9900KS op 5ghz zakt naar 4.5ghz bij 70°C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2xFYmEf4lVfLa2OC-zytF4aHAI=/f/image/xcetyFgatvOeJmP1S3CbHWyH.png

Zoals je hieronder kan zien zakt de clockspeed naar ongeveer 4.5Ghz zodra ik Prime95 aanzet en de temperatuur op 70°C komt te staan.

EDIT: Ik heb een aantal games getest ondertussen en daar blijven alle cores mooi op 5ghz zitten ook aan 70°C met een cpu load van ongeveer 35%. Waarom zakt het dan bij prime95 op 100% load?

Prime95 = off
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgxpogCzkEMgj5InGasN0PQOCAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAtgvF0S6GJYCmGtoJ8njO9o.png?f=fotoalbum_large

Prime95 = on
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ToPREuCGkHw3iFrPCnqGHuQ16g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJFqU1wKZCYPnXNcBWZk7kDG.png?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat er ergens een instelling aangepast moet worden in de bios, maar hier ken ik absoluut niets van. Dit zijn mijn huidige settings, moest ik nog ergens anders een screenshot van moeten nemen, laat maar weten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTYn1gtTH66SFq-APb_TNAO7gX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VcwximECYggtuAMaP3QmnxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPIz2JOjaLSjC3g0bbIDsG7yC3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7eef6imd68lli908XxaT5N3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBDhLfnvHj5x4TuO-gbMeKMR77k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQuiaShWavFAVVN3TAd34hYb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzi1uzZtkK4OzcJwot9WbKS6bJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrCOCw3E1QEj4uI5yGgkkdIe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MqAGfHDIKwLAHz0h0q5P4b8IoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvMWPpFOzdQTTK77aAG1dhPs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door OwNzOr op 07-04-2020 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
AVX offset aanstaan ?

Volgens mij bij MSI op de tab cpu features.
Ik zou daar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
5erveD schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:04:
AVX offset aanstaan ?

Volgens mij bij MSI op de tab cpu features.
Ik zou daar eens kijken.
Er is een screenshot bij van de tab 'cpu features'. Op het eerste gezicht zie ik er niets van AVX in staan. Ik heb ook geen idee wat AVX is :p...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
OwNzOr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:45:
[...]

Er is een screenshot bij van de tab 'cpu features'. Op het eerste gezicht zie ik er niets van AVX in staan. Ik heb ook geen idee wat AVX is :p...
Ja, vwb MSI ben ik niet zo thuis in de bios.
Dan moet ik er fysiek achter zitten om het te vinden.
Vind die dingen ook vreselijk onoverzichtelijk.

AVX is een instructie set welke veel hitte produceert en wellicht hebben de games die je speelt die instructie niet en kan hij dus gewoon op 5 GHz draaien. P95 heeft die set wel in de instellingen zitten en zal die dus gebruiken om te stressen.

Nu kan het dus zijn dat je bios een instelling heeft dat indien er AVX gebruikt wordt deze de cpu auto terug clocked om de hitte te verminderen.

Bij Asus staat die standaard op -1 offset. Dus dan zou die terug clocken naar 4.9 GHz.

Ik zit nu nog ff te kijken in je eerste screen en zie hem daar staan.
CPU offset ratio when running avx

Die staat op auto kan dus best zijn dat die er dan voor kiest om 500 MHz te zakken.
Dit kan dus met een reden zijn!

Je kunt proberen om hier eerst bv 400 in te stellen en weer te stressen en je temps nauwlettend in de gaten te houden. Indien dit allemaal prima gaat met je koeling kan je terug werken naar geen offsett als je dit wilt.

Maar onthoudt goed. AVX produceert veel warmte en dit kan leiden tot een cpu die KapuT gaat.

Ook is het inlezen in de verschillende zaken geen overbodige luxe. Zal je een beter inzicht geven in het aanpassen van settings of overclocken van een cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
5erveD schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:07:
[...]

Ja, vwb MSI ben ik niet zo thuis in de bios.
Dan moet ik er fysiek achter zitten om het te vinden.
Vind die dingen ook vreselijk onoverzichtelijk.

AVX is een instructie set welke veel hitte produceert en wellicht hebben de games die je speelt die instructie niet en kan hij dus gewoon op 5 GHz draaien. P95 heeft die set wel in de instellingen zitten en zal die dus gebruiken om te stressen.

Nu kan het dus zijn dat je bios een instelling heeft dat indien er AVX gebruikt wordt deze de cpu auto terug clocked om de hitte te verminderen.

Bij Asus staat die standaard op -1 offset. Dus dan zou die terug clocken naar 4.9 GHz.

Ik zit nu nog ff te kijken in je eerste screen en zie hem daar staan.
CPU offset ratio when running avx

Die staat op auto kan dus best zijn dat die er dan voor kiest om 500 MHz te zakken.
Dit kan dus met een reden zijn!

Je kunt proberen om hier eerst bv 400 in te stellen en weer te stressen en je temps nauwlettend in de gaten te houden. Indien dit allemaal prima gaat met je koeling kan je terug werken naar geen offsett als je dit wilt.

