Macbook schijf wissen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil graag controleren of ik mijn gegevens goed van mijn MacBook heb verwijderd.
Ik heb bij schijfhulp mijn schijf gewist ( er stonde twee schijven waarvan ik er één kon wissen, dit heb ik gedaan). Daar heb ik opnieuw iOS catalina op mijn mac gezet.
Daarna moest ik opnieuw een account aanmaken en was mijn Mac leeg.

Als ik nu naar de schijven in schijfhulp ga staat er alleen nog Mac OS waarin ik niks kan wissen. En een schijf OS X BASE SYSTEEM die 3/4 vol is. Is de tweede schijf dan gewoon opslag van het besturingssysteem en zijn mijn gegevens goed gewist.?

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-04-2020 17:11)

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:37
Bij het wissen kun je zelf een nieuwe naam opgeven. Er staat dus nu wss een volume met die nieuwe naam, en als je daar macOS op hebt geinstalleerd en de Setup Assistant hebt dooropen en een nieuw account hebt aangemaakt, dan verschijnt er weer een Data volume bij met "nieuwenaam - Data" :)

Als je je mac verkoopt heb je de Setup nog niet doorlpoen natuurlijk, dus het lijkt mij goed te zjin gegaan allemaal.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij stond er 2,.. GB in OS X BASE SYSTEEM in gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 09:15

De Nelis

en anders maar niet...

Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:19:
Mijn vraag

Ik wil graag controleren of ik mijn gegevens goed van mijn MacBook heb verwijderd.
Ik heb bij schijfhulp mijn schijf gewist ( er stonde twee schijven waarvan ik er één kon wissen, dit heb ik gedaan). Daar heb ik opnieuw iOS catalina op mijn mac gezet.
Daarna moest ik opnieuw een account aanmaken en was mijn Mac leeg.

Als ik nu naar de schijven in schijfhulp ga staat er alleen nog Mac OS waarin ik niks kan wissen. En een schijf OS X BASE SYSTEEM die 3/4 vol is. Is de tweede schijf dan gewoon opslag van het besturingssysteem en zijn mijn gegevens goed gewist.?
Dat klopt inderdaad. Je hebt de opslag gewist en op het niet bruikbare deel waar essentiële bestanden voor het OS in staan staan ook geen privé bestanden op.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt! Dus als er in schijfhulp alleen twee kopjes staan met Mac OS, en OS X BASE SYSTEEM kan ik er echt van uit gaan dat mijn laptop goed leeg is?

Ik vraag dit omdat ik hem wil verkopen maar er echt zeker van wil zijn dat hij leeg is en niemand meer bij mijn privé gegevens kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 15:06
Kijk dit even na voor de zekerheid of je alles goed heb gedaan,
https://support.apple.com/nl-nl/HT201065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de link gezien ik twijfel alleen of ik de stappen van de schijven verwijderen goed heb uitgevoerd.
Ik kan me herinneren dat er verschillende schijven stonde. Een die ik wel kon wissen en eentje die ik niet kon wissen...
Ik heb die die ik wel kon wissen gewist. ik moest deze eerst een naam geven.

Maaaaaar de schijven die er toen stonden zijn nu weg. Daar voor in de plaatst staat alleen nog Mac OS, en die OS X BASE.
Heel stom maar ik kan me de namen van die andere schijven ook niet meer herinneren.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
@Verwijderd Dat was waarschijnlijk

Macintosh HD
Macintosh HD - Gegevens (of Data)

OS X Base system staat er altijd bij, dat is je recovery :)

Zoals hier wordt uitgelegd, moet je gewoon ALLE data volumes wissen tot je Macintosh HD alleen overhoudt. Deze kun je dan wissen. Na het wissen kun je daarop macOS opnieuw installeren.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Geronimous Aha, dus als Macintosh HD niet meer bij schijven staat kan ik er van uitgaan dat deze dus goed gewist is?

Ik weet niet meer of ik alle data volume gewist heb.. ik weet dat ik er eentje kon wissen en dat heb ik gedaan. Het lijkt me dus van wel.

Ik heb hier (duidelijk) niet zoveel verstand van haha.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
Bij het wissen kun je zelf een nieuwe naam opgeven. Er staat dus nu wss een volume met die nieuwe naam, en als je daar macOS op hebt geinstalleerd en de Setup Assistant hebt dooropen en een nieuw account hebt aangemaakt, dan verschijnt er weer een Data volume bij met "nieuwenaam - Data" :)

Als je je mac verkoopt heb je de Setup nog niet doorlpoen natuurlijk, dus het lijkt mij goed te zjin gegaan allemaal.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Geronimous Okee. Ik heb wel zelf de instelling opnieuw doorlopen en een soort test account gemaakt. Daar leek alles ook gewoon gewist...

Maar dan ga ik er van uit dat het goed is gegaan. En kan ik vanavond gewoon rustig slapen haha

tnx!
Pagina: 1