Hoe omgaan met onverwacht meerwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 21:54
3 weken geleden hoor ik van buren dat ze aanbouw gaan plaatsen in de achtertuin. Gelijk aangegeven dat ik dan wel mee wil doen want wil niet tegen een muur aankijken in de tuin. Zo gezegd, zo gedaan. Aannemer stuurt offerte, ik keur hem goed en hij is 1 week geleden aan de slag gegaan.

In mijn offerte stond 2 palen. Ik ging ervan uit dat de buren reeds 4 palen hadden, en er dus maar 2 bij moesten voor mijn aanbouw. Mondeling werd mij aangegeven dat niets aan huis vast zou worden gemaakt. Blijkt nu dat er alleen 2 palen gebruikt worden, en aan andere kant vast aan het huis.

Dus ik had mijn huis constructeur gebeld, gevraagd of dat wel mag bij ons huis (die heeft originele bouwtekeningen / gewichtsberekeningen van het huis) en zei dat het absoluut onverantwoord is om dat te doen omdat palen ruimschoots over het maximale gewicht zouden gaan. Palen van ons huis kunnen 8 ton aan. Door deze uitbreiding zouden ze op 12 ton uitkomen, 4 ton meer dan maximaal toegestaan gewicht.

Ik informeer aannemer door kopie bericht van constructeur te sturen, die blaast alle werkzaamheden gelijk op zonder overleg (ook bij de buren). Buren geïrriteerd, want wisten van niets en door mij waren ze gestopt en al begonnen met afbreken van de reeds gebouwde bekisting e.d.

Krijg nu rekening van 15% extra over de gehele aanneemsom om de kosten voor 2 extra palen te betalen. Hij geeft overigens aan dat het absoluut stevig is en dat dit de 5e aanbouw is van exact het zelfde type tussenwoning (woning is uit jaar 64, houten palen). Constructeur zegt dat dit type woningen exact hetzelfde zijn en dat dus echt niet zou moeten kunnen, ook niet bij andere woningen van dit type, zeker niet bij oude huizen met houten palen. Ook eerdere aannemers die ik in 2018 had benadert, hadden in hun offerte 4 palen staan, niet 2.

Wat zouden jullie doen? Als ik nu zeg, laat maar, zit ik met puinhoop van de tuin want alles is al gesloopt en uitgegraven. Als ik ja zeg, ben ik veel geld meer kwijt wat ik nu niet kan missen.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:11
4 palen dus, als je weer rustig wilt slapen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tja, wie geloof je eerder, de aannemer die er op uit is meer centen te verdienen met minder werk of een bouwkundige die zegt dat de maximale belasting van je fundering dan ernstig overschreden wordt?
Ik zou het wel weten, die aannemer kan roepen wat-ie wil, als je gevel instort of je krijgt op een zeker moment een dikke boete bij een inspectie o.i.d. omdat de constructie niet deugt zit jij met de gebakken peren, lekker niet in de maling laten nemen dus.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
Waarom heb je trouwens de constructeur niet eerder erbij betrokken, en de buren niet meegenomen in jouw communicatie met de aannemer? Alles valt en staat met het niet hoeven doen van aannames (ik ging er van uit dat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Denk dat de aannemer zijn boekje te buiten gaat, om dit soort zaken zonder constructie berekening uit te voeren. Er zijn landen waar ie dan (bij aangifte) gelijk klaar is met aannemen.
Ik zou lekker op de constructeur vertrouwen en daarnaast een aannemer zoeken die zaken zo veilig mogelijk uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:51
Als hij daadwerkelijk aangegeven heeft maar 2 palen te gebruiken EN het niet aan het huis te bevestigen dan is het aan de aannamer om het met 2 palen zonder bevestiging aan huis te maken of anders zelf meer palen toe te voegen op eigen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
pennywiser schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:27:
Waarom heb je trouwens de constructeur niet eerder erbij betrokken, en de buren niet meegenomen in jouw communicatie met de aannemer? Alles valt en staat met het niet hoeven doen van aannames (ik ging er van uit dat...)
1-zeer kort tijdsbestek van beslissen, ik had 3 dagen beslistijd na ontvangen offerte, anders kon hij niet meer mee bestellen van de materialen met de buren. Constructeur reageert nooit binnen een week met een berekening.

