Verschil tussen quadro-kaarten en de GTX/RTX series,

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-09 22:25
Beste Tweakers,

Op het moment werk ik best met relatief intensieve 3D software, dit is specifieke software voor een aantal specifieke machines.

Nou werken wij nog op oude Intel Xeons, en nu het drukker begint te worden merken we dat de computers een bottleneck worden. Nou heb ik opzich geen moeite met het samenstellen van een PC, alleen er is 1 ding waar ik twijfels over heb.

Stel, we nemen een Nvidia Quadro P2000. De goedkoopste te verkrijgen is 471€. Deze zijn uiteraard geoptimaliseerd voor 3D werkzaamheden, zowel drivertechnisch als intern, al weet ik het fijne hier niet van.

Nu zouden we hypotetisch gezien natuurlijk een een RTX2070 kunnen kopen voor 550 euro. Volgens benchmarks komt algemeen gezien die RTX 150% sneller uit de bus.

Nou is die kaart natuurlijk absoluut niet geoptimaliseerd voor 3D werkzaamheden als in tekenwerk, en precisie weergave werk, tis natuurlijk een kaart die normaliter gekocht word om mokerhard mee te gamen.

De eigenlijke vraag is, wat is nou het precieze verschil. Zou je het verschil merken tussen een RTX2070 of een Quadro in het geval van precisie? Is zo'n 2070 mogelijk gewoon overkill en daarom af te raden? Waarom zijn die quadros zo duur? Veel vragen die rijzen, en waarschijnlijk zitten er hier wel wat gasten die mij kunnen vertellen wat het verschil nou precies is!

Alvast bedankt!

Djurre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De vraag is wil je wel, naar ik aanneem zakelijk, zelf iets in elkaar gaan zetten, daarnaast naar welke benchmarks heb jij gekeken? Ik hoop toch geen enkele game-benchmark, want dat geeft in jouw usecase helemaal niets aan.

De Quadro kaarten worden voorzien van software, drivers en ondersteuning voor specifieke 3D software, die de consumenten kaarten niet krijgen/hebben, dat heeft Nvidia keurig netjes gescheiden.

Verder over welke 3D software hebben wij het hier? Je schetst een global verhaal zonder of weinig details, zonder details wordt het erg moeilijk om een gedegen advies te geven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
_Dune_ schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:03:
De vraag is wil je wel, naar ik aanneem zakelijk, zelf iets in elkaar gaan zetten, daarnaast naar welke benchmarks heb jij gekeken? Ik hoop toch geen enkele game-benchmark, want dat geeft in jouw usecase helemaal niets aan.

De Quadro kaarten worden voorzien van software, drivers en ondersteuning voor specifieke 3D software, die de consumenten kaarten niet krijgen/hebben, dat heeft Nvidia keurig netjes gescheiden.

Verder over welke 3D software hebben wij het hier? Je schetst een global verhaal zonder of weinig details, zonder details wordt het erg moeilijk om een gedegen advies te geven.
Nee, ik kijk hierbij niet direct naar een game-benchmark.
Gewoon even naar bijvoorbeeld de nominale snelheid.

RTX doet bijv nominaal 1,605 ghz, waar de P2000 maar een nominale snelheid van 625Mhz heeft, in dat optiek lijkt het dus dat de RTX vele male sneller is. Tevens, het werkgeheugen van de RTX kaart is 8 keer groter dan die van de P2000.

Het punt is dat ik dus niet weet in hoeverre zoiets belangrijk is in 3D software.

Wat betreft de software, het gaat niet om een AutoCad, Inventor of Solidworks. Het gaat om ArTube, een software voor een aantel specifieke (dure) machines.

Uiteindelijk zal ik het waarschijnlijk zelf niet bouwen, maar ik wil graag een richtlijn opzetten waar we voor de software het meest aan hebben. Icm de recommended build van Artube kom ik er qua processor/mobo/geheugen wel uit, alleen die videokaart blijft dus een lastig punt.

Als recommended word aangegeven,
Graphic Video Card 3D accelerated - Open GL, 2GB
Suggested (NVIDIA 4GB).

Zodoende dat ik bij een P2000 uitkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:53

jgj82

Ja, maar = nee

Om even een zeer gechargeerde analogie te gebruiken:
Een Lamborghini sportauto heeft 500pk (gamecard)
Een Lamborghini Traktor heeft 150pk (Quadro)
hang eens een ploeg achter de sportauto en kijk hoever je komt op je akker..

De uitrusting van de Quadro is véél beter geschikt voor het werk wat je wil doen dan de RTX. Denk ook vooral aan drivers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Kijk, in deze Jip en Janneke taal word het een stuk duidelijker.

