Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multitask PC €1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Ik wil mijn 9 jaar oude systeem eindelijk gaan vervangen aangezien het systeem te traag is geworden. Dit is mijn huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI P67A-GD65 (B3)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 3G (rev. 2.0)€ 316,-€ 316,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 60,72€ 60,72
1BehuizingenCooler Master CM 690 II€ 0,-€ 0,-
1MonitorenIiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart€ 129,-€ 129,-
1MonitorenIiyama ProLite E2473HDS-B1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSony Optiarc AD-7260S€ 0,-€ 0,-
1VoedingenXFX ProSeries 750W XXX Edition€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,72

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC gaat voornamelijk gebruikt worden om te pokeren. Ik speel vaak 10-14 tafels te gelijk op 3-5 aparte software programma's(aanbieders). Daarnaast heb ik nog een aantal ondersteunende software programma's open waarvan het zwaarste programma Holdem Manager 2 is. Dit is een database programma die de statistieken bijhoudt van de handen die ik speel. Tijdens het pokeren heb ik vaak ook nog een aantal webpagina's open om informatie op te zoeken. In de toekomst ben ik ook van plan simulaties te gaan runnen met het programma PioSOLVER, dit programma vraagt veel van de CPU en het geheugen.
Gamen doe ik niet meer veel en als ik wel game dan zijn het vaak minder zware games zoals Dota 2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €1000 excl. videokaart en randapparatuur. Als het voor minder kan ook prima, ik zoek zoveel mogelijk bang voor mijn bucks. Ik zet het systeem zelf in elkaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 3GB
-Crucial MX100 256GB(nog niet zeker)
-Iiyama ProLite E2473HDS-B1 Zilver
-Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart
-Muis, toetsenbord en speakers/headset

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een snelle CPU, een goede SSD en voldoende geheugen. Mijn huidige videokaart is momenteel nog voldoende voor wat ik doe. Ik ben momenteel nog tevreden met mijn twee 1080p schermen. In de toekomst ga ik wellicht nog een 3e scherm kopen of één van de twee schermen vervangen voor een groter en beter model. Maar dat is iets voor later.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt voorkeuren. Naar wat ik begrijp is AMD momenteel de beste prijs/kwaliteit op het gebied van CPU's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een snel, toekomstbestendig en enigszins stil systeem.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik twijfel nog over de keuze voor een aantal onderdelen, hierbij zou ik graag jullie advies willen.

CPU: Ten eerste twijfel ik nog tussen de AMD Ryzen 5 3600 Boxed en de AMD Ryzen 7 3700X Boxed. Waarbij ik momenteel neig naar de 3700 aangezien deze meer toekomstbestendig is en beter geschikt is voor het runnen van simulaties in toekomst met PioSOLVER. Ik vraag me alleen af of ik het echt nodig heb of dat de 3600 ook al meer dan voldoende is.

Geheugen: Ten tweede vraag ik me af of ik gelijk voor 32gb geheugen zal gaan of dat 16gb geheugen momenteel ook nog voldoende is.

Moederbord: Ten derde kom ik er niet echt uit bij de keuze van het moederbord. Wat ik begrijp is dat zowel de Ryzen 3600 als de 3700 beiden prima functioneren op een B450 mobo ten opzichte van een X570 mobo en de meerprijs van een X570 het momenteel dus nog niet waard is? Ik heb een hoop topics hier door gelezen en ik ben verschillende suggesties tegengekomen in dezelfde prijzenklasse wat betreft B450 mobo's. Ik begrijp dat het ene moederbord wat meer functionaliteiten heeft dan de ander(USB-aansluitingen, SATA, M.2, koeling etc.). Zo heeft de Steel Legend: M.2 (PCI-e 3.0 x4), M.2 (S600/Pcie3.0x2), 6x SATA-600 en de Mortar Pro: M.2 (PCI-e 2.0 x4), M.2 (S600/Pcie3.0x4), 4x SATA-600. Ik begrijp dat de Steel Legend meer Sata aansluitingen heeft maar wat is nu precies het verschil tussen de M.2 aansluitingen bij deze twee moederborden? Ik heb een vergelijking gemaakt met moederborden die ik voorbij heb zien komen in de prijsklasse van €100-€115. Mijn vraag aan jullie is welk moederbord is volgens jullie de beste keuze uit deze vergelijking en waarom? Andere suggesties die niet in deze vergelijking staan zijn ook welkom.
https://tweakers.net/pric...;1439548;1436312;1439514/

Behuizing: Ten vierde twijfel ik nog over de behuizing. Het gaat hierbij tussen de volgende twee behuizingen:
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Zwart€ 71,64€ 71,64
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,14

Dit lijken me allebei geschikte behuizingen voor een prima prijs, waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom?

Ik heb in ieder geval vast 2 systemen samengesteld, eentje met de Ryzen 3600 en 16gb geheugen en eentje met de Ryzen 3700x en 32gb geheugen.