2-het is niet in mij opgekomen als een aannemer zegt dat dit al zijn 6e type aanbouw wordt om er ook maar aan te twijfelen aan zijn werk.

Overigens, ik twijfel niet om toch voor 2 palen te gaan.

Het is of 4 palen of afblazen (want geld is op).

Maar wie draait er op bij afblazen voor de ellende? Hij heeft kosten gemaakt, maar mijn hele tuin is een puinhoop.
Philip Ross schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:35:
Als hij daadwerkelijk aangegeven heeft maar 2 palen te gebruiken EN het niet aan het huis te bevestigen dan is het aan de aannamer om het met 2 palen zonder bevestiging aan huis te maken of anders zelf meer palen toe te voegen op eigen kosten.
Niet op papier helaas. Achteraf bedoelde hij dat VBI vloer niet aan het huis kwam, maar wel de fundering.

[ Voor 20% gewijzigd door mouse86 op 07-04-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:20
mouse86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:16:
Als ik nu zeg, laat maar, zit ik met puinhoop van de tuin want alles is al gesloopt en uitgegraven.
Zou ook eens uitzoeken of je niet gewoon kan eisen dat de aannemer je tuin kosteloos herstelt. Dat zou mijn insteek zijn naar de aannemer toe, jouw hele goedkeuring van de opdracht is er namelijk op gebaseerd dat de aannemer een deugdelijke constructie neerzet. Grote kans dat aannemer je hierin niet tegemoet komt. Zou in dat geval juridisch advies in winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
mouse86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:16:
Wat zouden jullie doen? Als ik nu zeg, laat maar, zit ik met puinhoop van de tuin want alles is al gesloopt en uitgegraven. Als ik ja zeg, ben ik veel geld meer kwijt wat ik nu niet kan missen.
Professioneel advies zoeken. Rechtsbijstand, technische expertise.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:18
Hoeveel euro is het meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:51
mouse86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:35:
[...]

Niet op papier helaas. Achteraf bedoelde hij dat VBI vloer niet aan het huis kwam, maar wel de fundering.
Jammer dat het niet op papier staat. Maar in de basis geeft de offerte aan dat de aannemer voor dat bedrag een degelijke uitbouw maakt. Als vastmaken aan het huis niet veilig kan moet hij maar een andere manier bedenken.

Zou zo snel mogelijk juridisch advies gaan inwinnen en ook zo snel mogelijk met de buren gaan praten. Zorg dat die ook aan jouw kant komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 18:33

JdM

Humbled

Over welk bedrag gaat het? En is dat bedrag hoog genoeg om er echt werk va te moeten maken? Ik ben er niet op uit je hierin te adviseren, dat moet je zelf doen. Wel heb ik inmiddels zelf voldoende ervaring opgedaan met fouten van anderen dat ik persoonlijk liever baal van een kostenpost, dan dat ik probeer gelijk te krijgen.
Als het echt te veel voor je is kun je dat de aannemer wellicht voorleggen en mogelijk een betalingsregeling treffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Gaat om 3000 euro meerwerk voor 2 palen.

Normaal zou ik er minder moeilijk mee doen, maar door corona heb ik een behoorlijke inkomensterugval dat dit niet gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

mouse86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:44:

Normaal zou ik er minder moeilijk mee doen, maar door corona heb ik een behoorlijke inkomensterugval dat dit niet gewenst is.
Ik zou het toch doen, niet leuk, niet afgesproken, niet begroot maar je wilt later ook geen gezeur. Probeer het geld ergens vandaag te halen en betaal het terug in betere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou het liever gewoon degelijk gebouwd willen hebben, geeft een hoop gemoedsrust.

Vorig jaar hebben wij ook verbouwd waarbij een muur verwijderd is, aannemer twijfelde of er een balk in moest. Toen had ik de keuze al gemaakt, extra balk erin. Dat ging wel om wat minder euro's gelukkig.

