Inzicht in elektr. clientdossiers, (slechte) ECD-ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.628 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04 11:27
Dag beste Tweakers,

Korte centrale vraag duiding: "Waarom zijn ECD's in het algemeen en in het specifiek sommigen zo slecht en/of slechter dan anderen"

Net als een aantal van jullie werk ik in de zorg en werk daarom met een ECD. Mijn organisatie, een instelling voor de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking (een gemiddelde tot grote speler in Nederland), heeft inmiddels gekozen voor Nedap ONS.
Ik merk dat ik het een aanmatigend systeem vind. Het is op geen enkele manier ergonomisch te noemen en sluit niet aan op de inhoudelijke en juridische praktijk. Er is daarnaast een slechte match met mijn doelgroep. Kortom het kost mij nodeloos veel tijd.

Nu lever ik daar al tijden feedback op, maar dit wordt altijd weggewuifd met zinnen als "het moet allemaal gestandaardiseerd" en "Nedap ONS wordt gemaakt voor X zorginstellingen en daarom wordt er niets aangepast". Ik heb geen idee of dat klopt natuurlijk, ik zit niet hoog in de boom. De meeste mensen slikken het en accepteren het en gaan maar door, ik natuurlijk ook uiteindelijk want het is de realiteit waarmee wij moeten werken.

Nu heb (of had eigenlijk) ik zelf een redelijke basis in programmeren en vind dat mijn suggesties vooral quality-of-life improvements zijn van het niveau favorietenlijst van contacten als in de telefoon en het niet verspringen van cursors etc. er komt echter nooit wat van terecht. Nedap ONS oogt vanuit mij als gebruiker ook niet-modulair, terwijl het dat goed zou kunnen zijn. Ik zou er met liefde mijn eigen 'skin' voor schrijven en had dat al lang gedaan als de werkcomputers (terecht) niet zo dichtgetimmerd waren.

Om heel eerlijk te zijn vind ik als inhoudelijk deskundige, en dus een van de eindklanten, Nedap ONS een slecht systeem. Maar ja, ik koop het systeem natuurlijk niet in.

Nu kan ik me niet voorstellen dat we in Nederland geen goede IT-ers hebben en mijn vraag is dan ook gericht aan mensen die in een vergelijkbare positie zitten of vergelijkbare software produceren: Wat is nu het probleem?. Is mijn instelling bijvoorbeeld voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten? Is Nedap ONS een groot psychologisch experiment? Snappen de mensen die Nedap ONS inkopen of ermee communiceren het gewoon niet? Is er geen competetie die vooruitgang dwingt (ik vermoed van niet en dat deze systemen worden ingekocht op het ogenschijnlijk voldoen aan wetgeving)?
Zijn alle ECD's gedoemd te falen vanwege idiote wetgeving?
Zijn wij zorgmensen onmogelijke mensen?

Ik hoop vooral op een stukje inzicht en wie weet een plan waarmee we ons leven wat kunnen beter maken. Ik heb met vele ECD's gewerkt, en ze zijn geen van allen goed te noemen, maar sommigen ogen voor mij ronduit diabolisch en ik snap niet goed hoe dat ontstaat en dat frustreerd. Het is allemaal zorgtijd die niet bij mensen terecht komt.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quinto_nl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 13:28
Hoi Siaon,

Laat ik beginnen met dat ik je graag zou willen uitnodigen om je ervaringen met ons te delen. Ongenuanceerd mag, daar kunnen we alleen maar van leren.

Wat je vertelt doet wel pijn, omdat we ontzettend ons best doen om de mensen in het werkveld zo goed mogelijk te ondersteunen en hebben naar mijn weten ook heel veel tevreden gebruikers. Maar dat betekent niet dat het niet nog beter kan, en we weten uiteraard ook waar onze uitdagingen nog zitten.

Daarnaast zou ik je ook uit willen nodigen om bij ons langs te komen in Groenlo na Coronatijd, zodat ik je kennis kan laten maken met de verschillende teams en zodat we uit kunnen leggen hoe we werken, hoe ontwikkelingen tot stand komen, hoe we klanten bij ontwikkelingen betrekken maar ook wat onze dilemma's zijn. Wellicht heb je nog goede ideeën voor ons, en hebben wij ideeën voor jou om het systeem beter te gebruiken/in te richten.

Ik hoop dat je hiervoor openstaat!