Ryzen 3600:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 83,30€ 83,30
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 98,35€ 98,35
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,14

Ryzen 3700x:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 177,49€ 177,49
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 98,35€ 98,35
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,33

CPU-koeler: Ik had in eerste instantie de Mugen 5 geselecteerd maar dit lijkt me een beetje overkill aangezien ik toch niet van plan ben te gaan overclocken. Dus dan kan ik beter een paar tientjes besparen en ik zag deze koeler een aantal keer geadviseerd worden. Ik lees echter wel dat het monteren wat moeilijker is en dat de koeler dichtbij de geheugen bank zit. Iemand hier ervaring mee?

Geheugen: Ik zag het Crucial Sport geheugen vaak geadviseerd worden, echter is dit momenteel slecht leverbaar. Wat ik begreep is dat Corsair geheugen niet altijd functioneert met de Ryzen CPU, vandaar de keuze voor deze geheugen kits.

Voeding: Scoort goed in de test op hardware.info. 550 watt lijkt me voldoende en dan is het systeem ook klaar mocht ik in de toekomst mijn GPU nog een keer willen upgraden.

SSD: Deze SSD is iets prijziger dan de budgetmodellen zoals die van WD, Crucial en Intel maar volgens mij is deze SSD momenteel wel de beste bang voor mijn bucks. Daarbij houd ik het voorlopig bij één SSD waar ik alles op run, dus hier wil ik dan best wat extra in investeren. In de toekomst zet ik er mogelijk nog een SSD of HDD voor opslag bij.

Alle op- en of aanmerkingen zijn welkom. Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Alle reacties

• Grovert11
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-11 16:06
Als ik lees wat je allemaal wilt gaan doen, denk ik dat de Ryzen 7 3700X een stuk meer toekeomstperspectief geeft. Je hebt dan 8 sterke cores waar je een hele tijd mee vooruit kan.

Zelf heb ik pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4R draaiend op 3600MHz, dat is dus gewoon de rode 16GB variant van wat je zelf hebt gekozen.
Is gewoon weer het nieuwe van crucial, dus werkt super goed icm Ryzen.
Ik weet niet of dat pokeren veel RAM nodig heeft. Je zou voor 16GB kunnen gaan, aangezien je makkelijk kunt upgraden, maar als je er niet meer over na wilt denken, kun je meteen voor 32GB gaan en de komende jaren sowieso goed zitten.

Qua moederbord snap ik dat het lastig kiezen is. Is er een reden dat je voot ATX wilt gaan tegenover mATX? Als je de extra PCIe sloten niet nodig hebt, kun je een compactere PC maken door voor mATX te gaan.
Zelf heb ik de pricewatch: ASRock B450M Pro4 en heb geen klachten.

VOor je SSD zou ik deze pakken:
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
Hij is bijna net zo duur, maar is een stuk beter.

• Kereltje88
Grovert11 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:33:
Als ik lees wat je allemaal wilt gaan doen, denk ik dat de Ryzen 7 3700X een stuk meer toekeomstperspectief geeft. Je hebt dan 8 sterke cores waar je een hele tijd mee vooruit kan.

Zelf heb ik pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4R draaiend op 3600MHz, dat is dus gewoon de rode 16GB variant van wat je zelf hebt gekozen.
Is gewoon weer het nieuwe van crucial, dus werkt super goed icm Ryzen.
Ik weet niet of dat pokeren veel RAM nodig heeft. Je zou voor 16GB kunnen gaan, aangezien je makkelijk kunt upgraden, maar als je er niet meer over na wilt denken, kun je meteen voor 32GB gaan en de komende jaren sowieso goed zitten.

Qua moederbord snap ik dat het lastig kiezen is. Is er een reden dat je voot ATX wilt gaan tegenover mATX? Als je de extra PCIe sloten niet nodig hebt, kun je een compactere PC maken door voor mATX te gaan.
Zelf heb ik de pricewatch: ASRock B450M Pro4 en heb geen klachten.

VOor je SSD zou ik deze pakken:
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
Hij is bijna net zo duur, maar is een stuk beter.
Bedankt voor je reactie.

Ja ik neig zelf momenteel ook naar de 3700x. De Ryzen 4000 series komen later dit jaar op de markt? Komt Intel ook met iets nieuws dit jaar? Probleem is dat ik denk ik niet zo lang meer wil wachten aangezien mijn huidige systeem echt te traag is.

Dat geheugen is een goede tip, is er ook een 32gb variant van? Pokeren zelf kost niet zoveel geheugen, simulaties runnen met het programma PioSOLVER wel.

Verschil tussen ATX en mATX is alleen het formaat van het moederbord? Als dat zo is dan heb ik in principe geen voorkeur zolang het monteren maar net zo handig is. Het moederbord dat jij noemt heb ik ook overwogen maar ben wel bereid een paar tientjes meer te betalen voor een moederbord met iets meer opties.