Ik zou niet weten hoe je zoiets hersteld als het eenmaal wél begint te zakken en als het wel lukt/kan wat daarvan de kosten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
+3000 voor de buren die zich nu realiseren ook niet lekker meer te zullen slapen met maar 2 palen.

Ergens is bij jouw toch twijfel ontstaan over 2 of 4 palen, waarvan 2 al dan niet reeds aanwezig. Hier had je zekerheid over moeten krijgen voor jezelf, dan had de aannemer maar moeten wachten. Ik vind het vreemd sws dat hij je opjaagt, 3 dagen bedenktijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
Mijn advies:
Ga niet in een geschil liggen vanwege €3000,- op zo'n groot project, waarvan er lang geruzied kan worden vanwege aannames.
De spanningen die er ontstaat doen je geen goed. Op eigen emotionele stress niet, als de daadwerkelijke realisering van het project. Een aannemer die er de pest in heeft zou ik niet willen hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
Mocht je overigens besluiten wel akkoord te gaan zou ik daarbij wel schriftelijk aangeven dat dat onder voorbehoud is dat de nieuwe constructie wel deugdelijk is... Ook met 4 palen kan een aannemer een bouwsel neerzetten wat van geen kanten deugt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik zou op zijn minst die 15% extra/3000 euro als een openingsbod beschouwen. Voor 3000 euro laat je normaliter makkelijk 4 palen slaan. Dan is die 3000 euro extra wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
PolarBear schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:09:
[...]

Ik zou op zijn minst die 15% extra/3000 euro als een openingsbod beschouwen. Voor 3000 euro laat je normaliter makkelijk 4 palen slaan. Dan is die 3000 euro extra wel veel.
Dat denk ik dus ook. De buur moeten ook 3000 euro betalen. Dus totaal krijgt hij 6000 euro voor 4 palen. Leek me hoog.
barry86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:50:
Mijn advies:
Ga niet in een geschil liggen vanwege €3000,- op zo'n groot project, waarvan er lang geruzied kan worden vanwege aannames.
De spanningen die er ontstaat doen je geen goed. Op eigen emotionele stress niet, als de daadwerkelijke realisering van het project. Een aannemer die er de pest in heeft zou ik niet willen hebben ;)
:) 8) Gelijk heb je.

[ Voor 36% gewijzigd door mouse86 op 07-04-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Laat hem weten dat je mee gaat in de gedachten om een sterke constructie te maken.
Maar om de kosten te begrijpen deze graag transparant verklaart ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:11
Is het geen idee om zijn constructie berekening eens te laten zien?

Dat hij al meerdere constructies zo gebouwd heeft, dan zou hij deze berekening dus al eens gemaakt moeten hebben.
Je kunt die dan vergelijken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Rolfie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:22:
Is het geen idee om zijn constructie berekening eens te laten zien?

Dat hij al meerdere constructies zo gebouwd heeft, dan zou hij deze berekening dus al eens gemaakt moeten hebben.
Je kunt die dan vergelijken met elkaar.
Heb ik gevraagd, die heeft hij nooit gemaakt. Hij zei dat dit iets is alleen voor grote vastgoedjongens die dat hebben en toegang toe hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:43
Kortom het is nooit doorgerekend en een beetje op natte vingerwerk gebaseerd en het is al die tijd goed gegaan. Ik zou het afkappen en als je toch een uitbouw wil een serieuze aannemer opbellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik denk zelf dat de kosten van de palen voor rekening van de aannemer komen. Zie dit deel van art. 7:753 BW:
Indien na het sluiten van de overeenkomst kostenverhogende omstandigheden ontstaan of aan het licht komen zonder dat zulks aan de aannemer kan worden toegerekend, zal de rechter op vordering van de aannemer de overeengekomen prijs geheel of gedeeltelijk aan de kostenverhoging kunnen aanpassen, mits de aannemer bij het bepalen van de prijs geen rekening heeft behoeven te houden met de kans op zulke omstandigheden.
En art. 7:754 BW:
De aannemer is bij het aangaan of het uitvoeren van de overeenkomst verplicht de opdrachtgever te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht voor zover hij deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen. Hetzelfde geldt in geval van gebreken en ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever, daaronder begrepen de grond waarop de opdrachtgever een werk laat uitvoeren, alsmede fouten of gebreken in door de opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften.
Maar ik weet weinig van bouwrecht, dus ga niet zomaar op mijn oordeel af. Ga met een advocaat bouwrecht praten. Voor 2x 3000 euro is dat de moeite. De eerste kennismaking is vaak gratis, en dan weet je direct waar je aan toe bent.