*knip* het forum is niet bedoeld voor reclame of acquisitie, daarom contactgegevens weggeknipt

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 03-09-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoelDoet
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-02 14:46
Beste Siaon,

Het systeem kent inderdaad zijn gebreken, maar Nedap zet groot in op de toekomst door toe te zeggen de applicatie in korte tijdspanne te verbeteren en van ONS een top ECD te maken.

Naar aanleiding van de uitnodiging van Quinto_nl ben ik dan ook met name nieuwsgierig of er een opvolgcontact plaats heeft gevonden? En zo ja, wat was jouw ervaring?

Ik hoor het graag.

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04 11:27
Beste Quinto_nl en Koeldoet,

Het lijkt mij omwille van de vertrouwelijkheid beter dat het delen van ervaringen geschiedt via de kanalen die er al voor bestaan. Tot op heden heb ik nog geen veranderingen mogen constateren, en ik ben dan ook benieuwd naar de verbeteringen in de korte tijdspanne.

Het doel van mijn post was overigens ook vooral om inzicht te krijgen in waarom het gaat zoals het gaat met ECDs in het algemeen, en niet om via een omweg contact te leggen met een aanbieder van een specifiek commercieel ECD.

Wel vind ik het fijn om te zien dat er interesse is, dat zegt toch wat!
Als ik positieve veranderingen mee maak zal ik ze er ook zeker bijzetten - want ik ben tenslotte benieuwd naar waarom het gaat zoals het gaat, maar helaas is dit nog niet de ervaring.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De grootste speler (semi-monopolist: 40% van de VVT-markt?) gedraagt zich vaak als die grootste speler. Standaardisatie en 1 gekozen lijn volgen: Ford is er ooit groot mee geworden. Heeft z'n voordelen (kan minder mis gaan, etc), heeft z'n nadelen (keuzes: zwart, zwart of zwart en anders ga je maar naar de concurrent). Past goed bij sommige klanten/situaties, past niet bij andere.

Ik heb de misschien wat naïeve hoop dat de PGO's e.e.a. iets meer open gaan krijgen.

In het algemeen: je noemt 'mijn doelgroep', welke bedoel je dan? Er zijn heel wat 'stakeholders'. De verzorgende, behandelaars in misschien hun eigen systeem, planning, de cliëntadministratie, kwaliteit / auditors / ..., de beheerkant, de cliënten zelf, en ga zo maar door. Keuzes in het voordeel van de een kunnen nadelig zijn voor de ander. Ik zou je sowieso aanraden eens te praten met jullie eigen functioneel beheer (of hoe dat ook is ingeregeld bij jullie).
Siaon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:14:
Ik zou er met liefde mijn eigen 'skin' voor schrijven en had dat al lang gedaan als de werkcomputers (terecht) niet zo dichtgetimmerd waren.
offtopic:
Is het niet webbased dan?

Maar een eigen 'skin' maken en zo dus de bijzondere persoonsgegevens gaan verwerken, lijkt me iets waar je zeker eerst met je privacy officer zou moeten praten ;)

Edit: ik haal Nedap even uit de topictitel. Komt wat aanvallend over en dat is geloof ik niet de bedoeling ;)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 03-09-2020 15:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• HuubTuerlings
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-09-2020
@Siaon Hoi Siaon,

Leuke discussie hier. Ik heb gehoord dat Ecare een mooi ECD levert. Weet niet of je het kent, maar ik wil je graag eens kennis laten maken. We geloven namelijk dat de verantwoordelijkheid voor zorg weer bij de zorgprofessional moet liggen. Die zijn als geen ander in staat om de zorgbehoefte van cliënten in te schatten. De rest van de organisatie behoort faciliterend te zijn aan het primaire proces. En dat is volgens ons goede zorg leveren.

We bouwen standaard software en dat maakt het werk eenvoudiger. Veel ECD's zijn opgebouwd vanuit de administratieve kant. Door de jaren heen zijn er veel onnodige formulieren en checklisten ingebouwd dat er niet veel overzicht meer is. Het werkproces van de zorgverlener moet centraal staan zodat de zorgverlener de cliënt centraal kan stellen, met als onderlegger het kwaliteitskader.

*knip* het forum is niet bedoeld voor reclame of acquisitie

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 03-09-2020 19:43 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hmja. @Siaon neem gerust contact met me op over een nieuwe topicstart maar als het topic vooral spam aantrekt gaat het niet echt werken ben ik bang..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.