Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-10-2021
Mijn vraag

Ik heb met mijn huidige pc een oververhittings probleem.
Hij doet het wel, maar als ik de pc intensiever gebruik wordt de pc super warm en valt die uit.

Bij toeval heb ik een tweede pc staan die een betere CPU heeft, dus ik dacht laat ik het beste uit de 2 pc's samenvoegen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

PC 1:
Overheating probleem

CPU: AMD FX-8320E
Codename: Piledriver/Vishera
OPN: FD8320FRW8KHK
Socket: Socket AM3r2

GPU: MSI GTX 960 Gaming (MS-V320)
Name: NVIDIA GeForce GTX 960
Ram-GB: 4 GB
Ram-type: GDDR5 SDRAM

Motherboard: MSI 990FXA-GD65 (MS-7640)
Motherboard-chipset: AMD 990FX (RD990) + SB920/SB950

Ram: DDR3 Kingston HyperX FURY 8GB DDR3 1600MHz | x2

PC 2:

CPU: Intel Core i7-6700
Codename: Skylake-S
SSPEC: SR@bT, SR2L2
Socket: Socket H4 (LGA1151)

GPU: Bitland GeForce GTX 750
Name: NVIDIA GeForce GTX 750
Ram-GB: 2gb
Ram type: GDDR5 SDRAM

Motherboard: Lenovo Skybay
Motherboard-chipset: Intel H170(skylake PCH-H)

Ram: SK Hynix HMA41GU6AFR8N-TF 8GB DDR4 | x1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb wat research gedaan en nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik een nieuw moederboard moet kopen voor de Intel i7-6700 chip, omdat het moederboard van lenovo niet goed is.

Ik heb niet veel verstand van moederboards en vroeg mij af ofiemand mij helpen met een moederboard + case combinatie die niet al te duur is.
Ik gebruik de pc alleen voor gaming.

Ik gebruik 2 Acer monitoren 1 met hdmi en de andere met display port naar dvi.

Ik vind het niet erg om geld te investeren maar het liefst wel budget.

Alle tips zijn welkom!
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis een aantal essentiële details:
- Welke games speel je, want met wat heen en weer wisselen worden het niet ineens gamemonsters.
- Wat is je maximum budget?
- Hoezo zou het moederbord van je intel systeem niet goed zijn?
- Als we al overgaan op het aanschaffen van iets nieuws, is tweedehands een optie?

Verder ben ik het eens met je conclusie dat de intelset aan de cpu-kant beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
Joeytje440 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:08:

Ik heb met mijn huidige pc een oververhittings probleem.

Ik heb wat research gedaan en nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik een nieuw moederboard moet kopen voor de Intel i7-6700 chip, omdat het moederboard van lenovo niet goed is.
Dat begrijp ik niet helemaal. Het moederbord is de oorzaak van temperatuurproblemen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 20:18

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Dat lenovo moederbord is gewoon prima toch?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou Lenovo bord pakken, oude memory er uit, memory van de AMD er In. GTX 960 er in en alles in grotere kast. Board is een standaard ATX dus niks mis mee. Heeft een PCIe x16 slot. Standaard DDR3. Disks aansluiten. Projectje van een uurtje of of 4.

O ja, niet in verleiding komen om memory te mixen. Dus oude er uit AMD memory er in.

[ Voor 15% gewijzigd door Wim-Bart op 07-04-2020 13:27 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
@br00ky
Welke games speel je, want met wat heen en weer wisselen worden het niet ineens gamemonsters.
Ik speel voornamelijk:
- Apax legends
- League of legends

Ik heb interesse in:
- Bioshock (alle delen)
- Half life (alle delen)
- The Witcher (alle delen)

Met de GPU die ik nu heb ik nooit problemen gehad om bepaalde spellen te spelen, misschien hier en daar wat settings veranderen.

Wat is je maximum budget?
Er zit geen maximum aan maar wil het beperkt houden. rond de 200/300 vind ik degelijk aangezien ik de cpu en gpu al heb. Mocht het duurder dan dat worden kan ik beter een nieuwe pc bouwen imo.

Hoezo zou het moederbord van je intel systeem niet goed zijn?
Ik heb geen verstand van het moederboard van die andere computer, mijn videokaart past er wel op maar ik zie geen extra pin in de voeding van dat systeem voor mijn videokaart.