Afkappen is trouwens niet zomaar mogelijk zonder alsnog de hele aanneemsom te voldoen (verminderd met de besparingen die de aannemer door de opzegging maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Als ik ja zeg, ben ik veel geld meer kwijt wat ik nu niet kan missen.
Kun je dat niet van je ouders lenen?

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 07-04-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
Vraag de aannemer naar de constructieberekening waaruit blijkt dat zijn werkwijze kan. Waarschijnlijk is die berekening er niet. En zal de aannemer schoorvoetend moeten toegeven dat hij gegokt en verloren heeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
GlowMouse schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:33:
Ik denk zelf dat de kosten van de palen voor rekening van de aannemer komen. Zie dit deel van art. 7:753 BW:

[...]

En art. 7:754 BW:

[...]

Maar ik weet weinig van bouwrecht, dus ga niet zomaar op mijn oordeel af. Ga met een advocaat bouwrecht praten. Voor 2x 3000 euro is dat de moeite. De eerste kennismaking is vaak gratis, en dan weet je direct waar je aan toe bent.

Afkappen is trouwens niet zomaar mogelijk zonder alsnog de hele aanneemsom te voldoen (verminderd met de besparingen die de aannemer door de opzegging maakt).
Probleem is wel als je het via deze weg speelt je met een zure aannemer zit die écht niet meer z'n best gaat doen om alles netjes af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:11
mouse86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:28:
Heb ik gevraagd, die heeft hij nooit gemaakt. Hij zei dat dit iets is alleen voor grote vastgoedjongens die dat hebben en toegang toe hebben.
Ik zou hem dan schriftelijk vragen om zijn garantie hierop en hoe hij eventueel verzekerd is tegen eventueel schade.
Maar ook even hoe hij tot de conclusie is gekomen dat zijn bierviltjes berekening voldoende is. Kan natuurlijk jaren ervaring zijn....

Maar ik zou ook zeker eens met VEH bellen hierover. Hoe hun hier over denken. RB zou ik ook zeker inschakelen, indien je hiervoor dekking hebt.

3000 is een hoop geld, maar bij ellende die er mogelijk uitkomt als je het niet doet, is dit maar een kleine kosten post. Ik zou hier zeker over onderhandelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
mouse86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:28:
[...]

Wat een bullshit. Genoeg bureautjes die voor kleine aannemers constructieberekeningen maken.

Ja, grote bedrijven hebben hun eigen constructeurs in dienst. Maar het niet in dienst hebben van een eigen constructeur, maakt natuurlijk niet dat er geen berekening moet worden uitgevoerd.

Een berekening is altijd noodzakelijk indien flink extra gewicht op een bestaande constructie komt te rusten of wanneer dragende delen worden gewijzigd, zoals het leggen van een H-profiel in je achtergevel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:34
Dit gaat over "sowieso kosten", die palen had je altijd nodig gehad, dus verzekering is niet aan de orde.

Ik zou het pragmatisch insteken. Als er 4 palen extra nodig zijn, 2 bij jouw, 2 bij de buren, dan zou ik de aannemer voorstellen om de pijn te delen. Jij en je buren betalen elk 1500 bij, en klaar. Voor 3000 heeft hij die palen er wel in zitten, effectief heeft hij dan alleen de pijn van extra fundering. Dat moet hij wel kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Kosten delen en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Rolfie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:38:
[...]

Ik zou hem dan schriftelijk vragen om zijn garantie hierop en hoe hij eventueel verzekerd is tegen eventueel schade.
Die weg zou ik nooit inslaan. Leuk als financiële schade gedekt is maar dat is met constructies nooit het grootste risico......

