Nieuwe CPU voor gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YouR
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 16:18
Ik heb nu een tijdje (3 jaar) een gaming PC, waar ik veel plezier aan beleef. Ondanks dat ik een goede videokaart heb, heb ik soms wel problemen met bepaalde spellen. Het schetste mijn verbazing dat de CPU hierbij constant op 100% draait en dus in veel gevallen de bottleneck is.
Mijn vrienden hebben deze CPU aangeraden, aangezien ik alleen maar game en dit genoeg zou moeten zijn. Nu de vraag welke CPU ik beter kan halen om even door te gaan.

Mijn computer ziet er als volgt uit:
Intel i5-6500 CPU @ 3.20GHz, 3192 Mhz, 4 Cores
16GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI 110I PRO (MS-7995)

Hoop dat de specs duidelijk zijn, want heb de factuur niet meer en dit kon ik vinden in mijn systeem.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Verder mis ik een budget, wat best essentieel is. Ben je bereid er honderden euro's tegenaan te gooien of wil je minimale middelen? Iedereen wil dat natuurlijk, dus in ieder geval een bovengrens is al handzaam.

Verder, welke games hebben we het precies over?

• YouR
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 16:18
Ugh, excuses.
Mijn budget is echt maximaal 250, maar liever wat minder als dat mijn problemen verhelpt.
Ik heb problemen gehad met CoD: Warzone en Escape from tarkov.
In mijn ogen niet de games die het meest halen uit je GPU, maar ook rainbow six siege en witcher 3 zijn spellen waar niet mijn GPU de bottleneck is maar de CPU.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 22:58
Het beste wat je op je huidige platform kan draaien is een 7700K. Mogelijk heb je daar een bios update voor nodig, en sowieso een aftermarket CPU cooler. Een 7700 non-k of 6700(K) zou ook nog kunnen. Als je een van die CPU's goedkoop tweedehands kan vinden is dat mogelijk interessant. Vaak wordt er echter tweedehands nog steeds de hoofdprijs gevraagd, waardoor je vaak beter uit bent een nieuwe CPU als een RyZen 3600 en bijbehorend mobo te kopen.

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:06
Ikzelf heb op dit moment ook een GTX 1070, en heb mijn CPU geupgrade naar de Ryzen 5 3600, waardoor ik weer even vooruit kan met mijn CPU, en ik straks eerst mijn GPU moet gaan vervangen.

Hiervoor heb je uiteraard wel een nieuw moederbord nodig, maar ik denk dat je met zo'n upgrade langer vooruit kunt dan nu een nieuwe CPU kopen die op je huidige moederbord past. Met onderstaande upgrade ben je ongeveer 290 euro kwijt., maar dan heb je wel weer een killerbuild. Voor veel minder zul je mijn inziens maar marginale prestatiewinst hebben en zul je binnen geringe tijd weer moet gaan upgraden.

CPU: Ryzen 5 3600
Moederbord: MSI B450 Tomahawk MAX

[ Voor 11% gewijzigd door Craftop op 07-04-2020 13:12 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke exacte voeding (hoeveel W, welke kwaliteit), behuizing (welke onderdelen passen erin) en geheugen (hoe snel) heb je?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:21
Ik heb een vergelijkbare setup. Ik zie eerder dat er genoemd is dat je max een 7700 kan draaien in deze setup (@Wekko306 ). Waarom is dat precies? De socket van de 9600K is bijv hetzelfde. Welke spec mis ik die bepaald dat de 7700 wel kan maar 9600 niet? Waarschijnlijk een noob vraag, excuses daarvoor :-)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

De 6000/7000 series kan niet op een 8000/9000 series chipset en vice versa.

Wikipedia: List of Intel chipsets

Intel :)
Pagina: 1