Stereo versterker met AV input

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Stereo receiver met AV inputs.

Wat is je budget?
Bij voorkeur maximaal 500 euro. Mag absoluut tweedehands

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De stereo versterker wil ik aansluiten op een Marantz NR1606 (pre-outs) in de hoop beter stereo geluid te creëren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Bijvoorbeeld de Marantz PM8006 maar deze is ruim boven budget.Denon Heos heeft ook versterkers met speaker aansluitingen. Maar weet niet of die geschikt zijn of echt beter geluid gaan opleveren. Het liefst ga ik naar een speciaal zaak. Maar wil de tijd die ik daar spendeer zo veel mogelijk beperken ivm corona.

Welke vragen heb je hier nog over?
Tot nu toe heb ik altijd AV receivers gehad. Maar met een groeiende interesse in betere stereo (en een tidal hifi abbo) wil ik hier een stereo amp aan toevoegen. Ik heb geen ruimte voor een dedicated stereo setup.Ben ook geinteresseerd in tweedehands evt. Maar heb geen idee welke types/merken dan eruit springen bij stereo.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik denk dat je het geld beter in je zak kunt houden, aangezien je er niks van gaat merken, behalve psychisch ("dedicated, duurder, dus ik hoor het") en in je portemonnee.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
@Jorgen dank.

Ik hoopte toch wel verschil te gaan merken.

Heb hier en daar wat gelezen dat het wel degelijk verschil maakt. Waar basseer je dit op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

90% van je geluid zit hem in de speakers zelf, dus als jij meent iets te missen zou ik eerst daar beginnen kijken. Welke speakers heb je nu?
Een versterker doet datgene wat de naam al zegt: het signaal evrsterken. In principe bewerkt ie er niks aan. Sure, een AV receiver kan het digitaal bewerken en dr vanalles mee doen, maar dat heeft per saldo niks met versterking te maken. Een losse versterker doet in principe niks aan geluidsbewerking. En die losse versterkerunit zit ook al achterin je huidige receiver, alleen heeft ie nu geen los aan/uit knopje ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Omdat vanaf een bepaald basisniveau er gewoon geen verschil meer zit in geluidskwaliteit tussen versterkers en receivers. Met basisniveau bedoel ik dat het geen maandagochtendproduct is. Ze maken allemaal gebruik van dezelfde stukjes koper en een handvol verschillende audiochips. Die kosten maar een beetje en zitten evengoed in de goedkopere én de duurdere apparaten. Het is een audiofiel fabeltje dat versterkers beter klinken in stereo dan receivers en dat duurdere merken beter klinken dan goedkopere. Als je gewoon een Sony, Marantz, Denon, Onkyo, Pioneer of Yamaha receiver hebt, klinkt hij technisch gezien totaal niet anders dan een stereoversterker van NAD, MacIntosh, Arcam of Integra. Heet geluid wordt versterkt en meer niet. Voor bekabeling is dit precies hetzelfde een HDMI-kabel van de Action doet hetzelfde als een van AudioQuest en een speakerkabel van de Gamma hetzelfde als 1 van superduurmerkX. Als je toch iets anders hoort, is dat echt een kwestie van volume, equalizersettings en/of (psycho-)akoestiek.

Mensen als @FeaR @Jag @Lip @JvS of @The Eagle kunnen het beter technisch uitleggen dan ik.

Als je een andere versterker of receiver overweegt, koop hem dan omdat je aansluitingen of opties mist. Niet vanwege "meer kwaliteit in het geluid", duurder of extra Watt/Ohm. Die maken gewoon allemaal geen enkel verschil.

[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 07-04-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Wat je zoekt is een stereo-versterker met pre-in opties.
Ik heb hier de Denon PMA1500AE staan voor precies dat doel, destijds voor 325e via Marktplaats op de kop getikt.
Die kan ik in een 'passthrough' mode zetten, zodat-ie het volume door de Marantz NR1606 laat regelen.