Ik zou toch opnieuw met de aannemer om tafel gaan en in eerste instantie niks melden over eventuele rechtsbijstand of rechtszaken. Ik zou hem wel voorzichtig aan het verstand gaan brengen dat hij een berekening had moeten maken en had moeten voorzien in 4 palen.

het feit dat hij geen berekening had en het afwimpelt maakt zijn zaak niet sterk.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Rolfie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:38:
[...]

Leuk als jijzelf en/of je gezin thuis bent/zijn en de hele boel komt naar beneden zetten.
GlowMouse schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:33:
Geldt dat ook in het geval dat de aannemer dus geen berekening gedaan heeft en daarbij eigenlijk een ondeugdelijke constructie neerzet? In dat geval zal je namelijk op kosten gejaagd worden omdat een of andere beunhaas willekeurig een paar palen de grond in ramt en het verder wel prima vind. Of is het de verantwoordelijkheid van de consument om hier zelf op te controleren?

Edit: snap dat de kosten in principe voor de aannemer zijn maar zelf zou ik sowieso niet verder willen met zo'n partij en het contract willen ontbinden.

[ Voor 7% gewijzigd door xh3adshotx op 07-04-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

ls de aannemer er werkelijk van overtuigd is dat het veilig en correct is (en dat zou best kunnen) zal hij er geen probleem mee hebben om een apart contract te maken waarin hij voor langere tijd verantwoordelijk is. Als het tien jaar niet beweegt zou ik me er niet veel zorgen meer over maken.

Uit mijn persoonlijk ervaring is een ervaren aannemer vaak goed in staat om dit soort inschattingen te maken. De bouwkundig ingenieur bekijkt het de tekening en maakt zijn berekeningen. Ik woon in een huis waar geen ingenieur aan te pas is gekomen en dat al 350 jaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Voor de omgevingsvergunning heb je toch de tekeningen en berekeningen moeten indienen?
Of is dit vergunningsvrij uitbouwen.

De lengte van de palen moet ook bepaald worden.

En is het niet mogelijk om 6 palen te doen, 2 op de erfafscheiding de overige 4 op de hoeken van de gezamenlijke uitbouw.
Dat scheelt alweer 1500 euro pp.

Je kan ook zelf een constructie berekening laten doen.
Wij waren 700 euro kwijt hiervoor.

Dus als de aannemer dat had laten doen, dan had hij bij al die andere dezelfde uitbouwtjes het pakket ook compleet gehad..
Ook wel zo fijn als er wel iets fout gaat, dan kan hij aantonen dat hij volgens berekening gebouwd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:53:
Voor de omgevingsvergunning heb je toch de tekeningen en berekeningen moeten indienen?
Of is dit vergunningsvrij uitbouwen.
Dit is exact wat ik dacht bij het lezen van de OP. Het klinkt als een redelijk flinke uitbouw, dat lijkt me toch vergunningsplichtig? Heb je werkelijk in zo'n kort tijdsbestek een vergunning kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Citroentjuh schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:58:
[...]

Dit is exact wat ik dacht bij het lezen van de OP. Het klinkt als een redelijk flinke uitbouw, dat lijkt me toch vergunningsplichtig? Heb je werkelijk in zo'n kort tijdsbestek een vergunning kunnen regelen?
Vergunningsvrij inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Diverse aanbouwen getekend als bouwkundig modelleur en ALTIJD een berekening laten maken al is het maak om geen gezeik te krijgen met de verzekering mocht er wat mis gaan. Voor 350 euro heb je een berekening van palen, fundering en eventueel wanden en dak, dus dat is niet het probleem lijkt me.

Je hebt geen berekening, maar heb je wel bouwtekeningen en wat staat daar op?

Heb een paar weken geleden nog de prijs van een paal gehoord en die liggen rond de 1000 euro per paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
EU_RAZER schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:18:
Diverse aanbouwen getekend als bouwkundig modelleur en ALTIJD een berekening laten maken al is het maak om geen gezeik te krijgen met de verzekering mocht er wat mis gaan. Voor 350 euro heb je een berekening van palen, fundering en eventueel wanden en dak, dus dat is niet het probleem lijkt me.

