Karma, het raadsel van tweakers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob harley
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 10:46

bob harley

Cyrix! Not the MK killer.

Topicstarter
Geachte tweakers,

ik vraag mij toch sterk af hoe karma gegeven/ gewonnen wordt?
Ik ben nu weer wat punten kwijt, zonder dat daar een aanleiding voor is.
(is maar 100 punten, boeit ook niet)
Nou kan je met karma niet extreem veel, maar als je een beetje je best doet om het iets te verhogen(vond de 20.000 grens wel leuk om te behalen) en dan ziet dat het er weer vanaf gaat het toch kriebelen.

Voor de duidelijkheid, ik heb al een aantal keer gezocht naar enige informatie.
Maar het laatste van tweakers dateert uit 2009.(wat betreft de uitleg)
En ik zie een aantal tweakers(ook wel doorverkopers/handelaren) die erg veel karma hebben terwijl daar geen enkele reden voor is.
Aangezien ze alleen maar ad's hebben geplaatst.
En daar kreeg je geen karma voor.
Althans ik heb het nog nooit gekregen.

Dus, wat hoe wie waar, karma?

Omgangsvormen op het net, kennelijk een verloren kunst..

Beste antwoord (via bob harley op 23-04-2020 10:41)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Karmasysteem kijkt simpelweg naar allerlei* bijdragen en geeft daar een bepaald* aantal punten voor. Die punten kunnen van allerlei* factoren afhangen, zoals de beoordeling door anderen, lengte, aantal foto's, etc.
Het doel van karma is om zaken die bijdragen aan waarom men op Tweakers komt te belonen en/of een bepaalde interesse/expertise van diegenen die bijdragen uit te lichten.

Er is overigens ook gewoon een karmafaq waar dit uitgelegd staat ;)

Maar uiteindelijk zijn er altijd wel wat tweakers die van een bepaald type bijdrage (relatief) heel veel doen, waardoor dat bovenmatig uitgelicht wordt. Het systeem is niet bedoeld om perfect te zijn, mede omdat dat toch onmogelijk is om te bereiken doordat iedereen er een eigen mening over kan hebben :)

* Deze vage termen ga ik niet verder verduidelijken om de door @Wintervacht genoemde reden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:41
Bruikbare antwoorden geven bv:

NitroX infinity in "De Karma F.A.Q."

[ Voor 20% gewijzigd door guido66 op 07-04-2020 16:45 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
"
Voor de duidelijkheid, ik heb al een aantal keer gezocht naar enige informatie.
"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bob harley schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:30:

Check again ;)
[Voor 105% gewijzigd door Ginz op 09-02-2018 11:23]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
Kan je mij uitleggen wat je mij wil laten lezen wat treffend is op de vraag die ik stel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

bob harley schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:40:
Kan je mij uitleggen wat je mij wil laten lezen wat treffend is op de vraag die ik stel?
Dat hele topic is het antwoord op je vraag.
TL;DR: karmaverdeling wordt niet openbaar gemaakt om te voorkomen dat mensen alleen actief mee doen op het vlak waar de meeste karma te graaien valt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
Dit is geen antwoord.
Alleen een verklaring waarom het zo vaag is.

De vraag waarom je karma krijgt en sommige handelaren veel mee ondanks dat ze alleen maar ad's plaatsen is onbeantwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
bob harley schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:48:
Dit is geen antwoord.

De vraag waarom je karma krijgt en sommige handelaren veel mee ondanks dat ze alleen maar ad's plaatsen is onbeantwoord.
Het antwoord is dat je geen antwoord gaat krijgen. Kan je hoog of laag blijven springen, maar dat gaat niet veranderen als je door blijft vragen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je zegt dat de enige info uit 2009 is, iemand linkt je een topic met recentere info (nl uit 2018). :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind het vooral een raadsel waarom mensen met "karma" bezig zijn. Doe gewoon je ding, wat boeit een aantal internetpuntjes nou?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bob harley schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:25:
Aangezien ze alleen maar ad's hebben geplaatst.
En daar kreeg je geen karma voor.
Althans ik heb het nog nooit gekregen.
Heb je al eens naar je eigen karmaverdeling gekeken in je profiel? Daar zie ik ook bij jou toch echt een boel karma voor advertenties staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
ik heb door de jaren heen(12 jaar, ook al ben ik sinds 2001 met tweakers in de weer) alles van tweakers gevolgd.
Karma was niet boeiend, nog steeds niet.