Heb je misschien een artikel waarin de door jou genoemde SSD wordt vergeleken met de Kingston SSD en eventueel andere SSD's?

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23

edeboeck

mie noow noooothing ...

32 GB RAM lijkt me aan te raden: ik heb even naar de requirements van PioSOLVER gekeken en daar staat letterlijk "In general 16GB of RAM is almost never a limitation while 8GB sometimes is for really big trees with multiple bet sizes."
Voor Holdem Manager 2 staat er als Optimal System Requirements: "8+ GB, Max 32 GB" (ben beetje verrast door de "max").

Wat de processor betreft: bij allebei staat er i5/i7 als recommended/optimal... omdat je zelf zegt dat je jouw kosten wilt minimaliseren en op basis van bovenstaande links concludeer ik dat een 3600 voldoende is:
quote: PioSOLVER zegt
for comfortable usage i5/i7 quad or equivalent is recommended but we tested on older quads as well and it will work just slower (anywhere from 2x to 5x slower))
quote: Holdem Manager 2
Intel Core i5 or i7 multi-core 64-bit processor
Voor Holdem Manager 2 wordt als minimum requirement zelfs een Core 2 Duo gesteld, terwijl een 3600 voldoet aan de optimal requirements.

Aan jou om te beslissen of je die 115 euro extra wilt uitgeven.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als je niet gaat overklokken is de koeler die bij de CPU zit prima. Die Gelid koeler lijkt me verder ook wel ok, daar niet van, maar het is niet perse nodig voor een 3700x of 3600.

Wat je wel even moet doen is het geheugen instellen zodat je de maximale snelheid ervan benut. Dat is technisch gezien wel overklokken, maar aangezien het geheugen ervoor gemaakt is moet dat verder prima gaan.
Ik zou qua geheugen even kijken wat je gebruik nu is om in te schatten wat je nodig zal hebben.
Op zich is geheugen momenteel relatief goedkoop. Het wordt de laatste paar maanden wel weer wat duurder, dus als je groter wil kan je dat het best gelijk doen of over een paar jaar als niemand meer DDR4 wil hebben en mensen van de voorraden af willen.(maar voordat het zeldzaam wordt waardoor de prijs weer omhoog gaat)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23

edeboeck

mie noow noooothing ...

ocf81 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:30:
Als je niet gaat overklokken is de koeler die bij de CPU zit prima. Die Gelid koeler lijkt me verder ook wel ok, daar niet van, maar het is niet perse nodig voor een 3700x of 3600.
Wel opletten (afhankelijk van welke versie van PioSOLVER TS zal draaien):
If you are running PioSOLVER pro/edge for extended amount of time (several hours or more without breaks) be sure to control CPU temperature. If your cooling system isn't in stellar condition or you live in hot climate the CPU may overheat (typically i'7s are comfortable up to about 90-95C). Reducing amount of threads (especially for CPU's with hyperthreading like i7) helps with that aspect without too much of a performance penalty. It may well be the first program to really test limits of your CPU so just be sure the fans etc. are working properly.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

edeboeck schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:41:
[...]
Wel opletten (afhankelijk van welke versie van PioSOLVER TS zal draaien):
[...]
Op zich heb je gelijk. Tegelijkertijd is de info op die pagina ook al weer wat jaartjes oud (ik had de pagina al gezien) Als je dan toch een koeler gaat kopen, dan zou ik gelijk voor een Big Rock 4 als het tóch blijkt dat de stock koeler het niet trekt. Met de 65W van een 3700X moet het echter wel gek lopen voordat je een probleem gaat krijgen met een Wraith Prism, die zijn gemaakt voor CPUs die 95W trekken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Kereltje88
ocf81 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:50:
[...]

Op zich heb je gelijk. Tegelijkertijd is de info op die pagina ook al weer wat jaartjes oud (ik had de pagina al gezien) Als je dan toch een koeler gaat kopen, dan zou ik gelijk voor een Big Rock 4 als het tóch blijkt dat de stock koeler het niet trekt. Met de 65W van een 3700X moet het echter wel gek lopen voordat je een probleem gaat krijgen met een Wraith Prism, die zijn gemaakt voor CPUs die 95W trekken.
Je bedoelt de Dark Rock 4? Als je dan toch een koeler zou adviseren, waarom zou je dan een koeler van €60 adviseren als ik niet van plan ben om over te klokken?

Bedankt voor jullie reacties. Ik had zelf ook al even gekeken naar de website van PioSOLVER. Het programma functioneert beter met meer cores, dus de 3700x heeft een streepje voor. En hoe groter de datasets zijn die je runt, des te meer geheugen je nodig hebt. Dus ik denk dat ik gelijk voor 32gb ga.