Je hebt geen berekening, maar heb je wel bouwtekeningen en wat staat daar op?

Heb een paar weken geleden nog de prijs van een paal gehoord en die liggen rond de 1000 euro per paal.
Bouwtekening van hoofdgebouw heb ik van gemeente archief.
Daarop staat dat de palen waar de aanbouw aan vastgemaakt zou worden, reeds maximaal was belast.

Met deze tekeningen naar constructeur geweest die paar jaar geleden onze verbouwing heeft berekend her en der en die keurde het gelijk af. Sowieso zei hij, om problemen te voorkomen, bij oude huizen met houten palen, gewoon extra paal laten slaan, zijn de kosten niet en je hebt dan zekerheid.

Maar in dit geval maakte hij ook de opmerking dat "dit is constructief niet verantwoordt.". Toen dacht ik nog, ik laat hem het bericht lezen, en dan krijg ik misschien zijn constructie tekening. Maar die had ie niet / nooit laten maken ooit.

PS. doe jij het werk nog steeds? heb ik voor 350 euro een goed berekende tekening?

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 07-04-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 11:10

mutsje

Certified Prutser

Bij mijn overburen is ook een hele grote uitbouw geplaatst en daar zijn 6 palen de grond in gegaan. Vooraf keurig berekend door het bedrijf wat de ombouw kan en klaar plaatst met een grote kraan. Zoiets aan je huis zetten is vragen om verzakkings moeilijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

2-het is niet in mij opgekomen als een aannemer zegt dat dit al zijn 6e type aanbouw wordt om er ook maar aan te twijfelen aan zijn werk.
Dat argument van "ik heb het vaker gedaan zonder betrapt te worden" had juist alle alarmbellen moeten doen rinkelen.

Mijn broer heeft zo'n jaren 60 huis met halfbakken aanbouw. Voordat e.e.a. wat opgeknapt is kon je blind voelen dat je naar beneden liep richting gevel. Muur met de buren was helemaal gescheurd.

Als de boel over 10 jaar begint te zakken en je overal scheuren krijgt zegt die aannemer; 'Eerste 10 jaar zat het goed, dus ligt niet aan mij.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Er zijn regels over hoe sterk een huis moet zijn en hoe deze berekend moet worden incl, palen. Deze regels gelden nog steeds ook al maak je een uitbouw.

Punt is natuurlijk ook, is er niet een vergunning voor aangevraagd? Lijkt me wel van toepassing hier, Even opgezocht in het bouwbesluit, in een aanbouw zijn alsnog een deel van dezelfde regels als voor nieuwbouw van toepassing.

Als de palen overbelast zijn hoeft het niet per se dat je 4 palen hoeft te plaatsen, ik ken de specifieke situatie niet, maar de voorgevel komt niet meer op de palen te staan en de krachten daarvan kun je opnemen door de 2 palen goed te plaatsen en de onderconstructie voldoende stijf te maken. Maar daar moet wel een onderbouwing voor zijn.

Het probleem met dit soort dingen is dat er 80% van de tijd niks mee gebeurt, maar op het moment dat een nieuwe bewoner bijvoorbeeld een vissentank neer zet het weg zakt. en de muren open scheurt.

Uiteindelijk is de aannemer aansprakelijk, en als je dit van de constructeur (schriftelijk) bij hem heeft aangegeven en hij heeft het afgewuift als zijnde van zijn ervaring, kan hij zelfs nalatig zijn is hij persoonlijk aansprakelijk.

