.
- Vaststellingsovereenkomst - einde contract per 1 mei (volgens mij al niet mogelijk want zij hebben ook maand opzegtermijn)
- Regelen van een uitkering of nieuw dienstverband mag in tijd van werkgever
- Ze gaan soepel om met gebruik leaseauto als dienstverband niet aansluit (overigens had ik al voorgesteld om leaseauto mee te nemen, om huidige werkgever niet met deze leaseauto te laten zitten en dus een kostenpost)
- In de vaststellingsovereenkomst opnemen dat mijn concurrentiebeding vervalt (niet interessant voor mij omdat mogelijk nieuwe werkgever niet onder dat beding valt)
Persoonlijke mening, als dit allemaal mondeling is gegaan zorgen dat je het op schrift krijgt. Gewoon aan het werk blijven gaan tot ze je schriftelijk hebben verwittigd. Daarna rechtsbijstand inschakelen, ik persoonlijk zou sturen op per direct non actief met behoud van het salaris tot einde contract.

Het traject rechtsbijstand, bezwaarschrift afhandelen etc en aanvragen ontslag bij UWV kost meer en duurt langer dan wat je contract nog loopt. maar nogmaals eerst je rechtsbijstand bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 15-04-2020 22:18 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Croga schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:38:
[...]

@StevenK @KaiseRRuby Hoezo niet? Kan prima. Wettelijke opzegtermijnen zijn er natuurlijk wel, ook bij een tussentijds opzegbeding (welke er in deze ao dus niet is). Zie ook artikel 7:672 BW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

remzor schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:39:
[...]

@StevenK @KaiseRRuby Hoezo niet? Kan prima. Wettelijke opzegtermijnen zijn er natuurlijk wel, ook bij een tussentijds opzegbeding (welke er in deze ao dus niet is). Zie ook artikel 7:672 BW.
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in principe niet tussentijds worden opgezegd, niet door de werkgever, maar ook niet door de werknemer.

Hierop zijn wel een aantal uitzonderingen:
  • Er kan wel worden opgezegd in de proeftijd, als er een proeftijd is overeengekomen.
  • Er kan wel worden opgezegd als er sprake is van een situatie van ontslag op staande voet.
  • Er kan wel worden opgezegd als er sprake is van een tussentijds opzegbeding.
Er is geen tussentijds opzegbeding: wat nu?
Als er geen tussentijds opzegbeding is en de werkgever wil het arbeidscontract toch tussentijds beëindigen, dan heeft hij hiervoor in principe twee mogelijkheden:

Hij kan met de werknemer onderhandelen over een beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden, of
Hij kan de kantonrechter verzoeken om de arbeidsovereenkomst tussentijds te beëindigen.
Bron: ontslag.nl

Bovendien als er een tussentijds opzeg beding is dan gaat de werkgever echt niet met een vaststelling overeenkomst komen immers is hij gerechtigd om de overeenkomst op te zeggen met in achtneming van de vaste gestelde datum/termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@ShadowBumble Niet lullig bedoeld, maar jij hebt er niet heel veel kaas van gegeten. Niet erg verder, maar lastig uitleggen vrees ik. Ook al is er een tussentijds opzegbeding, kan een werkgever een ao met een werknemer nooit opzeggen zonder een ontslagvergunning of een beëindigingsovereenkomst (en dus wederzijds goedvinden).