Ik heb mijn lijstje wat aangepast:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 154,90€ 154,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 165,46€ 165,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 894,85

Hebben jullie nog input over mijn vraag met betrekking tot de verschillende moederborden? Naar welk moederbord zou jullie keuze gaan? Ik zou ook een X570 mobo kunnen overwegen om future proof te zijn voor als de Ryzen 4000 series uitkomt. Maar een Ryzen 3700x moet wel even meegaan lijkt me en tegen de tijd dat ik dan wil weer upgraden zijn we al weer een stuk verder qua CPU series en mobo chipsets. Een B450 mobo lijkt me dan een prima keuze momenteel toch?

Kan ik trouwens ergens zien of dit geheugen compatible is met de CPU?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kereltje88 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 03:20:
[...]

Je bedoelt de Dark Rock 4? Als je dan toch een koeler zou adviseren, waarom zou je dan een koeler van €60 adviseren als ik niet van plan ben om over te klokken?
Dark Rock 4 idd. Waarom wil je gelijk een koeler die €60 kost? Omdat als die Prism het niet trekt je kennelijk wél zo veel performance vraagt van je CPU dat je maar beter een goede koeler kan kopen. Er zijn geen reviews van gerenommeerde sites te vinden van die Gelid koeler, dus dat maakt het lastig in te schatten wat de performance is. In dat geval kies ik voor een bekende waarde. Van de Dark Rock weet ik zeker dat die goed gaat werken omdat ik daarvan wél testresultaten kan vinden. De plaatsing en het aantal heatpipes zijn bij die Gelid zo op het oog niet top, dus dat wekt niet zo veel vertrouwen.

Overigens vraag ik me wel af waarom je kijkt op een paar tientjes als deze machine geld moet gaan opleveren. is je ROI echt zo laag dat dit maanden verschil maakt in je terugverdientijd? Indien het antwoord 'nee' luid zou ik toch eerder naar de verloren meeropbrengsten van een slechter werkende CPU kijken dan naar €60 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 10-04-2020 10:10 ]

© ocf81 1981-infinity

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:23

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou je adviseren om niet de stock cooler te pakken als je regelmatig wat van je processor vraagt, wat ik zo te zien wel verwacht.
Ik heb een tijdje geleden mijn systeem een upgrade met 3700X processor en een X570 moederbord gegeven. Ik had eerst de standaard bijgeleverde koeler gebruikt, maar die maakt toch best wel herrie onder belasting. Ik heb hem vervangen voor de Mugen 5 PCGH, omdat ik een goede ervaring heb met een Mugen in een eerdere computer. En die mugen is een stuk stiller dan de standaard.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Kereltje88
ocf81 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:41:
[...]

Dark Rock 4 idd. Waarom wil je gelijk een koeler die €60 kost? Omdat als die Prism het niet trekt je kennelijk wél zo veel performance vraagt van je CPU dat je maar beter een goede koeler kan kopen. Er zijn geen reviews van gerenommeerde sites te vinden van die Gelid koeler, dus dat maakt het lastig in te schatten wat de performance is. In dat geval kies ik voor een bekende waarde. Van de Dark Rock weet ik zeker dat die goed gaat werken omdat ik daarvan wél testresultaten kan vinden. De plaatsing en het aantal heatpipes zijn bij die Gelid zo op het oog niet top, dus dat wekt niet zo veel vertrouwen.

Overigens vraag ik me wel af waarom je kijkt op een paar tientjes als deze machine geld moet gaan opleveren. is je ROI echt zo laag dat dit maanden verschil maakt in je terugverdientijd? Indien het antwoord 'nee' luid zou ik toch eerder naar de verloren meeropbrengsten van een slechter werkende CPU kijken dan naar €60 euro.
Mijn ROI is prima, daar gaat het niet om. Het gaat me meer om het feit dat je eerst aangeeft dat ik geen CPU-koeler nodig heb om er volgens één van €60 te adviseren omdat de CPU mogelijk slecht gaat presteren zonder. Er is ook nog een tussenweg lijkt me? Het gaat om de prijs van de koeler ten opzichte van de rest van het systeem. De Gelid koeler scoort prima op hardware.info, ik lees alleen bij user reviews wel dat de montage niet ideaal is en dat de koeler erg dicht op het geheugen slot zit. Wat ik begrijp is de 3700x wel gebaat bij goede koeling. Altijd wel tevreden geweest met mijn Mugen 2 dus nu de Mugen 5 opgenomen in mijn lijstje.

Ik was even een tijdje afgeleid met andere bezigheden maar ik wil nu toch binnen afzienbare tijd gaan bestellen(na dit weekend hoogstwaarschijnlijk).

Mijn lijst ziet er nu als volgt uit:

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 109,55€ 109,55
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 77,95€ 77,95
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 162,64€ 162,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 851,42

Ik begin met 16gb geheugen, mocht het te weinig zijn dan bestel ik er nog een kit bij. Dit geheugen wordt ondersteund volgens de website van het Mortar Max moederbord:
https://www.msi.com/Mothe...0M-MORTAR-MAX#support-cpu
Heel veel kits worden niet vermeld op hun website, waaronder ook een hoop Crucial kits die ik hier regelmatig voorbij zie komen.