Jij hebt een offerte waarin hij het doet met 2 palen, als het niet kan met 2 palen is dat aan hem om uit te vogelen, maar hij kan niet iets neerzetten wat niet onderbouwd is. Als hij er echt niet in wil meewerken kun je dit altijd nog bij de gemeente melden, die zullen dan denk ik niet zo snel meer een vergunning afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nutral schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:18:
de voorgevel komt niet meer op de palen te staan
Euh, jawel? Daar komt dan waarschijnlijk een balk onder en uiteindelijk rust het gewicht dan nog gewoon op de reeds bestaande fundering. Je mist alleen een rechthoekje gevel van de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 19:52
Zo te horen heeft de TS al verloren. Ik betwijfel dat je voor minder dan €3000 je recht kan halen, dat zit dan niet alleen in kosten voor een advocaat oid maar ook in tijd die je hier aan kwijt gaat zijn. Doorgaan kost je dan ook gewoon die €3000. Stoppen kost ook €3000 (ofzoiets, geen idee wat voor tuin hij heeft :+ ) dus dat helpt ook niet.
Als kers op de taart is het ook nog een droplul aannemer die maar wat doet 'omdat hij het altijd zo doet'. Zou ik ook 0 vertrouwen in hebben.

Als ik zou kiezen voor doorgaan zou ik nog een paar extra centen uitgeven om een onafhankelijke bouwkundige 2-3 keer langs te laten komen. Uurtje factuurtje en hem laten noteren wat hij ervan vindt. Een aannemer die uitbouwtjes ontwerpt op een half bierviltje moet je extra controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
mouse86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:22:
[...]

PS. doe jij het werk nog steeds? heb ik voor 350 euro een goed berekende tekening?
De berekening zelf kan je voor 350 euro laten maken bij een kleine constructeur ZZPer, daar zitten nog geen tekeningen bij maar zou al voldoende moeten zijn om in ieder geval wat data te hebben. Eigenlijk doe ik tekenwerk voor dit soort kleine klusjes niet, alleen af en toe voor een bevriende aannemer die veel van dit soort aanbouwen maakt (dus als je nog iemand zoekt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20

Wow, allereerst balen man. Lijkt me een heel naar uitgangspunt, vooral omdat je sowieso nog niet weet wat de toekomst brengt qua maatregelen. Maar dat gezegd hebbende: 3 weken geleden zaten we precies op het punt dat alle maatregelen werden aangekondigd (en in Zuid-Europa de boel al op slot zat/ging), was jouw persoonlijke situatie toen nog zo rooskleurig dat je in 3 dagen een uitbouw van xx.000 euro hebt goedgekeurd? Sta je eigenlijk nog wel achter die keuze? Anders zou compleet afkappen ook een optie zijn natuurlijk.

Overigens kan je ook nog bluffen en aangeven dat je er vanaf ziet ivm geen geld voor meerkosten beschikbaar te hebben én niet tegen advies van je constructeur in willen gaan. Wellicht kan er dan vanuit de aannemer ineens nog wel wat af van die 3K extra kosten...

PS: En wat doen je buren nu eigenlijk? 4 of 2 palen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
Valorian schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:09:
[...]

Wow, allereerst balen man. Lijkt me een heel naar uitgangspunt, vooral omdat je sowieso nog niet weet wat de toekomst brengt qua maatregelen. Maar dat gezegd hebbende: 3 weken geleden zaten we precies op het punt dat alle maatregelen werden aangekondigd (en in Zuid-Europa de boel al op slot zat/ging), was jouw persoonlijke situatie toen nog zo rooskleurig dat je in 3 dagen een uitbouw van xx.000 euro hebt goedgekeurd? Sta je eigenlijk nog wel achter die keuze? Anders zou compleet afkappen ook een optie zijn natuurlijk.

Overigens kan je ook nog bluffen en aangeven dat je er vanaf ziet ivm geen geld voor meerkosten beschikbaar te hebben én niet tegen advies van je constructeur in willen gaan. Wellicht kan er dan vanuit de aannemer ineens nog wel wat af van die 3K extra kosten...

PS: En wat doen je buren nu eigenlijk? 4 of 2 palen?
Toen ik de offerte kreeg, heb ik inderdaad voornamelijk getwijfeld om het niet te doen vanwege de kans op een bouwstop door corona. Echter de kosten voor een aanbouw had ik liggen want op termijn wilde we toch al een aanbouw hebben omdat beide buren deze intentie hadden uitgesproken. En eerlijk, hoe fijn is het om maar één keer in de puin te zitten!