Een tussentijds opzegbeding kan trouwens ook later tijdens de ao schriftelijk worden overeengekomen, als deze niet bij aanvang is opgenomen in de ao @KaiseRRuby. Zie ook artikel 7:667 lid 3. Zou dus van pas kunnen komen om de ww rechten niet te verspelen, al ligt het er natuurlijk dik bovenop dat dit met die reden wordt overeengekomen als er meteen daarna een vaststellingsovereenkomst wordt opgesteld. Maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

remzor schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:06:
@ShadowBumble Niet lullig bedoeld, maar jij hebt er niet heel veel kaas van gegeten. Niet erg verder, maar lastig uitleggen vrees ik.
Dat zou heel goed kunnen inderdaad (ik ben immers ook geen advocaat daarom verwijs ik ook regelmatig in mijn posts naar zijn rechtsbijstand). Dat gezegd hebbende heb ik naar mijn mening wel inzicht in hoe bedrijven werken, de reden die hij aangeeft in zijn start post zijn niet genoeg voor een kanton rechter om dit serieus te overwegen in deze periode en zeker niet als er geen verwijtbare situatie is.

Wat dat aan gaat geld het nog altijd dat je recht hebben en je recht krijgen twee verschillende dingen zijn. In dit geval praten we over een overbrugging periode van 4 maanden (immers dan loopt het contract af). De tijd en effort die het bedrijf kost om dit traject te doen zeker als je rechtsbijstand inschakelt zijn in 90% van de gevallen al langer dan die 4 maanden. Effectiever is dus gewoon om het contract te laten verlopen, scheelt een hoop ellende voor zowel het bedrijf als de werknemer. Desnoods door het op non actief stellen voor de resterende contract periode.

[ Voor 20% gewijzigd door ShadowBumble op 16-04-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Ook bij een tussentijds opzegbeding heeft de werkgever een ontslagvergunning nodig. Niet anders dan bij het opzeggen van een arbeidsovereenkomst onbepaalde tijd.

Overigens is al eerder in dit topic komen vast te staan dat er geen sprake is van een tussentijds opzegbeding. Als TS akkoord gaat met voortijdige beeindiging, zal hij naar alle waarschijnlijkheid geen recht op WW hebben.

Hij zou een vaststellingsovereenkomst pas moeten tekenen als hij eerst een andere baan heeft gevonden.

[ Voor 50% gewijzigd door t_captain op 16-04-2020 09:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
Gewoon blijven werken dus.
Aangeven dat je niet akkoord gaat met het voorstel.

Je kan dan een onderhandeling starten (bijvoorbeeld aangeven dat je wel per 1 juni wil stoppen, mits je een compensatie krijgt (bijvoorbeeld je salaris t/m 1 augustus)), maar ik zou vooral werk maken van je nieuwe baan!

Zodra je die hebt is het een stuk makkelijker om dit gedoe af te handelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
@ShadowBumble Thanks voor je reactie. De manier die je omschrijft is inderdaad ook een weg die je kunt bewandelen maar dit heeft niet mijn voorkeur. Ik wil graag in een prettige sfeer kunnen blijven werken tot mijn nieuwe baan begint.

@Smobbo Dat is inderdaad wat ik nu doe. Eerste reactie is geweest waarin ik heb aangegeven hun reactie uitermate jammer te vinden. Ook heb ik aangegeven dat dit geen optie is, omdat ik geen WW krijg als ik de vaststellingsovereenkomst zou ondertekenen. Ook heb ik verwezen naar de NOW.

Zij geven nu terug dat ik wel gewoon kan ondertekenen en verwijzen naar het UWV. In hun link houden ze echter geen rekening met het feit dat er geen opzegbeding in het contract zit (of hij zit er wel in en ik zie het gewoon over het hoofd).

Verder zeggen ze dat stoppen in NOW tijd wel gewoon kan en alleen effect heeft op de hoogte van hun toeslag. Kortom: ze krijgen toeslag voor me en willen nog steeds van me af.

@StevenK Bedankt maar weer, heb je een juridische achtergrond?

Stukje verdere achtergrond, ook richting @Smobbo. Gisteren nog contact gehad met potentiele nieuwe werkgever, ik heb de benodigde testen gemaakt en zij wachten even op het rapport daarvan. Ook geven ze aan geen problemen te zien qua arbeidsvoorwaarden. Enige onzekere factor is nu nog de startdatum, ze willen fysiek onboarden en dat snap ik heel goed. Ze geven telkens aan: startdatum 1 juni of 1 juli.