Zijn er nog op- en of aanmerkingen?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kereltje88 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 03:55:
[...]

Het gaat me meer om het feit dat je eerst aangeeft dat ik geen CPU-koeler nodig heb om er volgens één van €60 te adviseren omdat de CPU mogelijk slecht gaat presteren zonder.
Dat heb ik niet gezegd hè. Ik zei dat die stock cooler het prima gaat trekken maar als het blijkt dat jij tóch een andere koeler nodig hebt ben je kennelijk je systeem aan het belasten op het niveau dat gelijk staat aan overklokken. Die koeler kan 95W afvoeren terwijl je CPU stock ca. 65W gaat produceren. Ik maak geen draai, ik geef je een escalatiepad waar je eerst kan volstaan met minder, waarbij ik bij escalatie dus adviseer om voor kwaliteit te gaan. Maar ga mijn woorden alsjeblieft niet verdraaien, dat is gewoon een vervelende streek van je.

Mocht je je goed voelen bij userreviews, ga dan vooral je eigen weg. Userreviews voor koelers zijn per definitie niet betrouwbaar, daar de gemiddelde gebruiker zijn review niet schrijft op basis van een test in een omgeving waar alle variabelen gecontroleerd en op betrouwbare wijze geverifieerd kunnen worden. Meer dan "hij doet het" is er niet van af te leiden. Als ik kijk naar die Gelid zie ik maar 4 heatpipes en mij op basis van dat gegeven heb ik er niet zo veel vertrouwen in. Die mugen5 lijkt me een veel beter keuze idd.

BTW ik zou wel even rekening houden met het feit dat bij de meeste AM4 borden er gebruik wordt gemaakt van een daisychain-topologie. Die topologie heeft als nadeel dat het geheugen vaak niet zo hoog klokt als je 4 banken gebruikt. Borden met een T-topologie klokken niet zo hoog met 2 reepjes t.o.v. De daisychain borden maar kunnen wel makkelijk worden uitgebreid met meer geheugen zonder die performance hit te moeten nemen. meer info over topologie
Ik zou je adviseren om voor aanschaf even de handleiding van het betreffende moederbord op te snorren op de website van de fabrikant om te kijken hoe veel het geheugen terugschaalt als je alle banken gaat gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 25-04-2020 11:33 ]

© ocf81 1981-infinity

• Kereltje88
ocf81 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:24:
[...]

Dat heb ik niet gezegd hè. Ik zei dat die stock cooler het prima gaat trekken maar als het blijkt dat jij tóch een andere koeler nodig hebt ben je kennelijk je systeem aan het belasten op het niveau dat gelijk staat aan overklokken. Die koeler kan 95W afvoeren terwijl je CPU stock ca. 65W gaat produceren. Ik maak geen draai, ik geef je een escalatiepad waar je eerst kan volstaan met minder, waarbij ik bij escalatie dus adviseer om voor kwaliteit te gaan. Maar ga mijn woorden alsjeblieft niet verdraaien, dat is gewoon een vervelende streek van je.

Mocht je je goed voelen bij userreviews, ga dan vooral je eigen weg. Userreviews voor koelers zijn per definitie niet betrouwbaar, daar de gemiddelde gebruiker zijn review niet schrijft op basis van een test in een omgeving waar alle variabelen gecontroleerd en op betrouwbare wijze geverifieerd kunnen worden. Meer dan "hij doet het" is er niet van af te leiden. Als ik kijk naar die Gelid zie ik maar 4 heatpipes en mij op basis van dat gegeven heb ik er niet zo veel vertrouwen in. Die mugen5 lijkt me een veel beter keuze idd.

BTW ik zou wel even rekening houden met het feit dat bij de meeste AM4 borden er gebruik wordt gemaakt van een daisychain-topologie. Die topologie heeft als nadeel dat het geheugen vaak niet zo hoog klokt als je 4 banken gebruikt. Borden met een T-topologie klokken niet zo hoog met 2 reepjes t.o.v. De daisychain borden maar kunnen wel makkelijk worden uitgebreid met meer geheugen zonder die performance hit te moeten nemen. meer info over topologie
Ik zou je adviseren om voor aanschaf even de handleiding van het betreffende moederbord op te snorren op de website van de fabrikant om te kijken hoe veel het geheugen terugschaalt als je alle banken gaat gebruiken
Ik verdraai je worden niet maar goed.

Ik snap dat user reviews niet betrouwbaar zijn aangezien het persoonlijke meningen zijn. Ik lees ze vooral voor extra informatie. In dit geval informatie met betrekking tot de montage problemen en de korte afstand tot de geheugen banken. Deze informatie werd niet gegeven bij de review op hardware.info.