Misschien moet ik het nuanceren. Ik heb een zzp potje voor onverwachte momenten waarmee ik 3+ jaar vooruit kan. Die mag / kan ik van mezelf -gezien de huidige situatie- niet aanspreken. Mijn inkomsten zijn sinds een week nihil omdat alle opdrachten weggevallen zijn tot augustus. Geen probleem, hoort bij het vak zal ik maar zeggen.

Ik heb uiteindelijk aangeboden 1750 euro te willen (en kunnen) betalen. Als we niet overeen komen moet ik het toch afblazen denk ik. Ergens voel ik me niet verantwoordelijk voor de situatie en inmiddels wil ik de hele aanbouw wel laten door rekenen of het goed zit.

Ik heb er niets aan, als ik volgend jaar hoor van een constructeur dat het met hang en vliegwerk vast zit.

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 08-04-2020 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:07
1-zeer kort tijdsbestek van beslissen, ik had 3 dagen beslistijd na ontvangen offerte, anders kon hij niet meer mee bestellen van de materialen met de buren. Constructeur reageert nooit binnen een week met een berekening.
Ik neem toch aan dat de buren vooraf bij jou zijn geweest over hun plannen en daarin jou hebben betrokken? Ik ben ook een huis aan het verbouwen, maar heb alles netjes aangegeven bij de buren. Toen ik voor kennismaking kwam ook al besproken wat ik op lange termijn (als de geldboom weer vol hangt) zou willen en weet nu al dat e.e.a. links en rechts van mij mee willen doen met bepaalde zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
mouse86 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:24:
[...]
Misschien moet ik het nuanceren. Ik heb een zzp potje voor onverwachte momenten waarmee ik 3+ jaar vooruit kan.
Even off-topic

Buiten al het gedoe van je aanbouw wil ik je even complimenteren met dit. Ik heb als ZZP-er ook zoiets staan en je ziet dat met de huidige corona crisis heel veel ZZP-er toch niets geregeld hebben en na 3 dagen geen werk al beginnen te piepen, dus _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 22:59

TVL

mouse86 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:24:
[...]
Ik heb uiteindelijk aangeboden 1750 euro te willen (en kunnen) betalen. Als we niet overeen komen moet ik het toch afblazen denk ik. Ergens voel ik me niet verantwoordelijk voor de situatie en inmiddels wil ik de hele aanbouw wel laten door rekenen of het goed zit.

Ik heb er niets aan, als ik volgend jaar hoor van een constructeur dat het met hang en vliegwerk vast zit.
Ik zou me toch afvragen of je uberhaupt met zo'n aannemer in zee zou willen gaan. Als hij zoiets essentieels niet mee neemt betwijfel ik zijn deskundigheid. Misschien is het wel vragen om moeilijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:00
Vind niemand het vreemd dat een aannemer een offerte maakt en 2 weken later start met een dubbele aanbouw ? Oké wellicht is er een grote klus uitgevallen door de corona crisis, maar over het algemeen is er een rede als mensen in de bouw op korte termijn zoveel tijd hebben en dat is niet vanwege de kwaliteit zeg maar.

(Als ik zes keer door rood rij, wil niet zeggen dat het de zevende keer ook goed gaat)

[ Voor 12% gewijzigd door Erwin_83 op 11-04-2020 16:16 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Erwin_83 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:15:
Vind niemand het vreemd dat een aannemer een offerte maakt en 2 weken later start met een dubbele aanbouw ? Oké wellicht is er een grote klus uitgevallen door de corona crisis, maar over het algemeen is er een rede als mensen in de bouw op korte termijn zoveel tijd hebben en dat is niet vanwege de kwaliteit zeg maar.

(Als ik zes keer door rood rij, wil niet zeggen dat het de zevende keer ook goed gaat)
Ik begrijp wat je wil zeggen :-).

Het is wel zo, dat de aanbouw bij de buren al 5 maanden geleden was ingepland. Ik kan mij zo voorstellen dat 1 of 2 aanbouwen plaatsen niet zoveel uitmaakt.

Pagina: 1