Mensen die roepen dat een dedicated stereoversterker met wat spierballen hetzelfde resultaat geeft als een receivertje: zelfs mijn vrouw hoorde verschil i.c.m. (inmiddels verkochte) B&W 684 v1 speakers.

Waarschuwing vooraf: Er zijn Tweakers die hard roepen dat een fatsoenlijke stereo-versterker net zulk goed geluid geeft als een 7.1-versterker van 200 euro.
Saillant detail: Die hebben soms zelf een surround-versterker van 1900 euro staan (exact zo'n discussie gehad met een mede-Tweaker, die in een Show je HT-topic zijn bakbeest showde. Oh ironie).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik denk ook niet dat je iets gaat horen.

Verder schrijf je dat je geen ruimte hebt voor een dedicated stereo setup, maar er is dus wel blijkbaar ruimte voor een aparte versterker???

Wanneer je de Marantz pre-outs gebruikt, wat moet de stereo versterker dan met AV inputs? Alleen een pre-in is dan toch nodig lijkt me.

Je kunt zoiets als een NAD C272 er achter hangen, maar andere speakers gaat je heel veel meer opleveren. Of de plaatsing van speakers of veranderingen aan de accoustiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Goudvis schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:32:
Ik heb hier de Denon PMA1500AE staan voor precies dat doel, destijds voor 325e via Marktplaats op de kop getikt.
Die kan ik in een 'passthrough' mode zetten, zodat-ie het volume door de Marantz NR1606 laat regelen.

Mensen die roepen dat een dedicated stereoversterker met wat spierballen hetzelfde resultaat geeft als een receivertje: zelfs mijn vrouw hoorde verschil i.c.m. (inmiddels verkochte) B&W 684 v1 speakers.

Waarschuwing vooraf: Er zijn Tweakers die hard roepen dat een fatsoenlijke stereo-versterker net zulk goed geluid geeft als een 7.1-versterker van 200 euro.
Saillant detail: Die hebben soms zelf een surround-versterker van 1900 euro staan (exact zo'n discussie gehad met een mede-Tweaker, die in een Show je HT-topic zijn bakbeest showde. Oh ironie).
Of een eindversterker, waar marktplaats ook mee vol staat, ook voor het bedrag wat jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

PageFault schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:34:
[...]

Of een eindversterker, waar marktplaats ook mee vol staat, ook voor het bedrag wat jij noemt.
Die vlieger gaat dan weer niet op als je de versterker ook als dedicated muziekversterker wilt gebruiken, natuurlijk. ;)

Die opmerking brengt me inderdaad op het volgende: Ik wil TS aanraden een hybride setup te kiezen: Voor Tidal een Raspberri Pi o.i.d. i.c.m. een deftige DAC, die op de stereoversterker (zeg pma1500ae) en hup, op de speakers.
Voor toepassingen waar beeld/geluid of multichannel geluidssporen afgespeeld moeten worden, pak je de Marantz i.c.m. de stereoversterker.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:26:

Mensen als @FeaR @Jag @Lip @JvS of @The Eagle kunnen het beter technisch uitleggen dan ik.
Er valt niet zoveel technisch uit te leggen. Versterkers zijn in principe allemaal voor mensen "akoestisch transparant", dat betekent dat de vervorming (THD, lineairiteit, ruis, kanaal interferentie) dermate laag is, dat dit in goed opgezette blinde testen als 'niet hoorbaar' kan worden geklassificeerd.

Dit net als kabels, dac's, CD spelers, etc. Daar is in goed opgezette blinde testen geen verschil hoorbaar. Toch horen mensen verschillen en vinden het in gevallen prettiger om te kiezen voor die subjectieve ervaring dan voor de objectieve, doch kille, testuitslagen.