Tot slot: ik heb enorme spijt van het feit dat ik eerlijk heb willen zijn en ze heb willen voorbereiden. Dat bijt me enorm in mijn staart terwijl ik het alleen maar goed heb bedoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
KaiseRRuby schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:46:
@ShadowBumble Thanks voor je reactie. De manier die je omschrijft is inderdaad ook een weg die je kunt bewandelen maar dit heeft niet mijn voorkeur. Ik wil graag in een prettige sfeer kunnen blijven werken tot mijn nieuwe baan begint.

@Smobbo Dat is inderdaad wat ik nu doe. Eerste reactie is geweest waarin ik heb aangegeven hun reactie uitermate jammer te vinden. Ook heb ik aangegeven dat dit geen optie is, omdat ik geen WW krijg als ik de vaststellingsovereenkomst zou ondertekenen. Ook heb ik verwezen naar de NOW.

Zij geven nu terug dat ik wel gewoon kan ondertekenen en verwijzen naar het UWV. In hun link houden ze echter geen rekening met het feit dat er geen opzegbeding in het contract zit (of hij zit er wel in en ik zie het gewoon over het hoofd).

Verder zeggen ze dat stoppen in NOW tijd wel gewoon kan en alleen effect heeft op de hoogte van hun toeslag. Kortom: ze krijgen toeslag voor me en willen nog steeds van me af.
Die NOW-boete krijgen ze alleen als ze ontslag aanvragen, bij een overeenkomst is dat niet van toepassing net zo min als bij het niet verlengen van tijdelijke contracten.

Die overeenkomst kun je trouwens bij het UWV laten toetsen, maar met wat je nu allemaal verteld hebt zeg ik nog steeds: niet tekenen.

En ja, weet wel een wat van het juridische :) Zie hieronder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-09 06:32

Hoe jammer het ook is: in geval van zakelijke relaties altijd jezelf eerst indekken.

Tot slot: ik heb enorme spijt van het feit dat ik eerlijk heb willen zijn en ze heb willen voorbereiden. Dat bijt me enorm in mijn staart terwijl ik het alleen maar goed heb bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Dat is maar natuurlijk hoe je er zelf in staat. Je werkgever heeft een voorstel gedaan, daar hoef je niet mee akkoord te gaan, en that's that. Ik snap dat het emotioneel niet zo leuk als je werkgever je er direct uit probeert te trappen zodra jij keurig laat weten wat je plannen zijn, maar feitelijk gezien valt het tot nu toe wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:08

Als jouw werkgever zo zeker ervan is dat het geen effect heeft op jouw WW uitkering e.d., kunnen ze toch gewoon daarvoor garant staan? Immers, zij zijn er zeker van dat het geen effect heeft, dus is het niet meer dan een stom regeltje op papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07

Stukje verdere achtergrond, ook richting @Smobbo. Gisteren nog contact gehad met potentiele nieuwe werkgever, ik heb de benodigde testen gemaakt en zij wachten even op het rapport daarvan. Ook geven ze aan geen problemen te zien qua arbeidsvoorwaarden. Enige onzekere factor is nu nog de startdatum, ze willen fysiek onboarden en dat snap ik heel goed. Ze geven telkens aan: startdatum 1 juni of 1 juli.

Mooi dat het met de potentiele nieuwe werkgever de goede kant op gaat. 1 juni starten zou mooi zijn, want eerder stoppen gaat hem sowieso niet worden. Dan zou je er nog wat aan over kunnen houden (vaststellingsovereenkomst per 1 juni met bijvoorbeeld 2 maandsalaris mee)...