Het verhaal over de daisychain-topologie gaat mij een beetje de pet te boven. Het enige wat ik in de handleiding(https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7B89v1.0.pdf) over het geheugen lees is het volgende:
-Due to chipset resource usage, the available capacity of memory will be a little less
than the amount of installed.
-Based on the processor specification, the Memory DIMM voltage below 1.35V is
suggested to protect the processor.
-Some memory modules may operate at a lower frequency than the marked value
when overclocking due to the memory frequency operates dependent on its Serial
Presence Detect (SPD). Go to BIOS and find the DRAM Frequency to set the memory
frequency if you want to operate the memory at the marked or at a higher frequency.
-It is recommended to use a more efficient memory cooling system for full DIMMs
installation or overclocking.
-The stability and compatibility of installed memory module depend on installed CPU
and devices when overclocking.
-Due to AM4 CPU/memory controller official specification limitation, the frequency of
memory modules may operate lower than the marked value under the default state.
Please refer www.msi.com for more information on compatible memory.
Ik lees niet iets specifieks over het terugschalen van het geheugen als alle banken worden gebruikt. Zorgt het XMP-profiel er niet voor dat het geheugen niet gelimiteerd wordt? Ik las in een ander artikel ook dat Ryzen vaak baat heeft bij het runnen van 4 slots ipv 2.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het is juist andersom, 2 gaat vaak beter dan 4 en de topologie van de geheugenkanalen is daar de reden voor. Zie ook dit reddit topic.

Succes met je build. Ik denk dat het op zich wel gaat werken en met die mugen ga je ook geen performance problemen hebben.

© ocf81 1981-infinity

• Kereltje88
ocf81 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:15:
Het is juist andersom, 2 gaat vaak beter dan 4 en de topologie van de geheugenkanalen is daar de reden voor. Zie ook dit reddit topic.

Succes met je build. Ik denk dat het op zich wel gaat werken en met die mugen ga je ook geen performance problemen hebben.
Dit artikel raadt dus juist 4 modules aan ipv 2: https://www.tomshardware....emory-timings,6310-2.html

Zou je zelf nog iets wijzigen aan deze build?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

er zit een verschil tussen een memory rank en een bank/reepje

De meeste repen van 8 gb en groter zijn dual rank, maar er zijn ook nog wel repen van 8GiB die wel 1Rx8 zijn. Als jij nu 2 repen van 2Rx8 in prikt en daar straks nog een keer hetzelfde setje bij prikt heb je dus 8 ranks draaien, geen 4. Helaas is tweakers steeds meer op jan met de pet gericht en weigeren ze deze spec doorzoekbaar te maken in de PW, dus een concrete zoekactie op een 1Rx8 reep van 8GiB wordt lastiger.

Lees ook even dat artikel wat beter, dan zie je dat ook genoemd:
The best practical configuration is four ranks of DDR4-3600 at the lowest stable latencies. Reminder: Four ranks can be achieved from either four single-rank or two dual-rank DIMMs.
Op zich is het een oké systeem voor jouw use case. Als je wil groeien kan dat ook nog wel met wen andere cpu en wat extra RAM, maar je zal dan de kans lopen dat het RAM niet zo snel kan draaien omdat het moederbord dat niet leuk gaat vinden. Die kans kan ik niet voor jou wegnemen zonder een ander moederbord met een T-topologie uit te kiezen. Om dat nu puur voor de upgrademogelijkheid te doen is een keus die ik liever aan jou overlaat.
Sowieso zal met de komst van DDR5 laat volgend jaar of begin 2022 de levensduur niet bijzonder lang zijn als het om upgrades gaat. Wat dat betreft is een X570 of B550 bord een betere koop. De Zen 3 CPU's zullen nog DDR4 zijn en dus het AM4 socket blijven gebruiken, de Zen 4 CPUs zullen naar verwachting DDR5 zijn. De Zen4 Epyc server CPUs zijn dat in ieder geval wel.

[ Voor 62% gewijzigd door ocf81 op 25-04-2020 19:40 ]

© ocf81 1981-infinity

• Kereltje88
ocf81 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:12:
er zit een verschil tussen een memory rank en een bank/reepje

De meeste repen van 8 gb en groter zijn dual rank, maar er zijn ook nog wel repen van 8GiB die wel 1Rx8 zijn. Als jij nu 2 repen van 2Rx8 in prikt en daar straks nog een keer hetzelfde setje bij prikt heb je dus 8 ranks draaien, geen 4. Helaas is tweakers steeds meer op jan met de pet gericht en weigeren ze deze spec doorzoekbaar te maken in de PW, dus een concrete zoekactie op een 1Rx8 reep van 8GiB wordt lastiger.

Lees ook even dat artikel wat beter, dan zie je dat ook genoemd:

[...]