Maar onthoudt goed. AVX produceert veel warmte en dit kan leiden tot een cpu die KapuT gaat.

Ook is het inlezen in de verschillende zaken geen overbodige luxe. Zal je een beter inzicht geven in het aanpassen van settings of overclocken van een cpu
Het is inderdaad die avx offset setting. Zodra ik hem op -4 zet staan de clockspeed op 4,6ghz bij prime95. Enig idee waar avx precies voor dient? Ik gebruik mijn pc eigenlijk uitsluitend voor gaming dus ik vraag me af of dit in games soms gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

OwNzOr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:49:
[...]

Het is inderdaad die avx offset setting. Zodra ik hem op -4 zet staan de clockspeed op 4,6ghz bij prime95. Enig idee waar avx precies voor dient? Ik gebruik mijn pc eigenlijk uitsluitend voor gaming dus ik vraag me af of dit in games soms gebruikt wordt?
Soort rekentool(security), die de hele OC verknoeit. clockspeed icm temp. zodra het tootje denkt dat het te (extreem) gaat dan klokt de boel terug.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
OwNzOr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:49:
[...]

Avx is leuk om ultieme stabiliteit te testen, maar in games wordt het weinig gebruikt (als het al wordt gebruikt).

De load en temperaturen van prime95 zijn totaal niet realistisch in praktijk gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Avx is bagger in mijn ogen.
Heb er alleen maar cpu's door zien sterven.

Gebruik zelf ook (bijna) nooit p95. Veel teveel hitte generatie.

Gewoon die offset tunen voor jou toepassing en temps in de gaten houden en dan kun je makkelijk 5 GHz draaien.

Ook die 1.416vcore kan vast omlaag voor de 5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Er zijn ook populaire games die gebruikt maken van AVX instructies, zoals Battlefield V. Prime95 kan de CPU veel harder stressen met bepaalde tests (zoals de SmallFFT test). Je kan bij Prime die waarde ook naar 1344k wijzigen, wat ook beter is voor een stabiliteitstest. Dat maakt de CPU (ook met AVX) een stuk minder warm tijdens het stressen. Cinebench is ook een handige test (puur voor erbij).. die maakt dacht ik ook gebruik van AVX.. en daar wordt CPU ook lang niet zo warm. Als je bang bent voor de stabiliteit of temperatuur, zou ik AVX offset op -2 plaatsen. Maar met gamen wordt je CPU waarschijnlijk lang niet zo warm, dan is het ook mooi als je met AVX 5,0Ghz kan draaien.

Je hebt ook nog een menu / optiemenu 'DigitALL Power'. Die heb ik zelf vast op mode 3 staan. Dat betekend zoiets als een bepaald continue voltage / wattage leveren als de CPU maximaal belast wordt.

PS. ik zou handmatig CPU Core Voltage aanpassen. Wie weet draait de CPU @ 5Ghz wel op 1.32V. Ik zou eens met bijvoorbeeld 1.38V proberen en dan Prime95 1344k (met AVX) of Cinebench een run laten doen. Als dat allemaal goed gaat kun je lager proberen en uiteindelijk langer Prime laten draaien.

HWInfo is trouwens erg handig voor monitoring.

[ Voor 29% gewijzigd door Luxicon op 10-04-2020 00:25 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ook even je powerlimits op max zetten: Een na laatste screenshot: long term, short term beide iets van 999999 intikken en dan corrigeerd het vanzelf naar de hoogste waarde.
De tijdsduur (long duration) hoeft niet, maar kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:47

HugoBoss1985

Xenotech

Gaat het over een 70 graden cpu temp sensor of cores temp sensor?

Daar zit nogal wat verschil in (in temperatuur).
Het kan best zijn dat je cores tegen de throttling temperatuur aan lopen terwijl de cpu zelf "maar" 70 graden wordt.
Mijn cores en package temps zijn altijd een stuk hoger dan de cpu temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannbla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 17:35
Mijn 9900KS doet 5ghz met een avx offset van -2 op 1.250v llc 7 (asus).

Ik zou je voltage dus zeker niet op auto laten.

There's no school like the old school and i'm the headmaster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je moet even je short en longduration powerlimit maxen daarom clocked je cpu terug onder 100% load :p
zet dan ook gelijk je avx offset op 0 en zet je vcore vast.
als je dat gedaan heb je 2 opties of je vcore verlagen voor wat je nodig heb voor x50 of je vcore op 1.4v laten en kijken of je x52 multiplier aan de gang krijgt met fatsoenlijke temperaturen.

laatste stap is hoogst mogelijke clocks draaien met korte test zonder AVX en je game als als daadwerkelijke stresstest te gebruiken, dit is cheaten maar als je een 240hz monitor gebruikt snap je vast waarom ik dit doe... (er is nog geen cpu snel genoeg voor bf5 lol)

en nog even ter aanvulling games gebruiken inderdaad avx dus een offset gebruiken is vrij nutteloos in mijn ogen ;)

[ Voor 80% gewijzigd door maks11223344 op 22-04-2020 08:19 ]

Pagina: 1