Ik zou geen spijt hebben van het feit dat je open en eerlijk bent geweest, dat is juist in je te prijzen. Dat ze er vervolgens zo mee omgaan zegt vooral veel over je huidige werkgever!
Ik ben eerder ook bij mijn werkgever vertrokken in alle openheid, nieuwsgierig naar werk in een andere omgeving. Na enige tijd ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het werk wat ik deed toch leuker vond. Juist doordat ik hier open en transparant over ben geweest was mijn huidige (en dus ook vorige :+ ) werkgever maar wat blij dat ik terug wou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:49
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat er wel degelijk een opzegtermijn en een mogelijkheid tot tussentijds opzeggen in je contract moet staan (zoals reeds eerder aangegeven). Sterker nog, het was letterlijk één van de vragen die door de medewerker van het UWV werd gesteld: is mogelijkheid tot tussentijdse opzegging opgenomen in de arbeidsovereenkomst.

Verder ter informatie voor in de toekomst (mocht je het ooit nodig hebben):
- zorg dat altijd een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is opgenomen in je contract. Stel dat je zelf ooit weg wil, dan kan dit zonder poespas met inachtneming van de opzegtermijn. Nu zullen de meeste werkgevers wel direct afscheid nemen van iemand die niet de intentie heeft door te werken na afloop van het tijdelijk contract, maar ik heb ook al eens anders gehoord.
- bij een vaststellingsovereenkomst moeten een aantal zaken worden opgenomen om überhaupt in aanmerking te komen voor ww. Denk hierbij aan: 1) dat de werknemer niets te verwijten valt, het ontslag vanuit de werkgever geïnitieerd is en bijvoorbeeld voortvloeit uit een verschil in inzicht in de uit te voeren werkzaamheden 2) dat naar andere mogelijkheden zijn gekeken binnen de organisatie en dat een verdere vruchtbare werkrelatie niet meer mogelijk wordt geacht.

Tot slot. Ik zou me zeker niet schuldig voelen dat je eerlijk bent geweest (ik vind het juist iets goed), maar ik zou altijd inschatten hoe je werkgever zou reageren op een dergelijke boodschap. Ik heb zelf goede ervaringen en je gaat op goede voet weg, maar nogmaals ik moest het wel mogelijk achten bij die specifieke werkgever. Zelf heb ik ooit meegemaakt dat, bij het indienen van mijn ontslag, de werkgever vroeg of ik misschien bij de nieuwe werkgever kon navragen of ik daar misschien wat later kon beginnen. Ze hadden me nu eenmaal nodig en waren tevreden. Echter kan de reactie ook zijn zoals het bij jou nu voordoet en dan heb je met de twee bovenstaande genoemde punten een eventuele back-up indien het echt niet goed uitpakt.

Laat je in ieder geval niet gek maken en veel succes! Ik hoop dat je snel een nieuwe baan hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Laatst online: 30-09 19:09
Nee joh, dat siert je alleen maar. 👍🏻

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Zijsprongetje:
Z.s.m. starten bij nieuwe werkgever, onbetaald verlof bij huidige werkgever tijdens proeftijd. Proeftijd met succes doorlopen dan oude baan opzeggen.

Ben geen arbeidsrechtdeskundige ofzo, maar misschien is dit iets wat te overwegen valt.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:50
KaiseRRuby schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:56:
[...]

Dat betekent dat ze het contract eigenlijk nu (tijdens het tekenen) al opzeggen en daar misschien later op terugkomen. Is vrij standaard en houdt nul stand, vanuit goed verkgeversschap moeten ze minimaal een maand van te voren laten weten of ze het contract willen gaan verlengen.

Maar als ik jou goed begrijp heb jij je WG laten weten niet het contract te willen verlengen en als ze dat kunnen waarderen ook wel eerder wil vertrekken als je al wat anders gevonden hebt? Dan zou ik nul nada niks tekenen.

