Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:28

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Topicstarter
Hallo allemaal, ik weet niet zeker of dit het juiste forum hiervoor is, maar deze leek me het best passend.

Ik zat eens te denken...beeld je het volgende scenario in:
Je koopt in 2016 een Playstation en gaat akkoord met de gebruiksvoorwaarden van Playstation Network. Je koopt veel spellen en speelt deze voornamelijk online. In 2017 wijzigt Playstation de voorwaarden voor Playstation Network met als resultaat dat je niet online kan spelen totdat je de nieuwe voorwaarden accepteert.
Voel je je nu gedwongen de voorwaarden te accepteren?
Playstation is slechts een voorbeeld, er zijn genoeg andere bedrijven (bijvoorbeeld Sonos) die soortgelijke acties hebben

Als je niet accepteert dan werkt een belangrijke functionaliteit van je product (de Playstation) plots niet meer.

Is het eigenlijk legaal om op deze manier de voorwaarden te wijzigen? Zou dit onder "misbruik van omstandigheden" vallen zoals bedoeld in Artikel 44 van het burgerlijk wetboek boek 3? (https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01

Meestal hebben bedrijven wel iets opgenomen in hun voorwaarden in de zinnen van "We may modify the terms of this agreement..."

Wat vinden jullie hiervan? Zouden consumenten beter beschermt moeten worden tegen dergelijke praktijken?

Ik denk dat dit een belangrijkere vraag gaat worden naarmate steeds meer producten grotendeels afhankelijk zijn van digitale services met betrekking tot functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Gaat het om juridische haarkloverij of heb je een geldige reden om de nieuwe voorwaarden te weigeren?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:28

TheAncientDovah

Topicstarter
JukeboxBill schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:01:
Gaat het om juridische haarkloverij of heb je een geldige reden om de nieuwe voorwaarden te weigeren?
Het ging mij meer om de vraag in het algemeen.
Maar je kan je natuurlijk voorstellen dat de voorwaarden opeens dusdanig worden aangepast dat dit een grote invloed zou hebben op bijvoorbeeld je privacy. Alhoewel ik niet zou weten in hoeverre dat dat dan weer als een geldige reden gezien zou worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:35

NMH

Moderator General Chat
Ik denk dat het hem om het principe gaat, en hij heeft best een punt. Er zijn steeds meer dingen die eigenlijk een hybride zijn tussen een fysiek product dat je koopt en een dienst die je afneemt. Bij een "pure" dienst is het makkelijk; stel je hebt een abonnement waar je X euro in de maand voor betaald en de voorwaarden wijzigen op een manier die niet acceptabel voor je is; dan beeindig je het abonnement en is het klaar.

Koop je echter een fysiek product dat voor een deel of zelfs geheel afhankelijk is van een online dienst dan is het lastiger. Als je dan een wijziging van de voorwaarden voor je kiezen krijgt waar je het niet mee eens bent dan kun je de dienst beeindigen, maar dan zit je met een apparaat dat een deel of zelfs al zijn functionaliteit verloren heeft. Het is best een interessante vraag hoe fair dat is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

In de meeste privacy voorwaarden, want daar gaat het vaak om, staat een voorbehoud opgenomen dat een uitgever van die voorwaarden, die voorwaarden ook eenzijdig mag wijzigen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Als de wijziging onredelijk is of zelfs indruist tegen de huidige privacywetgeving, dan kan ik mij voorstellen dat je het daarmee niet eens bent.
Maar de wijziging kan ook nodig zijn geweest om juist aan de nieuwe privacywetgeving te voldoen. In dat geval zie ik geen reden om de nieuwe voorwaarden niet te aanvaarden.

Vandaar dus mijn eerste vraag.

Overigens zijn dit soort voorvallen voor mij de reden om nog altijd zo veel mogelijk fysiek iets te bezitten, i.p.v. online via streaming of wat dan ook.

[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 07-04-2020 18:18 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1