Dus tenzij die Marantz echt onderpresteert (wat ik niet verwacht, ik heb de 1509, prima apparaten, overigens wel met eindversterkers :)), is dit voor de objectivisten geen zinnige upgrade. Ga je voor "beleving", dan kan dat wel zo zijn, maar dan is het advies: Ga zelf luisteren. Jouw beleving is jouw ervaring en daar kan advies wel wat aan veranderen, maar echt veel meer dan andere eigen meningen ga je niet komen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JvS schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:46:
[...]

Er valt niet zoveel technisch uit te leggen. Versterkers zijn in principe allemaal voor mensen "akoestisch transparant", dat betekent dat de vervorming (THD, lineairiteit, ruis, kanaal interferentie) dermate laag is, dat dit in goed opgezette blinde testen als 'niet hoorbaar' kan worden geklassificeerd.
Dat was het woord dat ik zocht. (y)
Dit net als kabels, dac's, CD spelers, etc. Daar is in goed opgezette blinde testen geen verschil hoorbaar. Toch horen mensen verschillen en vinden het in gevallen prettiger om te kiezen voor die subjectieve ervaring dan voor de objectieve, doch kille, testuitslagen.

Dus tenzij die Marantz echt onderpresteert (wat ik niet verwacht, ik heb de 1509, prima apparaten, overigens wel met eindversterkers :)), is dit voor de objectivisten geen zinnige upgrade. Ga je voor "beleving", dan kan dat wel zo zijn, maar dan is het advies: Ga zelf luisteren. Jouw beleving is jouw ervaring en daar kan advies wel wat aan veranderen, maar echt veel meer dan andere eigen meningen ga je niet komen...
Dank voor je aanvulling ;)
Goudvis schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:32:

En dat is de grootste kulreden die altijd wordt aangedragen. Is de betreffende partner, buurman of tester "blind" de test in gegaan? Wisten ze al dat er iets anders (lees: duurders) aangesloten stond?
Het feit dat die een surroundversterkers/recievers van zo'n prijs hebben staan, ligt puur aan de opties. Ik heb zelf een Marantz SR7011 staan. Ook een heel prijzige dus. Waarom? Aansluitingen en mogelijkheden. Zo wilde ik o.a. een ingebouwde phono-versterker, veel HDMI-aansluitingen die allemaal 4k zijn en een aantal andere opties die ik niet op een goedkoper model kon vinden. Anders had ik gerust de helft neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
PageFault schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:32:
Ik denk ook niet dat je iets gaat horen.

Verder schrijf je dat je geen ruimte hebt voor een dedicated stereo setup, maar er is dus wel blijkbaar ruimte voor een aparte versterker???

Wanneer je de Marantz pre-outs gebruikt, wat moet de stereo versterker dan met AV inputs? Alleen een pre-in is dan toch nodig lijkt me.

Je kunt zoiets als een NAD C272 er achter hangen, maar andere speakers gaat je heel veel meer opleveren. Of de plaatsing van speakers of veranderingen aan de accoustiek.
Ik heb geen ruimte voor extra speakers. Ik heb ooit een AV/meubel gemaakt. Deze was op maat gemaakt om een aantal dingen kwijt te kunnen die inmiddels overbodig zijn geworden zoals een bluray speler. De server en NAS zijn verhuisd naar een rack elders in de kamer.
Heb dus eventueel wel ruimte voor een extra versterker.
In een ideale wereld zou ik het huis van de onderburen erbij kopen doortrekken naar mijn eigen appartement en hier een dedicated HT/game/thuiswerkplek ofzo van maken maarja geloof niet dat ze het willen verkopen en daarbij heb ik ook geen 5-6 ton liggen :D