Daarintegen als jij hebt aangegeven nu weg te willen en actief bezig bent en wilt sturen naar een einddatum van voor jou contract afloopt, heb jij eigenlijk zelf aangegeven dat je tussentijds je contract wilt opzeggen. Dat hier geen beding op is in het contract betekent niet dat je dit er niet achteraf bij kan onderhandelen. Dan zit je nu in die onderhandeling die je zelf gestart bent.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor

Als er geen tussentijds opzegbeding in je contract staat klopt het ook niet wat de werkgever zegt, zoals @StevenK en ik ook al hebben aangegeven.
Bovendien heb ik je in een post van gisterenavond gewezen op de mogelijkheid deze alsnog op te nemen, aangezien er niets staat in de wet over het al dan niet later (schriftelijk) opnemen van een tussentijds opzegbeding.
Echter lijk je, om wat voor reden dan ook, bewust of onbewust, niet te (willen) reageren op mijn posts.

Overigens zijn er niet heel veel andere mogelijkheden dan gewoon doorwerken tot einde ao of totdat je zelf opzegt (en een startdatum hebt bij je nieuwe wg). Eventueel een verbeterde vaststellingsovereenkomst zou ook kunnen, bijvoorbeeld doordat je langer wordt doorbetaald maar niet hoeft te werken. Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Een laatste optie is dus alsnog een tussentijds opzegbeding overeenkomen, met het risico dat het UWV dit naar eigen inzicht zal beoordelen. Ook al mag dit wettelijk gezien dus wel. Dan zouden jullie alsnog samen een vaststellingsovereenkomst kunnen opstellen. Maar volgens mij ben je er voor jezelf al wel uit, ik zou ook gewoon blijven doorwerken totdat je zelf kunt opzeggen of tot het einde van het contract :)
dhrbarendrecht schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:57:
Dat betekent dat ze het contract eigenlijk nu (tijdens het tekenen) al opzeggen en daar misschien later op terugkomen. Is vrij standaard en houdt nul stand, vanuit goed verkgeversschap moeten ze minimaal een maand van te voren laten weten of ze het contract willen gaan verlengen.
Jij doelt op de aanzegplicht, maar dat is niet wat er staat. M.a.w.: de werkgever heeft niet aangezegd bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst met @KaiseRRuby, althans, dat blijkt niet uit deze passage. Overigens zou dit prima standhouden, want dit mag gewoon. Een werkgever kan dus aanzeggen al bij aanvang van een arbeidsovereenkomst. Echter sinds de intrede van de WAB op 1 januari 2020 is een werkgever dan wel altijd een transitievergoeding verschuldigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
remzor schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:20:
[...]

Als er geen tussentijds opzegbeding in je contract staat klopt het ook niet wat de werkgever zegt, zoals @StevenK en ik ook al hebben aangegeven.
Bovendien heb ik je in een post van gisterenavond gewezen op de mogelijkheid deze alsnog op te nemen, aangezien er niets staat in de wet over het al dan niet later (schriftelijk) opnemen van een tussentijds opzegbeding.
Echter lijk je, om wat voor reden dan ook, bewust of onbewust, niet te (willen) reageren op mijn posts.

Overigens zijn er niet heel veel andere mogelijkheden dan gewoon doorwerken tot einde ao of totdat je zelf opzegt (en een startdatum hebt bij je nieuwe wg). Eventueel een verbeterde vaststellingsovereenkomst zou ook kunnen, bijvoorbeeld doordat je langer wordt doorbetaald maar niet hoeft te werken. Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Een laatste optie is dus alsnog een tussentijds opzegbeding overeenkomen, met het risico dat het UWV dit naar eigen inzicht zal beoordelen. Ook al mag dit wettelijk gezien dus wel. Dan zouden jullie alsnog samen een vaststellingsovereenkomst kunnen opstellen. Maar volgens mij ben je er voor jezelf al wel uit, ik zou ook gewoon blijven doorwerken totdat je zelf kunt opzeggen of tot het einde van het contract :)

[...]