Maar hoe moeilijk is het om duidelijkheid te geven over een ingebracht, dus bedacht, systeem?
Ik wil alleen weten waarom er wordt aangegeven dat er geen karma naar bepaalde digitale uitvoeringen gaan.
Maar wel naar digitale uitvoeringen die totaal geen karma zouden moeten ontvangen maar dat wel doen?

Ik wil deze tweaker niet afvallen, maar kijk naar tweakpro.
Alleen maar ad's ,maar meer karma.
Dus, TWEAKERS, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:11
Ik neem aan dat je gewoon karmapunten krijgt voor goede reviews. Advertentie plaatsen lijkt me niet iets om te 'belonen'

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
Oke, maar heb je het profiel van bepaalde tweakers al bekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bob harley schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:16:
Oke, maar heb je het profiel van bepaalde tweakers al bekeken?
Maar serieus, wat is nou je punt? Dat V&A acitiviteit geen karma op zou mogen leveren? Waarom niet?Jouw eigen karma zou ook maar een fractie zijn van wat het nu is zonder de V&A gerelateerde karma (bijna 3/4 van jouw karma is V&A gerelateerd).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:37
bob harley schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:48:
Dit is geen antwoord.

Heb je deze aan deze mogelijkheid gedacht: veel ads > veel positieve reviews > veel karma?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
Hhmm, dat is zeker een mogelijkheid.
Dat klinkt ook wel logisch.
Bedankt voor dit inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
En toch, kijk eens naar maas computers.
Alleen maar karma van ad's.
En maar 6 beoordelingen waarvan er 1,5 negatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar wel 133 advertenties geplaatst. Aantal is dus ook van belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:40
bob harley schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:30:
En toch, kijk eens naar maas computers.
Alleen maar karma van ad's.
En maar 6 beoordelingen waarvan er 1,5 negatief.
Probeer je nou duidelijk te maken dat je het raar vind dat je zelf 20k karma hebt en dan je eigenlijk 75% hiervan zou moeten inleveren, omdat het alleen maar vanuit ads komt?

of vind je het raar dat ik met 8000 forum post "maar" 17k karma hebt?

Je wijst in dit topic meermaals naar andere die veel karma hebben vanwege ads, maar je eigen profiel bestaat voor 75% uit karma vanwege ads?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Karmasysteem kijkt simpelweg naar allerlei* bijdragen en geeft daar een bepaald* aantal punten voor. Die punten kunnen van allerlei* factoren afhangen, zoals de beoordeling door anderen, lengte, aantal foto's, etc.
Het doel van karma is om zaken die bijdragen aan waarom men op Tweakers komt te belonen en/of een bepaalde interesse/expertise van diegenen die bijdragen uit te lichten.

Er is overigens ook gewoon een karmafaq waar dit uitgelegd staat ;)

Maar uiteindelijk zijn er altijd wel wat tweakers die van een bepaald type bijdrage (relatief) heel veel doen, waardoor dat bovenmatig uitgelicht wordt. Het systeem is niet bedoeld om perfect te zijn, mede omdat dat toch onmogelijk is om te bereiken doordat iedereen er een eigen mening over kan hebben :)

* Deze vage termen ga ik niet verder verduidelijken om de door @Wintervacht genoemde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:24:
[...]

Dat V&A acitiviteit geen karma op zou mogen leveren?
Nu zal dat hele karma mij gestolen kunnen worden, maar als je het objectief bekijkt is het plaatsen van een advertentie niet bepaald een bijdrage aan de community. Het is meer een bijdrage aan jezelf. Een review op de advertentie plaatser of een gewaardeerde forumpost is mijns inziens belangrijker voor de community.

Ik vraag mij eerder af wat de toegevoegde waarde van het karma systeem is. Ben je "meer tweaker" als je meer karma hebt? Kan je er iets voor kopen? Totaal zinloos in mijn ogen.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob harley

bob harley

Topicstarter
@s0ulmaster

Nee het boeit mij ook niet veel.

Reglement: karma krijg je als je bepaalde dingen doet.
Maar niet bij plaatsen van ad's of goede beoordelingen.
Dat hoeft ook niet, daar heb je v&a beoordelingen voor.

En ja, ik vind dat jij wel meer verdiend als je zo actief op tweakers bent.

Naar mijn weten heb ik geen karma gekregen door de ad's, maar kan ik niet zo controleren.
Dat wil ik dus juist weten.
En het is apart dat er karma vanaf gaat.

Ik reken mensen er niet op af, maar ik heb wel eens wat meer verwacht van mensen die extreem veel karma hadden.
Toen had ik het idee dat het een persoon was die meer betrokken was met tweakers.
(dit was dus niet zo omdat het een handelaar was)

@acm

Echt duidelijkheid is er dus niet.
Maar wel bedankt voor de extra uitleg.
Mijn hoop was dat er nu iets meer duidelijkheid kon komen, helaas.