De huidige speakers zijn van Monitor audio vloerstaanders uit de bronze serie (BX5?). Prima speakers volgens mij. Ik dacht alleen dat een stereo versterker beter is in datgene waar ie voor gemaakt is: stereo en een receiver beter in surround en minder goed in stereo. Vandaar de ingeving om eens te kijken naar een aparte stereo versterker. Met al dit thuis zitten wordt er meer muziek geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Kasper1985 omdat de onderdelen akoestisch transparant zijn merk je echt geen verschillen. En "... maar een versterker hoeft voor die prijs maar 2 kanalen te versterken en een receiver 5, 7 of meer" dan? De wet van de grote aantallen. Sony en co verkopen ten eerste veel grotere aantallen dan NAD en co. Daarnaast zijn 5.1 (en 7 en hoger) apparaten weer veel meer gevraagd en verkocht dan stereoapparatuur. Inkooptechnisch gezien is het voor de genoemden merken dus helemaal geen probleem om een goede surroundreceiver in elkaar te zetten. Daarmee vallen dus ook de "dedicated"- en "prijs"-argumenten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Oké. Duidelijk. Als een stereo versterker geen dedicated pre-in heeft waar sluit je dan de av receiver op aan? Kan dit op iedere willekeurige input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Kasper1985 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:38:
Oké. Duidelijk. Als een stereo versterker geen dedicated pre-in heeft waar sluit je dan de av receiver op aan? Kan dit op iedere willekeurige input?
Inderdaad een line in, alleen kun je met de volume regeling zitten, dat hangt ook af van wat je ervoor hebt staan. Het hoeft geen issue te zijn, kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kasper1985 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:38:
Ja maar dan moet je wel elke keer je stereo versterker op referentieniveau zetten (en exact het juiste volume) om hem als "eindversterker" te laten werken. Niet helemaal ideaal, maar technisch prima mogelijk.

Niet juiste volume, surround / center niet helemaal op niveau met de fronts en vergeten zachter zetten = je helemaal de tyfus schrikken als je naar een normale bron schakelt...

De suggestie van eindversterker wuif je makkelijk weg, maar dat is met zo'n marantz wel met afstand de meest relaxte optie. Alleen moet je het dogmatische "losse stereo installatie" wel los kunnen laten.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 07-04-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
JvS schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:00:
[...]

Ja maar dan moet je wel elke keer je stereo versterker op referentieniveau zetten (en exact het juiste volume) om hem als "eindversterker" te laten werken. Niet helemaal ideaal, maar technisch prima mogelijk.

Niet juiste volume, surround / center niet helemaal op niveau met de fronts en vergeten zachter zetten = je helemaal de tyfus schrikken als je naar een normale bron schakelt...

De suggestie van eindversterker wuif je makkelijk weg, maar dat is met zo'n marantz wel met afstand de meest relaxte optie. Alleen moet je het dogmatische "losse stereo installatie" wel los kunnen laten.
Ik heb een Marantz PM7003 gevonden op MP. Weet niet helemaal of ‘t wat is. Zie er goede dingen over maar te oud voor pricewatch?

Een eindversterker heb ik idd gemist en is me net bij hifiklubben ook uitgelegd. Enige wat de verkoper wel zei is dat de receiver voor 70% van de versterking zorgt dus dat het de vraag is of het wat toe gaat voegen. Vandaar weer terug gevallen op een geintregeerde versterker.

Ik ga niet over 1 nacht ijs. Met een PM7003 zou ik dan weer een bron moeten aansluiten om tidal te streamen daar gebruik ik nu een chromecast audio voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 12:50

Jag

Een receiver die voor 70% vd versterking zorgt :? Ben benieuwd wat daar mee bedoeld wordt. Verder helemaal eens met @JvS. Stereo is technisch het allermakkelijkste, gewoon het linker kanaal naar de linker front en het rechter kanaal, nou you get the picture :). Surround modes kennen nog enkele bewerking net als fase correcties en crossover filters enz. Stereo is bepaald geen rocket science. Audio versterkers überhaupt niet. Maar als je erin gelooft en je gaat voor de ervaring, dan gewoon lekker doen. Dan idd wel één met pre ins kopen, niet zelf heen en weer klooien met volumeknop. Dat is echt gerommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Jag Ik vroeg het me ook af. Misschien dat bij het gebruik van een eindversterker de voorversterking van de NR1606 alsnog gebruikt wordt en die van mindere kwaliteit is?
Ik zie nieuw eindversterkers niet voor rond of onder het budget wat ik noemde.
Maar lijkt er inderdaad op dat ik me nog maar eens verder moet gaan verdiepen. Volgens mij kunnen de speakers veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 12:50