Jij doelt op de aanzegplicht, maar dat is niet wat er staat. M.a.w.: de werkgever heeft niet aangezegd bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst met @KaiseRRuby, althans, dat blijkt niet uit deze passage. Overigens zou dit prima standhouden, want dit mag gewoon. Een werkgever kan dus aanzeggen al bij aanvang van een arbeidsovereenkomst. Echter sinds de intrede van de WAB op 1 januari 2020 is een werkgever dan wel altijd een transitievergoeding verschuldigd.
Het is absoluut niet mijn bedoeling je stelselmatig te negeren, ik was me hier niet van bewust. Je opmerkingen zijn zeker mee gegaan.

Heb wel gemist dat je inderdaad nog een opzegbeding kunt toevoegen. Als je dat inderdaad doet, dan neem ik aan dat je een geldige opzegtermijn ook toevoegt.

Houdt in dat als we dit op korte termijn gaan doen, ik op zijn vroegst per 1 juni uit dienst zou zijn (rekening houdend met de wettelijke maand opzegtermijn). De kans dat ik op 1 juni of op 1 juli begin bij mijn nieuwe werkgever is groot.

Ik ben dus inderdaad niet van plan om alle heisa van het aanvragen van een WW op mijn hals te gaan halen voor die ene maand. Momenteel heb ik aangegeven tot volgende week dinsdag tijd te willen hebben om met mijn nieuwe werkgever alles rond te maken zodat ik een beter verhaal richting mijn huidige werkgever heb.

Huidige werkgever gooit het momenteel op het feit dat ze het heel zwaar hebben in deze tijden. Stukje emotionele chantage voelt het ook wel voor mij, alsof ik verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het feit dat ze failliet gaan. Terwijl er nog een andere medewerker in zijn proeftijd zit momenteel. Ze zeggen ook: iedere duizend euro is nu essentieel, daarom willen ze opeens zo snel van mij af.

Terwijl er niks aan de hand zou zijn geweest als ik niks had gezegd en gewoon mijn tijd had afgewacht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
KaiseRRuby schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:18:
[...]

Het is absoluut niet mijn bedoeling je stelselmatig te negeren, ik was me hier niet van bewust. Je opmerkingen zijn zeker mee gegaan.

Heb wel gemist dat je inderdaad nog een opzegbeding kunt toevoegen. Als je dat inderdaad doet, dan neem ik aan dat je een geldige opzegtermijn ook toevoegt.

Houdt in dat als we dit op korte termijn gaan doen, ik op zijn vroegst per 1 juni uit dienst zou zijn (rekening houdend met de wettelijke maand opzegtermijn). De kans dat ik op 1 juni of op 1 juli begin bij mijn nieuwe werkgever is groot.

Ik ben dus inderdaad niet van plan om alle heisa van het aanvragen van een WW op mijn hals te gaan halen voor die ene maand. Momenteel heb ik aangegeven tot volgende week dinsdag tijd te willen hebben om met mijn nieuwe werkgever alles rond te maken zodat ik een beter verhaal richting mijn huidige werkgever heb.

Huidige werkgever gooit het momenteel op het feit dat ze het heel zwaar hebben in deze tijden. Stukje emotionele chantage voelt het ook wel voor mij, alsof ik verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het feit dat ze failliet gaan. Terwijl er nog een andere medewerker in zijn proeftijd zit momenteel. Ze zeggen ook: iedere duizend euro is nu essentieel, daarom willen ze opeens zo snel van mij af.

Terwijl er niks aan de hand zou zijn geweest als ik niks had gezegd en gewoon mijn tijd had afgewacht..
Begrijpelijk, het is ook een hoop gedoe voor weinig. Tenzij je geen nieuwe werkgever hebt op korte termijn, dan zou het de moeite kunnen zijn (zeker als de werkrelatie dermate verslechterd dat je eigenlijk niet samen verder kán).