Op zich is het een oké systeem voor jouw use case. Als je wil groeien kan dat ook nog wel met wen andere cpu en wat extra RAM, maar je zal dan de kans lopen dat het RAM niet zo snel kan draaien omdat het moederbord dat niet leuk gaat vinden. Die kans kan ik niet voor jou wegnemen zonder een ander moederbord met een T-topologie uit te kiezen. Om dat nu puur voor de upgrademogelijkheid te doen is een keus die ik liever aan jou overlaat.
Sowieso zal met de komst van DDR5 laat volgend jaar of begin 2022 de levensduur niet bijzonder lang zijn als het om upgrades gaat. Wat dat betreft is een X570 of B550 bord een betere koop. De Zen 3 CPU's zullen nog DDR4 zijn en dus het AM4 socket blijven gebruiken, de Zen 4 CPUs zullen naar verwachting DDR5 zijn. De Zen4 Epyc server CPUs zijn dat in ieder geval wel.
Ok, ik zou met dit moederbord dan ook gelijk voor een 2x16gb kit kunnen gaan als dit bord niet van 8 ranks houdt. Welk X570/B550 bord zou je adviseren? Pricewatch heeft waarschijnlijk geen filter voor T-topologie en Daisy Chain?

Ik kies nu voor een high end processor en verwacht deze dan ook niet snel te hoeven upgraden. Het enige wat ik de komende jaren mogelijk wil upgraden is mijn huidige videokaart die ik meeneem naar mijn nieuwe systeem. Ik kon met mijn huidige systeem(i5 2500k) ook jaren vooruit, met hier en daar af en toe een upgrade(SSD, geheugen, videokaart). Dit verwacht ik ook met mijn nieuwe aankoop. Tegen de tijd dat ik behoefte heb aan een upgrade verwacht ik dat er weer nieuwe technologieën zijn en dat ik mijn cpu, mobo en geheugen in één keer wil vervangen. In dit geval zou een B450 mobo moeten volstaan? Of is dit een onrealistische verwachting?

Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is nu met een B450 mobo starten en in de toekomst deze vervangen door een X570 mobo, wanneer deze meer functionaliteiten bieden en beter geprijsd zijn.Wat ik begrijp is dat momenteel betere koeling en PCI-e 4.0 aansluitingen de enige voordelen zijn die een X570 mobo bied ten opzichte van een B450 mobo. Gaat PCI-e 4.0 echt flinke prestatiewinst opleveren of is dit te verwaarlozen?

[ Voor 7% gewijzigd door Kereltje88 op 26-04-2020 15:26 ]

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Dat verhaal over Daisy chain en topologie mag je vergeten, dat maakt het alleen maar gecompliceerd en aangezien je niet wilt gaan overclocken en je budget geen Daisy chain mobo's toelaat is het ook nog eens irrelevant.

Alle 8gb zijn single rank en alle 16gb zijn dual rank, dus of je er nou 4x8 instopt of 2x16 maakt niet uit (zolang je niet gaat overclocken).

En ik zou voor een b450 mobo gaan. De 570x biedt voor jou geen voordelen. Alleen als je een 3900x of een 3950x neemt en die ook nog eens vol belast zou ik die aanbevelen.

De zaken die jij wilt doen hebben ook geen baat bij pcie4 lanes. Dus je haalt daar geen enkele performance winst mee.

• Kereltje88
Immanent Ike schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:42:
Dat verhaal over Daisy chain en topologie mag je vergeten, dat maakt het alleen maar gecompliceerd en aangezien je niet wilt gaan overclocken en je budget geen Daisy chain mobo's toelaat is het ook nog eens irrelevant.

Alle 8gb zijn single rank en alle 16gb zijn dual rank, dus of je er nou 4x8 instopt of 2x16 maakt niet uit (zolang je niet gaat overclocken).

En ik zou voor een b450 mobo gaan. De 570x biedt voor jou geen voordelen. Alleen als je een 3900x of een 3950x neemt en die ook nog eens vol belast zou ik die aanbevelen.

De zaken die jij wilt doen hebben ook geen baat bij pcie4 lanes. Dus je haalt daar geen enkele performance winst mee.
Bedankt voor je reactie. Het budget kan opgerekt worden mits de extra investering een echte meerwaarde heeft. Volgens mij biedt een x570 mobo geen meerwaarde tov van een b450 mobo, voor de dingen die ik van plan ben met de PC, zoals jij ook al aangaf.

Het geheugen(daisy chain vs topologie) verhaal is nog steeds wat verwarrend. Kan ik nu beter gelijk voor een 32gb(2x16) kit gaan. Of kan ik prima met 16gb(2x8) beginnen en hier later nog een 16gb kit bij zetten zonder snelheidsverlies? Ryzen is gebaat bij snel geheugen, is het dan ook aan te raden om het geheugen te overclocken voor extra performance? Heeft dit invloed op de duurzaamheid van het geheugen/rest van het systeem?

Heb je voor de rest nog op- en of aanmerkingen aan mijn systeem?