Als we al overgaan op het aanschaffen van iets nieuws, is tweedehands een optie?
Maar natuurlijk, als het betrouwbaar is maakt mij dat niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Joeytje440 op 07-04-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Joeytje440 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:28:
@br00ky

Hoezo zou het moederbord van je intel systeem niet goed zijn?
Ik heb geen verstand van het moederboard van die andere computer, mijn videokaart past er wel op maar ik zie geen extra pin in de voeding van dat systeem voor mijn videokaart.
Dat heeft natuurlijk weinig met je moederbord te maken maar met je voeding ;). Over je voeding gesproken, zoek even uit welke dat is. Je zult daarvoor de pc open moeten maken en op het etiket moet kijken welk merk, type en vermogen het is. Wellicht verstandig om die meteen ook te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

En anders kan je ook voeding + gpu omwisselen.
Misschien dat de voeding niet nodig is als je het advies van br00ky opvolgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
@br00ky
In pc1 zit een voeding,
Naam: cooler master 500w
Model no: rs-500-acab-b1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ0z3dg_yr5Y83MwGg-OEq6P7xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRkX7QQsChNUV6ov8Poko6aL.jpg?f=fotoalbum_large

In pc 2 zit voeding,
Huntkey voeding zonder veel informatie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45BBM-5H4K1RMDz5DJHiyjqk0Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTalJ5YMF1eBbTUxHGvqlQcj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eventueel ook nog een corsair vs350 liggen, maar ook daar lijkt de power cable te groot te zijn voor het moederbord van pc 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uAv4dyfrHUJ9CI7yC4PV3tPS3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wD1dQ6bFBRR0o3jjonYUAWaa.jpg?f=fotoalbum_large

Moederboard power Port pc 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wTd0TyGmKbLVQRYgRCy89c-Sf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKBNc2W0af5olG1x8E3XzcE0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die huntkey is een plofvoeding dus die moet je sowieso niet meer gebruiken en die andere twee zijn budgetmodellen. Er zijn vast medetweakers die een heel verhaal over ripple en dergelijke daarover kunnen afsteken, met als bottom line dat je die ook moet vervangen. Dat is prima advies maar als je strak op het budget zit, kan die Cooler Master nog wel mee. Die is qua vermogen goed genoeg om die GTX 960 in je intel systeem te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 07-04-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk dat t lenovo bord een aangepaste voeding gebruikt :( en dan ontkom je niet aan een nieuwe voeding...

maar het AMD doosje loopt dus vast door de warmte? is het geen optie om daar eens na te kijken?

misschien ligt er wel een mooi stof tapijtje in

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
@br00ky
De cooler master voeding heeft ook een te grote aansluiting voor het moederboard van de Intel computer. (Zie laatste afbeelding van vorige reactie)
Misschien heel dom maar waar kan ik die grote kabel kwijt in de Intel pc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QibTn_8nbrm6jvux524-W4L3PRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHiNPBWjSPsUxTe93cCPQ34V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

Niet, moederbord van pc2 heeft een proprietary power connector (prob ATX12VO).
Welkom in de wonderlijke wereld van prebuilds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah goedemorgen, dat had ik ook moeten zien :+.

/edit: er zijn wel adapterkabeltjes (als je die al kunt krijgen) voor, maar dat is vaak vragen om problemen (doorgebrande draden e.d.).

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 07-04-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
@SMSfreakie
Ik denk dat het door de hitte komt omdat de pc na het vastlopen ook niet meer wil opstarten, maar na een tijdje afkoelen wel weer werkt (ook voelt die super warm aan).

Ik zie online dat een Intel i7-6700 betere prestaties behaald dan de AMD FX-8320E, dus ik dacht dit is een moment om te kijken of ik misschien mijn gpu kan overzetten naar het andere moederboard, voor een kleine upgrade. Toen liep ik alleen tegen het moederboard power supply probleem aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Joeytje440 op 07-04-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je kan toch prima de voeding + gpu uit je AMD systeem pakken, alleen een nieuw mobo voor de intel cpu halen en alles weer aan elkaar prikken?
Of mis ik nu iets?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Joeytje440 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:21:
@SMSfreakie
Ik zie online dat een Intel i7-6700 betere prestaties behaald dan de AMD FX-8320E, dus ik dacht dit is een moment om te kijken of ik misschien mijn gpu kan overzetten naar het andere moederboard, voor een kleine upgrade. Toen liep ik alleen tegen het moederboard power supply probleem aan.
Met die lame aansluiting kan je dan inderdaad vrij weinig. Je kunt natuurlijk tweedehands een ander moederbord scoren, maar voor hetzelfde geldt heeft Lenovo je daar ook beet door een aparte formfactor te hebben, waardoor je óók nog een andere case nodig zou hebben. Dat dus eerst even goed uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
@Wintervacht
Ja dat dacht ik dus ook, maar de power supply kabel is groot, wat is een mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
@Wim-Bart
In het lenovo bord zit DDR4 ram geheugen en ik denk niet dat het compatible is met de DDR3 uit mijn AMD kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Verloopkabeltjes van 24 naar 10 pin kosten 5-10 euro op ebay/aliexpress etc :)