De RTX is dus hoe hard je tegen de muur jaagt, de P2000 is hoe ver je die muur mee neemt!
Dan is de keuze ook gauw gemaakt, en ga ik gewoon een P2000 op de lijst zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zomaar random aantal Mhz gaan vergelijken kan helemaal niet.

De P2000 is ook het op een paar na lichtste model. Bekijk ook de P2200 eens, meer cuda cores en grofweg even duur.

Gezien je beperkte hardware kennis zou ik gewoon een kant en klare DELL Precision (3630 is een mooie instapper) of HP Z workstation met Quadro bestellen. Maar ook daar zijn de specs afhankelijk van welke software je gebruikt en hoe groot je modellen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Navi op 07-04-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De quadro lijkt beter omdat die met opengl een voorsprong hebben tov normale kaarten.
Maar als ik jou was zou ik het gewoon even testen en daarna de definitieve keuze maken.

[ Voor 170% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Navi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:27:
Zomaar random aantal Mhz gaan vergelijken kan helemaal niet.

De P2000 is ook het op een paar na lichtste model. Bekijk ook de P2200 eens, meer cuda cores en grofweg even duur.

Gezien je beperkte hardware kennis zou ik gewoon een kant en klare DELL Precision (3630 is een mooie instapper) of HP Z workstation met Quadro bestellen. Maar ook daar zijn de specs afhankelijk van welke software je gebruikt en hoe groot je modellen zijn.
De exacte rede waarom ik hier een topic aan maak.
Ik heb op dit gebied me nog nooit zo ver verdiept, helemaal niet wat betreft OpenGL en dat soort dergelijken.
De systemen voor thuis, vrienden en dat soort dergelijken bouw ik altijd zelf. Weet aardig waar op te letten om een mooi systeem te knopen, maar zakelijk is een ander vlak. Daarom vraag ik hier om hulp :)

Wat betreft modellen,
Vaak betreffen het stepfiletjes van tussen de 1/10 MB. niet zo groot dus, maar het gebeurt ook dat we frames krijgen waarbij een stepfile ruim 300 MB telt. Daar hebben we bepaalde kracht voor nodig. Niet alleen het bewegen in de 3d omgeving speelt een rol, het uitrekenen van snijpaden en processen. Dit is echt een CPU based iets, en met de HP Z die we nu hebben gaat het te langzaam. Vandaar dat we een keuze willen maken om zelf iets te bouwen, wat we kunnen afstemmen op de recommended specs van het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Djurres schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:13:
[...]

Wat betreft modellen,
Vaak betreffen het stepfiletjes van tussen de 1/10 MB. niet zo groot dus, maar het gebeurt ook dat we frames krijgen waarbij een stepfile ruim 300 MB telt. Daar hebben we bepaalde kracht voor nodig. Niet alleen het bewegen in de 3d omgeving speelt een rol, het uitrekenen van snijpaden en processen. Dit is echt een CPU based iets, en met de HP Z die we nu hebben gaat het te langzaam. Vandaar dat we een keuze willen maken om zelf iets te bouwen, wat we kunnen afstemmen op de recommended specs van het programma.
Je zal wel even moeten uitrekenen of zelf bouwen zo veel goedkoper is dan bijv. te gaan voor
een HP Z4 workstation. Je krijgt namelijk wel on-site garantie op alles wat er af fabriek besteld
en ingestoken is. Bij zelfbouw ben je afhankelijk van individuele garanties en die afhandeling duurt
al snel weken, i.p.v. dat je de volgende werkdag een engineer op locatie kan krijgen.
Dat is ook geld waard natuurlijk :) zeker zakelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je dan nu een oude Z, want de huidige generatie (G4) zijn van instap (Z4) tot middel (Z6) tot heeel zwaar (Z8).

En inderdaad wat neliz zegt, garantie, getest, compatible, etc. Zelfbouw kun je tegen allerlei compatibiliteitsproblemen aanlopen.

Wat voor CPU heb je nu exact?

Prijstechnisch is dit bijvoorbeeld een hele interessante snelle instapper:
Intel® Xeon® E-2286G Processor
https://ark.intel.com/con...r-12m-cache-4-00-ghz.html

Ik gebruik zelf veel DELL en bv de Precision 3630 met zo'n soort Xeon en de P2000 en 32GB ECC RAM, 1TB NVME SSD en 3 jaar onsite garantie zit rond de 1800 excl BTW.

Wil je meer power dan pak je de 5820. Dan ga je naar een hoger platform.

[ Voor 45% gewijzigd door Navi op 08-04-2020 09:41 ]

Pagina: 1