• Immanent Ike
Gelijk 32gb zal in sommige memory intensive workloads wel beter zijn. Omdat je dan quad rank hebt ipv dual rank. Maar het is wel de vraag in hoeverre je het gaat merken. Jouw poker programma's zullen de processor niet al te zwaar belasten. Dus daar ga je het sowieso niet merken.

PioSolver zal wel ietsjes sneller gaan, maar het zal afhankelijk zijn van hoe vaak je dit denkt te gebruiken of het de meerprijs waard is.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zoals ik eerder al zei, op zich is de laatst voorgestelde setup op zich wel oké. Hij is mijns inziens niet super future proof. That's all.

@Immanent Ike De meeste moderne geheugensets zijn inderdaad 1R, maar van de wat oudere sets (release > 2jr geleden) kan je dat niet met zekerheid zeggen.

[ Voor 43% gewijzigd door ocf81 op 28-04-2020 11:16 ]

© ocf81 1981-infinity

• Immanent Ike
Ach hij heeft ook hartstikke lang gedaan met zijn huidige processor zonder die te vervangen. Om nou 10% meer te gaan betalen voor een bordje met mogelijkheden die je heel misschien gaat gebruiken... Ik zie de meerwaarde niet zo, zeker omdat er op am4 niet zoveel opgrade mogelijkheden meer zijn zoals jij zelf ook al aangeeft.

• Kereltje88
Bedankt voor jullie reacties.
@ocf81 wat zou jij dan wijzigen om het systeem meer future proof te maken?

Ik heb nog een paar vragen voordat ik de onderstaande onderdelen wil gaan bestellen:

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,25€ 102,25
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 173,90€ 173,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 162,64€ 162,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,07

Krijg ik problemen met de Mugen 5 i.c.m. het M-ATX moederbord? Worden mijn geheugenslots of PCI-e slots mogelijk geblokt door de omvang van de Mugen 5? Kan ik dit ergens opzoeken?

De eerste upgrade die ik zou gaan uitvoeren is de videokaart vervangen. Zijn videokaarten de afgelopen jaren steeds zuiniger geworden? Zit ik met een 550 watt voeding goed of kan ik beter voor een 650 watt voeding gaan voor wat extra speling? Ik zal waarschijnlijk niet snel een high end kaart kopen maar eerder een videokaart die een mooie prijs/kwaliteit bied.

De gekozen behuizing wordt geleverd met 2 casefans. Valt het nog aan te raden om aparte casefans te bestellen en zo ja welke?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

sorry voor de late reactie. Ik denk dat je voorgestelde systeem as-is prima gaat werken.

Als het om upgraden gaat is het altijd koffiedik kijken. Echter als ik naar de veranderingen van zen naar zen+ en van zen+ naar zen2 kijk dan zie je dat de oudere generaties steeds slechter ondersteund worden. Ik zou persoonlijk wel voor de extra kosten gaan van een 550 of 570 moederbord zodat ik dan straks meer zekerheid zal hebben dat ik nog een keer een relatief goedkope upgrade van mijn CPU kan doen. Maar dit is een gok en een persoonlijke afweging. Als jij denkt dat je ook wel 3 jaar of meer af kan met je huidige CPU, dan is het qua kosten beter om gewoon een 450 moederbord te kopen en t.z.t alles weer in één keer te vervangen.

Qua koeler kan ik je niet vertellen of dag gaat passen. Ik heb zelf de Mugen niet. (Ik gebruik zelf altijd Noctua spul) Als je het echt zeker wil weten zal je een ervaringsdeskundige moeten vinden.
Meer algemeen is het wel zo dat moederbordmakers volgens de AM4 specs rekening moeten houden met een zone rondom de CPU waarin een koeler moet kunnen worden geplaatst. Als een koeler groter is dan wat in die zone past zal een koelerfabrikant doorgaans daar wel rekening mee houden voor normale DIMMs. Dit is echter wel zonder rekening te houden met de grootte van een eventuele heatspreader. Heatspreaders zijn overigens doorgaans niet bijster nuttig, maar worden door marketinglui als essentieel gezien om onderscheidend te zijn in de markt. Zie het maar een beetje als de vinnen op Amerkaanse auto's uit de jaren '50 van de vorige eeuw... Mocht de plaatsing op een moederbord met een bepaald processorvoetje problematisch zijn, dan staat er vaak een waarschuwing op de site van de fabrikant.

Als je de GPU niet gaat overklokken zou zelfs 450W nog voldoende moeten zijn qua PSU. Als ie al heel oud is zou ik hem wel vervangen. Niet omdat ie het niet trekt maar omdat voedingen van de laatste paar jaar een stuk nauwkeuriger zijn geworden in de afstemming van de voltages en dat heeft positieve effecten op de stabiliteit van je moederbord. Als voorbeeld kan ik mijn eigen Antec Quattro 850 geven. Sinds ik deze begin vorig jaar vervangen heb door een Seasonic Prime Gold zijn de crashes die in sinds de installatie van mijn Vega64 had ook verdwenen.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1