Jag

Het lijkt me een klets verhaal eigenlijk. Een voor versterker is eigenlijk meer een verzwakken. Een potente lijn bron zoals een CD speler geeft in de regel 2volt op z'n outputs, meer dan de gemiddelde input sensitiviteit van een power amp (voor vol vermogen). Voor een normaal huiskamer niveau wordt er iets van 30-40dB vanaf gehaald voor het de power amp ingaat. Er zijn natuurlijk wel zwakkere bronnen. Een platenspeler bijv, maar die hebben een extra pre amp stap.

Na ja, verder heb ik niks toe te voegen aan mijn vorige post en die van vele anderen. Goed geluid maken in een huiskamer is lastig, maar ongeveer het laatste waar je dat moet zoeken is in de versterker. Die doet gewoon z'n werk en doet dat (nagenoeg) perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dus tl;dr: koop 1 apparaat dat alle aansluitingen en opties heeft die je wenst. Als je huidige machine dat al heeft hoef je zelfs helemaal niks nieuws te kopen. Wil je beter geluid, investeer het dan in speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Kasper1985 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:46:
[...]

Ik heb een Marantz PM7003 gevonden op MP. Weet niet helemaal of ‘t wat is. Zie er goede dingen over maar te oud voor pricewatch?

Een eindversterker heb ik idd gemist en is me net bij hifiklubben ook uitgelegd. Enige wat de verkoper wel zei is dat de receiver voor 70% van de versterking zorgt dus dat het de vraag is of het wat toe gaat voegen. Vandaar weer terug gevallen op een geintregeerde versterker.

Ik ga niet over 1 nacht ijs. Met een PM7003 zou ik dan weer een bron moeten aansluiten om tidal te streamen daar gebruik ik nu een chromecast audio voor.
De PM serie zijn gewoon hele goede versterkers. Het model wat je gekocht hebt, heeft ook een "pre-in" volgens mij ('power AMP direct' in staat er bij de aansluitingen), dus volgens mij kun jij hier precies wat jij mee wil. Of het akoestisch gaat opleveren wat je verwacht.... dat ga je binnenkort horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PageFault schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:56:
[...]

Of het akoestisch gaat opleveren wat je verwacht.... dat ga je binnenkort horen ;)
Nee, je gaat horen of het een betere ervaring oplevert :). Als je de akoestiche verbetering wilt meten zul je echt naar gecontroleerde, levelmatches blinde testen moeten gaan :P (en dan kan ik je alvast vertelen wat de uitkomst is ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
JvS schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:30:
[...]

Nee, je gaat horen of het een betere ervaring oplevert :). Als je de akoestiche ervaring wilt meten zul je echt naar gecontroleerde, levelmatches blinde testen moeten gaan :P (en dan kan ik je alvast vertelen wat de uitkomst is ;)).
Wij hebben 2 blinde honden en alledrie de honden janken bij 'muziek' van Lil Kleine en andere zgn. 'artiesten' :+ Bij deze stel ik ze beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Heb nog niks gekocht. :-)

De PM7003 heeft idd een pre-amp in en bypass functie.

Ik kwam ook de Onkyo A-9150 tegen in de pricewatch. Los van het feit dat ik niet een enorme Onkyo fan ben leek het me beter om ondanks de ouderdom bij Marantz te blijven qua systeem matching.

Zou trouwens een andere streamer nog wat uitmaken? De chromecast audio vervangen voor een bluesound bijv?
Pagina: 1