[ Voor 10% gewijzigd door JZX81_Drift op 07-04-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeytje440
@JZX81_Drift
Ja, dat is wat ik zocht.. heb je hier ervaring mee? branden de kabels niet door?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

@Joeytje440 Als je twijfels over de kwaliteit, koop je er twee, kan je er eentje doorknippen om te kijken hoe de kabeldikte echt is :P (Dat doe ik iig als ik twijfel over cheapo kabels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dus wat is goed:

- Behuizing pc1 (moet gewoon atx zijn met dat mobo), pc2 vermoed ik van niet gezien het vage moederbord
- CPU pc 2 (beter dan 1)
- GPU pc 1 (beter dan 2)
- Geheugen zal ddr4 moeten blijven, dus blijf je bij 8gb, of moet je bijkopen
- Cooler master voeding (beste van de 3 iig)

Wat heb je dan nog nodig:
- Moederbord socket 1151
- Misschien een koeler, weet niet of dat ook proprietary is wat op dat lenovo bord zit

of inderdaad lenovo zo houden, kabeltje fixen voor andere voeding, en gpu wisselen.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 07-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
Ik zou een nieuwe pc bouwen eerlijk gezegd en de oude onderdelen deels verkopen. Die voedingen kunnen gerecycled worden. De Corsair en Cooler Master zijn van 2014 of eerder en die Huntey is al wat over gezegd.

Trouwens, hoe vers is de koelpasta in dat AMD systeem? Als dat ook al 6 jaar oud is, dan mag dat ook wel vervangen worden. Misschien dat, dat helpt met de oververhitting?

[ Voor 29% gewijzigd door NitroX infinity op 07-04-2020 15:51 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik zou de core i7 build nemen en de cooler master voeding gebruiken(power states kun je toch uitschakelen). Zorg voor een adapter voor de hoofdstekker als het een "eigen ontwerp" is. Gelukkig biedt moddiy.com een geschikte adapterkabel aan.
https://www.moddiy.com/pr...n-Adapter-Cable-30cm.html
Veel positieve reviews over te vinden.

[ Voor 81% gewijzigd door Ludwig005 op 07-04-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Ik zou geen één van die voedingen nemen want ze zijn allemaal van beroerde kwaliteit. Dan is die VS350 misschien wel de 'beste' van het stel, maar een verouderd platform. Ik zou niet met verloopkabeltjes gaan kloten want dat is vragen om problemen.

Dus zou betekenen andere voeding en ander moederbord want met dit bord kan je eigenlijk niks en misschien ook ander geheugen want volgens de specificaties is het ECC alleen niet registered, dus dan is het maar de vraag of het gaat werken in een standaard consumentenbord. Bij één persoon werkt het blijkbaar, maar dat is één persoon. pricewatch: Hynix HMA41GU6AFR8N-TF
B150 mortar accepteert dit geheugen
offtopic:
In ieder geval, mocht je van die FX af willen, heb ik wel interesse. Kan je misschien een voeding van kopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Joeytje440 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:28:
@Wim-Bart
In het lenovo bord zit DDR4 ram geheugen en ik denk niet dat het compatible is met de DDR3 uit mijn AMD kast.
Ab in dacht dat beide DDR3 waren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
br00ky schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:10:
Die huntkey is een plofvoeding dus die moet je sowieso niet meer gebruiken en die andere twee zijn budgetmodellen. Er zijn vast medetweakers die een heel verhaal over ripple en dergelijke daarover kunnen afsteken, met als bottom line dat je die ook moet vervangen. Dat is prima advies maar als je strak op het budget zit, kan die Cooler Master nog wel mee. Die is qua vermogen goed genoeg om die GTX 960 in je intel systeem te zetten.
Waar is dit op gebaseerd? Waarom zou de Huntkey niet de "beste" van de drie kunnen zijn?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:05:
[...]

Waar is dit op gebaseerd? Waarom zou de Huntkey niet de "beste" van de drie kunnen zijn?
Omdat het een goedkope voeding uit China is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Troubled schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:15:
[...]

Omdat het een goedkope voeding uit China is?
Ze komen alle drie uit China en ze zijn alle drie goedkoop.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1