@Alain

Klopt, heeft geen waarde maar een handelaar met meer karma zonder iets anders dan ad's.
Blijft apart.
En kopen nee, wel kan je je account aanpassen met karma.

Maar goed ik zal er niet teveel achter zoeken.
Maar ik ben niet gek als ik aangeef dat een mens het af en toe nodig hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
bob harley schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:41:
Naar mijn weten heb ik geen karma gekregen door de ad's, maar kan ik niet zo controleren.
Kijk eens in de grafiek op je profiel. Daar staat per categorie de hoeveelheid Karma. Bij jou is dus 70% door de V&A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:41

Kheos

FP ProMod
Orion84 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:59:
[...]

Heb je al eens naar je eigen karmaverdeling gekeken in je profiel? Daar zie ik ook bij jou toch echt een boel karma voor advertenties staan.
Orion84 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:24:
[...]

Maar serieus, wat is nou je punt? Dat V&A acitiviteit geen karma op zou mogen leveren? Waarom niet?Jouw eigen karma zou ook maar een fractie zijn van wat het nu is zonder de V&A gerelateerde karma (bijna 3/4 van jouw karma is V&A gerelateerd).
s0ulmaster schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:44:
[...]

Probeer je nou duidelijk te maken dat je het raar vind dat je zelf 20k karma hebt en dan je eigenlijk 75% hiervan zou moeten inleveren, omdat het alleen maar vanuit ads komt?

of vind je het raar dat ik met 8000 forum post "maar" 17k karma hebt?

Je wijst in dit topic meermaals naar andere die veel karma hebben vanwege ads, maar je eigen profiel bestaat voor 75% uit karma vanwege ads?
bob harley schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:41:
Dat wil ik dus juist weten.
Held!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:40
@bob harley Ik vraag me oprecht af hoe je wel hebt weten uit te vinden hoeveel karma je hebt, maar blijkbaar niet weet dat je eigen karma voor 70% uit je adverntie bijdrages komt.

Waarom ik in verhouding dan weer zo "weinig" karma heb, is omdat een boel van mijn post uit de Huiskamer komen, wat vooral slowchat en dom geblaat is. Daar krijg je blijkbaar maar weinig karma voor :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Nou ja, buiten dat volgens mij niemand behalve @bob harley naar karma kijkt, heb ik net toch wel weer een voorbeeld gezien dat het totaal "nutteloos" is omdat het zo slecht werkt. Zelf sta ik op sommige onderwerpen best hoog, terwijl ik er de ballen verstand van heb. Maar net zie ik iemand op een bepaald onderwerp op "2" staan die van dat onderwerp echt totaal niets weet en voortdurend vragen stelt, eigenwijs reageert op antwoorden en uiteindelijk er geen bal van snapt. Tsja, veel bijdragen in een topic op een negatieve, vervelende manier door alleen vragen te stellen en naar de bekende weg vragen zonder zelf ook maar zichtbaar moeite te doen, levert dus karmapunten op. Top! ;)

Waarom een dergelijk (slecht niet goed werkend) systeem in stand houden? Hechten veel mensen hier waarde aan? En zo ja, kan het niet (aanzienlijk) verbeterd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

barrymossel schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:33:
Waarom een dergelijk (slecht niet goed werkend) systeem in stand houden?
Het is er al heel lang; er zijn mensen die het op prijs stellen en er zijn mensen die er over klagen. Soms met terechte punten, soms niet.
Hechten veel mensen hier waarde aan? En zo ja, kan het niet (aanzienlijk) verbeterd worden?
Geen idee of het er veel zijn.

Heb je suggesties hoe het verbeterd zou kunnen worden? Of wat het niet zou moeten doen en nu wel doet? Iets automatiseren zodanig dat het een menselijke kijk heeft is vooralsnog nagenoeg of zelfs compleet onmogelijk, nog los van het feit dat die menselijke kijk per mens verschilt... dus de vraag is hoe we het met realistische aanpassingen daadwerkelijk veel beter kunnen maken dan het nu werkt.

Het klopt dat er altijd wel voorbeelden zullen zijn van 'karmakoning'-badges die een beetje gek zijn. Soms ben je dan inderdaad een gevalletje "in het land der blinden is éénoog koning".