Overigens hoef je zoals ik al eerder aanhaalde geen exacte duur te noemen m.b.t. de opzegtermijn, i.t.t. wat andere Tweakers zeiden. Gewoon de ‘wettelijke opzegtermijn’ geeft namelijk al een duur aan, want de opzegtermijnen staan prima beschreven in de wet (en evt. in je cao, daar er onder voorwaarden van mag worden afgeweken).
Succes in ieder geval, ook met de verdere afwikkeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 15:24

Niet doen! Ik zit aan de andere kant van de tafel en kan je vanuit mijn optiek hiervoor alleen maar een dik compliment geven. Niks is vervelender als de laatste dag van de maand verrast te worden met een zakelijk ontslagbrief. Het siert je dat je bij je werkgever aangeeft aan het eind van het contract niet door wilt gaan en je al op zoek bent naar iets anders. Getuigt mij van goed werknemerschap.

Wellicht nemen ze het op als een slechte verliezer of hebben ze dus maar afgeschreven en willen ze dan ook maar gelijk asap van je af. Vanuit bedrijfsbelang snap ik dit als geen ander, maar je kan als werkgever ook er voor kiezen om je toekomstige ex-collega te helpen met het vinden van een geschikte baan en werkgever. Ondernemers hebben vaak een groot netwerk. Dat is namelijk ook goed werkgeverschap.

Hoop dat je snel iets vind waar je je ei in kwijt kan en voldoening uit haalt.

Vaststellingsovereenkomst is er voor om te zorgen dat je wel je WW veilig stelt, maar hier zit ook een wettelijk opzegtermijn aan vast vanuit werkgeverskant. Hier kan je van afwijken als je daar beide mee akkoord gaat, maar je WW uitkering gaat daarmee niet sneller van start. Daarnaast zou ik eerder van werk naar werk switchen dan van werk-ww-werk.

Ik zou niet tekenen. Zet je gewoon 100% in voor je huidige werkgever en zoek wat anders.

PS: pas op met de toezegging dat je wel je je leaseauto meeneemt. Dit kan financieel nog terugbijten. Wat als je nieuwe werkgever het leasecontract niet rond krijgt bij overdracht?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeddoes
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-02-2023
Werving is niet toegestaan op GoT, zie: Het algemeen beleid #verbodenspam.

[ Voor 77% gewijzigd door defiant op 27-04-2020 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Voordat mensen hier snel oordelen. Wellicht denkt zijn oud werkgever echt dat hij dan recht heeft op WW en zoeken ze een manier om hun eigen loonkosten te drukken. En eerste voorstel is altijd in hun voordeel.

Alleen jij hebt geen recht op WW begrijp ik hier (deze uitzondering wist ik ook niet, hoewel ik toch wel een paar vaststellingsovereenkomsten ben aangegaan als werkgever en 1x als werknemer).

Geeft dat duidelijk aan hun door. Dat je ze wel op deze manier wil helpen, maar niet ten kosten van jezelf. Dat kan ook de lucht klaren.

Als je wel tussentijds had mogen opzeggen, had je hun kunnen helpen door akkoord te gaan, mits zij het verschil van de WW en je huidige salaris als vergoeding hadden meegegeven. Dat was win/win geweest. Maar gezien je niet tussentijds kunt opzeggen, is dat nu geen optie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:18:
Probeer het vooral zakelijk te bekijken. Het bedrijf heeft een ondernemersrisico. Niet jij. Ook niet in deze situatie. Mocht je het prima vinden om wél eerder te stoppen, geef dan vooral aan bij je werkgever dat je alleen eerder wilt stoppen als de juiste stappen worden gevolgd om het recht op een ww-uitkering niet te verspelen.

Heb je trouwens een rechtsbijstandverzekering? De juristen van je verzekering kunnen je bij dit soort issues ook goed helpen en als het nodig is overgaan op een rechtszaak.
Pagina: 1