Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies BBG systeem (VR Racing)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Een schone installatie van Windows 10 (licentie in bezit) en daarop iRacing, Assetto Corsa etc op VR willen spelen. Oude hobby aan het oppakken en wil dat nu een stapje verder gaan doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Max 1000 euro, ik heb enkele onderdelen al liggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Samsung 860 EVO 250 GB, 650W voeding, Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

iRacing, Assetto Corsa etcetera moeten simpel kunnen draaien.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Bang for buck. Ik heb door middel van de BBG van maart het volgende samengesteld:

Met dank aan de BBG guide het een en ander samengesteld. De Videokaart (Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G) heb ik nog liggen evenals voeding en een Samsung 860 EVO. Kan ik hier dan fatsoenlijk iRacing VR mee gaan optuigen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 99,83€ 99,83
1VideokaartenGigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 0,0€ 0,0
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,44€ 64,44
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,24

Dit is excl VR Bril.

Hoor graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Doopy-X-
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 03-06 14:54
Je zou voor een moederbord ook kunnen kijken naar de pricewatch: MSI B450M Mortar Max

(+)Deze heeft een extra m.2 slot, 2 extra USB 3.2 poorten, een USB-c poort, een S/PDIF audio uitgang, een DisplayPort, een parallele poort & LED-verlichting.
(-)Je levert daar een VGA poort, een DVI-D poort, 3 normale PCI-e slots en 2 SATA connecties van de Pro Max voor in.

De Mortar is wel een mATX-bord, mocht je dat nog belangrijk vinden...

Met Corsair-geheugen moet je geluk hebben of die lekker werkt met je Ryzen. Ik zou in plaats daarvan deze aanraden pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

[Voor 3% gewijzigd door Doopy-X- op 07-04-2020 08:57]

*burp*

• Boinkie
Doopy-X- schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:57:
Je zou voor een moederbord ook kunnen kijken naar de pricewatch: MSI B450M Mortar Max

(+)Deze heeft een extra m.2 slot, 2 extra USB 3.2 poorten, een USB-c poort, een S/PDIF audio uitgang, een DisplayPort, een parallele poort & LED-verlichting.
(-)Je levert daar een VGA poort, een DVI-D poort, 3 normale PCI-e slots en 2 SATA connecties van de Pro Max voor in.

De Mortar is wel een mATX-bord, mocht je dat nog belangrijk vinden...

Met Corsair-geheugen moet je geluk hebben of die lekker werkt met je Ryzen. Ik zou in plaats daarvan deze aanraden pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Dank voor je advies! mATX-bord of niet maakt mij niet zoveel uit. Als de performance van alles maar goed werkt met een dergelijke combinatie. :-D

• Boinkie
Ik heb even een update gedaan.

Ik lees heel veel dat iRacing processor zwaar is. Is een Ryzen 7 dan een processor die dat easy aan moet kunnen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 99,04€ 99,04
1VideokaartenGigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 0,00€ 0,00
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,44€ 64,44
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 96,90€ 96,90
1VoedingenCooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 0,00€ 0,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 724,38

De voeding dateert alweer van even geleden maar functioneert nog prima. Deze kan ook genoeg vermogen leveren als ik het goed heb berekend.

• CFC-Mathijs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 09:03
Ik heb meerdere vrienden die op dit moment iRacing draaien op een Ryzen 5 3600. niets lijkt erop te duiden dat dat een bottleneck is. Maar mocht je het kunnen veroorloven is een 3700X misschien wel wat toekomstbestendiger.

2x Sim-Lab GT1-Evo Wheeldeck te koop

• schraal
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:55
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:58:
Ik heb meerdere vrienden die op dit moment iRacing draaien op een Ryzen 5 3600. niets lijkt erop te duiden dat dat een bottleneck is.
Dit kan ik uit eigen ervqaring bevestigen. Beter je geld besteden aan een betere videokaart.

[Voor 3% gewijzigd door schraal op 07-04-2020 16:16]

iRacing Profiel | Mijn simrig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:51

derx666

mecker ende blaet

Op dit moment is 6 core ruim voldoende voor iRacing.
Ga je echter in de toekomst extra tools erbij draaien (bv JRT, CrewChief, wind simulator enz) dan kan het zijn dat je langzaam in de knoei gaat komen. Ook is iRacing bezig met een revamp van het audio systeem. Dit gaat vervangen worden door xAudio, en zal dus ook een aantal extra threads aan gebruiken.
Ik weet niet hoe het met AMD SMT (HT) zit, maar iRacing en Intel HT heeft geen toegevoegde waarde, sterker nog: je moet al een programma als Process Lasso gebruiken om ervoor te zorgen dat iRacing geen HT core pakt, anders heb je dikke kans op (micro) stutters. Veel mensen zetten HT gewoon uit.

Mocht je dan in de toekomst zelfs over VR gaan denken, dan zou ik een 6 core (12T) afraden, en voor de 8 core gaan. Ik merk dat op mijn 9700K@5.1Ghz de CPU het wel zwaar heeft met iRacing + JRT + Crewchief + VR + 2 JRT overlay vensters in VR + discord + Chrome (en nog wat diverse kleine apps). Ik zie regelmatig 70%+ CPU usage.

[Voor 8% gewijzigd door derx666 op 07-04-2020 16:35]

My iRacing | My Simrig

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maurice W
  • Registratie: september 2007
  • Niet online

Maurice W

3700X - RTX 2070S

Ik heb 2 weken geleden mijn Intel 7600k ingeruild voor een AMD 3700x met hetzelfde moederbord (B450M Mortar Max) en 32GB geheugen (Flight Sim). Ik had al een RTX 2070S, i.c.m. mijn Rift S loopt iRacing nu top.

Ik ben trouwens geen computer techneut, dus vraag me niet naar exacte benchmarks of andere cijfers ter onderbouwing ;)

[Voor 22% gewijzigd door Maurice W op 07-04-2020 20:36]

iRacing Profile | My Simrig | My YouTube | My Twitch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boinkie
derx666 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:33:
Op dit moment is 6 core ruim voldoende voor iRacing.
Ga je echter in de toekomst extra tools erbij draaien (bv JRT, CrewChief, wind simulator enz) dan kan het zijn dat je langzaam in de knoei gaat komen. Ook is iRacing bezig met een revamp van het audio systeem. Dit gaat vervangen worden door xAudio, en zal dus ook een aantal extra threads aan gebruiken.
Ik weet niet hoe het met AMD SMT (HT) zit, maar iRacing en Intel HT heeft geen toegevoegde waarde, sterker nog: je moet al een programma als Process Lasso gebruiken om ervoor te zorgen dat iRacing geen HT core pakt, anders heb je dikke kans op (micro) stutters. Veel mensen zetten HT gewoon uit.

Mocht je dan in de toekomst zelfs over VR gaan denken, dan zou ik een 6 core (12T) afraden, en voor de 8 core gaan. Ik merk dat op mijn 9700K@5.1Ghz de CPU het wel zwaar heeft met iRacing + JRT + Crewchief + VR + 2 JRT overlay vensters in VR + discord + Chrome (en nog wat diverse kleine apps). Ik zie regelmatig 70%+ CPU usage.
Dank! Dan pak ik de ryzen 7 mee. Qua videokaart probeer ik het nog even en anders koop ik die later nog bij.

• Boinkie
Videokaart loopt toch niet helemaal lekker. Ik zit op het moment te kijken naar deze jongen:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G

Denk dat ik dan wel jaartje of wat vooruit kan toch?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True