En helaas kan het systeem niet begrijpen wat er in een reactie staat en dus niet beoordelen of iemand domme opmerkingen in een topic plaatst of nuttige bijdragen; het ziet dus alleen dát er reacties worden geplaatst in een topic dat blijkbaar (want het is er aan gekoppeld) over onderwerp X gaat.

Het feit dat een reactie als 'beste antwoord' wordt gemarkeerd telt ook al mee. Hoewel we zo te zien de +1's (nog) niet meenemen. Dat zou nog kunnen helpen. Maar het zal vast geen significante verschillen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ACM schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:51:

Heb je suggesties hoe het verbeterd zou kunnen worden?
Om te weten of het beter kan zou je eerst kraakhelder moeten krijgen wat je precies wilt bereiken, en daarna volledig moeten doorgronden hoe het nu werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
ACM schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:51:
[...]

Het is er al heel lang; er zijn mensen die het op prijs stellen en er zijn mensen die er over klagen. Soms met terechte punten, soms niet.

[...]

Geen idee of het er veel zijn.

Heb je suggesties hoe het verbeterd zou kunnen worden? Of wat het niet zou moeten doen en nu wel doet? Iets automatiseren zodanig dat het een menselijke kijk heeft is vooralsnog nagenoeg of zelfs compleet onmogelijk, nog los van het feit dat die menselijke kijk per mens verschilt... dus de vraag is hoe we het met realistische aanpassingen daadwerkelijk veel beter kunnen maken dan het nu werkt.

Het klopt dat er altijd wel voorbeelden zullen zijn van 'karmakoning'-badges die een beetje gek zijn. Soms ben je dan inderdaad een gevalletje "in het land der blinden is éénoog koning".

En helaas kan het systeem niet begrijpen wat er in een reactie staat en dus niet beoordelen of iemand domme opmerkingen in een topic plaatst of nuttige bijdragen; het ziet dus alleen dát er reacties worden geplaatst in een topic dat blijkbaar (want het is er aan gekoppeld) over onderwerp X gaat.

Het feit dat een reactie als 'beste antwoord' wordt gemarkeerd telt ook al mee. Hoewel we zo te zien de +1's (nog) niet meenemen. Dat zou nog kunnen helpen. Maar het zal vast geen significante verschillen maken.
Mij gaat het met name om het feit dat het systeem geen AI is dat ziet of mensen daadwerkelijk bijdragen aan een topic of dat ze gewoon veel posten in een topic. Daardoor krijg je onzinnige badges en is mijn inziens het systeem slecht en nutteloos.

Zolang je niet kan beoordelen of bepaalde bijdragen waarde hebben, moet je een dergelijk systeem volgens mij helemaal niet inzetten. Zeker niet op een platform als Tweakers.

---edit---
Nog even een voorbeeld: ik heb veel in het kratradio topic gepost (vragen stellen met name) omdat ik er van wilde leren. En ik heb er ook wel wat van geleerd. Maar ik ben verre van een karma koning op dat gebied. En zeker niet op de onderwerpen "krat" (?) of DIY.

Nee, sorry, het systeem slaat mijn inziens nergens op.

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 04-05-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

barrymossel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 00:21:
[...]

Mij gaat het met name om het feit dat het systeem geen AI is dat ziet of mensen daadwerkelijk bijdragen aan een topic of dat ze gewoon veel posten in een topic. Daardoor krijg je onzinnige badges en is mijn inziens het systeem slecht en nutteloos.

Zolang je niet kan beoordelen of bepaalde bijdragen waarde hebben, moet je een dergelijk systeem volgens mij helemaal niet inzetten. Zeker niet op een platform als Tweakers.
Tot op zekere hoogte weet het systeem wel dat iets een waardevolle bijdrage is; er wordt tenslotte door gebruikers gemodereerd. In het forum is dat echter heel beperkt.

Overigens is het karma-systeem meer dan alleen maar die badges toekennen. En bovendien is het niet zo dat alle badges onzinnig zijn toegekend.
---edit---
Nog even een voorbeeld: ik heb veel in het kratradio topic gepost (vragen stellen met name) omdat ik er van wilde leren. En ik heb er ook wel wat van geleerd. Maar ik ben verre van een karma koning op dat gebied. En zeker niet op de onderwerpen "krat" (?) of DIY.

Nee, sorry, het systeem slaat mijn inziens nergens op.
We hebben al de mogelijkheid om tags uit te sluiten. Voor sommige is het inderdaad domweg niet zinvol om er van te stellen dat je er veel van weet. Het is alleen lastig dat bij te houden omdat gebruikers ook zelf weer nieuwe tags kunnen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

:D

Dit vat de insteek van het topic voor mij aardig samen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

@ACM, hoe kan een onbekende gebruiker zoals eliovana, zoveel karma binnenhalen zonder 1 bericht, reactie op Tweakers te plaatsen? Kun je echt met 11 advertenties van 1 merk 7000 karma punten binnenharken?

Als dat zo is, dan staat het gelijk aan 5 perfecte reviews van 3 sterren.
Dan is een winkelier dus eigenlijk eerder een expert dan iemand die reviews schrijft of 100 gebruikers voorziet van het beste antwoord op een vraag.

Hoe zit dat dan?

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 13:45

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik zie 71 advertenties op gallery: eliovana staan?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

71 geplaatst in 1 jaar en daarvan zijn er 11 beoordeeld (van dat onderwerp).
Is de toewijzing van Karma dan voor de beoordeelde advertenties of de geplaatste advertenties?

M.i. is een winkelier niet zo snel een expert op het gebied van de verkochte producten, maar gewoon een verkoper. Het aantal behaalde karma punten vind ik daardoor enorm hoog zonder dat er veel moeite voor gedaan hoeft te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kiswum schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:00:
@ACM, hoe kan een onbekende gebruiker zoals eliovana, zoveel karma binnenhalen zonder 1 bericht, reactie op Tweakers te plaatsen? Kun je echt met 11 advertenties van 1 merk 7000 karma punten binnenharken?
Nee, daar heb je er toch zeker wel 70 voor nodig ;)
Als dat zo is, dan staat het gelijk aan 5 perfecte reviews van 3 sterren.
Dan is een winkelier dus eigenlijk eerder een expert dan iemand die reviews schrijft of 100 gebruikers voorziet van het beste antwoord op een vraag.

Hoe zit dat dan?
Maar jij en anderen lijken hier te denken alsof we een zeer uitgebreide analyse hebben gedaan van hoe karma zou moeten werken alle mogelijke uitkomsten en bijdragen tegen elkaar hebben afgewogen en daar het perfecte aantal punten per situatie voor hebben vastgelegd. En dat we daardoor helemaal precies kunnen uitleggen hoe 'het zit' en waarom bijdrage A dan "wel" X punten krijgt en bijdrage B "slechts" Z.

Dat is niet het geval.

Uiteraard zou ik a.d.h.v. de bijbehorende code kunnen uitleggen hoeveel punten een review of V&A-advertentie uiteindelijk krijgt.
Maar ik kan je niet uitleggen waarom de diverse opties uiteindelijk de factoren en groottes hebben die ze nu hebben. Daarvoor is het te weinig een exacte wetenschap en bovendien te lang geleden vastgelegd.

En of die waardes of de volledige uitkomsten dan goed en fout zijn is natuurlijk ook nog eens een kwestie van smaak. Jij hecht blijkbaar geen waarde aan V&A, maar er zijn wel duizenden kopers die er gebruik van hebben gemaakt. Misschien denken zij er wel heel anders over?

Verder stel je ook nog impliciet de vraag dat als iemand (semi-)professioneel een (type) product verkoopt, of die dan meer of minder van dat (type) product dan iemand die het (semi-)professioneel reviewed.
Daar ben ik al helemaal niet voor gekwalificeerd om dat te beoordelen; maar de suggestie dat die eerste persoon er helemaal niks van weet lijkt me toch echt wel onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb alleen iets nuttigs over het laatste te zeggen:

Als ik een product inkoop en massaal verkoop op Tweakers dan ben ik een handelaar en hoef ik geen verstand van zaken te hebben. In de enquêtes komt het nog wel naar voren, maar als een Tweaker een product koop, dan zal men eerder een medegebruiker vertrouwen dan de blauwe ogen van de verkoper.

Als ik een winkel instap, dan heb ik (helaas) vaak dezelfde of meer kennis van een product dan de verkoper in die winkel. Waarom? Omdat ik kort heb bekeken welke specificaties de producten heeft en ik hoop dat de verkoper mij meer kan vertellen dan wat op het specificatielijstje staat. Helaas ben ik daarmee slechts 1 keer positief verrast door een verkoper in de Philips Myshop. Deze wist mij meer te vertellen dan te vinden was op de specificatielijst van het product.

Wat mij betreft mag het karmasysteem op basis van slechts publicaties van advertenties op een andere manier worden ingeregeld, want als die 11x 5-sterren nauwelijks meetellen, dan hebben die badges ook weinig waarde meer.

P.s. 100 punten voor elke advertentie lijkt op zich wel mee te vallen. Dat moet ik toch wel een beetje toegeven 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 04-05-2020 16:23 ]

Pagina: 1